Hoefsmit trapt paard, zeg je er wat van?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

linda_walter

Re: Hoefsmit trapt paard, zeg je er wat van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 08:31

als mijn hoefsmid mijn paard zou trappen zou ik heel boos worden en zou ik hem weg sturen dan hoef hij ook nie terug te komen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 08:32

En je zou dan niet nadenken, waarom is mijn smid zo boos dat hij mijn paard trapt?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 23:04

nou, met mijn oude smid niet nee. Faram is altijd braaf met voetjes geven, maar deze man stampt op hem af (ik had aangegeven dat ik het rustig wilde, omdat Faram slechte ervaringen had met vreemde mannen), bukte zich, trok het been omhoog, en faram was daardoor erg geïntimideerd. de smid liet los, en zei: 'is hij niet mak?'. ik zei jawel, maar hij houdt van zijn rust... deze man heeft Faram tot drie keer toe zó kort gekapt dar hij kreupel was, en elke keer ging het met de (on)nodige onrust. mijn nieuwe smid had er lichtjes moeite mee bij het laatste achterbeen, Faram vond het eng, en zij pakte dat meteen op. ze nam de tijd, vroeg het vriendelijk en geduldig, en toen ging het ook prima.

ik weet dus wel wat ik liever heb...

panni199

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 06:31

mijn pony is ook vervelend bij de hoefsmid zij krijgt dan z on tang om dr neus t ziet er wel een beetje sneu uit maar t is toch beter dan een schop in dr buik

pink_unicorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 06:39

mijn zus is hoefsmid en die pakt het altijd rustig aan..
slaat nooit.

HORSE_ROOS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 07:11

Nou wat denk je zelf? Natuurlijk is dat niet normaal waarvoor zou iemand een schop aan een paard in zijn buik moeten geven? Ik zou als je die man weer ziet eens een flinke woordje met hem spreken!
Maar ja dit is mijn mening zo zou ik het opgelost hebben Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 08:14

Ook voor horse-roos
zou jij niet nadenken waarom je smid dat zou doen?

Hissa_co

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 11:51

Mijn paard was in het begin ook best wel lastig met hoefenuitkrabben, ging ze inene hangen en dan MOEST je wel loslaten voor je eigen veiligheid...Dat deed ze ook een keer bij mij hoefsmit. En die gaf d'r ook een trap.. Nou en?! ze verdiende hem! Ze schrok ervan, maar ze was neit gelijk Onhandelbaar. Ze stond te kijken zo van.. oow f*ck, dit werkt niet...Kijk, ik weet natuurlijk niet hoe jou hoefsmit je paard trapte, maar die van mij deed het neit egt op een "nare" manier. Dus...En ze is er wel mooi mee opgehouden! ik vind dat ze het soms gewoon verdienen hoor...Kom op nou, het zijn paarden, geen mensen!

We hebben trouwens een andere hoefsmit hoor nou, maar niet omdat ze m'n paard een trap had gegeven.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:01

mijn 5jarige merrie heeft ook de neiging om zo al haar gewicht op de hoefsmid te zetten en als ze niet reageert op de stem 2x krijgt ze een tik op haar schouder of kont en dan stopt de merrie er ook mee
wel verdient zou ik zo zeggen, vanaf dat de hoefsmid haar hoef vastneemt zie je dat paard helemaal naar de kant van de smid zakken(doet ze bij mijn niet,alleen bij de smid)

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:12

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 30-03-22 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:29

Japke_Z schreef:
linda_walter schreef:
als mijn hoefsmid mijn paard zou trappen zou ik heel boos worden en zou ik hem weg sturen dan hoef hij ook nie terug te komen

en als je paard de hoefsmid trapt dan? hoeft je paard dan ook nooit weer terug te komen? Zou alles wel meteen opgelost worden, alle knollen die de hoefsmid trappen afmaken, hoeft de hoefsmid ook niet meer te trappen. Vork

En nu serieus, ik denk niet dat een hoefsmid zomaar een paard trapt, ten eerste niet omdat je voor het beroep gekozen hebt en dus paardenliefhebber bent en weet dat het een zwaar vak is, en ten tweede omdat het alleen maar langer duurt als je constant moet stoppen om het paard een trap te verkopen. Ik zit er dus niet mee als m'n hoefsmid een keer een paard een dreun geeft, andersom komt vaker voor.

