Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Marion71 schreef:Maar een paard moet wel leren te wijken voor druk. Da's geen eigenschap waarmee ze geboren worden. De eerste reactie is tegen druk in gaan. Dat ze ervoor wijken, leren ze door de reacties van ons. Wijken voor druk bij paarden onderling is een heel andere manier. De voorwaartse drang of weggestuurd worden, noemen NH-ers vaak wijken voor druk. Maar da's wel een heel andere dan wij toepassen. Als jij een paard dat zo uit de koppel komt opzij wil zetten, komt hij eerst tegen je druk in. Sterker nog, hij gaat waarschijnlijk gruwelijk jouw kant op hangen. Als jij bij een groen paard een been optilt, drukt hij jou bij voorkeur naar beneden. Kortom wijken voor druk in de zin waaraan wij iets hebben, is dan ook aangeleerd. Echte lichamelijke druk oefen ik nooit uit. Dan kun je als mens alleen maar verliezen. Je moet slimmer zijn. En ook dat leer je tijdens grondwerk (de moderne versie van een gehoorzaam paard op de grond).
@Shirley, weggestuurd worden, is niet hetzelfde als wijken voor druk. Da's gauw wegwezen omdat je anders een pak op je donder krijgt.

Marion71 schreef:Ik ben wel benieuwd met hoeveel echt groene paarden jullie te maken hebben gehad. Een groen paard wijkt werkelijk waar niet voor druk. Als jij tegen hem aandrukt, drukt hij terug. Ben wel benieuwd hoe jullie hem dan duidelijk maken dat 'ie toch echt opzij moet gaan of moet vertrekken.
Marion71 schreef:Ik ben wel benieuwd met hoeveel echt groene paarden jullie te maken hebben gehad. Een groen paard wijkt werkelijk waar niet voor druk. Als jij tegen hem aandrukt, drukt hij terug. Ben wel benieuwd hoe jullie hem dan duidelijk maken dat 'ie toch echt opzij moet gaan of moet vertrekken.
terpentijn schreef:TS ik ben blij dat je de band niet weer hebt ingezet/uitgeprobeerd, en dat ook niet meer gaat doen, wegens je tijdgebrek, zullen we maar zeggen.
Ik hoop dat je met je geliefde jaarling de tijd (met de door jou even geliefde Shet dan maar tijdelijk apart) kunt volmaken, tot de jaarling straks weer elders heen kan, en de Shet dan weer volledig los kan bij de anderen.
Komt de jaarling na die tijd terug weer bij de groep, dan is alles anders, en de jaarling ouder. En wellicht ook de paardengroep anders.
Sommige dingen kun je gewoon niet oplossen, maar zijn een kwestie van tijd die moet verstrijken.
Dan kan het er allemaal anders uitzien.
Dat geldt speciaal voor dieren, die in het heden leven, niet in vandaag, morgen of gisteren.
Als de Shet nu netjes achter de (kruislings?) draden blijft, is het voor Shettemans nu eventjes vervelend, maar het was al die jaren dat Shettie bij jou leeft NIET vervelend, dus hij moet maar even een paar maandjes inbinden.
Als jaarling straks weer even vertrokken is, mag hij weer alles toch?
Lijkt me geen onoverkomelijke ramp, zou niet koetkekoet die twee NU per se (het is immers toch heel tijdelijk) aan elkaar willen laten wennen.
Maak het jezelf en je paarden niet zo moeilijk.
Ik heb het zelf ook meegemaakt, afdwingen helpt integendeel.
Een half jaar of een jaar verder heb je echt een nieuwe situatie, daar hoeft niemand voor verwijderd te worden, verkocht of weg voor te gaan, of neem me niet kwalijk,het IDIOOTSTE dat ik hier voorbij heb zien komen "dat de Shet een kronkel in diens kop heeft" en "dat je die beter kan laten inslapen". Omdat-ie steeds achter een jaarling aangaat?
Goede morgen, dan maar naar de slacht er mee?
G..allemachtig, wie heeft er nou een kronkel?
Neem je tijd, je zal zien dat het in orde komt.
Niemand hoeft weg, maar het probleem hoeft ook niet VANDAAG opgelost te worden?
Zo lang Shet nu wel achter zijn lijntjes blijft moet je de rit uitzingen, tot de situatie anders wordt.
Is nu misschien een gedoe en stressen, maar dat hoort er bij.
Gini schreef:Een negatieve prikkel is een prikkel die gepaard gaat met een vorm van pijn en/of schrik. Ieder moet natuurlijk voor zichzelf uitmaken hoe hij paarden opleert, maar de beenhulpen worden bij mij nooit geassocieerd met pijn of schrik.
Ik probeer de negatieve prikkels sowieso tot een minimum te beperken.
Met een stroomhalsband kan een paard niet wijken voor druk. Hij weet namelijk niet welke optie hij kan kiezen om de druk te ontwijken. Bij een stroomdraad kan het paard de druk ontwijken door uit de buurt van de draad te blijven. Bij een stroomhalsband vindt een paard die optie niet. Iets anders beweren, is het paard te veel intelligentie en redeneervermogen toekennen.
ThreeFingers schreef:Het is geen stroomstoot!!!!
Dat is nu precies wat ik probeer duidelijk te maken, je kunt een stroomstoot geven, net als een slag met een zweep. Maar je kunt ook op een lage stand continu stroom geven, een soort van prikkel ( prrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr )
Nogmaals in dit verhaal van TS denk ik ook niet dat stroom de oplossing is, misschien mits deskundig gebruikt.
. Is goed voor ze!
. ThreeFingers schreef:Het is geen stroomstoot!!!!
Dat is nu precies wat ik probeer duidelijk te maken, je kunt een stroomstoot geven, net als een slag met een zweep. Maar je kunt ook op een lage stand continu stroom geven, een soort van prikkel ( prrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr )
Nogmaals in dit verhaal van TS denk ik ook niet dat stroom de oplossing is, misschien mits deskundig gebruikt.
ThreeFingers schreef:Vind je het gebruik van sporen en bv zwepen wel "vriendelijk" ?