Hoefsmit trapt paard, zeg je er wat van?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cow_girl

Re: Hoefsmit trapt paard, zeg je er wat van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 15:58

Urielle schreef:
cow_girl schreef:
Absoluut NEE.... Boos! Boos!

Die van mij heeft 1x uitgehaald toen ze met der neus op zijn rug ging snuffelen... hij gaf der een harde mep op der neus... en hij kon toen meteen van mij vertrekken! Hamer Hamer Hamer

Keb meteen een andere genomen, deze neemt de tijd, praat met der en ze mag snuffelen zo veel als ze wilt!

Ja OK dan!

Zonde voor het paard, JIJ laat haar ten slotte snuffelen dus eigenlijk had jij een mep op je neus moeten hebben Tong uitsteken

Waarom ik???? Verward

Mijn paard is heel nieuwsgierig en wilt altijd kijken wat de hoefsmid aan het doen is... en dat MAG ze van mij... en ook van deze hoefsmid... dus als mijn paard wilt kijken, dan ga ik der niet corrigeren dat ze rechtop moet staan. Knipoog zo weet ze wat er gebeurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 16:01

Als mijn paard snuffelt aan de rug hou ik mijn hand onder de mond Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 16:20

Mijn paard snuffelt ook wel eens en dat mag 'ie van mij ook, hoor. Ik zou niet weten waarom je paard niet even mag 'kennis maken' en kijken wat er aan de hand is. Het is geen machine en zo benader ik hem ook niet. Verward
Als mensen dat dan meteen heel onopgevoed vinden, dan schiet ik maar even hard in de lach......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 16:21

maar bij bijv een jong dier wat ik verder niet ken, stop ik er vaak mijn hand onder, gaan ze die aflikken en heeft de smid geen risico op tandjes Lachen
Paard ook blij en de smid ook
vriendelijk oplossing lijkt me zo Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 16:27

Tuurlijk, RK, lijkt mij ook, hoor. Het is maar wat voor paard je voor je hebt. Die van mij is ook gewoon nieuwsgierig, ik voel zijn lipjes regelmatig in mijn nek en over mijn rug (kriebelt lekker) bij het hoeven krabben of buik/benen borstelen, maar da's gewoon lief bedoeld. Ik heb nog geen bijten meegemaakt, bovendien, als 'ie zijn tanden ergens in wil zetten zie ik dat meteen aan zijn hoofd en dat ben ik dan wel voor (ik hou hem ook zelf vast tijdens het bekappen). Het is nog nooit gebeurd dat hij zijn tanden in iemand zet, maar wel in een hek of een halstertouw ofzo. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 16:30

Bij Kawa en Zanda hoef ik het ook niet te doen, die friemelen alleen. Al mogen ze van mij bij aan smid niet friemelen Lachen
Maar ik heb heel vaak paarden vastgehouden waarvan ik niet wist of er na friemelen ook meer kwam.
Hand eronder en probleem opgelost. Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 16:31

Wat is nou de moeite om het hoofd van je paard omhoog te houden?
Voor een hoefsmid is het echt niet tof er steeds paarden aan hem/zijn overhemd/zijn spijkerbroek/zijn leren voorschoot/whatever zitten te plukken - nog even afgezien van de grappenmakers die ineens hun tandjes scherpen op de hoefsmid Knipoog
Ik heb hier eerder ook al gelezen dat iemand het normaal vond dat haar paard het petje van de hoefsmid aftrok, sorry, dat vind ik echt onopgevoed!

Mijn paard mag bij mij op uitnodiging komen prutsen, maar echt niet zomaar aan iemand anders of aan iemand anders zijn spullen.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 16:36

Ik word hier altijd zo moe van, het is altijd Bloosh zielig paard , maar nooit zielige hoefsmid die het overigens veel zwaarder te verduren heeft dan die pony die maar een half uur stil hoeft te staan.
Als iedereen nu eens zijn eigen paard zou opvoeden , dan hoeven de hoefsmeden ze niet op hun donder te geven.
Als wij een paard meemaken die echt gericht slaat om je te raken, nou dan kan ie wel wat terug verwachten en niet te zuinig ook en als we niet meer terug hoeven te komen ....ook goed, weer een lastige klant minder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 16:38

Idd urielle

daar zou ik als ik smid zou zijn ook niet zo rouwig om zijn Lachen
Snap ook niet dat mensen gewoon hun eigen dier niet opvoeden.
En een smid die niets anders doet dan de hele dag met paarden omgaan ziet wel of het angst of kl*te is. Alleen lijken de baasjes regelmatig daar minder kijk op te hebben

