Paarden zijn monsters?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marian01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 10:01

Maar niet alles is wat het lijkt...(ok hier moet ik al wel een beetje toegeven dat het vaak wel is wat het lijkt)
Een wedstrijd terrein met een ruiter die paard slaat, is vaak exact wat het is. Reden om je mond open te trekken.
Maar: rij ik op dat zelfde terrein, en ik vraag iemand mij een zweepje aan te reiken..zal mijn paard naar achter duiken. Of ie elke dag met de zweep wordt afgeranseld..En echt waar dat gebeurd echt niet! Echt niet. Ik rij misschien 4-5 keer per jaar met een zweepje, en hoef dan 1-2 tikJES te geven om hem weer goed naar mijn been te laten luisteren. Maar ieder die mij zal zien op dat terein met een achteruitduikend paard zal wellicht de wenkbrauwen optrekken.
Mij heb je ook wel eens met een zweep bij een trailer zien staan (Op billen leggen, niet slaan, was niet nodig)..Ik weet dat mijn paard erzo oploopt, echt..die doet niet moeilijk, maar die ene keer heeft ie me uitgeprobeerd denk ik dat dat het was..wij staan in het bos, en sjefke ging er niet op..dat mag ie 2 keer, dan pakken we toch ff door. Ik ben baas, ik zeg dat het veilig is ( geen gekke dingen onderweg..niets waarvan ik dacht dat ik hem moest helpen) Voor degene die dan langskomt is dat een vreemd beeld. Ik vind dat ik op dat moment ff door moet pakken voor mijn paard zijn veiligheid, op de klep loop je door, ga niet lopen klootviolen, met kans op benen langs randen etc.
Nogmaals vaak is het wel degelijk wat het lijkt, helaas zie je het nog steeds te vaak, mocht je er iets van zeggen, kun je nog een grote mond terug verwachten...En dat is erg.
Maar heel soms is het ook minder erg..dan hoe het in eerste instantie lijkt over te komen. Soms zijn er nuances, die je niet hebt gezien, niet weet, en sommige mensen niet uit frustratie een zweep pakken bij een trailer, maar bv gebruiken als een verlengde arm.

Magrathea

Re: Paarden zijn monsters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 10:08

Uhu, zie ik ook vaak. Paarden die dan weten dat ze wat moeten gaan doen als het zweepje tevoorschijn komt := Dat hoeft echt niks met mishandeling te maken hebben, maar het gros van de paarden is toch echt liever lui dan moe

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 10:16

mylittlejoy schreef:
Maar ik denk dat de TS wellicht een andere definitie heeft van kunnen.

Dat denk ik ook :j . En ik denk dat deze hele discussie veel meer over die definities gaat (wat is geweld, wanneer lees je paardengedrag goed) dan over het werkelijk met elkaar oneens zijn.

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 10:19

Ja, paarden zijn monster!! Allemaal.... Eerst stelen ze je hart, vervolgens vreten ze je portomonais leeg.
(tot zo ver monster dan)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 10:46

:D :D :D

Het zijn gewoon misdadigers!!

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 10:52

Tja, 19 pagina's geinige discussie maar misschien moeten wel allemaal TS haar beginpost nog eens lezen waar dit nou eigenlijk over ging. Zij vraagt zich terecht af waarom er in de omgang met paarden niet altijd wordt nagedacht waarom een paard iets doet en deze dan als vervelend wordt bestempeld en op zijn lazer krijgt.

Sinds ik mijn huidige paard heb, ben ik er erg bewust van hoeveel onbewuste en tegenstrijdige signalen mensen af kunnen geven aan hun paard. En hoe subtiel paarden kunnen aangeven dat er iets niet goed is of dat er geen vertrouwen is, gedrag wat veelal als vervelend wordt bestempeld.

