Paard schoppen als straf?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paard schoppen als straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 12:08

Ik heb een jong paard van 4,5, ze is van mij vanaf dat ze 3 was, en ze heeft zeer zeker wel uitgeprobeerd, ik heb haar nog nooit geslagen of geschopt, omdat het domweg niet nodig was. Dominantie vind ik al helemaal de grootste crap ever, paarden hebben niet zoiets als dominantie naar mensen toe, hooguit naar elkaar.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 12:09

Nies_ schreef:
Sommige paarden zijn nu eenmaal dominant en als ze dan een aantal jaar bij een vorige eigenaar alles mochten uitvreten wat ze leuk vonden, dan doen ze dat. Lijkt mij niet heel moeilijk te bedenken. Of het zijn gewoon jonge beesten die grenzen opzoeken, is gewoon natuurlijk, hoeft er echt niks mis te zijn. Buiten dat hoeft mijn paard nog niet te trappen al wordt ie opgevreten door een leeuw.

Goh, wat knap dat je dat zo van alle paarden kan zeggen die weleens gericht trappen of bijten... Paarden zijn volgens mij wel net iets complexer dan dat, maar goed.
Ik zou echt uitzoeken wat er precies is en me verdiepen in paardentaal, in plaats van zulke algemene dingen voor waar aan te nemen.
En dan werken aan een goede band op een positieve manier, in plaats van meteen maar agressie in te zetten. Dat is wel lekker makkelijk en uiteraard ook de snelste manier om een probleem "op te lossen".

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 12:12

Jullie doen net of er bij elk klein dingetje wat fout gaat maar gelijk wordt geschopt, zo is het helemaal niet. Gevaarlijk gedrag wordt alleen niet getolereerd, of dat nou komt omdat hij dood gaat van de pijn of omdat het gewoon een etterbak is maakt mij eigenlijk weinig uit op dat moment.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 12:16

@Tess
Mijn Fjord is gelukkig absoluut niet agressief, maar wel heel opdringerig en lomp.
Zelfs mijn opa (heel zijn leven in de paarden) had dit nog nooit zo meegemaakt.

Ze is gewoon niet bang, heeft ook voordelen hoor; ze gaat geen stap opzij voor kraanwagens en tractoren. Raakt nooit in paniek, ook niet als ze met haar benen ergens vast in komt te staan.

Maar het nadeel is wel dat je super consequent moet zijn en soms zelfs "hardhandig" omdat ze anders letterlijk door je heen loopt.
Nu moet ik zeggen dat na 3 jaar ze steeds minder vlug in herhaling valt, maar in het begin moest ik 2x per dag de hekkensluiter op haar borst zetten omdat ze weigerde achteruit te gaan als ik de wei in wilde.
En dan nog mondjesmaat 2 kleine stapjes achteruit.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 10-01-14 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 12:16

Yamcha schreef:
Ik heb een jong paard van 4,5, ze is van mij vanaf dat ze 3 was, en ze heeft zeer zeker wel uitgeprobeerd, ik heb haar nog nooit geslagen of geschopt, omdat het domweg niet nodig was. Dominantie vind ik al helemaal de grootste crap ever, paarden hebben niet zoiets als dominantie naar mensen toe, hooguit naar elkaar.

Als jij dit zegt zal je waarschijnlijk zelf al zeer dominant overkomen op je paarden, vandaar dat je er geen problemen mee hebt, wel eens gehoord dat paarden spiegelen. Een onzeker persoon, vooral de lichaamshouding word gewoon omvergelopen. Door het meest brave paard zelfs. Dus jazeker kunnen paarden dominant over mensen zijn, jij mag je gewoon gelukkig prijzen dat je wat anders uitstraalt maar dat betekend niet dat wat je zegt de waarheid is.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 12:26

tess_84 schreef:
Er komen zoveel reacties voorbij waarbij paarden gericht trappen en/of bijten. Zou het dan niet wijs zijn te zoeken naar het achterliggende probleem? In plaats van het op te lossen met agressie...

