Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PienZ

Berichten: 1545
Geregistreerd: 15-09-05
Woonplaats: Achter mn computer natuurlijk

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 10:53

Nadya hier ga ik volkomen in mee

Anoniem

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 10:59

Natuurlijk zijn er ook brutale 3 jarige waar weinig mee gedaan is.
Maar bij het merendeel (wat overigens ook al 100 keer herhaald is)
Is dan een keer op de plek zetten genoeg.
Bij een paard dat echt geleerd heeft dat hij de zijn kan krijgen over een mens is dat op de plek zetten vaak zo simel niet meer.

Maar je mag geloven wat je wilt hoor Lachen
Maar het rare is wel dat veel handels/ africhtingsstallen dit zeggen.
En nee jij hebt geen boodschap aan een handelsstal, maar ik wel.
Want die willen het liefst een zo fijn mogelijk paard, hebben ook het liefst zo min mogelijk risico. Daar hecht ik wel waarde aan wat hun met zoveel ervaring te zeggen hebben.

PienZ

Berichten: 1545
Geregistreerd: 15-09-05
Woonplaats: Achter mn computer natuurlijk

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 11:05

Ik zeg niet dat alle africhtingsstallen zo zijn maar de stallen waar ik geweest ben gaat het op een wel erg harde manier.

Anoniem

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 11:07

Die ik ken zo hard als nodig

Bij sommige paarden is dat alleen maar belonen
Bij andere eens een tikje
Bij brutale knollen idd wel eens een flinke optater.

Maar ik heb ze allemaal beter zien vertrekken, wat niet zou zijn als het onredelijk zou zijn

PienZ

Berichten: 1545
Geregistreerd: 15-09-05
Woonplaats: Achter mn computer natuurlijk

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 11:14

Wat ik heb gezien was allemaal niet nodig. Jong paard wat er net een dag was kreeg voor het eerst een zadel op het paard stond niet stil hup kreeg een goede trap in zijn maag. De ruiter ging erop paard stond niet stil hup weer goede trap in ze maag. Longeren paard snapte niet dat hij een rondje moest lopen paard werd weer geschopt en op zijn hoofd geslagen. Vriendin van mij bracht haar paard daar(Voor ze wist hoe het daar aantoe ging) Paard zou volgens de man binnen een maand zadelmak zijn inderdaad met de man erop ging het perfect paard was zo bang voor mannen geworden dat hij bij hem niks durfde. Vriendin stapt thuis op het paard wat volgens de man goed zadelmak zou zijn braaf luisterde paard gaat flippen gaat aan de kletter vriendin vliegt met haar rug tegen de zijkant van de bak aan. Dat is het jammere dat ik misschien alleen de verkeerde stallen heb gezien

Anoniem

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 11:17

Dat is idd een erg verkeerde stal.
Want zoiets is idd niet nodig en mag ook niet gebeuren.

Ik denk als ik zoiets gedaan zou hebben op zo'n stal dat ik met een knal van de zweep de deur gewezen werd.
En ik ben toch op meerdere plekken geweest dan 1 Lachen

Twiggy2008
Berichten: 21244
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 11:23

Chip2 schreef:
Wat ik heb gezien was allemaal niet nodig. Jong paard wat er net een dag was kreeg voor het eerst een zadel op het paard stond niet stil hup kreeg een goede trap in zijn maag. De ruiter ging erop paard stond niet stil hup weer goede trap in ze maag. Longeren paard snapte niet dat hij een rondje moest lopen paard werd weer geschopt en op zijn hoofd geslagen. Vriendin van mij bracht haar paard daar(Voor ze wist hoe het daar aantoe ging) Paard zou volgens de man binnen een maand zadelmak zijn inderdaad met de man erop ging het perfect paard was zo bang voor mannen geworden dat hij bij hem niks durfde. Vriendin stapt thuis op het paard wat volgens de man goed zadelmak zou zijn braaf luisterde paard gaat flippen gaat aan de kletter vriendin vliegt met haar rug tegen de zijkant van de bak aan. Dat is het jammere dat ik misschien alleen de verkeerde stallen heb gezien