VB: een paar weken geleden ging mijn paard ineens subtiel naar de uitgang van de bak trekken. Niet hard maar moest net wat meer geven om een volte in te kunnen zetten. Gelukkig voor hem was ik toen toch bijna klaar want ik had niet door dat hij aan het vertellen was dat er iets was gebeurd waardoor hij een klein beetje zere poot had (merkte het pas nadat hij op het harde wat voorzichtig ging lopen)

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 10:53

git schreef:
Ja, paarden zijn monster!! Allemaal.... Eerst stelen ze je hart, vervolgens vreten ze je portomonais leeg.
(tot zo ver monster dan)

met de portemonnee er ook nog eens bij :D

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 10:56

Annienke schreef:
Tja, 19 pagina's geinige discussie maar misschien moeten wel allemaal TS haar beginpost nog eens lezen waar dit nou eigenlijk over ging. Zij vraagt zich terecht af waarom er in de omgang met paarden niet altijd wordt nagedacht waarom een paard iets doet en deze dan als vervelend wordt bestempeld en op zijn lazer krijgt.

Juist! Dat is het! _/-\o_

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 11:24

Maritje1991 schreef:
Annienke schreef:

Juist! Dat is het! _/-\o_

En dáár worden voortdurend (oké, tussen het gekat door) vragen over gesteld! Hoe weet jij of ik óf een ander niet nadenkt? En hoe weet je of je zélf zo goed nadenkt als je denkt? Is het wel waar dat 'die andere mensen' continu hun paard als vervelend bestempelen en onterecht op z’n lazer geeft?

En stel dat je in een bepaalde situatie heel erg zeker weet dat er geweld wordt gebruikt tegen een paard dat probeerde iets aan te geven dat door de mens niet gezien of begrepen wordt, wat doe je daar dan aan?

Ik heb geprobeerd een voorbeeld van TS zelf ter discussie te stellen, omdat dat in mijn ogen een voorbeeld was van onterecht een paard straffen zonder verder te willen kijken wat het paard probeerde aan te geven. Maar in dat geval was geen sprake van onbegrip van mens naar paard, omdat het paard iets ‘zomaar’ deed. Tsja. Dat komt op mij nogal willekeurig over. Dat een iemand een paard slaat omdat het ‘zomaar’ niet in een trailer gaat is onterecht geweld, maar een paard een stuk touw in de mond duwen omdat het ‘zomaar’ dat touw zelf vastpakt is geen enkel punt. Lieve mensen, paarden doen geen dingen ‘zomaar’. En ik kan het nog sterker vertellen: ook mensen doen geen dingen ‘zomaar’. Gedrag wordt bepaald niet altijd ingegeven door diepe filosofische overwegingen, maar er is áltijd een aanleiding. Andersom beredeneerd: in andere omstandigheden zou een paard (of mens) iets anders doen. Paarden trainen komt daarmee feitelijk neer op het manipuleren van de omstandigheden en daarom ligt het aan de mens als het paard iets fout doet in de omgang. Maar goed, laat verder maar. Iedereen hier heeft het allerbeste met haar paard voor en alle anderen weten er niets van. En dat maakt het omgaan met paarden dubbel leuk. Enerzijds kun je fijn jezelf goed vinden omdat je zo leuk naar je paard luistert en als grote bonus kun je ook nog alle anderen gaan zitten veroordelen omdat die niet naar hun paard luisteren. Ieder z'n hobby hoor, maar het snappen lukt me niet. : 8)7

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 11:29

Doet me denken aan het topic over Cesar Milan
Dan verschijnen er filmpjes van hem op internet waarin hij een hond bruut op de grond legt. Ja uhh maar wat de mensen die dan heel hard gaan roepen hoe zielig het wel niet is dan even vergeten voor het gemak is dat als je de héle sessie bekijkt, je ziet dat die hond hem probeert aan te vallen. Dan wordt het ineens een stuk begrijpelijker (althans, niet voor iedereen.. :+ Het is namelijk nog steeds een heel sieluggh hondje)

Beetje offtopic maar wat dat betreft is het wel een goed voorbeeld denk ik.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 11:59

Ik heb het hele topic met verbazing gelezen.

Bij mij moeten ze me ook niet stampen/bijten/steigeren/mij omver lopen want dan kunnen ze een tik verwachten.