Natuurlijk. Maar soms is het achterliggende probleem ook gewoon een slechte/geen opvoeding. Ik heb mijn haflinger gekocht omdat er mensen bang waren van hem. Hij heeft gewoon geen goede start gehad en die moest ik hem op 3,5 jarige leeftijd geven. Je wil echt niet weten hoe wij de eerste 6 weken zijn doorgekomen omdat ik het ook vriendelijk wilde oplossen. Hij was in zijn jeugdigheid, onzekerheid en door slechte opvoeding gewoon levensgevaarlijk.
En juist die onzekerheid maakte dat ik zo zwartwit moest zijn. Agressie is wat anders dan duidelijk. Duidelijk door stemverheffing was blijkbaar niet genoeg, dus moest het anders.

Maar ook daar stond tegenover dat als hij braaf stilstond, ik hem zo de hemel in prees dat hij weer groeide in zelfvertrouwen. Het is echt niet zo dat ik om elk wissewasje hem een rotschop verkocht. Pas in gevaarlijke situaties. En die waren er toen gewoon heel veel. Met daar tegenover belonen bij goed gedrag. Want dat is ook zwartwit zijn.

Een heel groot verschil: de eerste keer bekappen was in de 1e week dat ik hem had. De smid heeft er een uur over gedaan omdat hij steigerde, bokte, beet, sloeg, zich losrukte, aan de kletter ging, enz.
Hij heeft 6 halsters in de 1e maand gebroken.
Nu is hij het braafste en makkelijkste te bekappen paard dat mijn smid heeft en is hij in 10 minuten klaar.

De veearts die hem keurde zei nog: weet je het zeker? Hier heb je heel veel werk aan.
Toen ze 2 maanden later bij mij op stal was liep ze hem straal voorbij omdat hij zo stil aan een touwtje vaststond. Waarop ze terug kwam lopen en vroeg: joh, heb je een ander paard gekocht.

Als het niet nodig is, vooral niet doen. Maar bij sommige paarden is het wél nodig. In de 20 jaar dat ik met paarden in aanraking ben geweest, heb ik er maar 2 gehad waarbij het nodig was. Een jonge hengst als hormonenbom en mijn eigen haflinger. En dat terwijl ik zo'n 100 paarden in handen heb gehad. Van jonge hengst tot leerpaard, van fjord tot arabisch volbloed.
Zoals ik al eerder zei: aan de ruiter/eigenaar de taak om goed naar het paard te kijken wat het nodig heeft.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 12:34

tess_84 schreef:
Wat doet je hond dan zo verkeerd dat je het nodig vindt hem op die manier te straffen? Nekvel grijpen en op z'n rug leggen zijn echt extreme handelingen, die honden bij elkaar niet doen. Een hond zal een andere hond nooit vasthouden in de nek, en al zeker niet "eens goed schudden". Dit is prooigedrag en gebruikt en hond alleen maar als hij het andere dier dood wil maken. Dus eigenlijk zeg je op dat moment "ik wil je dood". Toch niet meteen het beste signaal dat je wil geven.
Het op de rug leggen heeft inderdaad totaal geen zin, onderdanigheid kan je niet afdwingen, maar zit in zeer subtiele handelingen. Als je hier graag meer over wil weten, zet ik het wel even in pb voor je :j

Ik zei "kort bij het nekvel pakken" :) Ik schud niet met haar, til haar niet op, trek haar niet naar de grond,... Gewoon eens een neep in het nekvel zeg maar. Ik wil haar dus niet dood en geef ook dat signaal niet.
En die onderdanige positie (door op de rug te leggen) heeft wel degelijk nut gehad hier.

