wat met een paard dat bijt?? Update pagina 43

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 14:02

Jeutje wat een verhaal. Niet alles gelezen, maar doet me meteen aan denken aan dat verhaal van die fjordenhengst, die sloeg ook ineens zo om. Heeft ook zijn eigenaar bij de arm gepakt en door de gang gesleurd. Is hier op bokt toen een topic over geweest en ook in een tv programma geweest. Dier bleek uiteindelijk dus medisch totaal niet in orde te zijn en is geloof ik ingeslapen.
Persoonlijk zou ik zo'n paard nooit meer echt kunnen vertrouwen. Als het zo zonder schijnbare aanleiding gebeurt. Phoe echt vreselijk. Wat je ook besluit, sterkte!

edit : [VN] RTL 4 Pro Deo over paarden
en [RIJ-ITP] 2011, was verschrikkelijk!
Laatst bijgewerkt door jorretje op 08-12-16 14:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 14:05

Opzich zou ik dit paard ook niet gelijk afschrijfen, maar ik moet ook zeggen dat hij bij bij ook gelijk naar de slacht zou zijn gegaan, of in elk geval bij iemand anders ondergebracht met contract, tot de uitslag van de rechtzaak bekend is.. Ook de oude eigenaresse zou er dus niet zomaar mee weg komen, en alle kosten op haar bordje krijgen. Zowel die van het ziekenhuis, als de te maken kosten voor zolang ik het paard ergens anders onder moest brengen. Inslapen zou ik ook niet zomaar aandurfen met zo'n paard, tenzij hij wel braaf bij de dierenarts is, en de dierenarts op de hoogte is van het mogelijke risico. Al zie ik dit dier niet gelijk als een paard met ontploffingsgevaar..

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 14:07

Klopt ben ik met je eens. Ik heb mijn gedachtegang eigenlijk hier neergezet omdat dit niet zomaar even bedacht kan worden. En hier en daar een corrigerende tik in de gedachtegang is best fijn. Ik zag een bepaald iets in de verhalen en heb dat dus daarom hier neergezet. Een ander paard had ik gehaald zonder het te plaatsen alleen hier kan je zoals je net zegt jezelf geen misser permitteren. Dus vind ik het fijn om te horen hoe if wat. Ook als het niet zo vriendelijk is. Misschien is hemelen zeker het beste voor hem. Gezien er nog een hoop info mist al blijf ik denken dat hij ergens wel op zijn plek is.

Het ergste is dat ik mijne ook weg had gebracht richting de regenboogbrug

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 14:07

Vraagstelling in topic is: wat met een paard dat bijt?
Antwoord ligt aan de omstandigheden en de manier van bijten.
Dit is geen geestelijk stabiel of gezond paard en bijten doet hij niet alleen: hij valt aan en wil kapotmaken!
Vraag moet dus zijn: 'wat moet ik (lees: ts) doen met een 18-jarig paard dat gestoord is en mensen aanvalt om kapot te maken?'
Antwoord lijkt me duidelijk. Oorzaak en redenen doen er niet meer toe, vind ik in dit geval.
Ik snap ook niet goed dat er 'oplossingen' gezocht zouden moeten worden voor dit paard om hem in leven te houden. Wie wil dit nou in hemelsnaam? En met welk doel?

Maar ik hoop dat TS haar verantwoording serieus neemt en niet het dier weer van de hand doet. Niemand is daar mee geholpen. Niemand. En het paard boeit het echt niet....

PimxBotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 14:11

Ravottie18 schreef:

Mooi, maar hoe weet die vent dan dat er bij je een paard staat en met trailer en centen aan komt zetten. Erg goed dat je je verantwoording neemt maar het lijkt een beetje een vreemd verhaal zo, ik heb paarden genoeg en krijg echt geen mensen op de dam met trailer en geld indien ik niet zelf aan geef iets te koop te hebben. Misschien werkt het in Belgie anders. Nog even iets, iemand gad hier de optie van een muilkorf, denk daar eens over na, kunnen ze mee eten maar niet meer happen uit je lichaam nemen. Maakt het iets veiliger voor de mensen om hem heen.[/quote]

Omdat ik hem verteld hb dat ik er vanaf wil, liever vandaan dan morgen! Vanaf de zijlijn is het makkelijk om te oordelen, wou dat je even in mijn schoenen kon staan.. Ik ben inderdaad verschillende opties aan het overwegen, wat zeker niet wil zeggen dat ik besluiten aan het nemen ben.[/quote]

