De hoefsmid verkoopt je paard een klap, zeg je er wat van?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

manoo86

Re: De hoefsmid verkoopt je paard een klap, zeg je er wat va

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 21:54

ik ben geen voorstander van slaan, maar als een hoefsmid een trap of bijt krijgt vind ik wel dat hij een tik mag uitdelen! maar niet als je ponies braaf stilstaan! dan zou ik er wat van zeggen, je bent zo iemand liever kwijt dan rijk toch!

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 22:13

Ligt eraan, als hij terecht slaat, mijn paard kan een enorm kreng zijn. steigeren hangen met benen, als die dan tik geeft. vind ik het best, maar als hij mijn paard onterecht een klap geeft zal ik er wel wat van zeggen. Maar vergeet niet, een hoefsmid moet wel om zijn eigen veiligheid denken..

Jessica15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 09:39

hij kon bij mij gelijk vertrekken niemand hoeft mij paard te slaan of te schoppen !!!!

Six

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 11:27

Tuurlijk zeg je er wat van!
het is tenslotte je eigen paard.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 17:45

Nee ik zeg daar niets van. Ik vertrouw mijn smid in zoverre dat ik weet dat ze het wel erg bont heeft gemaakt voordat ze een opdonder van hem krijgt. Ik heb juist liever dat hij die opdonder dan ook daadwerkelijk uitdeelt, dan dat het een onopgevoed nest word dat denkt dat ze bij de hoefsmid zelf wel de dienst uit maakt.

hansje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 16:13

Nou, ooit een nieuwe smid laten komen. Mijn paard had ervoor nog nooit een tikje nodig gehad bij de smid.
Na een 5 tal minuten kreeg ze de stok van een praam reeds tussen haar oren geslagen. Nog geen 10 seconden later kreeg ze zijn knie tegen haar buik geramd.
Heb toen uit frustratie zijn hamer uit zijn handen getrokken en weggesmeten, mijn paard genomen en weggegaan.
Heb hem nooit meer teruggezien, waar ik dan wel weer heel blij om was.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 17:19

Niemand hoeft mijn pony te slaan en als er geslagen wordt dan ben IK diegene die een tik uitdeelt.
Ik zorg ook dat ik er altijd bij ben als hij beslagen wordt en als hij zijn been intrekt ofzo dan verheft hij wel zijn stem.... maar slaan.. NO WAY... maar ik heb een goede sociale hoefsmit.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 19:41

Het is wel grappig om te lezen dat sommigen meteen roepen dat ze liever hebben dat de hoefsmid een tik uitdeelt, dan dat zo'n paard een onopgevoed nest wordt. Er zitten nog heel wat nuances tussen, hoor.

Ik laat mijn paard niet meppen door wie dan ook, omdat het NIET nodig is. Hij wordt prima opgevoed zonder geweld, is dus gewoon niet nodig. Mijn vorige hoefsmid was gewoon een rauwdauwer af en toe met buien en zo iemand past niet bij mij en mijn paard. Gelukkig heeft hij ook nooit de kans gekregen, al wilde hij wel meppen, maar hij mocht het niet van mij. Het gekke is dat mijn nieuwe natuurlijk bekapper (ik mag hem geen hoefsmid noemen Knipoog ) totaal geen problemen met mijn paard heeft, net als ikzelf. Hij houdt wel rekening met het feit dat mijn paard nog jong is. Ik ben blij dat ik mijn grenzen duidelijk gesteld heb. Haha!

flyinglady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 23:10

Als mijn paard het de hoefsmid onmogelijk maakt zijn werk normaal en veilig
uit te voeren.
Mag de hoefsmid mijn paard corrigeren.
Let op, corrigeren.

Dan mag de hoefsmid van mij m'n paard bestwel een pepernoot geven,
hij is niet van marsepein. Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 23:49

Een correctie geven mag van mij, het werk moet wel veilig voor de smid blijven.

_Tanja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 10:04

Cassidy schreef:
Een correctie geven mag van mij, het werk moet wel veilig voor de smid blijven.