Mijn hond luistert goed en ik moet deze handelingen bijna nooit doen hoor :) Het enige 'probleem', ze velt kippen en katten aan. Dan kon ze wel een neep in haar nekvel verwachten ja :) Nu niet meer, want nu is het voldoende om gewoon 'hier' te zeggen :)

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 12:48

Ik vindt het beetje makkelijk gezecht. Mijn paard schopt mij dus schop ik hem terug. Denk dat als een paard schopt er dan wel wat achter ligt en niet altijd dominantheid is. Denk dat schoppen gewoon geen zin heeft.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 12:52

Als een paard tegen mij opsteigert dan krijgt hij wel een trap hoor, doe de pony's onderling ook en ik sta niet toe dat hij zo dominant over mij doet... Na 6 jaar blijft hij de grenzen opzoeken.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 13:04

Amanda schreef:
Hier sluit ik me helemaal bij aan. Ook ik heb mijn haflinger zeker toen ik hem net had, regelmatig een schop verkocht.
Hij was onopgevoed, had totaal geen respect voor mensen en had een erg zwartwitte aanpak nodig. Ik ben zelf helemaal niet zo, maar ik heb dit echt moeten doen. Hij werd gewoon gevaarlijk en was onvoorspelbaar.
En nu? Hij is mijn beste vriend, zo braaf als wat en zelfs kinderen kunnen hem poetsen.
5 jaar terug kon hij niet eens vast staan, liep iedereen omver en hield totaal geen rekening met het fenomeen mens. Dit was niet lief op te lossen, dat hadden al teveel mensen geprobeerd en hij was er een draak van geworden. Hij had behoefte aan duidelijkheid. En dat heb ik hem gegeven. Soms met tranen in mijn ogen.
Na 3 weken had ik een paard dat braaf vast kon staan en voetjes kon geven zonder iemand het licht uit zijn ogen te slaan. Nee, het was niet mijn manier, maar het was wel nodig. Dankzij die directe aanpak heb ik nu een braaf paard in de omgang. Daar tegenover stond overigens ook de hemel inprijzen als iets goed ging. Want goed gedrag belonen is nog veel belangrijker.

En dat zwartwitte is echt niet altijd schoppen. Bij mij is het meestal eerst stemverheffing, bij nog een keer een tik en bij nog een keer een schop. En dan heb ik het echt over dingen als gericht slaan, platdrukken tegen een muur en omver lopen. Dingen die gewoon gevaarlijk zijn. Niet alleen voor mij, maar ook voor de mensen die hem voerden of naar de wei moesten brengen. Wij zijn een stuk kwetsbaarder dan hij.

Ik had het ook liever anders gedaan en 90% van de paarden zal deze aanpak echt niet nodig hebben. Maar sommige hebben dit wel. Aan de ruiter/eigenaar om dit te herkennen en maatwerk te leveren bij ieder paard dat ze in handen krijgen.

Een zelfde typje als de mijne, verziekt door de mensen die je voor gingen en het probleem niet aan durfden te pakken...
Laat geruind (met nog behoorlijk hengstengedrag) type tank en behoorlijk dominant.
En enorm slim, dus 1 of 2 keer flink duidelijk zijn en er dan een heerlijk dier aan hebben :D

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 13:05

noaenkelly schreef:
Ik vindt het beetje makkelijk gezecht. Mijn paard schopt mij dus schop ik hem terug. Denk dat als een paard schopt er dan wel wat achter ligt en niet altijd dominantheid is. Denk dat schoppen gewoon geen zin heeft.

Als je je paard een beetje kent, weet je echt wel waarom hij probeert uit te halen....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 13:57

MarlindeRooz schreef:
Als een paard tegen mij opsteigert dan krijgt hij wel een trap hoor, doe de pony's onderling ook en ik sta niet toe dat hij zo dominant over mij doet... Na 6 jaar blijft hij de grenzen opzoeken.