Sterkte hoor topic starter. :(:)

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 14:16

@ gabbergill: na het hele verhaal met die haflingerhengst denk ik echt niet dat jij de juiste persoon bent om dergelijk paard te "redden". En qua mogelijkheden en kennis denk ik dat je jezelf en je omgeving zwaar overschat...
Of denken jullie nu ook weer een goedkoop paard te kopen om dan een leuk bedrag op te verdienen?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 14:18

Gabbergill, wat nou als jij alleen opstal bent met dat paard en het gaat fout? Wie is er dan om jou te helpen?
Wil je dit je kinderen en je man aan doen?
Wat vindt Je man er überhaupt van?
Sorry hoor, ik vind jou vreselijk naïef.. Je hebt kinderen! Dan neem je toch niet zo'n risico? Misschien klinkt het heel bot maar zo sta ik er wel tegenover.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 14:19

GabberGill schreef:
Klopt ben ik met je eens. Ik heb mijn gedachtegang eigenlijk hier neergezet omdat dit niet zomaar even bedacht kan worden. En hier en daar een corrigerende tik in de gedachtegang is best fijn. Ik zag een bepaald iets in de verhalen en heb dat dus daarom hier neergezet. Een ander paard had ik gehaald zonder het te plaatsen alleen hier kan je zoals je net zegt jezelf geen misser permitteren. Dus vind ik het fijn om te horen hoe if wat. Ook als het niet zo vriendelijk is. Misschien is hemelen zeker het beste voor hem. Gezien er nog een hoop info mist al blijf ik denken dat hij ergens wel op zijn plek is.

Het ergste is dat ik mijne ook weg had gebracht richting de regenboogbrug

Dit is een paard dat als je er aan begint, je heel bewust moet zijn van elke handeling die je doet, waar jij bent, waar hij is en die je eigenlijk geen mm mag geven. Hij mag letterlijk geen kans krijgen om je te verrassen. Dit is dat type paard waarbij je altijd gewapend met zweep mee aan de gang bent (er van uit gaande dat hij daarvoor wel terug zal deinzen) en die je eigenlijk, grof gezegd, in eerste instantie "bang" moet krijgen voor je. Hij moet bij wijze van spreken in elkaar krimpen zodra hij je ziet en als je op dat punt bent, dat ie erkent dat jij enger bent dan hij. Van daaruit kijken of je terug wat kan opbouwen maar met hele kleine, goed doordachte stapjes. Zodat je niet te ver terug op bouwt want dan heeft hij weer de overhand. En waarom en in welke situatie hij aan valt moet je helemaal niet proberen uit te denken. Je moet er van uit gaan dat ie geen reden nodig heeft.
En dat is allemaal al een heel gedoe en ethisch en empathisch discutabel als het gaat over een jong dier dat nog wat flexibeler is kwa leren en gedrag aanpassen. Maar bij een 18jarige die al zo bevestigd is in zijn gedrag en karakter en die zelf eigenlijk nul voordeel heeft bij die behandeling (behalve dat ie de jaren die ie nog heeft op zo'n manier zal moeten doorbrengen wat je amper een voordeel kan noemen.) is dat eigenlijk gewoon iets waar je niet aan moet beginnen... Bij een jonger dier dat zich kan aanpassen, waarbij die manier wellicht een tijdelijk iets is zou ik zeggen; ja. Maar niet bij eentje van deze leeftijd. Dit gaat hem niks meer brengen en jezelf ook niet. Hij is simpelweg te oud om nog "te kneden"... Bij een jong paard heb je daar ook geen garanties voor maar heb je iig meer tijd en kans dat het te corrigeren is maar bij deze... Hij heeft kwa levensjaren met een beetje pech simpelweg niet meer genoeg "tijd".

Plus, waar doe je het voor, hij is eigenlijk stilaan aan pensioen toe. Hoe grof het ook klinkt, puur omwille van de combinatie van gedrag en zijn leeftijd zou ik zeggen: "laat hem hemelen... Dat is voor iedereen het beste."
Er zijn er die jonger gaan... Tis geen 4 jarige met veel potentiëel die mogelijk nog gecorrigeerd kan worden en dan nog jaren op een relatief normale manier kan gaan leven... Het is een 18jarige die waarschijnlijk zo lang hij nog leeft in een stramien gaat moeten geduwd worden waar hij echt niet blij van zal gaan worden. en hij weet niet waarom want een paard doet wat hij denkt dat hij moet doen. Zulk gedrag is niks persoonlijks. Dus bij dit alles mag nul woede komen kijken.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 08-12-16 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 14:35

Pfff, dit is dus de reden waarom ik altijd zo naar wordt van dit soort topics:

Dit is een ernstige situatie en ts vraagt om advies en dan kunnen er wel 1.000 bokkers zeggen, dat het beter is het dier te laten hemelen, gaan ze toch vaak weer voor die ene die het wel wilt "proberen".

