Je Paard Schoppen!???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Re: Je Paard Schoppen!???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 14:45

Maar stel dat er ook een andere manier zou zijn waardoor hij het ook zou begrijpen,maar het zou langer duren.Zou je dat dan toe passen of wil je gewwon gelijk laten zien wie de baas is.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 14:49

op dit moment.... hem laten zien wie de baas is...
hij is heel erg bijterig op dit moment... en als hij mij echt bijt en hij heeft mn velletje vast geen ik hem geen preek... maar gelijk een rot schop.

Hij mag me gewoon niet bijten...dalijk doet hij het ook bij een klein pony kindje wat langs loopt...

In de natuur gaat het ook zo, je moet er boven blijven staan

maar wat vind jij een goede manier om een zeer dominante hengst het "af te leren" zonder hem op die manier te straffen???

ik sta voor alles open en ik probeer het echt...Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 14:49

Ik laat altijd bij elk paard op de manier die het beste bij het paard past zien dat ik toch echt degene ben waar deze rekening mee moet houden. Bij de ene is dat een aai over de bol en bij de andere een skup voor de kont En bij heeel, veeeel rest is gewoon mijn lichaamshouding meer dan genoeg.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 14:53

Wat bij mijn bijter goed werkte is het bijten negeren en dan mijn rug laten zien, dus weg draaien.Ik heb me dus een paar keer laten bijten zonder er iets van te zeggen, maar hij heeft al weken niet meer gebeten.Maar bij mijn paard was het bijten een vorm van aandacht vragen, en dan werkt het negeren heel goed.

janneke_r

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 15:00

Paarden schoppen vind ik absoluut niet kunnen.
Gewoon corrigerende tik op de neus kan best en idd wat ik al eerder las in de oksel knijpen helpt ook goed en heb je idd minder schrikreactie

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 15:01

maar het gaat juist om de schrikreactie Lachen Lachen een paard moet zich de klere schrikken als het iets doet dat absoluut niet door de beugel kan....... pijn hoeft het dier niet te hebben als hij maar goed schrikt Lachen

en DAAROM is bij het ene paard een foei genoeg en bij een andere komt er een eind hout aan te pas bij wijze van

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 15:12

Nee het gaat niet om de schrik reactie het gaat er om dat ze weten wat wel of niet mag.Volgens mij werkt dat wel met een schrik reactie maar is dat de bedoeling om op die manier te laten weten wat wel en niet mag? Is het dan niet zo dat een paard heel vaak op een schrik reactie zal wachten,dan worden veel paarden dus bang van de eigenaar of niet?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 15:14

niet als je terecht met de juiste timing, aangepast aan het karakter van het paard EN consequent straft, daar wordt geen enkel paard onzeker of bang van, ook al sla je het dier 3 keer in de week met een bezem in elkaar.

jump_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 15:16

hoi
ik heb al eens gezien dat een jongen een pony sloeg omdat hij niet wou blijven staan in de poetstal waar ze worden vastgemaakt de pony had duidelijk schrik en steigerde erop los toen hij perongeluk de jongen raakte die nix deed om die pony rustig te houden nam hij de pony en begon ie em af te ranselen nou dat hoeft nou ook weer niet en dat heb ik hem ook gelijk gezegt
maar als je pony het expres doet stamp ik gewoon terug en maar 1 keer en ik ga hem/haar heus niet beginnen af te ranselen
er is een tinker en in de galop bokte die en deed ggwoon omdat ie koppig was ja dan maak ik ma kwaad en gebruik ik de zweep nu herkent ie mn stem en is ie gewoon braaf
en ik ranselde hem heus niet af hij toont nu teminste respect voor mij en zo hoort dat
maar niet zomaar stampen en doen ik stamp amper en sla paarden zelden sterker nog ik heb nooit geen zweep bij soms ja maar meestal sla ik eens met de teugels en roep ik mt mn stem

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 15:25

KiWiKo schreef:
niet als je terecht met de juiste timing, aangepast aan het karakter van het paard EN consequent straft, daar wordt geen enkel paard onzeker of bang van, ook al sla je het dier 3 keer in de week met een bezem in elkaar.

Zo denk ik er ook over.
Ik sla echt niet met een bezem,maar een schop of tik kunnen ze krijgen.
Ik denk dat als ik mijn paard een schop geef het aanvoelt als een muggenbeet in vergelijking dan met een trap van zijn paardenvriendjes.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 15:26

wendyashley schreef:
KiWiKo schreef:

Zo denk ik er ook over.
Ik sla echt niet met een bezem,maar een schop of tik kunnen ze krijgen.
Ik denk dat als ik mijn paard een schop geef het aanvoelt als een muggenbeet in vergelijking dan met een trap van zijn paardenvriendjes.