Dat heb je toch niet met Bayro gedaan hé? >;) :D

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 13:58

anneliesdj schreef:
MarlindeRooz schreef:

Dat heb je toch niet met Bayro gedaan hé? >;) :D

Nee, die is veel te lief daarvoor! Wel met timmy. _O-
Als je met hem wandelt, dan sprong hij nog wel eens zonder reden op je rug. :') En dan beet hij in je arm. En een keer een tik geven werkte niet dan pak ik hem maar een keer hard aan. (hij heeft het niet weer gedaan trouwens... :') )
Hij bijt vreemden nogsteeds wel eens om te kijken hoever hij kan gaan en met longeren viel hij je gewoon aan. :n :=

Maar dat is nu niet meer hoor, maar hij blijft wel de grenzen opzoeken. :=

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 14:17

Haha doet me denken aan mijn eerste pony, was een shet die het grappig vond om mij achterna te gaan en in mijn rug te springen en te bijten als ik wegliep.
Alleen had ze de pech dat mijn vader toevallig net onze kant op keek, die heb ik nog nooit zo hard zien lopen :')

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 14:19

anneliesdj schreef:
Haha doet me denken aan mijn eerste pony, was een shet die het grappig vond om mij achterna te gaan en in mijn rug te springen en te bijten als ik wegliep.
Alleen had ze de pech dat mijn vader toevallig net onze kant op keek, die heb ik nog nooit zo hard zien lopen :')

_O- geweldig
Deze beruchte pony is ook een keer bij mijn vader op de rug gesprongen, en dat heeft hij geweten ook... :')
" Ik laat me toch niet door zo'n kleine rotpony bespringen" :')

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 14:23

_O- Onvoorstelbaar dat de kleintjes het grootste ego hebben.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 14:24

Jup, helaas wel. Hij gaat altijd de confrontatie aan (Lees: gillen en naar ze slaan met voorbeen) met elk paard dat hij tegenkomt? Is het paard 1.80? Kom maar op! :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 14:45

Qimm schreef:
Heb zelfs met behoorlijk kracht een 3 weken oud veulen geschopt and then some. Dat was een duivels beestje. Als je de weide in stapte vloog hij je aan, oren plat naar achter, oogwit duidelijk zichtbaar en tanden in de aanslag. Kan je vertellen dat je dan geen tijd hebt voor 'foei'.
Hij kreeg eerst een lel met een halster op z'n kop en terwijl hij zich omdraaide om te slaan een schop onder z'n pens. Hij wist niet wat hem overkwam en heeft me daarna even staan bekijken om vervolgens, zeer voorzichtig, te komen snuffelen. Daarna was hij braaf, al kon je je aandacht niet verliezen. Hij wilde nog steeds proberen grenzen te verleggen, maar dat kon ik daarna af met stemverheffen...

Zo stond er hier een shetveulen, die dat deed en dan ook nog tegen je aan steigeren ook, die heb ik ook een lel verkocht.

Bij mijn paarden stonden op een bepaald moment ook andere paarden in, nou ja prima. Ik wil mijn paard uit het land halen, maar dat ziet de nieuwe merrie anders. En begint gericht naar me te schoppen, nou jammer dan dat het een paard is van iemand anders, maar die heeft een paar flinke meppen gehad met mijn halster aan het touw. Na de eerste keer, zou ze er even een schepje boven opdoen. Ik heb toch zo uit gehaald en heb daarbij ook zo staan schreeuwen. Ze stond met haar maat aan de andere kant van de wei, kwam ze er weer aan, dan was ze met een stemverheffing terug te sturen. Ik heb nooit weer last gehad. Dus ook dat je niet aan het paard van een ander mag komen, nou soms wel hoor. Heb het ook aan de eigenaresse verteld trouwens, was geen punt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 14:56

Nies_ schreef:
Jullie doen net of er bij elk klein dingetje wat fout gaat maar gelijk wordt geschopt, zo is het helemaal niet. Gevaarlijk gedrag wordt alleen niet getolereerd, of dat nou komt omdat hij dood gaat van de pijn of omdat het gewoon een etterbak is maakt mij eigenlijk weinig uit op dat moment.