Waren het mijn eigen paarden geweest, die ik al jaren had en dit hadden gedaan; uiteraard had ik de onderste steen boven gehaald om achter de reden of oorzaak te komen, want daar zat bij beide geen greintje valsheid in en dominant waren ze absoluut.

Maar dit paard is 18 jaar, hebben jullie verhoudingsgewijs pas net, heeft dit al vaker gedaan en je kunt er rustig van uitgaan dat het weer naar een ander adres moeten, het er allemaal niks beter op gaat maken, paard wordt alleen maar gekker in zijn kop.

Ik vind het verschrikkelijk zuur voor jullie TS, dat jullie en vooral jou dit is overkomen, maar zoals ik al eerder zei; dit doe je je ergste vijand nog niet aan. Het enige wat jij nog kunt doen is ervoor te zorgen dat dit nooit meer gebeuren kan, wat dus inslapen inhoud. Ik zou er zelfs bij willen blijven tot het eind, zodat ik zekerheid heb, dat het dier zijn rust heeft...
Want eeuwige rust is het enige wat je het arme beest eigenlijk nog kunt gunnen en geven...

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 14:39

Ik moet nu denken aan een anecdote van Annemarie van der Toorn, die wilde in Ijsland demonstraties doen. Helaas, er waren daar geen probleem paarden.
Daar worden alle probleem gevallen gewoon direct opgegeten. Geen discussie, geen probleem.
Laatst bijgewerkt door elibeest op 08-12-16 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 14:40

elibeest schreef:
Ik moet nu denken aan een anecdote van Annemarie van der Toorn, die wilde in Ijsland demonstraties doen. Helaas, er waren daar geen problem paarden.
Daar worden alle problem gevallen gewoon direct opgegeten. Geen discussie, geen problem.

En hier fokken we er nog een paar veulens uit... -O-

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 14:49

elibeest schreef:
Ik moet nu denken aan een anecdote van Annemarie van der Toorn, die wilde in Ijsland demonstraties doen. Helaas, er waren daar geen probleem paarden.
Daar worden alle probleem gevallen gewoon direct opgegeten. Geen discussie, geen probleem.

Da's ook weer een beetje cru... Er zijn ook 'probleemgevallen' waar wel oplossingen voor zijn.
*edit: heb wel eens gelezen dat ze sledehondenpups die affectie naar mensen tonen ook afmaken, want: honden moeten werken, niet knuffelen. Hoop dat het niet waar is maar een broodje aap.

Judass

Re: wat met een paard dat bijt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 14:51

Of zij staan er gewoon een stuk nuchterder in, ik gok zomaar dat ze daar sowieso minder 'moeilijk' doen over paardenvlees eten.

Ravottie18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 14:54

MiniMeLona schreef:

Dit is een ernstige situatie en ts vraagt om advies en dan kunnen er wel 1.000 bokkers zeggen, dat het beter is het dier te laten hemelen, gaan ze toch vaak weer voor die ene die het wel wilt "proberen".

Waren het mijn eigen paarden geweest, die ik al jaren had en dit hadden gedaan; uiteraard had ik de onderste steen boven gehaald om achter de reden of oorzaak te komen, want daar zat bij beide geen greintje valsheid in en dominant waren ze absoluut.

Maar dit paard is 18 jaar, hebben jullie verhoudingsgewijs pas net, heeft dit al vaker gedaan en je kunt er rustig van uitgaan dat het weer naar een ander adres moeten, het er allemaal niks beter op gaat maken, paard wordt alleen maar gekker in zijn kop.

Ik vind het verschrikkelijk zuur voor jullie TS, dat jullie en vooral jou dit is overkomen, maar zoals ik al eerder zei; dit doe je je ergste vijand nog niet aan. Het enige wat jij nog kunt doen is ervoor te zorgen dat dit nooit meer gebeuren kan, wat dus inslapen inhoud. Ik zou er zelfs bij willen blijven tot het eind, zodat ik zekerheid heb, dat het dier zijn rust heeft...
Want eeuwige rust is het enige wat je het arme beest eigenlijk nog kunt gunnen en geven...