Dat slaan met die bezem is ook hypothetisch hoor Lachen Lachen

jacqii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 16:23

ik heb een verzorg haflinger! en ze is erg eigenwijs soms als ze niet luisterd worden mensen boos op haar en geven ze dr een tik! maar daar reageerd ze niet op! dus soms moet ik het wel doen okal doe ik het liever niet! maar het lijkt wel of ze gevoeloos is!

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 19:43

Ik ben dus ook zo iemand die gelijk laat zien wie de baas is.
Voor degene die zich afvragen waarom een pony / paard je dan schopt en daarmee willen impliceren dat je zelf wat fout doet waarschijnlijk.
Wat doe je dan verkeerd als je de hartslag van je paard op wil nemen dat je paard vindt dat ze het recht heeft om gericht uit te halen met haar achterbeen naar je.
Twee van mijn vorige paarden heb ik nooit middels een schop hoeven te corrigeren, zelfs niet een tik. Stemverheffing was voldoende. Mijn huidige paard heeft al wel wat klappen gehad en wat schoppen. Simpel omdat op dat moment een stemverheffing niet werkte.

lieselotte19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 20:26

Een paard schoppen vind ik niet zo kunnen.Als je paard erg lastig is kun dan wel eens een schopje geven of een lichte tik Lachen

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 22:58

lieselotte19 schreef:
Een paard schoppen vind ik niet zo kunnen.Als je paard erg lastig is kun dan wel eens een schopje geven of een lichte tik Lachen

En dat bedoel ik. Als je paard erg lastig, krijgt hij echt geen schopje, daar leert hij niks van. En van een tikje ook niet. Als een paard echt vervelend doet, doe ik echt vervelend terug. Zo ben ik trouwens ook een beetje opgevoed, en ik ben er niks, maar dan ook niks slechter van geworden!

Vereal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 15:37

Ik vind het niet eerlijk om een paard te schoppen maar als het constant aan het klieren is dan word het vervelend en dan denk het paard dat hij altijd door kan gaan met klieren. Een schop kan dan wel eens helpen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 15:51

Schopje of tikje is het zelfde als schop en tik geven,is geen excuus als je zegt ik geef soms een schopje of tikje dat kan wel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 15:51

Ik zie 10 keer liever iemand die z'n paard een goed geplaatste schop onder z'n hol geeft , dan iemand die tikken geeft op het hoofd. Dan ben je namelijk ECHT een ontzettend ei als je dat doet. Kan ik woest om worden , eerlijk waar.

Kijk als een paard naar je bijt dan raak ik hem ook waar ik hem raken kan maar je hebt er mensen bij die speciaal naar het hoofd van het paard toelopen om hem daar een tik te geven , enorm irritant vind ik dat.

Sowieso straf ik liever niet af met m'n handen , dat vind ik een fout signaal naar een dier toe. Ze moeten nooit bang worden van handen. Ze mogen best bang worden dat ze een hollevroeter krijgen , ik hoef ze nooit aan te halen of te zadelen met m'n voeten dus dat maakt niet uit Haha!

Net wat Kiwiko zegt : straffen doe je op de manier die goed bij het paard past. Bij Rena hoef ik meestal als ze al iets uitspookt alleen maar even zachtjes doordringend haar naam waarschuwend te zeggen , dan weet ze al genoeg en kiest eieren voor het geld. Maar dat komt ook alleen maar omdat ze best een paar keer een schop gehad heeft dus ze weet dat ik het meen.

Een terechte schop daar knapt een paard soms best van op Knipoog

Een schop is bij mij ook echt een spontaan reflex , op een erg ernstig vergrijp en een paard dat een schop krijgt weet dondersgoed dattie hem verdient heeft.

In elkaar rossen is natuurlijk weer heel iets anders dan 1 goed geplaatste schop.

Tegen een been schoppen zal ik ook nooit doen , altijd met vlakke binnenkant voet en op een spekkig gedeelte , je wilt niet echt pijn doen maar het is idd. gewoon de schrikreactie die je wilt. Zo van BEN JE NOU HELEMAAL BELAZERD !!! *schup* Stoom uit je oren

Dan schrikken ze zich rot en zijn echt wel onder de indruk , haal je ze in 1 keer uit die vervelende "mood".

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 16:53

marleen_usar schreef:
Schopje of tikje is het zelfde als schop en tik geven,is geen excuus als je zegt ik geef soms een schopje of tikje dat kan wel.