Maar ik vraag me wel af Ts wat jij in dit soort situaties doen:

Paard moet naar de kliniek voor onderzoek. Helaas is het paard nogal eigenwijs en zoals ze het wel eens noemen een dikke vinger paard. Hij kan er de ene dag zo oplopen en de volgende dag vertikt hij het gewoon.
Zo dus ook de dag dat je naar de kliniek moet. Je paard staat bij de klep en gaat er gewoon niet op. Hij is niet bang etc maar wilt gewoon niet, wat doe je dan?

Wat als je paard gewoon niet WILT maar het wel KAN. En het is toch nodig dat hij het wel doet omdat het belangrijk is ( denk aan kliniek, hoefsmid enz.) Wat doe jij dan in zo een situatie?

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 12:06

[/quote]
En dáár worden voortdurend (oké, tussen het gekat door) vragen over gesteld! Hoe weet jij of ik óf een ander niet nadenkt? En hoe weet je of je zélf zo goed nadenkt als je denkt? Is het wel waar dat 'die andere mensen' continu hun paard als vervelend bestempelen en onterecht op z’n lazer geeft?
[/quote]

Omdat je bij vragen waarom mensen iets doen vaak geen antwoord krijgt waar nou goed over nagedacht is. En er later blijkt dat er toch echt iets aan de hand was.

Anderzijds zijn er ook echt wel mensen die wel goed nadenken waarom ze iets doen hoor, daarom zei ik ook "niet altijd". Iemand die na ellenlang trainen en proberen haar crosspaard een pelham inhangt omdat door joligheid van het paard de hulpen gewoon niet doorkomen kan ik ook echt niet veroordelen. Helaas heb ik toch meer ervaring met mensen die niet nadenken dan mensen die wel nadenken.

[/quote]
En stel dat je in een bepaalde situatie heel erg zeker weet dat er geweld wordt gebruikt tegen een paard dat probeerde iets aan te geven dat door de mens niet gezien of begrepen wordt, wat doe je daar dan aan?
[/quote]

Bek opentrekken om vervolgens bijna de manege uitgeslagen te worden.

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 12:13

Nieky: die dikke vinger kan ook een reden hebben, maar als mijn paard op stel en sprong naar een kliniek moet heeft hij wel even pech en nodig ik desnoods de hele buurt uit om hem in de trailer te tillen :D

Alles wel zonder geweld uiteraard

Ga ik later wel nadenken

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 12:14

aikon schreef:
Mijn jongste hengst zou deze man ook pakken. Spelen is leuk, dit is treiteren. Geef hem dan nog gelijk ook. Die man maakt ook een aantal flinke fouten, en daar moet je dan voor betalen. Jammer dat het het dier zijn kop gekost heeft, had hem wel op stal gewild.

:= Deze man (een leerling van Buck Brannaman) is degene die dit paard nog een laatste kans probeert te geven en probeert te beleren. Wat goed dat jij in twee seconden film kan zien dat deze man aan het "treiteren" is en heel veel fouten maakt :))

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 12:22

maura schreef:
Hoe weet jij of ik óf een ander niet nadenkt? En hoe weet je of je zélf zo goed nadenkt als je denkt? Is het wel waar dat 'die andere mensen' continu hun paard als vervelend bestempelen en onterecht op z’n lazer geeft?

Dat is vrij duidelijk te zien aan de frustratie van mensen, de redenen die ze geven over het gedrag van hun paard en de symptoombestrijdende oplossingen die ze zoeken :\ (hij is stout, hij doet het er om, hij weet dat dit niet mag, hij is gewoon aan het klooien, moet even doorgepakt worden, zal ik nog even doorgaan :D).

Dat je zelf misschien niet alles perfect doet, lijkt me geen reden om je niet te mogen verbazen over andermans gedrag tegenover paarden.

