Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Dat hoeft echt niks met mishandeling te maken hebben, maar het gros van de paarden is toch echt liever lui dan moe

Annienke schreef:Tja, 19 pagina's geinige discussie maar misschien moeten wel allemaal TS haar beginpost nog eens lezen waar dit nou eigenlijk over ging. Zij vraagt zich terecht af waarom er in de omgang met paarden niet altijd wordt nagedacht waarom een paard iets doet en deze dan als vervelend wordt bestempeld en op zijn lazer krijgt.
Maritje1991 schreef:Annienke schreef:Tja, 19 pagina's geinige discussie maar misschien moeten wel allemaal TS haar beginpost nog eens lezen waar dit nou eigenlijk over ging. Zij vraagt zich terecht af waarom er in de omgang met paarden niet altijd wordt nagedacht waarom een paard iets doet en deze dan als vervelend wordt bestempeld en op zijn lazer krijgt.
Juist! Dat is het!
Het is namelijk nog steeds een heel sieluggh hondje)
aikon schreef:Mijn jongste hengst zou deze man ook pakken. Spelen is leuk, dit is treiteren. Geef hem dan nog gelijk ook. Die man maakt ook een aantal flinke fouten, en daar moet je dan voor betalen. Jammer dat het het dier zijn kop gekost heeft, had hem wel op stal gewild.
Deze man (een leerling van Buck Brannaman) is degene die dit paard nog een laatste kans probeert te geven en probeert te beleren. Wat goed dat jij in twee seconden film kan zien dat deze man aan het "treiteren" is en heel veel fouten maakt
maura schreef:Hoe weet jij of ik óf een ander niet nadenkt? En hoe weet je of je zélf zo goed nadenkt als je denkt? Is het wel waar dat 'die andere mensen' continu hun paard als vervelend bestempelen en onterecht op z’n lazer geeft?
En stel dat je in een bepaalde situatie heel erg zeker weet dat er geweld wordt gebruikt tegen een paard dat probeerde iets aan te geven dat door de mens niet gezien of begrepen wordt, wat doe je daar dan aan?
(hij is stout, hij doet het er om, hij weet dat dit niet mag, hij is gewoon aan het klooien, moet even doorgepakt worden, zal ik nog even doorgaan
). Magrathea schreef:Doet me denken aan het topic over Cesar Milan
Dan verschijnen er filmpjes van hem op internet waarin hij een hond bruut op de grond legt. Ja uhh maar wat de mensen die dan heel hard gaan roepen hoe zielig het wel niet is dan even vergeten voor het gemak is dat als je de héle sessie bekijkt, je ziet dat die hond hem probeert aan te vallen. Dan wordt het ineens een stuk begrijpelijker (althans, niet voor iedereen..Het is namelijk nog steeds een heel sieluggh hondje)
Beetje offtopic maar wat dat betreft is het wel een goed voorbeeld denk ik.

Maritje1991 schreef:Toevallig ben ik groot voorstander van de tactieken van Cesar Milan
Ik vind een terechte aanpak echt niet 'sielugh'
Citaat:Maar ik DENK dat er vaak niet gekeken wordt naar de situatie waarin het paard zich bevind. Zoals bijvoorbeeld op een wedstrijd: Als ik dan hoor dat het paard echt vervelend is (omdat het weigert voor een hindernis oid) En het is een vervelend dier etc.
Daar gaan mijn nekharen van overeind staan, en als het paard dan enkele niet misse, klappen ontvangt. Vind ik dat echt onterecht.
Ga eerst bij jezelf te rade denk ik dan. Wat doe jij nu anders dan thuis? etc...
Citaat:Laatst wilde ik bij een sprinconcours kijken, ik fietst het terrein op en het eerste wat ik zag was een paard compleet over de zeik, kon geen seconde stil staan etc. (was in mijn ogen echt bang)
Het moest een trailer in, dit ging niet zoals de eigenaar dit wilde (lees niet snel genoeg) dus kwam er iemand aan de met de bezem, die werd flink op paard zijn kont los gelaten. Werkte niet. De longeerlijnen en blinddoeken kwamen te voorschijn. Paard compleet over de zeik en sloeg vanaf de klep achterover omdat het geen kant meer op kon.
Dat is mijn ogen nNIET terrecht. En dan hoor ik later, op de heengweg wilde het paard ook al niet laden.
Dan denk ik: Waarom ga je dan weg? Is je concours (winst punten) belangrijker dan, vetrouwen van je paard?
Ik bedoel, neem zo'n moment als oefen moment en zeg je concours af. wil je dit niet doen, moet je vaker oefenen en niet alleen laden op het moment dat het nodig is.
Maritje1991 schreef:Dat zal het wel verschil zijn met mij.
Ik heb mijn paard nu 1.5 jaar. Ook best domme dingen gedaan overigens.
Maar nu weet ik meer, en ga ik niet eens buiten met haar draven omdat ik weet dat ze dan wat nerveus kan worden. Bij mijn paard uit zich dat in rennen.
Ik zie het dan als mijn verantwoordelijkheid om dit te voorkomen dus niet te gaan draven
superwoman schreef:Maritje1991 schreef:Dat zal het wel verschil zijn met mij.
Ik heb mijn paard nu 1.5 jaar. Ook best domme dingen gedaan overigens.
Maar nu weet ik meer, en ga ik niet eens buiten met haar draven omdat ik weet dat ze dan wat nerveus kan worden. Bij mijn paard uit zich dat in rennen.
Ik zie het dan als mijn verantwoordelijkheid om dit te voorkomen dus niet te gaan draven
Na het lezen van deze post werd me gelijk alles duidelijk.
Je bent nu zo ervaren dat je goed kan zien hoe slecht anderen wel niet met hun paard omgaan.
Je kunt de profs ook nog wel wat leren zeker????
Sorry hoor maar wat een betweterij