wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:35

xIngex schreef:
waarom heeft iedereen het toch over de leider van zijn paard zijn???

omdat het paardnatuurlijk is, omdat je natuur nabootst voelt een paard zich beter in zn vel omdat hij gewend is te volgen. Geldt ook voor honden bv, die vinden het veel fijner als ze een leider hebben.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:36

zinnia schreef:
Daarom doe ik ze eerst aan de longe...e
en jong paard moet zijn energie kwijt kunnen zo als een jonge kinderen...dat is toch logisch!
en ja hij kan ontstuimig zijn...daar is hij jong voor...in de natuur geven ze hun eige beweging!
blijf ook altijd in de training denken aan de voorwaarts..
een paard moeten leren op zun eigen benen te leren lopen aan de longe en als iemand erop zit.
probeer da maar een dat vinde ze moeilijk maar ze worden er wel super mooi..en goed van!

En dan nog kan je in situaties terechtkomen dat een paard plots staakt (om wat voor reden dan ook)...

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:36

zinnia schreef:
Daarom doe ik ze eerst aan de longe...e
en jong paard moet zijn energie kwijt kunnen zo als een jonge kinderen...dat is toch logisch!
en ja hij kan ontstuimig zijn...daar is hij jong voor...in de natuur geven ze hun eige beweging!
blijf ook altijd in de training denken aan de voorwaarts..
een paard moeten leren op zun eigen benen te leren lopen aan de longe en als iemand erop zit.
probeer da maar een dat vinde ze moeilijk maar ze worden er wel super mooi..en goed van!

Oke doe jij ze aan de longe Lachen haal jij m dan ook uit de stal richting bak over de bestrating heen?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:38

Ik hou mijn paard voorwaarts, en doe regelmatig renspelletjes. Ik begrijp dat aan de longe werken een goed begin is, maar mijn paard (2,5 toen ik hem kreeg) had niets hoeven doen, en had nog nooit zelfs aan een halster gelopen. Dat maakt het aanzienlijk moeilijker zijn energie gecontroleerd kwijt te laten raken Haha!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:39

xIngex schreef:
Dan lijkt het of dat ie uit angst je maar braaf volgt....Want anders Boos! Zo begrijp k het nu dan he......

een paard volgt niet uit angst, dan rent hij eerder weg. Mijn paard volgt mij met de oortjes braaf naar voren Knipoog en ja ondanks dat hij een mep kan krijgen als hij me aanvalt. Maar hij ziet mij als zijn leider en voelt zich daar prettig bij. Paard is echt prima in de omgang als je af en toe zijn dominatie inkapselt (omdat het dan ook te gevaarlijk kan worden voor de overige mensen die het land op moeten, hij daagt dan iedereen uit). Hij is nu verkozen bij de bak tot coolste paard Nagelbijten / Gniffelen omdat hij goed meewerkt zonder dwang Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:41

xIngex schreef:
waarom heeft iedereen het toch over de leider van zijn paard zijn???

Omdat een paard een leider hebben wil, en anders bij gebrek aan leiderschap van de persoon op de grond het heft in eigen handen neemt. Gelijk niveau werkt niet bij paarden.

Noemy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:44

Ik vind het best kunnen om een paard te slaan, mits het terecht is. Niet dat je hem helemaal afbeult met een zweep ofzo..
Maar als een paard bijvoorbeeld superdruk is als ik hem aan de hand heb, hij me steeds omver loopt en echt geen aandacht voor me heeft kan hij echt wel een klap verwachten zo van: Hey wordt eens wakker! ik sta hier ook nog!

khirshanta

Ik moet heel eerlijk zijn, ik heb dat ook, dan hoef je hem niet meteen falikant in elkaar te meppen, maar als ze slaat, sla ik terug, ik laat mensen me niet slaan en mijn paard ook niet.
Mijn want anders... Knipoog was trouwens sarcastisch bedoeld. Ze weet wel dat als ze slaat of bijt niet gekieteld wordt, maar ze is absoluut niet bang voor me. Het leiderlijk respect heb ik, en als het eens niet zo mooi gaat, sta ik voor haar en dring ik haar terug door op haar toe te lopen (aka op zijn plaats zetten ala roberts) Ik gebruik NH waar nodig, maar ook een tik waar nodig. Op een 3 maandjes tijd kan ik alles met haar, terwijl ze niets gewend was. Vind ik knap van haar!

vuurneon

elk kuddedier (dus ook de mens Nagelbijten / Gniffelen) heeft nu gewoon een leider nodig, dat is voor het welzijn het allerbeste Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:45

xIngex schreef:
Dan lijkt het of dat ie uit angst je maar braaf volgt....Want anders Boos! Zo begrijp k het nu dan he......

