De hoefsmid verkoopt je paard een klap, zeg je er wat van?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

A_nouk

Re: De hoefsmid verkoopt je paard een klap, zeg je er wat va

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 18:56

De smid hoe zich niet laten te bijten vind ik dus een corrigerende tik moet wel kunnen,
Maar heb een keer ene hoefsmid gehad die met zijn vijl achter uit sloeg naar de pony en dat vind ik toch wel gevaarlijk.

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 19:01

Hij niet, ik ben er zelf altijd wel bij, als die vervelend doet, dan kan ik hem idd een corrigerende tik geven. Maar slaan doe ik niet aan, en iemand anders ook niet met mijn paardjes.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 19:04

Mijn paard is vaak nog al aan het uit proberen. En mijn smid geeft hem dan ook wel eens een corrigerende tik. Hij doet dat gewoon met de hand en niet met een vijl of iets dergelijks.
Ik heb daar niks tegen. Vaak ben ik er net als Riss zelf bij en als mijn paardje dan ook vervelend is dan geef ik hem zelf wel een tik.

Wat echter wel zo is als hij eenmaal een tik heeft gehad dan weet ie het en staat ie keurig stil. Want hij weet echt wel hoe het wel moet Lachen

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 20:06

Ligt eraan of het een terechte tik is. Maar ik kan er sowieso slecht tegen als andere mensen mijn paard slaan, terecht of niet. Bijrijdster is dan nog wat anders, maar bijvoorbeeld mensen van stal die mijn paard een lel verkopen, dan ben je bij mij aan het verkeerde adres Bloos

Over met de vijl en lel verkopen.. Dat doe ik ook heel vaak. Als ze na tig waarschuwingen nog een hoef wegslaan van het bokje, dan hebben ze hem te pakken ja. Als ze dan bedenken van "goh, als ik m'n voet laat staan gaat het veeeel sneller" en ik kan gewoon de hoef vijlen, dan worden ze daarna ook uitgebreid beloond Ja

Hoefsmid komt niet meer bij Jes, doe haar zelf. Maar een hoefsmid die een corrigerende tik uitgeeft.. ik doe het nogmaals liever zelf. Maar goed, op dat moment is híj met haar bezig, en moet hij haar corrigeren. Dat dan ook wel weer. Ach, zolang het maar met beleid gaat. Er zomaar op los slaan, en ik schop je hoogstpersoonlijk van het erf af.

Hoop dat het niet te tegenstrijdig overkomt Bloos

Chantal1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 20:12

Mijn jongste pony is nogal lomp en nog niet zo gewend aan dat gepruts (heeft in zijn jeugd in een koppel gestaan ergens op een uiterwaard, is dus niks gewend). Die wil nog wel eens proberen uit te halen als hij lang op drie benen staat omdat het dan te moeilijk wordt. Ik vind: hij slaan, dan mag de smid ook slaan (1 corrigerende knal).
De laatste keer kreeg meneer bij zijn eerste poging hele grote ogen na de tik en was het gelijk klaar. Ik denk dus ook dat het de laatste keer was dat hij (de pony dus) geslagen heeft naar de smid Knipoog

Annemariet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 20:17

Mijn ruin die schopt als je zn achterste benen wilt pakken. Dan mag de smid mijn paard wel op zn nummer zetten. Dat hoort niet en dat mag niet. Gelukkig gaat het daarna wel goed Knipoog
Maar uit frustratie meppen, naja dan kan die smid van mij een mep krijgen. Duivel

Liselot11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 09:00

Kijk, als iemand anders mijn paard zou slaan, zou ik het absoluut niet mee eens zijn. Maar de smid is zeker niet iemand die een paard zomaar zou slaan. Juist bij de smid moet mijn paard zich super gedragen, mits ze de juiste procedure kent.

Ik denk dat smeden juist de eigenaren weleens een klap willen verkopen, voor het niet opvoeden van hun paard!

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 11:54

Als het terecht is heb ik er geen problemen mee maar een smid mag natuurlijk nooit zn negatiefe bui/ frustraties of wat dan ook uitleven op een paard en helemaal niet de mijnen !

Maar als een paard loopt te drammen en daardoor gevaren kan opleveren voor de smid mag ie van mij best een tik geven.