Helemaal mee eens!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:32

Tja, en als je paard de hoefsmid nou helemaal niet trapt, maar de hoefsmid is wel zo onvriendelijk om te willen rammen als het paard even zijn been terug trekt, zijn evenwicht niet houdt of onrustig wordt? (Ik heb het hier over een jong paard).
Het is mijn paard en ik beslis toch echt zelf wat ik wel en niet toelaat. Mijn paard is trouwens allesbehalve gevaarlijk. Haha! Deze man kon bij mij dus meteen vertrekken. Doei! Vork

Bij mijn nieuwe (natuurlijk) bekapper gaat het prima, maar die is ook heel rustig in de omgang, wat je meteen terug ziet in mijn paard. Ik ben de enige die beslist of ik iets wel of niet toelaat en ik check van tevoren hoe iemand bekend staat. Dat geldt net zo goed voor mijn DA, de tandarts of anderen die mijn paard behandelen.

Verder heb ik diverse hoefsmeden uit de buurt bezig gezien, die ik NOOIT zou vragen om mijn paard te bekappen. Hun benadering en denkwijze bevalt me niet zo, daar ben ik heel kritisch in. Ja

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:34

als de hoefsmid mijn paard zomaar schopt, dan kan hij een schop terug verwachten Boos!

nouja, beetje bot gezegd misschien, maar ik zou hem wel de wei uit sturen en niet betalen voor zijn komst, is hij nou helemaal betoeterd Nagelbijten / Gniffelen

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:38

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 30-03-22 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:41

Japke_Z schreef:
Nadya schreef:
Tja, en als je paard de hoefsmid nou helemaal niet trapt, maar de hoefsmid is wel zo onvriendelijk om te willen rammen als het paard even zijn been terug trekt, zijn evenwicht niet houdt of onrustig wordt? (Ik heb het hier over een jong paard).

Allemaal nergens voor nodig, een been terugtrekken is strontvervelend, en bovendien gevaarlijk als er nog een halve hoefnagel onderuitsteekt. Evenwicht niet houden is een domme smoes, paarden kunnen slapen op drie benen, je maakt mij niet wijs dattie dan niet even een pootje kan geven omdat hij anders omvalt. En onrustig worden is een kwestie van opvoeden, simpelweg het dier léren geduldig stil te staan!

Ik laat mijn paard inmiddels natuurlijk bekappen, er komen absoluut geen ijzers onder.
Daarbij is het wel vreemd dat zonder een klap te geven, hij zich nu prima laat bekappen. Tong uitsteken
Mijn paard is heel gevoelig voor stemmingen, dus als er een onbehouwen man onrustig staat te doen, krijgt die vent het terug op zijn bordje. Tja, zo'n spiegel houdt mijn paard je direct voor. Haha!
Ben blij dat jij mijn paard niet bekapt, want je kon meteen vertrekken. Doei, doei

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:43

Joh, een trap is niet het ergste wat ie met je paard kan doen. Heb wel ergere dingen gezien. Denk aan met de hamer slaan, of een longe om het been en flink aan trekken als het paard steeds het been terugtrekt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:45

Meteen slaan als hij eens terug trekt vind ik ook niet nodig
Eerst eens de stem gebruiken.
Maar als ze dan aan de gang blijven mogen ze van mij best wel een por hebben hoor Lachen

En je ziet snel genoeg welke onder de indruk zijn van een stem verheffing en welke niet.

De smid die ik nu heb verhefte niet eens haar stem toen zanda aan het trekken was, omdat hij jong was.
Je toet...hij was toen 2 maar wist heel goed wat voetjes geven was.
Slaan hoef ik hem ook niet, hij kruipt helemaal in elkaar als je op hem moppert, wat toen ook deed em gaf daarna braaf zijn voetjes.

Mijn vorige smid heeft hem ook nooit geslagen, ook wel eens gemopperd
terwijl ik die smid ook wel eens een paard heb zien slaan. (imo terecht) hij weet heel goed wanneer wel en niet

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:47

patsur schreef:
Joh, een trap is niet het ergste wat ie met je paard kan doen. Heb wel ergere dingen gezien. Denk aan met de hamer slaan, of een longe om het been en flink aan trekken als het paard steeds het been terugtrekt..