Nou idd. Ik schop en sla mijn paard bijna nooit, juist omdat dat niet nodig is.
Mijn merrie is een draak naar andere paarden, maar als ik bij haar sta niet. Dan zie je dat ze wil uithalen, maar ze doet het niet, want ik sta er ook. Loop ik 5 meter weg, dan haalt ze wel uit.
Zo stond ik laatst in haar box, toen haar buurman flipte, zij flipt dan ook, nu niet, nu stond ze heel zenuwachtig te doen, want ik stond in de box. Toen ben ik er even uit gelopen, zij even flippen en daarna ik weer terug :D
Als zij dat niet zou doen en ik zou zien dat ze wil schoppen en een stemverheffing zou niet werken en ze doet het toch, dan krijgt ze een terug. Ik schop echter nooit in de buik, maar onder de kont.
Soms zijn paarden echter zo snel met hun reacties dat je het niet voor kunt zijn.
Ik schop alleen als er voor mij een bedreigende situatie ontstaat, door grof gedrag van een paard. Het is vanzelf niet zo dat iedereen maar schopt bij elke overtreding, zou wat zijn, dan moet je niet met dieren aan de slag gaan. Maar ik houd wel in mijn achterhoofd dat me wel degelijk iets kan overkomen, als mijn paard iets verkeerd doet richting mij en dat vind ik niet acceptabel. Als ik schop, schop ik ook niet uit agressie terug, iets wat wel wordt gesuggereerd wanneer je je paard een lel verkoopt.
En Yamcha, ook mensen die hun paard weleens een schop onder hun kont verkopen, hebben inzicht in hun paard hoor. En niet iedereen schopt uit dominantie en paarden hebben zeker nog vertrouwen in je, omdat je duidelijk en rechtvaardig bent.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 14:58

Mindim schreef:
Nies_ schreef:

Nou idd. Ik schop en sla mijn paard bijna nooit, juist omdat dat niet nodig is.
Mijn merrie is een draak naar andere paarden, maar als ik bij haar sta niet. Dan zie je dat ze wil uithalen, maar ze doet het niet, want ik sta er ook. Loop ik 5 meter weg, dan haalt ze wel uit.
Zo stond ik laatst in haar box, toen haar buurman flipte, zij flipt dan ook, nu niet, nu stond ze heel zenuwachtig te doen, want ik stond in de box. Toen ben ik er even uit gelopen, zij even flippen en daarna ik weer terug :D
Als zij dat niet zou doen en ik zou zien dat ze wil schoppen en een stemverheffing zou niet werken en ze doet het toch, dan krijgt ze een terug. Ik schop echter nooit in de buik, maar onder de kont.
Soms zijn paarden echter zo snel met hun reacties dat je het niet voor kunt zijn.
Ik schop alleen als er voor mij een bedreigende situatie ontstaat, door grof gedrag van een paard. Het is vanzelf niet zo dat iedereen maar schopt bij elke overtreding, zou wat zijn, dan moet je niet met dieren aan de slag gaan. Maar ik houd wel in mijn achterhoofd dat me wel degelijk iets kan overkomen, als mijn paard iets verkeerd doet richting mij en dat vind ik niet acceptabel. Als ik schop, schop ik ook niet uit agressie terug, iets wat wel wordt gesuggereerd wanneer je je paard een lel verkoopt.
En Yamcha, ook mensen die hun paard weleens een schop onder hun kont verkopen, hebben inzicht in hun paard hoor. En niet iedereen schopt uit dominantie en paarden hebben zeker nog vertrouwen in je, omdat je duidelijk en rechtvaardig bent.