Helaas heb ik zulke dingen ook gezien bij diverse africhtingsstallen, dus ik zou mijn paard ook nooit naar zo'n stal brengen!! Gelukkig heeft mijn vriendin een freestyle africhtingsstal, waar het weer heel anders gaat. En dan kun je binnen een maand ook al heel veel vooruitgang boeken zonder geweld. Maar voordat we daar weer over gaan beginnen......
Ik ben blij dat mijn paardje, nog geen 3, al dat gedoe niet nodig heeft, omdat ik zelf met hem 'werk' (hij is nog jong, he) en dat ik er alle vertrouwen in heb dat het inrijden straks prima zal gaan..... En daar trek ik echt meer voor uit dan een maand, want we hebben alle tijd....

PienZ

Berichten: 1545
Geregistreerd: 15-09-05
Woonplaats: Achter mn computer natuurlijk

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 11:29

Ik heb ook alle tijd voorlopig nog 2 bijna 3 jaar te gaan voordat ik uberhaupt kan gaan nadenken over werken:) Tot die tijd mag hij lekker mijn gekke kleine veulen zijn want tot ze 3de zie ik hem als veulen. Nog eventjes en dan krijgt mn merrie ook haar veulen mocht het een hengstje zijn dan mag hij lekker met mn jaarling het land op van de zomer

tamara_15

Berichten: 200
Geregistreerd: 07-10-05

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 11:49

wat verwacht je van één jaarling dat het gelijk alles kan Verward .
Dat is dus niet zo, ik zal niet te streng zijn maar je moet wel consekwent blijfen en pas maar op voor je dochtertje
het is en blijf een paard he.
Veel suces er mee Bloos

Binckydenice

Berichten: 5858
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Purmerend

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 11:55

Nadya schreef:
Ik vind het het beste voor een jong paard als hij lekker in het land in een kudde kan lopen (opfok of gewone kudde met diverse leeftijden, dat maakt niet zoveel uit) en regelmatig (maar niet elke dag) in de hand is bij een persoon die weet wat hij doet.
Zo heb ik het jarenlang gedaan bij diverse paarden en zo doe ik het nu ook bij mijn eigen jonge paard en ik heb nooit problemen gehad. Ze zijn allemaal goed terecht gekomen en ik zie nu aan mijn eigen paard dat het prima gaat. Ik krijg dagelijks complimenten over hoe goed we samenwerken en daar ben ik heel erg trots op.


Ik vindt het het beste voor een jong paard dat deze goed in de hand is geweest. Je maakt het dan alleen maar makkelijker voor de toekomst.

En maak je geen zorgen mijn paard komt wel goed terecht hoor! En daar ben ik heel trots op.

Binckydenice

Berichten: 5858
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Purmerend

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 11:57

runningkawa schreef:
Natuurlijk zijn er ook brutale 3 jarige waar weinig mee gedaan is.
Maar bij het merendeel (wat overigens ook al 100 keer herhaald is)
Is dan een keer op de plek zetten genoeg.
Bij een paard dat echt geleerd heeft dat hij de zijn kan krijgen over een mens is dat op de plek zetten vaak zo simel niet meer.

Maar je mag geloven wat je wilt hoor Lachen
Maar het rare is wel dat veel handels/ africhtingsstallen dit zeggen.
En nee jij hebt geen boodschap aan een handelsstal, maar ik wel.
Want die willen het liefst een zo fijn mogelijk paard, hebben ook het liefst zo min mogelijk risico. Daar hecht ik wel waarde aan wat hun met zoveel ervaring te zeggen hebben.


Veel handelstallen nemen er de tijd niet voor en dat is het verschil! Ze hebben niets te doen met een paard van 1 of 2 jaar. En daarom zetten ze hem tot hun derde maar in het land om er vervolgens direct een zadel op te gooien en er mee weg te rijden. Dat is pas zielig en niet over nagedacht.

Binckydenice

Berichten: 5858
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Purmerend

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 11:59

runningkawa schreef:
Die ik ken zo hard als nodig

Bij sommige paarden is dat alleen maar belonen
Bij andere eens een tikje
Bij brutale knollen idd wel eens een flinke optater.