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 13:27

Als ze de hoefsmid lopen te klooien dan moet dat kunnen, hij moet ook zijn werk kunnen doen en dat kan niet als je steeds een gebit in je achterste hebt hangen Duivel

ElMistral

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 13:37

Een puur corrigerende tik vind ik wel geoorloofd, mits hij wel eerst een waarschuwing gehad heeft. Er zomaar klakkeloos op meppen vind ik echt buiten de boekjes gaan. En daarnaast vind ik het (in dit geval de hoefsmid) erg belangrijk dat hij precies weet hoe het paard aanvoelt. Heeft hij bijvoorbeeld kramp en trekt hij daarom steeds een been terug, of is hij angstig? Dan maak je het alleen maar erger. Op zich ben ik er erg van de dingen vanuit rust op te lossen, daar bereik ik (in ieder geval bij mijn paard) het meeste mee. Maar dat wil niet zeggen dat je hem dus niet mag corrigeren. En ten slotte: vind ik het wel zo correct dat de hoefsmid informeert of de eigenaar er moeite mee heeft.

Annelies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 14:02

Hooi,

Ik heb nu een inmiddels 2 jarige die door de smid zijn achter benen niet meer wil optillen, en redelijk angstig is voor een smid.(frank, omgeving woerden, utrecht)

Hij is 2 keer geslagen met een TANG omdat hij zijn everwicht niet goed kon houden en bekant omviel.
Ik heb toen mijn mond gehouden, van binnen ging het er wel anders aan toe maar kon op dat moment niets eruit krijgen.
Hou dus nooit je mond en stuur een smid die ontrecht een klap uitdeeld gelijk de laan uit.

Laat nooit je paard ontrecht slaan!!!!! Hij heeft er echt iets aan overgehouden helaas

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 14:06

Ontrecht slaan doet mijn smit gelukkig niet.
Als mijn paard vervelnd doet, mag ie van mij wel een tik krijgen, van mij of m'n smid.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 14:12

Annelies1 schreef:
Hooi,

Ik heb nu een inmiddels 2 jarige die door de smid zijn achter benen niet meer wil optillen, en redelijk angstig is voor een smid.(frank, omgeving woerden, utrecht)

Hij is 2 keer geslagen met een TANG omdat hij zijn everwicht niet goed kon houden en bekant omviel.
Ik heb toen mijn mond gehouden, van binnen ging het er wel anders aan toe maar kon op dat moment niets eruit krijgen.
Hou dus nooit je mond en stuur een smid die ontrecht een klap uitdeeld gelijk de laan uit.

Laat nooit je paard ontrecht slaan!!!!! Hij heeft er echt iets aan overgehouden helaas

Wat erg!! Dat bedoel ik nou, zulke dingen heb ik al zo vaak gezien bij diverse hoefsmeden (en er zijn ook goeie gelukkig)! Daarom zeg ik van tevoren dat ze mijn paard absoluut niet mogen slaan. Hij is ook nog jong, verliest ook wel eens zijn evenwicht, maar het is een vriendelijk paard, die niet geslagen hoeft te worden. Het ligt bij mijn paard dus echt ALTIJD aan degene die met hem bezig is, als het niet helemaal naar wens verloopt. Dat heb ik nou al meerdere keren meegemaakt. Gelukkig is mijn natuurlijk bekapper een uiterste professionele en rustige man, die heel goed met paarden omgaat en hebben we totaal geen problemen meer.

Annelies, kun jij zijn achterbenen nog wel optillen?

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 14:17

Annelies1 schreef:
Hooi,

oei!!
dat zijn dingen die ik eerder in dit topic ook al aangaf... zo''n beestje heeft de rest van zijn leven die gedachte mee

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 14:19

Hey, Roossie, ik pb je wel even.....

Annelies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 14:19

Nadya schreef:
Annelies1 schreef:

Wat erg!! Dat bedoel ik nou, zulke dingen heb ik al zo vaak gezien bij diverse hoefsmeden (en er zijn ook goeie gelukkig)! Daarom zeg ik van tevoren dat ze mijn paard absoluut niet mogen slaan. Hij is ook nog jong, verliest ook wel eens zijn evenwicht, maar het is een vriendelijk paard, die niet geslagen hoeft te worden. Het ligt bij mijn paard dus echt ALTIJD aan degene die met hem bezig is, als het niet helemaal naar wens verloopt. Dat heb ik nou al meerdere keren meegemaakt. Gelukkig is mijn natuurlijk bekapper een uiterste professionele en rustige man, die heel goed met paarden omgaat en hebben we totaal geen problemen meer.

Annelies, kun jij zijn achterbenen nog wel optillen?