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 16:40

Urielle, het is helemaal geen moeite, hoor, maar mijn paard wil altijd graag even kijken wat er allemaal gebeurt en ik zie daar geen problemen in. Hij is jong en erg nieuwsgierig. Liever dat, dan zo'n afgestompt paard die alles maar ondergaat, eerlijk gezegd. Lachen
Mijn bekapper merkt het meestal ook niet trouwens. Heeft 'ie het even gezien/geroken, dan staat 'ie rustig stil. Bijten of petjes van iemand's hoofd aftrekken is helemaal niet aan de orde. Dat mag natuurlijk niet.

En Darwin; mijn paard heeft nog nooit een hoefsmid gericht geschopt en/of gebeten, maar ik had wel zo'n onbehouwen vent die woest werd, omdat mijn paard bloednerveus werd en hij haast had en niet kon opschieten. Blijf dan maar weg bij mij en mijn paard, ja, want zo'n vent hoeft van mij niet bij ons in de buurt te komen en nog betaald te worden ook.
Niks zielig, maar doe gewoon normaal. Ik betaal al geld zat voor het bekappen, dus iemand kan mijn paard ook even gerust stellen, als hij het spannend vindt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 16:41

dat komt omdat het beeld van veel eigenaren vertroebeld is Lachen Lachen het is HUN schatje Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 16:46

Urielle heeft het over plukken Nadya, niet over snuffelen
Dus afgestompte paarden vind ik dus heel overdreven daarop

idd KIm...maar zelf niet snappen waarom ze het hele erf over gesleurd worden Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 16:53

En ik had het over snuffelen en kijken. Niets mis mee. Mag mijn schatje. Haha!
Je mee sleuren over het erf (of waar dan ook), bijten of schoppen heb ik gelukkig met Sam nog nooit meegemaakt.
Wel dat hij zich enorm spiegelt met wie hij is, hij is erg sensitief. Mooie graadmeter om te testen wie ik voor me heb trouwens en ik maak daar wel eens gebruik van om mijn eigen gevoel over iemand te bevestigen. Tong uitsteken

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 16:53

Afgestompt paard? Nee, een opgevoed paard, da's heel iets anders.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 17:31

Hoop dat ik nu weer mag posten van Bokt want ik wou nog iets zeggen Clown

Nadya, die van jou snuft even en staat dan gewoon braaf stil, daar zou ik ook prima mee kunnen leven. Maar je wilt ze de kost niet geven die gewoon de hele tijd dat de smid aan de voetjes bezig is op die rug hangen met hun kop. Dan bijten ze misschien niet, maar ik vind dat echt een no-go. Mijn paard mag niet ongevraagd iemand zitten, mijn kind niet en mijn vent ook niet Clown

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 17:45

Nadya schreef:
Urielle, het is helemaal geen moeite, hoor, maar mijn paard wil altijd graag even kijken wat er allemaal gebeurt en ik zie daar geen problemen in. Hij is jong en erg nieuwsgierig. Liever dat, dan zo'n afgestompt paard die alles maar ondergaat, eerlijk gezegd. Lachen
Mijn bekapper merkt het meestal ook niet trouwens. Heeft 'ie het even gezien/geroken, dan staat 'ie rustig stil. Bijten of petjes van iemand's hoofd aftrekken is helemaal niet aan de orde. Dat mag natuurlijk niet.

En Darwin; mijn paard heeft nog nooit een hoefsmid gericht geschopt en/of gebeten, maar ik had wel zo'n onbehouwen vent die woest werd, omdat mijn paard bloednerveus werd en hij haast had en niet kon opschieten. Blijf dan maar weg bij mij en mijn paard, ja, want zo'n vent hoeft van mij niet bij ons in de buurt te komen en nog betaald te worden ook.
Niks zielig, maar doe gewoon normaal. Ik betaal al geld zat voor het bekappen, dus iemand kan mijn paard ook even gerust stellen, als hij het spannend vindt.