Idd mee eens Ja

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 07:50

Toen mijn merrie vorig jaar net drachtig was kreeg ik een nieuwe hoefsmid...
Deze had een hulp bij zich, waartegen hij op een gegeven moment zegt: 'ik moet even goed in mijn achterhoofd houden dat deze merrie drachitg is en haar dus niet in dr buik mag slaan'....... uhhhmmm pardon Verward

Was ook de laatste keer dat hij geweest is en heb nu echt een eersteklas schat van een hoefsmid (heeft ze ook weleens een por van gehad, maar dan wel op een eerlijke manier en op terechte momenten!!) Lachen

ibouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 07:58

als het paard in het wild te ver gaat dan krijgt ook een beste klap, dan maar hopen dat je een oprechte hoefsmid hebt!
die bij mij kwam (ik ben hem even zoek....) die vertrouw ik het wel toe!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 10:53

Ik ben gisteren voor een opdracht een dag met de hoefsmid mee op pad geweest en ben tot de conclusie gekomen dat hij een stuk meer geduld heeft dan ik. Lachen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 11:47

runningkawa schreef:
Met rijden merk je dat vaak ook.
Geef je een onterechte tik bij een paard met karakter, dan lig je met je snufferd in het zand.
Geef je diezelfde tik als ze aan het klieren zijn weten ze wel dat ze hem verdiend hadden.

En dat zijn hele fijne paarden voor veel ruiters.
Je komt dan heel goed jezelf tegen, of je eerlijk bent of niet.

En dat soort paarden hebben dat in de omgang, idem dito

En dat zijn super paarden! Ik heb er ook eentje die dat heel sterk heeft en ik kan er mee lezen en schrijven.

Veel paarden worden betutteld, en de meeste hoefsmeden weten een paard echt wel aan te voelen (op een hele enkeling na, maar die stoppen er vaak snel genoeg weer mee). Ik vind het nog verschrikkelijk moeilijk om aan te voelen waneer en hoe een paard op zijn donder te geven, maar begin het beetje bij beetje te leren (hoop ik).
De smid waarbij ik mee loop kan soms een norse en op het oog lompe man zijn, maar hij zit nooit fout met zijn 'berispingen'. Eerst waarschuwen, daarna een por, en blijven ze etteren een goeie knal. Vaak is het dan echt wel over, en ook de super gevoelige paardjes die geen knal verdragen knappen er vaak van op. Soms is het moeilijk als er een eigenaar bij is die zijn paard zelf zenuwachtig maakt uit angst dat het paard zich gaat misdragen (wat dan ook prompt gebeurd..).

Sam_Elena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 18:59

ik had eerder een smid op aanrader van iemand en ik heb een eigenwijs paard Tong uitsteken het paard deed 2 stapjes opzij en kreeg daarvoor zo op zn lazer dattie de rest van de sessie alleen maar heeft staan steigeren...
nu heb ik een smid die ik al jaaaren heb, hij kapt met heel veel geduld een praatje en hij vraagt er ook niet achterlijke bedragen voor.
Bij een boer heb ik meegemaakt dat de hoefsmid zijn paard echt letsel trapte, omdat het paard zo'n schijtebroek is, niemand kan wat met t beest aanvangen, maar hij heeft t alleen nog maar erger gemaakt!

Evikes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 12:56

De hoefsmid zou wel eens een tik mogen geven of zo eens zeggen van "pas op hé!!" ofzo. Maar niemand, maar dan ook Niemand straft mijn paard af. Dat is iets waar ze bij mij af moeten blijven en dat is mijn paard, zeker voor te straffen.
Van mijn paarden blijven ze af !

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 13:00

de hoefsmid kwm ook een keer bij ons en toen waren wij er nog niet was hij al begonnen had de pony de praam om :S dat vond ik wel een beetje raar

M_Girlyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 13:01

[b]een corrigerende tik mag wel als mijn pony heel erg vervelend zou doen..
maar als de hoefsmid echt keihard zou gaan slaan zou iik die hoefsmid ff lekker een klap verkopen! dat mag echt niet van mij, zelfs niet als mijn pony echt supervervelend zou gaan doen.
ik zou dat echt niet toestaan en hem gelijk wegsturen! zo! Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 13:02

Nanda: Die zou bij mij meteen kunnen vertekken.