Een paard hoeft helemaal niets! Zolang een paard als je er naast staat geen gevaar is voor jezelf en er geen dringende veterinaire noodzaak is, hoeft een paard helemaal niets. Alles wat je verder met je paard wilt doen, is jouw keuze. Jij wilt je paard iets aanleren, omdat jij dat leuk vind. Dan moet je je dus verdiepen in waarom een paard doet wat het doet en hoe je een paard iets aanleert.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 12:27

Magrathea schreef:
Doet me denken aan het topic over Cesar Milan
Dan verschijnen er filmpjes van hem op internet waarin hij een hond bruut op de grond legt. Ja uhh maar wat de mensen die dan heel hard gaan roepen hoe zielig het wel niet is dan even vergeten voor het gemak is dat als je de héle sessie bekijkt, je ziet dat die hond hem probeert aan te vallen. Dan wordt het ineens een stuk begrijpelijker (althans, niet voor iedereen.. :+ Het is namelijk nog steeds een heel sieluggh hondje)

Beetje offtopic maar wat dat betreft is het wel een goed voorbeeld denk ik.

Maar wat is hier dan het verband?

Toevallig ben ik groot voorstander van de tactieken van Cesar Milan :)

Ik vind een terechte aanpak echt niet 'sielugh'

Maar ik DENK dat er vaak niet gekeken wordt naar de situatie waarin het paard zich bevind. Zoals bijvoorbeeld op een wedstrijd: Als ik dan hoor dat het paard echt vervelend is (omdat het weigert voor een hindernis oid) En het is een vervelend dier etc.

Daar gaan mijn nekharen van overeind staan, en als het paard dan enkele niet misse, klappen ontvangt. Vind ik dat echt onterecht.

Ga eerst bij jezelf te rade denk ik dan. Wat doe jij nu anders dan thuis? etc...

Laatst wilde ik bij een sprinconcours kijken, ik fietst het terrein op en het eerste wat ik zag was een paard compleet over de zeik, kon geen seconde stil staan etc. (was in mijn ogen echt bang)

Het moest een trailer in, dit ging niet zoals de eigenaar dit wilde (lees niet snel genoeg) dus kwam er iemand aan de met de bezem, die werd flink op paard zijn kont los gelaten. Werkte niet. De longeerlijnen en blinddoeken kwamen te voorschijn. Paard compleet over de zeik en sloeg vanaf de klep achterover omdat het geen kant meer op kon.

Dat is mijn ogen nNIET terrecht. En dan hoor ik later, op de heengweg wilde het paard ook al niet laden.
Dan denk ik: Waarom ga je dan weg? Is je concours (winst punten) belangrijker dan, vetrouwen van je paard?

Ik bedoel, neem zo'n moment als oefen moment en zeg je concours af. wil je dit niet doen, moet je vaker oefenen en niet alleen laden op het moment dat het nodig is.

wil je dit ook niet, aan wie ligt het dan? aan het paard?

In geval van nood, zou ik misschien anders reageren dan nu. Maar nog steeds niet met 3 man een paard de trailer in jagen.
Ik zou dat liever anders aanpakken. Ik doe dan grondwerk. Voor mij werkt dit.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 12:36

Annienke schreef:
Zij vraagt zich terecht af waarom er in de omgang met paarden niet altijd wordt nagedacht waarom een paard iets doet en deze dan als vervelend wordt bestempeld en op zijn lazer krijgt.

Nee, TS vraagt zich af waarom er meestal niet zou worden nagedacht, en dat is IMO gewoon onzin

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 12:39

Ik ben het compleet met TS eens.

Ik kom soms wel eens iemand tegen die wel nadenkt, dan ben ik bijna verbaasd :D

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 12:42

sanne83 schreef:
Ik ben het compleet met TS eens.

Ik kom soms wel eens iemand tegen die wel nadenkt, dan ben ik bijna verbaasd :D

Haha ja inderdaad Sanne.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 12:52

Ben ik weer... :D ;)

Maritje1991 schreef:
Toevallig ben ik groot voorstander van de tactieken van Cesar Milan :)

Ik vind een terechte aanpak echt niet 'sielugh'

Als je een voorstander bent van Cesar Milan (ik trouwens ook, vind dat die man geweldige dingen doet), dan zou je juist begrijpen waar ik het al 19 pagina's heb over leiderschap.