Waaruit maak jij op dat ik voor die ene ga die mijn paard zou willen redden? Omdat ik gesproken heb met Gabbergill? Wil je gerust de berichten laten lezen hoor..
Zoals ik al eerder gezegd heb ben ik alle opties aan het overwegen, waarom? Omdat dit de moeilijkste beslissing wordt die ik in mijn leven heb moeten maken, en ja, zoiets gaat nu eenmaal niet op 1 2 3. Hoe jammer dat ook is! Maar iedereen mag gerust wezen. We gaan Ravottie zeker niet verkopen of weggeven, dat is geen optie. Naar de slacht is voor mij persoonlijk ook geen optie. Dus hij zal zijn rust krijgen.. Zeker niet de makkelijkste beslissing, maar wel de beste!

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 14:55

zodra een paard een problem vertoont moet er meer geld en energie in gestoken worden om dit op te lossen. dus worden ze geslacht, dit levert energie en geld op. ik snap het wel, ben het er niet helemaal mee eens.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 14:56

Ik heb veel respect voor je TS

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 14:58

Jezus er is nergens gezegd dat ze het overweegt. Wel dat ik het overweeg en dat zei.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 15:05

Nicky1963 schreef:
Vraagstelling in topic is: wat met een paard dat bijt?
Antwoord ligt aan de omstandigheden en de manier van bijten.
Dit is geen geestelijk stabiel of gezond paard en bijten doet hij niet alleen: hij valt aan en wil kapotmaken!
Vraag moet dus zijn: 'wat moet ik (lees: ts) doen met een 18-jarig paard dat gestoord is en mensen aanvalt om kapot te maken?'
Antwoord lijkt me duidelijk. Oorzaak en redenen doen er niet meer toe, vind ik in dit geval.
Ik snap ook niet goed dat er 'oplossingen' gezocht zouden moeten worden voor dit paard om hem in leven te houden. Wie wil dit nou in hemelsnaam? En met welk doel?

Ik denk dat dit inderdaad het probleem is: een probleem van referentiekader en semantiek.

TS stelt het probleem voor als dat van een paard dat "bijt". Maar dit is niet typisch "bijten" voor paarden. Ik ken paarden die bijten of die hebben gebeten. Die bijvoorbeeld hapten bij het aansingelen, of bij voernijd, of als zij angstig waren en benaderd werden, of als zij aan de hand dominant waren. Over het algemeen was de situatie dan voorspelbaar en de context duidelijk: het gebeurde als je dichtbij kwam, over de grenzen van het paard ging, het paard gaf met lichaamstaal duidelijk spanning en/of angst aan, en het eindresultaat was op z'n hoogst een blauw plek. Eén van deze paarden is al erg verbeterd onder training en doet het nu nauwelijks meer.

De situatie die in dit topic beschreven wordt is zéér ongewoon en daarom nauwelijks behandelbaar of vergelijkbaar met bovenstaande voorbeelden. Dit is niet "bijten", dit is "aanvallen en verscheuren", in niet-voorspelbare situaties zonder duidelijke oorzaak. Alsof je een agressieve, onvoorspelbare hond van 700 kilo hebt die ook nog eens heel goed weet dat hij mensen als een lappenpop heen- en weer kan gooien.

Daar moet je niet mee gaan trainen of verbeteren. Het risico is simpelweg te groot, en de kans op verbetering erg klein. En als het wel verbeteren kan, heb je als ultiem "doel" voor het paard hoogstens 5 jaar in een situatie waar een trainer of eigenaar alsnog altijd op zijn hoede moet zijn, want een 100% betrouwbaar paard die je de rug toe kan keren zal dit nooit meer worden. Let wel: ook nog eens een leven buiten de kudde want in een kudde kan dit paard dus ook niet functioneren. Een eenzaam, stressvol leven voor de laatste 5 jaar, waar niemand dus echt plezier of ontspanning uithaalt.

Ik zou het zelfs een gevaarlijke situatie vinden voor een dierenarts die komt inslapen en die, door het spuitje te geven, onbedoeld op een 'trigger' stuit en dus aangevallen wordt.