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 13:20

Mijn paard is niet eens te benaderen door een smid, of ze lief zijn of niet het maakt haar nix uit. Dr voetjes geeft ze niet en al zou de smid haar een mep geven dan krijgt ie die 10 x harder terug. Kortom; mijn paard is hartstikke link bij zo'n gast en voor mij dan ook, dus wordt ze verdoofd bij de kliniek in Roosendaal. Dit is best balen zowel voor t paard als voor de smid (loodzwaar) als voor mijn pinpas.

Nu hoor ik jullie denken. Ik heb ze vanaf dr 3e jaar en er is nooit iets gebeurd bij de smid, ben dr altijd zelf bij, maar er zijn zat momenten geweest dat we moesten stoppen omdat t te gevaarlijk werd, tja dan sta je voor een keus. Wat voor die tijd is gebeurd.............niemand die dat zegt maar ik weet wel beter.
Verder is het een braaf dier maar wel 1 waar je je kop bij moet houden.

RyantJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 18:57

zou t toch mooi NIET toelaten! ik heb ook een hoefsmit die hiertegen is en altijd gewoon rustig blijft, als ze acht gaan hangen of trekken zegt ie is wat tegen t paard met stemverhef maar hij gaat niet slaan.. hij zet nog eerder zijn hoef weer op de grond en gaat 2 tellen later weer ermee verder! dat is precies hoe ik t wil zien ook Lachen !
en slaan wat heb t voor nut, t paard wordt en 9 van de 10 keer alleen maar zenuwachtiger door..

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 12:13

Ik denk dat als ik tegen mijn smit zou zeggen dat hij mijn paard niet mag corrigeren hetzij met of zonder tik dat hij dan zegt: Bekap je paard dan maar mooi zelf.
Nu heb ik een goede smid die ziet zomaar een donder uitdeeld. Pas na 2 waarschuwingen als het paard wil slaan. De 3e keer krijgt hij toch wel een tik. En als de smid dat niet doet doe ik het wel.
Maar gelukkig is dat bij mij niet aan de orde. Mijn paard is braaf en netjes opgevoed, maar het is en blijft een 3 jarig paard. Die heel wat zwaarder en sterker is dan mijn smid.
En zenuwachtig worden ze er echt niet van hoor. Als je op de juiste momenten corrigeerd weet je paard echt wel dat ie fout was. Bij sommige paarden zijn lieve woordjes nu eenmaal niet voldoende.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 13:58

Heb drie hoefsmeden gehad, Maarten, André Danny en Joep...

De eerste keer dat ik Maarten had laten komen had ie enkel bekapt, niet beslagen... Heb hem niet meer terug laten komen... Deed niet wat ik vroeg en vroeg me nadien nog eens extra!

De tweede keer liet ik André komen. Hij wist dat mijn merrie enorm stijf is in de achterbenen en ze dus zeer moeilijk geeft. Hij sloeg mijn paard op hoofd en rug met de hamer... Vele dierenartskosten later kwam er een rechtszaak, hij moest betalen. Paard heeft drie weken kreupel gestaan en had een hemelse schrik van eender wie aan haar achterste benen kwam.

De derde (Danny) heeft mijn paard gewoon verdoofd zonder mijn toestemming, niet te verwonderen dat hij het een mak lammetje vond...

De vierde, Joep, is niet eens komen opdagen en eiste toch mijn geld!!! Het was de eerste keer dat ik iemand liet komen uit Nederland, en vond het al raar dat hij van zover wou komen voor 1 paardje te kappen...

Ik hoorde van mijn eerste hoefsmid Maarten dat mijn stalgenoot hem had opgedragen enkel te bekappen, van beslaan wist ze niks... Dus heb hem terug laten komen. Nu heb ik hem ongeveer een jaartje en het is zo'n supere mens!!! Hij en mijn paard kunnen het wel vinden met elkaar, dus ik tevreden!

Kan je zeggen, ik heb een hekel aan hoefsmeden! Elke hoefsmid (André en Danny dus) die mijn paard iets hebben misdaan heb ik laten betalen voor wat zij deden, de oren van hun lijf gebruld en André heeft van mij zijn hamer naar zijn hoofd gesmeten gekregen!!!

Mijn paard is mijn eigendom, mijn kleine wijfie, en o wee als iemand daar aankomt!!! Boos!

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 17:43

Mijn bekapper zou sowieso al nooit slaan. Haha!
Maar als het echt onterecht is of hij doet het vaker zeg ik er wel wat van.