Ik zeg ook niet dat JOUW paard dat doet , maar wij maken er genoeg mee hoor .
Laatst heeft een paard mijn man ook onder zich door getrokken en had hij zijn ribben zwaar gekneusd, maar dat paar is bang om zijn voet op de bok te zetten dus had hij die voet op zijn knie gezet, maar toen trok dat paard zijn been terug en lag hij er dus onder.
Hij heeft dat paard toen ook niet gestraft want dat is gewoon een bang paard , daar kun je niets aan doen, maar sommige zijn echt gemeen en dat hoef je niet te tollereren of het nu hun schatje is of niet.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 17:59

Oh en wat ook nog MEGA- iritant is voor hoefsmeden zijn mensen die vinden dat ze hun paard contstant hooi moeten geven omdat ie anders niet stilstaat en naderhand heeft de hoefsmid heel zijn nek en haar vol met hooi zitten.
Ze moeten maar leren om stil te staan zonder te eten......wat een flauwekul allemaal.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 18:15

Urielle, mijn paard zou ook hartstikke omvallen als 'ie de hele tijd achterom staat te kijken, terwijl de bekapper bezig is. Haha!

Darwin, ik snap best dat je 'gemene' paarden aan moet pakken, als je gezondheid/veiligheid in het gedrang komt. Maar de vraag van dit topic luidt 'als de hoefsmid je paard trapt, zeg je er wat van?' En daarop zeg ik dus JA. Beter gezegd, ik zeg van tevoren al dat ik het niet wil hebben. Lachen
En hooi (of ander voedsel/snoepjes) geef ik al helemaal niet tijdens het bekappen (ik geef mijn paard sowieso NOOIT snoepjes).

Urielle, ik had jou 'plukken' niet gelezen, ik las 'snuffelen', sorry (las te snel, kindje om me heen, dan lees ik soms niet helemaal goed). Mijn paard (kind en man Haha! ) mag (mogen) ook niet ongevraagd aan iemand zitten, hoor. Maar ik bekijk het ook wel een beetje per situatie en gevoel.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 22:38

@ tessyke, wat mij opvalt aan je post is dat je vertelt dat de ene jaarling één keer bekapt was, en de andere nog nooit. heel apart vind ik dat, juist jonge, groeiende hoefjes en onderbeentjes verdienen aandacht, imo. ik vind het overigens ook geen wonder dat zo'n dier dan 'vervelend' doet. netjes voetjes leren geven is zó belangrijk!

xash

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 22:40

Wooooooooow, da vind ik dus echt NiET kunnen,
Ik zal er wat van gezegt hebben

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 22:43

merrieveulen schreef:
@ tessyke, wat mij opvalt aan je post is dat je vertelt dat de ene jaarling één keer bekapt was, en de andere nog nooit. heel apart vind ik dat, juist jonge, groeiende hoefjes en onderbeentjes verdienen aandacht, imo. ik vind het overigens ook geen wonder dat zo'n dier dan 'vervelend' doet. netjes voetjes leren geven is zó belangrijk!

yep, de ene 1 x bekapt toen ze 5 maanden oud was(haar hoeven groeien niet erg snel net zoals de hoeven van haar moeder) en de andere had ik nog maar net en die kon niet eens voetjes geven en daar zag je het goed aan zijn hoeven dat hij nog nooit gekapt was geweest

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 22:57

gelukkig maar, ik dacht al bijna dat je je veulens niet bekapte, hihi! ik zie het hier ook hoor, een mentaliteit van: wat maakt het uit, op hun derde gaan ze toch op de ijzers... echt heel erg jammer...

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 23:03

ik ging laats langst bij de mensen waar ik dat ene veulen bij had gekocht en die hadden een hengst lopen die een maand jonger is dan de mijne en dat beestje had zo'n lange hoeven dat hij zijn beentjes niet meer deftig kon zetten en ze waren volledig gescheurd, was echt vreselijk om te zien

mijn hengstje heeft doordat hij nooit bekapt is geweest scheve hoefjes achteraan maar mijn hoefsmid zegt dat dat na een paar kapbeurten er wel ui gaat Lachen

met 3 jaar op ijzers?
wat heeft dat nu voor nut? Clown

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 23:14

tja het wordt heel veel gedaan hoor! ik begrijp het ook niet... mijn kleine pony had trouwens ook scheve hoefjes, doordat ze doorgezakt stond toen ze ziek was, haar eerste jaar. dat is ook helemaal goedgekomen, met licht corrigerend bekappen!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 08:27

Ja, ik ken ze ook.... Voor hun derde hebben ze nauwelijks aandacht voor de hoeven, maar worden ze ingereden dan moeten er ineens ijzers onder. Vreselijk!