Ja helemaal mee eens, desbetreffende pony doet niks anders dan bij me op schoot kruipen... Maar hij heeft gewoon hele duidelijke grenzen, naja grenzen... eehh ijzeren gordijn zullen we maar zeggen! :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 15:00

noaenkelly schreef:

Wat is jouw oplossing op dat moment dan, helemaal geen consequenties op dat moment? Schoppen heeft zin, als je dat gelijk doet, gelijk aangeven dat zijn gedrag niet gewenst is. Waarom moet alles verklaard worden en geanalyseerd bij dit gedrag. Sommige paarden zijn gewoon lomp, zoeken hun grenzen op of hebben een zeer zachte baas die nergens consequenties aan verbind en gelijk de psyche van het bewuste paard gaat uitdiepen, want een paard doet nooit iets zomaar. Daar krijg je juist etters van.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 15:05

Yamcha; jij vermenselijkt dieren gruwelijk. :) Of dat zoveel beter is betwijfel ik. Buiten dat; een schop op het juiste moment doet niks af aan je band. Sam was een week bij mij toen hij een trap tegen zijn kont kreeg omdat hij zijn achterbeen dreigend op trok. Nog voor hij de kans kreeg uit te halen, had ie een trap van mij. Sam haalt het niet meer in zijn hoofd naar mij te dreigen en is ontzettend op mij gericht. Peerd weet waar ie aan toe is met me, wat ie mag en wat ie vooral niet mag en voelt zich daarin veilig.

Dit zijn zulke hopeloze discussies omdat de mensen die het hardst schreeuwen nooit geweld nodig te hebben, vaak met relatief brave paarden werken (van nature) die door hun toedoen "moeilijk" worden. Ze denken dus een ontzettend moeilijk paard te hebben maar in wezen zijn het gewoon brave beesten die geen leiding krijgen en er dus maar op los gokken wat toegelaten is, zulke paarden worden onzeker gemaakt en maar goed dat ze van nature niks slechts in zich hebben want eentje die dat wel zou hebben, daar vielen gewonden bij, bij deze mensen. :)

Oh en wat ga ik hier mee gruwelijk veel mensen op de tenen trappen ( :D ) maar goed, kan het ook niet helpen dat dat mijn indruk is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 15:11

Dat denk ik ook, kan het echter alleen maar eens zijn.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 15:22

Ayasha schreef:
Oh en wat ga ik hier mee gruwelijk veel mensen op de tenen trappen ( :D ) maar goed, kan het ook niet helpen dat dat mijn indruk is..

Dat zou dan niet de eerste keer zijn...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 15:23

tess_84 schreef:
als ik de paddock aan het uitmesten ben, hoeft ze niet tegen me aan te komen leunen of vlak bij me te komen staan voor aaitjes, want op dat moment heb ik daar geen tijd voor. Dus is het toch wel makkelijk dat je paard weet dat hij alleen in je persoonlijke ruimte mag komen als je dat vraagt? Door bijvoorbeeld je open hand uit te steken of welk "commando" je er dan ook aan wil hangen.

Ik vind het fantastisch dat mijn paarden lekker om me heen hangen op zulke momenten, iedere dag weer :-)
Mijn merrie heeft dat sterker dan mijn ruinen.
Ik ken meer mensen die hun paarden niet zo dicht bij zich willen hebben, toch hebben veel mensen wel een iets minder innige band met hun paard.
Wil niet zeggen dat dit bij jou zo is.
Maar een open en ontvankelijke houding nodigt meer uit tot een goede relatie. Mijn paarden komen eraan crossen als ik aan kom. En ze hebben de hele dag de ruimte en eten.
Ze roepen zelfs als ik niet opschiet ;-)

Toch wordt ik niet onder de voet gelopen. En wanneer ze elkaar willen corrigeren is een eenvoudig geluid van mijn kant alweer genoeg om ze eraan te herinneren dat ze dat in hun eigen tijd moeten doen.