Dat is helemaal afschuwelijk, zeg!!! Gelukkig zal mijn NBer dit nooit gebruiken en al helemaal niet bij mijn paard. Is ook nergens voor nodig, hij doet het heel erg goed. Omdat hij nu regelmatiger bekapt wordt, merk je echt verschil met de periode met de gewone hoefsmid ,toen 'ie nog veel jonger was. En dat zonder te schoppen of slaan, jaja, zo kan het dus ook en zo gebeurt het in ons geval dus ook.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:47

echt niet! hij zou het eens bij mijn paard moeten doen denk dat ik hem direct van het erf gegooit had met zn spullen erachteraan (beetje overdreven maar hij mocht gelijk vertrekken)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:48

ook voor jou
vraag jij je niet af waarom een smid zoites zou doen?

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:51

Japke_Z schreef:
Nadya schreef:

Allemaal nergens voor nodig, een been terugtrekken is strontvervelend, en bovendien gevaarlijk als er nog een halve hoefnagel onderuitsteekt. Evenwicht niet houden is een domme smoes, paarden kunnen slapen op drie benen, je maakt mij niet wijs dattie dan niet even een pootje kan geven omdat hij anders omvalt. En onrustig worden is een kwestie van opvoeden, simpelweg het dier léren geduldig stil te staan!

Deze uitspraak komt lekker overeen met je onderschrift Knipoog

Nou, dan is mijn arme paardje onopgevoed... en bedankt. Je moest eens weten. Nee, hij kan zijn benen slecht daar houden waar de hoefsmid ze graag wil, dan word mijn anders zo normale paard ineens een grote onrustige lomperik van 600 kg! Daar is geen houden aan. En ik heb ook al een hoefsmid gehad die hem een kaakstomp gaf.... nou dat hiepl Einde hoefsmid dat begrijp je wel he?

Nu heb ik een smid die het voorzichtiger doet, en ja hij trekt bij het nagelen zijn voeten wel eens terug. Ik ben er ook niet blij mee maar het heeft niets met opvoeding en ongeduld te maken, meer met angst en eerdere ervaringen en een pijnlijk lijf. Paarden reageren echt niet zo maar zo....

Echt, als mijn paard gemeen of stout is, dan mag de smit best optreden, maar als hij het doet uit onvermogen, dan wordt er niet gestraft!

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:58

geef je helemaal gelijk!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:59

RK, ik denk dat de mensen die hier reageren wel weten hoe hun paard is bij de hoefsmid. En velen zien echt het nut niet in van schoppen, trappen, met hamers slaan e.d., omdat ze weten dat hun paard braaf is, maar misschien niet altijd helemaal perfect. Het is een dier, die het ook op momenten even spannend kan vinden, niet helemaal goed staat waardoor het zijn/haar evenwicht verliest of even onrustig wordt om de een of andere reden. Het zijn dieren, geen mensen.

Ik zie de vaste hoefsmid bij de andere pensionpaarden bij ons prima werk doen, zelfs bij de moeilijkste paarden blijft hij rustig en krijgt hij het netjes voor elkaar. Ikzelf heb gekozen voor natuurlijk bekappen, dus ik laat iemand anders voor mijn paard komen. Hij is ook nog eens eentje die op hoger niveau Parelli doet, waardoor hij anders met paarden omgaat dan de gemiddelde hoefsmid. Stemverheffing gebruikt hij niet, hij gebruikt meer lichaamstaal en als een paard respectloos is, gaat hij staan Parelli-en. Echt gaaf om te zien, hoor.

Ik ken helaas ook twee hoefsmeden die snel schreeuwen, de praam vrijwel standaard pakken en slaan. De liefde voor de paarden zie ik er niet aan af, sorry . Maar ze zijn niet duur en daarom hebben twee vriendinnen van me, deze hoefsmeden (ben ik het niet mee eens, maar ja, het is hun keuze voor hun paarden, he).
En mijn oude hoefsmid deed het 'erbij' en was daardoor vaak gestressed en ongeduldig, wat zijn weerslag had op mijn paard. Dus na 2x waarvan de laatste keer echt heel raar ging, kon hij gaan. Toen ben ik definitief overgestapt op NB.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 13:02

Dan moeten ze hun bericht maar wat onderbouwen nadya
Zomaar wat roepen schop hem van het erf af heeft weinig toegevoegde waarde...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 13:05

Dat ben ik met je eens. Ja