Voorbenen gaat nu prima, achter benen gaat bijna niet.(hij is op zijn achterhand geslagen)
Ik doe het lekker rustig aan, wil zijn volledig zijn vertrouwen terug. Als de smid er is (een hele rustige) duurt het even maar hij laat het redelijk toe, je ziet wel dat hij het liever niet heeft en altijd op zijn hoede is. K vind het heel jammer dat dit is gebeurd maar kan het helaas niet meer terug draaien (had ik graag gewild). Het zal vast wel goed komen, maar het heeft gewoon goed de tijd nodig, voor de rest kan ik lezen en schrijven met hem , hij heeft alleen nog niet genoeg vertrouwen in zijn achterbenen. Ik denk ook deels dat het komt omdat ik er gewoon naar stond te kijken en er niets uit kon krijgen,(klinkt misschien zweeverig).

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 14:20

Nadya schreef:
Hey, Roossie, ik pb je wel even.....

was ook de bedoeling Knipoog
[size=7]heb het snel verdoezeld door een antwoord te geven[/size]

Annelies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 14:24

Heeft iemand toevallig ervaring met frank (rijd in een blauwe bus en is aan de dikke kant)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 14:28

Annelies1 schreef:
Heeft iemand toevallig ervaring met frank (rijd in een blauwe bus en is aan de dikke kant)

Komt 'ie uit Bussum of Blaricum? Want ik weet dat een van mijn vriendinnen 'een Frank' als hoefsmid heeft en die is niet erg zachtzinnig.

Annelies, succes met het opbouwen van zijn vertrouwen. Het komt vast wel goed, maar toch jammer dat het zo moest gaan.

Annelies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 14:30

Nadya schreef:
Annelies1 schreef:

Komt 'ie uit Bussum of Blaricum? Want ik weet dat een van mijn vriendinnen 'een Frank' als hoefsmid heeft en die is niet erg zachtzinnig.

Dat weet ik eigenlijk niet. Hij heeft zelf veel welch ponytjes, is nog niet zo lang vader, en is inderdaad gauw boos om de paarden.

Ik weet niet of je hieruit iets herkent???

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 14:33

Pfff, nee, zoveel weet ik niet over die man. Heb toevallig een paar keer erbij gestaan en ik stond me echt heel erg te irriteren. Ik snap mijn vriendin ook niet, dat ze die man blijft houden. Het is een beetje een boerenjongen en ik weet wel dat 'ie paarden heeft, maar de details weet ik echt niet. Ik dacht dat 'ie vrijgezel was, eerlijk gezegd.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 15:00

Ik heb gister meegemaakt dat mij paard even een paar rake klappen kreeg. De paardentandarts was er en mijn paard is dan zo link. Hij is niet bang, alleen dominant. Na een paar minuten is hij het zat en slaat dan ineens met volle kracht zijn hoofd omhoog of met zijn voorbenen naar de beste man. Moet je je voorstellen hoe het voelt als je met je arm tot je elleboog in een paardenmond zit en paard heeft even besloten zijn kop omhoog te zwaaien. Hij weet gewoon dat ie groot is. Paardentandarts zette hem even op zijn nummer en dan is de ellende weer over en laat ie verdere geintjes wel uit zijn hoofd. Is niks zieligs aan vinnik dan, alleen maar nodig.

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 15:45

niemand slaat mijn paarden, een kleine corrigerende tik van de hoefsmid mag wel zolang het daar bij blijft.

finn2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 15:49

slaan of een tik?? Als de situatie erom vraagt en mijn paard is vervelend dan vind ik het geen enkel probleem dat de hoefsmid een keer een tik geeft. Het dier heeft respect te hebben, niet alleen voor mij maar ook voor anderen. Hij moet weten dat hij niet alles kan maken. Dat is met de veearts netzo. Als mn paarden vervelend zijn mag hij best een keer een tik geven, geen enkel probleem mee. Normaal is dit nodig, maar mocht het eens zo uikomen gewoon doen

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 15:51

Als mijn paard link wordt dan mag dat best worden bestraft hoor. Iemand hoeft echt geen gevaarlijke situaties op te zoeken omdat mijn knol zo dominant is. Als hij dan een paar keer een ruk aan zn halster krijgt en een grote mond mag een smid of wie dan ook hem best een keer een klap verkopen. Bij angstige paarden is dat heel wat anders en uiteraard wel eerst op normale manier eerst proberen te corrigeren / waarschuwen.