Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

een paard moet zich de klere schrikken als het iets doet dat absoluut niet door de beugel kan....... pijn hoeft het dier niet te hebben als hij maar goed schrikt 
KiWiKo schreef:niet als je terecht met de juiste timing, aangepast aan het karakter van het paard EN consequent straft, daar wordt geen enkel paard onzeker of bang van, ook al sla je het dier 3 keer in de week met een bezem in elkaar.
wendyashley schreef:KiWiKo schreef:niet als je terecht met de juiste timing, aangepast aan het karakter van het paard EN consequent straft, daar wordt geen enkel paard onzeker of bang van, ook al sla je het dier 3 keer in de week met een bezem in elkaar.
Zo denk ik er ook over.
Ik sla echt niet met een bezem,maar een schop of tik kunnen ze krijgen.
Ik denk dat als ik mijn paard een schop geef het aanvoelt als een muggenbeet in vergelijking dan met een trap van zijn paardenvriendjes.
lieselotte19 schreef:Een paard schoppen vind ik niet zo kunnen.Als je paard erg lastig is kun dan wel eens een schopje geven of een lichte tik

marleen_usar schreef:Schopje of tikje is het zelfde als schop en tik geven,is geen excuus als je zegt ik geef soms een schopje of tikje dat kan wel.
Je hebt het perfect verwoord.. pmarena schreef:Ik zie 10 keer liever iemand die z'n paard een goed geplaatste schop onder z'n hol geeft , dan iemand die tikken geeft op het hoofd. Dan ben je namelijk ECHT een ontzettend ei als je dat doet. Kan ik woest om worden , eerlijk waar.
Kijk als een paard naar je bijt dan raak ik hem ook waar ik hem raken kan maar je hebt er mensen bij die speciaal naar het hoofd van het paard toelopen om hem daar een tik te geven , enorm irritant vind ik dat.
Sowieso straf ik liever niet af met m'n handen , dat vind ik een fout signaal naar een dier toe. Ze moeten nooit bang worden van handen. Ze mogen best bang worden dat ze een hollevroeter krijgen , ik hoef ze nooit aan te halen of te zadelen met m'n voeten dus dat maakt niet uit
Net wat Kiwiko zegt : straffen doe je op de manier die goed bij het paard past. Bij Rena hoef ik meestal als ze al iets uitspookt alleen maar even zachtjes doordringend haar naam waarschuwend te zeggen , dan weet ze al genoeg en kiest eieren voor het geld. Maar dat komt ook alleen maar omdat ze best een paar keer een schop gehad heeft dus ze weet dat ik het meen.
Een terechte schop daar knapt een paard soms best van op
Een schop is bij mij ook echt een spontaan reflex , op een erg ernstig vergrijp en een paard dat een schop krijgt weet dondersgoed dattie hem verdient heeft.
In elkaar rossen is natuurlijk weer heel iets anders dan 1 goed geplaatste schop.
Tegen een been schoppen zal ik ook nooit doen , altijd met vlakke binnenkant voet en op een spekkig gedeelte , je wilt niet echt pijn doen maar het is idd. gewoon de schrikreactie die je wilt. Zo van BEN JE NOU HELEMAAL BELAZERD !!! *schup*![]()
Dan schrikken ze zich rot en zijn echt wel onder de indruk , haal je ze in 1 keer uit die vervelende "mood".
Welshcobfan schreef:Ik vind het geen probleem als mensen hun paard terrecht een schop geven. Dat zie ik liever dan een softie als baas die elke keer maar weer toegeeft aan het gedrag door 'foei' te blijven zeggen zonder consequenties. Dan krijg je stront vervelende, eigenwijze en vooral: dominante paarden van.