Citaat:
Maar ik DENK dat er vaak niet gekeken wordt naar de situatie waarin het paard zich bevind. Zoals bijvoorbeeld op een wedstrijd: Als ik dan hoor dat het paard echt vervelend is (omdat het weigert voor een hindernis oid) En het is een vervelend dier etc.

Daar gaan mijn nekharen van overeind staan, en als het paard dan enkele niet misse, klappen ontvangt. Vind ik dat echt onterecht.

Ga eerst bij jezelf te rade denk ik dan. Wat doe jij nu anders dan thuis? etc...

Laat ik eerst aangeven dat dit zeker gebeurt op wedstrijden en ook zeker teveel gebeurt op wedstrijden. Alleen heb je daar wel de crux: hoe weet jij dat die mensen niet al bij zichzelf te rade zijn gegaan en tot de conclusie zijn gekomen: redelijkerwijs had het paard niet mogen weigeren? Dit weet jij niet, dit is een aanname van jouzelf en die hoeft niet persé gelijk te zijn aan wat er werkelijk speelt.

Voorbeeld: ik ga met mijn paard op wedstrijd. Nu heb ik zelf best een boefje van een paard, die nog best wel eens wil testen of hij misschien toch onder het werk uit kan komen. Geen angst, geen medische gebreken die hem in de weg zitten. Maar toch wil hij wel eens een bui hebben waarbij hij naar dingen zoekt om van te schrikken. (Voor je hierop reageert, laat ik het verduidelijken. Wanneer hij dit doet, gebeurt dit werkelijk in de seconde dat ik hem oppak om wat moeilijks te vragen. Maak ik het hem weer makkelijker, dan is de tuinstoel die hem vlak daarvoor nog met huid en haar wilde opeten, plots niet eng meer.) Stel dat meneer op mijn wedstrijddag zo'n bui heeft, dan kan ik er voor kiezen om niet te gaan starten, maar dat vind ik (1) zonde van mijn geld en (2) dan leert ie het nooit. Dus we gaan gewoon en maken er het beste van. Stel ik rij mijn rondjes op het inrijterrein en meneer heeft een eend gezien met een strikt KWPN-dieet en schiet de andere kant op (of doet een poging daartoe), dan zal ik hem even op zijn plek zetten. Kom jij net op dat moment aangelopen, dan zie jij dat ik mijn angstige paard op zijn donder geef en meer moet luisteren naar hem en ruimte moet geven voor zijn angst. Terwijl ik weet dat het geen angst betreft. Snap je een beetje waar ik naartoe wil?

Laat ik even vooropstellen dat mensen die gefrustreerd op hun paard inbeuken een ander verhaal is. Op het moment dat jezelf kwaad laat worden en vanuit daar gaat handelen, heb je je leiderschap opgegeven. Zoals mijn instructeur altijd zei: rij/handel met gevoel, niet met gevoelens.

Citaat:
Laatst wilde ik bij een sprinconcours kijken, ik fietst het terrein op en het eerste wat ik zag was een paard compleet over de zeik, kon geen seconde stil staan etc. (was in mijn ogen echt bang)

Het moest een trailer in, dit ging niet zoals de eigenaar dit wilde (lees niet snel genoeg) dus kwam er iemand aan de met de bezem, die werd flink op paard zijn kont los gelaten. Werkte niet. De longeerlijnen en blinddoeken kwamen te voorschijn. Paard compleet over de zeik en sloeg vanaf de klep achterover omdat het geen kant meer op kon.

Dat is mijn ogen nNIET terrecht. En dan hoor ik later, op de heengweg wilde het paard ook al niet laden.
Dan denk ik: Waarom ga je dan weg? Is je concours (winst punten) belangrijker dan, vetrouwen van je paard?

Ik bedoel, neem zo'n moment als oefen moment en zeg je concours af. wil je dit niet doen, moet je vaker oefenen en niet alleen laden op het moment dat het nodig is.