Nee dit is niet hetzelfde. Als een paard een welverdiende schop krijgt, op het goede moment en om een goede reden is daar niks mis mee, soms moet een paard gewoon even goed op z'n sodemieter hebben. Maar een tikje of een schopje zie ik eerder als 'pesten' of een middel waar een paard toch niet van onder de indruk zal zijn. Wie heeft het over excuses?

Verder ga ik helemaal met pmarena mee.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 18:42

Helemaal mee eens pmarena !! Lachen Je hebt het perfect verwoord..

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 19:21

pmarena schreef:
Ik zie 10 keer liever iemand die z'n paard een goed geplaatste schop onder z'n hol geeft , dan iemand die tikken geeft op het hoofd. Dan ben je namelijk ECHT een ontzettend ei als je dat doet. Kan ik woest om worden , eerlijk waar.

Kijk als een paard naar je bijt dan raak ik hem ook waar ik hem raken kan maar je hebt er mensen bij die speciaal naar het hoofd van het paard toelopen om hem daar een tik te geven , enorm irritant vind ik dat.

Sowieso straf ik liever niet af met m'n handen , dat vind ik een fout signaal naar een dier toe. Ze moeten nooit bang worden van handen. Ze mogen best bang worden dat ze een hollevroeter krijgen , ik hoef ze nooit aan te halen of te zadelen met m'n voeten dus dat maakt niet uit Haha!

Net wat Kiwiko zegt : straffen doe je op de manier die goed bij het paard past. Bij Rena hoef ik meestal als ze al iets uitspookt alleen maar even zachtjes doordringend haar naam waarschuwend te zeggen , dan weet ze al genoeg en kiest eieren voor het geld. Maar dat komt ook alleen maar omdat ze best een paar keer een schop gehad heeft dus ze weet dat ik het meen.

Een terechte schop daar knapt een paard soms best van op Knipoog

Een schop is bij mij ook echt een spontaan reflex , op een erg ernstig vergrijp en een paard dat een schop krijgt weet dondersgoed dattie hem verdient heeft.

In elkaar rossen is natuurlijk weer heel iets anders dan 1 goed geplaatste schop.

Tegen een been schoppen zal ik ook nooit doen , altijd met vlakke binnenkant voet en op een spekkig gedeelte , je wilt niet echt pijn doen maar het is idd. gewoon de schrikreactie die je wilt. Zo van BEN JE NOU HELEMAAL BELAZERD !!! *schup* Stoom uit je oren

Dan schrikken ze zich rot en zijn echt wel onder de indruk , haal je ze in 1 keer uit die vervelende "mood".

Helemaal mee eens.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 20:14

Liever 1 schop met effect, dan 10 keer 'foei' roepen en dat het paard nog niet weet waar die aan toe is Clown
Paard heeft duidelijkheid nodig.
Elk paard is anders, mijn paard reageerde erg goed op een schop onder zijn hol, terwijl paard van mijn vriendin juist een hele zachte aanpak nodig heeft.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 20:19

Bij bijten een tik en stemverheffing doe ik altijd en als ze proberen te trappen krijgen ze een trap terug.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 20:21

Ik vind het geen probleem als mensen hun paard terrecht een schop geven. Dat zie ik liever dan een softie als baas die elke keer maar weer toegeeft aan het gedrag door 'foei' te blijven zeggen zonder consequenties. Dan krijg je stront vervelende, eigenwijze en vooral: dominante paarden van.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 20:25

Welshcobfan schreef:
Ik vind het geen probleem als mensen hun paard terrecht een schop geven. Dat zie ik liever dan een softie als baas die elke keer maar weer toegeeft aan het gedrag door 'foei' te blijven zeggen zonder consequenties. Dan krijg je stront vervelende, eigenwijze en vooral: dominante paarden van.

Ik vind dat er nog een tussenweg is, hoor. Maar ja, da's mijn mening en mijn ervaring met mijn eigen paard en diverse verzorgpaarden in de loop der jaren. Mijn eigen pony is een schat, maar eentje met een heel sterk karakter in positieve zin. Hij is niet dominant, maar bv. wel oersterk. Zoals ik al zei, trappen en/of bijten doet 'ie echt niet. Hij trapt wel eens naar een hond, die wel eens in zijn benen probeert te hangen en dat vind ik heel terecht en mag 'ie van mij ook doen. Maar verder loop ik rustig om hem heen en bij wijze van spreken zo tussen zijn benen door. Ik kan alles met hem doen. Hij heeft een zeer vriendelijk karakter, maar is net 3 jaar, dus wel jong en speels. Lachen
Schoppen, dat zal je mij niet snel zien doen. Slaan trouwens ook niet. Ik merk trouwens dat bij de moeilijkere paarden, ik meer let op hun lichaamstaal en dan ben ik vaak al een hoop voor in hun gedrag.