Hij volgt je niet uit angst, maar accepteerd dat je de baas bent. Zo werkt het in de kudde ook...als ze eenmaal hebben geaccepteerd dat het leidende paard de baas is (maakt niet uit of het merrie is of hengst), volgen ze deze. En op het moment dat ze het leiderschap aanvechten wordt er geknokt...dit kan varieren van kwaad kijken tot echte knokpartijen tot de dood er op volgt. En als persoon op de grond hoop ik het te kunnen redden met kwaad kijken, maar ben bereid om de echte confrontatie aan te gaan, en hoop dan maar dat het niet nodig is om door te gaan tot de dood er op volgt.

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:47

Welshcobfan schreef:
Als mijn paard mij een trap denkt te verkopen in de wei bv dan kan hij van mij een flinke mep verwachten met een zweep. hij wil af en toe de leider spelen, en zo kapsel ik het in en slaat hij een hele tijd niet meer en is hij weer 'onderdanig' en komt hij weer lief naar me toe ipv aanvallend. Als hij me bijt, kan hij ook gelijk een kneep of tik verwachten, actie=reactie.

als mijn moeder boos is op mij, gaat ze me toch ook niet lope meppe ? Nagelbijten / Gniffelen
ik denk dat als je paard jou wil trappen, hij je niet echt vertrouwd Knipoog en dat verbeter je niet door te meppen en te slaan.. cker niet met een zweep Nors opkijken

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:49

geloof me, een paard heeft dat aleens geprobeerd, maar dat was echt een compleet gestoord beest. Wie zegt dat zulke paarden niet bestaan heeft het bij het foute eind. Wat ze ermee hebben gedaan om hem zover te krijgen weet ik niet, maar ik had heel veel geluk er levend uit de wei te komen. Hij trok me trouwens over het hek aan mijn duim, en ik deed niet eens iets

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:50

en mijn moeder heeft mijn achterwerk toch aleens vaker roodgekleurd. Ik leerde er heel veel van. Niet dat ik het bij mijn paard ook doe, maar mij heeft het geen kwaad gedaan

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:50

als ik boos op mijn paard ben sla ik ook niet direct , je haalt het uit zn context Knipoog
Op het moment dat hij de leidersschapspositie gaat bevechten dan grijp ik in. ik kan rustig achter mijn paard langslopen hoor, kan er onderdoor kruipen en er alles mee doen verder Knipoog

xIngex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:51

Ik denk dat de woorden slaan,schoppen,meppen harder klinken dan wanneer je zegt dat je een corrigerende tik geeft....Daar zal het misschien een deel aan liggen.....Ook vin ik dat wij geen paarden zijn dus waarom het kuddegedrag overnemen.......Nou goed, het slaan is niet mijn manier van omgang met paarden....Ik kan lezen en schrijven met me paardje, zonder leider te zijn....Maar ik respecteer iedereen hier die zijn eigen manier heeft Pling .Alleen wat zeker is, we zullen nooit weten wat de BESTE METHODE zal zijn om op je paard te reageren als hij (weer)wat uithaald.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:52

De beste methode is de methode die werkt voor het paard, zonder dat het er angstig van wordt, maar dat wel het probleem weg is.