Maar ik heb ze allemaal beter zien vertrekken, wat niet zou zijn als het onredelijk zou zijn



Tegen zo'n jong dier ben je al eerder onredelijk dan dat jij denk hoor! Veel menesen hebben geen idee waar ze meee bezig zijn en een paard een optater verkopen? Als dat een manier van beleren is ben ik het niet met je eens. Dat heet bij mij afranzelen, dat dier heeft geen idee na drie jaar weiland wie,wat of waar jij bent.... Lekker beter zien vertrekken?

tamara_15

Berichten: 200
Geregistreerd: 07-10-05

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 12:00

het komt wel goed w8 maar af je paard moet het gewoon ff leeren om stil te staan

marleen_usar

Berichten: 24708
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 12:02

Wat is nou 1 jaar das toch geen leeftijd om alles maar te moeten leren, natuurlijk zijn er wel dingen die een veulen moet leren om het hem in de toekomst makkelijker te maken.Mijn paard stond 3 jaar op het land en wist helemaal niks,het is allemaal goed gekomen hij is super braaf.

Anoniem

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 12:04

Binckydenice

Die mensen wisten heel goed waar ze mee bezig waren
beter dan wie in dit topic ook....

Tijd gebrek is onzin, als dat beter was en fijner was deden ze dat wel.
Maar als het paard gewoon de basis kennis heeft van voetjes geven ed, is het gewoon niet nodig.
Dus waarom dan doen? Omdat je als baasje graag frut, niet andersom.

En ineens een zadel erop enzo?
Wat een onzin
Dat is gewoon als het paard er aan toe is, niet eerder.
Maar dat kan idd heel vaak best snel zijn.
Dat eewige getrut met longeren enzo is meestal niet nodig.

Binckydenice

Berichten: 5858
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Purmerend

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 12:56

runningkawa

Ik weet zelf ook donder goed waar ik mee bezig ben en vindt sommige meningen iets te veel afwijken van feiten. Veel mensen hier maken van hun gedachte gang een feit.

Heb jij ooit een handelstal het zien proberen of het wel of niet beter is? Een handelstal heeft ze alleen maar om drie jaar te worden omdat ze dan meer geld opbrengen en beleerd kunnen worden.

Het zadel gaat er in heel erg veel gevallen al op zonder dat het dier daar werkelijk aan toe is. Dan kun jij zeggen dat het onzin is maar dat is de waarheid er zijn te veel dieren die gewoon het zadel op krijgen en moeten gaan rijden terwijl ze te jong zijn

Anoniem

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 13:00

Jouw waarheid is duidelijk niet de mijne
En jouw feit zeker niet het de mijne
want wie wijkt er nu af?
Ik vind jij, jij vind mij, wat nu?

Een handelsstal heeft die ervaring door mensen die het wel geprobeerd hebben. Dat hoeven ze dan niet zelf nog eens te gaan testen...
Overigens de meeste handelsstallen waar ik reed hadden zelf niet eens veel jong grut van hun zelf in eigendom, hadden het zo druk genoeg. Die verdiende niet met de opfok, maar met paarden beleren.

PienZ

Berichten: 1545
Geregistreerd: 15-09-05
Woonplaats: Achter mn computer natuurlijk

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 13:45

Ik wil niet zeggen dat ik het perfect doe want ik kan altijd nog leren van andere. Tot nu toe denk ik tenminste wel dat ik het goeddoe maar dat zal de tijd het leren

Binckydenice

Berichten: 5858
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Purmerend

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 09:54

Bij mij zal de tijd het ook leren. We zullen zien wat er van mijn jaarling terecht gaat komen. Volgens sommige mensen hier komt er niets van... Maar ik ben overtuigd van wel, we zullen zien. En toto die tijd blijf ik lekker iedere dag naar mijn maatje gaan en doe ik ermee waar ik zin in heb. En nee ik drill hem heus niet.....

Ik hoop dat ik het goed doe en we zullen zien....