De enige verantwoordelijke optie vind ik dus slachten, en dat is niet omdat ik vind dat alle probleempaarden geslacht moeten worden, maar omdat ik denk dat in deze uitzonderlijke situatie het de meest vriendelijke en rustige optie is voor iedereen - paarden en mensen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 15:06

Nicky1963 schreef:
elibeest schreef:

Da's ook weer een beetje cru... Er zijn ook 'probleemgevallen' waar wel oplossingen voor zijn.
*edit: heb wel eens gelezen dat ze sledehondenpups die affectie naar mensen tonen ook afmaken, want: honden moeten werken, niet knuffelen. Hoop dat het niet waar is maar een broodje aap.

Kan je zeggen dat het een broodje aap verhaal is.Sledehonden dienen ook al sverwarmingdus moeten knuffelbaar zijn.Het zijn niet de beste wakers :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 15:08

Ravottie18 schreef:
MiniMeLona schreef:

Waaruit maak jij op dat ik voor die ene ga die mijn paard zou willen redden? Omdat ik gesproken heb met Gabbergill? Wil je gerust de berichten laten lezen hoor..
Zoals ik al eerder gezegd heb ben ik alle opties aan het overwegen, waarom? Omdat dit de moeilijkste beslissing wordt die ik in mijn leven heb moeten maken, en ja, zoiets gaat nu eenmaal niet op 1 2 3. Hoe jammer dat ook is! Maar iedereen mag gerust wezen. We gaan Ravottie zeker niet verkopen of weggeven, dat is geen optie. Naar de slacht is voor mij persoonlijk ook geen optie. Dus hij zal zijn rust krijgen.. Zeker niet de makkelijkste beslissing, maar wel de beste!

Niet alleen uit het gesprek met Gabbergill, maar dat je ook in ieder geval 1 iemand hebt laten langskomen om te kijken of die hem niet over kon nemen, dus dat je er toch over nadenkt en dus zelfs al iemand hebt laten kijken...
Was ik eigenlijk een beetje bang dat je ging twijfelen, of dat hij toch niet beter af zou zijn bij iemand anders en dat baart mij inderdaad zorgen.
En dan vooral om jou ts, want zodra het bij die ander verkeerd afloopt (of dit nu weer een soortgelijk geval van een aanval gaat zijn, of het dier zelf wordt verhandeld, mishandeld, tot de dood er uiteindelijk toch ook op gaat volgen), jij daar niet mee gaat kunnen leven.

Dus mijn excuses als ik het verkeerd had en dan wil je alleen nog maar heel veel sterkte wensen, respect voor jou en je beslissing.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 15:11

Wat sit paard doet is een predator(roofdier) manieren en dat moet je niet willen.

Ik heb een tijd geleden een documentaire over ray hunt gezien.

Daar was ook een jonge hengst, een flessenveulen, die zomaar aanviel en doorbeet....hij gaf de opdracht het dier in te laten slapen. Dit paard was wel erger, moest nog zadelmak gemaakt worden, maar als hij zo plotseling je komt aanvallen, dan klopt er echt wel iets niet in dat hoofd...steigerend en wel...levensgevaarlijk.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 15:19

beatje schreef:
Nicky1963 schreef:

Kan je zeggen dat het een broodje aap verhaal is.Sledehonden dienen ook al sverwarmingdus moeten knuffelbaar zijn.Het zijn niet de beste wakers :-)

Gelukkig, vond het al onwaarschijnlijk. En om te waken moeten ze maar een pinguin neerzetten dan. :D

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 15:20

@indestal: docu was over Buck brannaman ;-)...

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 15:23

Indestal schreef:
Wat sit paard doet is een predator(roofdier) manieren en dat moet je niet willen.

Ik heb een tijd geleden een documentaire over ray hunt gezien.

Daar was ook een jonge hengst, een flessenveulen, die zomaar aanviel en doorbeet....hij gaf de opdracht het dier in te laten slapen. Dit paard was wel erger, moest nog zadelmak gemaakt worden, maar als hij zo plotseling je komt aanvallen, dan klopt er echt wel iets niet in dat hoofd...steigerend en wel...levensgevaarlijk.

Zat er net aan te denken, wat zullen de professionele 'paardenfluisteraars' (niet denigrerend bedoeld)
vinden van dit paard en deze casus?
TS, heb je een echte professional geraadpleegd? Wat zegt jouw eigen dierenarts ervan? (mss heb ik eroverheen gelezen..)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 15:25

TS ik snap dat je diegene hebt laten komen, dat is toch een niet zo definitieve keuze als in laten slapen zeg maar. Ben je alleen niet bang dat het uitstel van is voor het paard?