Sammy78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:53

correctie ten opzicht van het gedrag van het paard:

logische, het paard dient wel te weten wat mag/kan en niet, maar wel met mate. het is uiteraard niet de bedoeing dat je paard na de correctie kreupel o.i.d is.

echt slaan of schoppen, zonder echte goede reden: uit den boze!

xIngex schreef:
Ik denk dat de woorden slaan,schoppen,meppen harder klinken dan wanneer je zegt dat je een corrigerende tik geeft....Daar zal het misschien een deel aan liggen.....Ook vin ik dat wij geen paarden zijn dus waarom het kuddegedrag overnemen.......Nou goed, het slaan is niet mijn manier van omgang met paarden....Ik kan lezen en schrijven met me paardje, zonder leider te zijn....Maar ik respecteer iedereen hier die zijn eigen manier heeft Pling .Alleen wat zeker is, we zullen nooit weten wat de BESTE METHODE zal zijn om op je paard te reageren als hij (weer)wat uithaald.

ik ben er van overtuigd dat jou paard jou dan toch al leider ziet. paardrijden is nog altijd een kwestie van vertrouwen.
Laatst bijgewerkt door Sammy78 op 26-09-06 13:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:53

De beste methode om je paard te corrigeren is een correctie te geven die aankomt. En dan eerder wat harder aankomt dan te zacht (lees = niet) aankomt. En dan maakt het niet uit hoe je dat doet.

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:54

Welshcobfan schreef:
als ik boos op mijn paard ben sla ik ook niet direct , je haalt het uit zn context Knipoog
Op het moment dat hij de leidersschapspositie gaat bevechten dan grijp ik in. ik kan rustig achter mijn paard langslopen hoor, kan er onderdoor kruipen en er alles mee doen verder Knipoog

ja das waar, maar dat met een zweep vind ik niks..
en je hebt wel dominante paarden, maar slechte gewoontes komen volgens mij uiteindelijk altijd wel door slechte ervaringen met mensen Knipoog ...

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:55

xIngex schreef:

mee eens Pling

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:56

Hoeft neit altijd dat het door slechte gewoontes van mensen komt. Mijn hengstje vloog me op een gegeven moment aan, omdat hij de leider wilde zijn, hem hem letterlijk van me af geslagen en flink wat schoppen uitgedeeld want daar ben ik niet van gediend. Zielig vinden sommige maar nog geen minuut daartna stond hij vrolijk naast me en was er niks meer aan de hand, vanaf dat moment geen problemen meer met hem gehad, dus daardoor was het voor hem volkomen duidelijk hoe het allemaal in elkaar zat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:56

malie schreef:
ik vind slaan onnodig....ten eerste waarom zou je moeten slaan? als je al vanaf het begin duidelijk de baas bent dan lijkt mij nogal logisch dat je dan niet hoeft te gaan slaan. En zeker niet met een zweep

Ik vind her wel nodig bij bijten en dat soort dingen. Je moet laten zien dat je de baas bent, en dat
gebeurd niet als je het even aardig tegen je paard zegt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:57

Figo schreef:
Welshcobfan schreef:

ja das waar, maar dat met een zweep vind ik niks..
en je hebt wel dominante paarden, maar slechte gewoontes komen volgens mij uiteindelijk altijd wel door slechte ervaringen met mensen Knipoog ...

Paard heeft geen slechte ervaringen met mensen Knipoog Maar op het moment dat een paard naar je slaat, kun je moeilijk zelf erna toelopen omdat dat veel te gevaarlijk is Lachen

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:59

karoliena schreef:
Hoeft neit altijd dat het door slechte gewoontes van mensen komt. Mijn hengstje vloog me op een gegeven moment aan, omdat hij de leider wilde zijn, hem hem letterlijk van me af geslagen en flink wat schoppen uitgedeeld want daar ben ik niet van gediend. Zielig vinden sommige maar nog geen minuut daartna stond hij vrolijk naast me en was er niks meer aan de hand, vanaf dat moment geen problemen meer met hem gehad, dus daardoor was het voor hem volkomen duidelijk hoe het allemaal in elkaar zat.

ja idd. begrijp je reactie Lachen je mag ook best wel laten zien wie de baas is, maar vind het slaan met zwepen, of een klap in z'n gezicht gewoon zielig.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:00

Figo schreef:

ja idd. begrijp je reactie Lachen je mag ook best wel laten zien wie de baas is, maar vind het slaan met zwepen, of een klap in z'n gezicht gewoon zielig.

En jij vind het niet zielig als een persoon een trap in het gezicht krijgt?