Rozzy

Berichten: 1612
Geregistreerd: 16-08-06

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 10:06

ik ben er nog steeds van overtuigd dat een veulen echt niet dood gaat van elke dag even uit de wei, bak voer onder de neus, hoefjes uitkrabben en poetsen. En dan eens in de week oefenen met vaststaan en 1 keer in de maand het veulen te confronteren met '' enge'' dingen zoals paraplu's en als ze er klaar voor zijn, af en toe een keer mee wandelen op de weg om ze aan het verkeer te laten wennen..

vincenza

Berichten: 1339
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 10:51

rohotje schreef:
ik ben er nog steeds van overtuigd dat een veulen echt niet dood gaat van elke dag even uit de wei, bak voer onder de neus, hoefjes uitkrabben en poetsen. En dan eens in de week oefenen met vaststaan en 1 keer in de maand het veulen te confronteren met '' enge'' dingen zoals paraplu's en als ze er klaar voor zijn, af en toe een keer mee wandelen op de weg om ze aan het verkeer te laten wennen..


heel goed, top!, mee eens!

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 11:34

rohotje schreef:
ik ben er nog steeds van overtuigd dat een veulen echt niet dood gaat van elke dag even uit de wei, bak voer onder de neus, hoefjes uitkrabben en poetsen. En dan eens in de week oefenen met vaststaan en 1 keer in de maand het veulen te confronteren met '' enge'' dingen zoals paraplu's en als ze er klaar voor zijn, af en toe een keer mee wandelen op de weg om ze aan het verkeer te laten wennen..


Wat jij doet is imo hetzelfde als een baby wiskunde bij proberen te brengen..... niet nodig en zelfs zwaar overbodig!

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 11:54

Barmat schreef:
rohotje schreef:
ik ben er nog steeds van overtuigd dat een veulen echt niet dood gaat van elke dag even uit de wei, bak voer onder de neus, hoefjes uitkrabben en poetsen. En dan eens in de week oefenen met vaststaan en 1 keer in de maand het veulen te confronteren met '' enge'' dingen zoals paraplu's en als ze er klaar voor zijn, af en toe een keer mee wandelen op de weg om ze aan het verkeer te laten wennen..


Wat jij doet is imo hetzelfde als een baby wiskunde bij proberen te brengen..... niet nodig en zelfs zwaar overbodig!


kap in vredesnaam nu toch eens met het gehamer dat dit zo verkeerd is en dat je steeds je gelijk wilt halen, meningen verschillen hier nu eenmaal in, dus respecteer een anders zijn mening gewoon of is dat nou zo moeilijk, en de vergelijking maken om een jaarling te vergelijken met een baby is niet reeel....heb je wel eens babies gezien die ongesteld worden op die leeftijd..zo is onze jaarling bv als hengstig geweest!

Binckydenice

Berichten: 5858
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Purmerend

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 11:58

Barmat schreef:
rohotje schreef:
ik ben er nog steeds van overtuigd dat een veulen echt niet dood gaat van elke dag even uit de wei, bak voer onder de neus, hoefjes uitkrabben en poetsen. En dan eens in de week oefenen met vaststaan en 1 keer in de maand het veulen te confronteren met '' enge'' dingen zoals paraplu's en als ze er klaar voor zijn, af en toe een keer mee wandelen op de weg om ze aan het verkeer te laten wennen..


Wat jij doet is imo hetzelfde als een baby wiskunde bij proberen te brengen..... niet nodig en zelfs zwaar overbodig!


Jij kan echt overbrijven een baby wiskunde bijbrengen hahahahahaha.

Ik ben het helemaal met rohotje eens het kan heus geen kwaad om het dier al dingen te leren, als je maar niet te veel van hem vraagt, maar hoefjes krabben, eten geven, stukjes lopen dat kan heus geen kwaad hoor!

Rozzy

Berichten: 1612
Geregistreerd: 16-08-06

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 12:40

ik snap zelf ook wel dat je met een jaarling niet elke dag 10 km moet gaan lopen 5 to 10 min, met zo'n beestje bezig zijn is zat.
ik wil gewoon dat ik dalijk met het inrijden een goede vertrouwensband met mijn paardje heb en dat ze gewoon al wat van de wereld gezien heeft en niet ineens op haar 8e denkt van : bal??? wat is dat?? En dat jullie vinden dat zulke dingen te vergelijken zijn met een baby wiskunde leren is jullie pakkie aan maar ik heb geen zin om dalijk tegen 500 kilo te moeten vechten en nog niet eens de weg op durf omdat mijn paard in 3 jaar tijd nog niet eens een verkeersbord heeft gezien.