Maar dat is het punt, je WEET het niet. Dit is jouw invulling van de feiten, gebaseerd op jouw perceptie en gekleurd door jouw referentiekader. Ze waren al bezig met laden toen je aankwam. Jij weet dus niet het hele verhaal. Maar je hebt wel je oordeel klaar. Ik was er zelf ook niet bij, dus ik weet ook niet hoe het is gegaan. Misschien was het paard over de zeik, of misschien was dit jouw perceptie?

Niet starten om die reden had ik ook niet gedaan. Daar los je m.i. niets mee op. Je zal het toch moeten oplossen. Als het paard werkelijk bang was van de trailer (wat wij niet weten), had ik in de weken voorafgaand aan de wedstrijd geoefend. Misschien hebben die mensen dat wel gedaan, maar hadden ze die dag een terugval. Nogmaals, je weet het niet. Misschien loopt ie er normaal zo op, maar die dag niet. Je weet het niet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 12:58

Maritje1991 schreef:
Dat zal het wel verschil zijn met mij.

Ik heb mijn paard nu 1.5 jaar. Ook best domme dingen gedaan overigens.

Maar nu weet ik meer, en ga ik niet eens buiten met haar draven omdat ik weet dat ze dan wat nerveus kan worden. Bij mijn paard uit zich dat in rennen.

Ik zie het dan als mijn verantwoordelijkheid om dit te voorkomen dus niet te gaan draven :)

Na het lezen van deze post werd me gelijk alles duidelijk.
Je bent nu zo ervaren dat je goed kan zien hoe slecht anderen wel niet met hun paard omgaan.
Je kunt de profs ook nog wel wat leren zeker????

Sorry hoor maar wat een betweterij :r

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 13:07

superwoman schreef:
Maritje1991 schreef:
Dat zal het wel verschil zijn met mij.

Ik heb mijn paard nu 1.5 jaar. Ook best domme dingen gedaan overigens.

Maar nu weet ik meer, en ga ik niet eens buiten met haar draven omdat ik weet dat ze dan wat nerveus kan worden. Bij mijn paard uit zich dat in rennen.

Ik zie het dan als mijn verantwoordelijkheid om dit te voorkomen dus niet te gaan draven :)

Na het lezen van deze post werd me gelijk alles duidelijk.
Je bent nu zo ervaren dat je goed kan zien hoe slecht anderen wel niet met hun paard omgaan.
Je kunt de profs ook nog wel wat leren zeker????

Sorry hoor maar wat een betweterij :r

Na 1 post, weet jij precies hoe ik in elkaar steek!?

Knap :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 13:10

Ik ken paarden die met blinddoek braaf de trailer op gaan. Die vinden alleen het naar binnen lopen eng, eenmaal in de trailer is er niks aan de hand, krijgen ze wat muesli. Paard blij, mens blij en je kunt weg. Sommige paarden vinden bepaalde dingen gewoon eng, daar kan je dingen achter gaan zoeken maar je kan ook het enge gedeelte vermijden, dan hoeft je paard daar niet doorheen :)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 13:10

Mensen zijn controlefreaks :j

* niet alle mensen hoor, maar heb het puur over jouw voorbeeldje.
Ik denk dat daar een oorzaak ligt.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 13:13

MLJ:

Ik denk dat het verschil prima te zien is, Of mensen echt gefrustreerd zijn of gewoon leiderschap tonen.

En over die dingen hoor je mij niet.

Maar serieus mijn paard was bang, kon niet stil staan met zadelen. Dan ga ik serieus eerst wat anders doen en probeer het opnieuw.

Er zijn dan mensen die mijn paard wel even willen vasthouden zodat ik wel kan zadelen, en het echt niet begrijpen waarom ik dat niet wil.
Ik wil niet mijn bange paard (ik ken mijn eigen paard) onder dwang een zadel op gooien :)

En wij verschillen inderdaad van mening: Ik vind het verantwoordelijkheid van de mens om tijd te besteden aan het oefenen met trailerladen.
En wat er ook gebeurt ik vind het echt niet van leiderschap spreken om op die manier trailer te laden.

Want laten we eerlijk zeggen: Een leider hoeft niet veel toen om iets voor elkaar te krijgen :)