wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

zinnia

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 12:59

Hoi mensen,

ik heb een jong paard en rij regelmatige jonge paarden.
Ik doe het net als xingex laten kijken en vertrouwen geven!
Als het paard vertrouwen in je heeft en jij bent rustig wordt het paard ook van zelf rustig!
iedereen wil dat paarden respect voor je hebben!
Als jij respect hebt voor je paard heeft hij dat ook voor jou!

NikkiNik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:01

Precies, Zinnia... Ik heb ook een jong paard en ervaar het ook zo.....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:03

maar je moet wel je grenzen aangeven Haha!

het jonge spul dat mij denkt te imponeren met dreigen van steigeren......... heeft een groot probleem

zinnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:06

ja maar da kan ook met respect zonder te slaan of te schoppen!
jonge paarden moeten het hebben van goede ervaringen. en door die goede ervaringen bouwen ze vertrouwen op...

xIngex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:08

maakt niet uit jong of oud, beide moeten je respecteren en andersom

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:10

Oja zinnia, hoe ga jij een jong onstuimig goed in zijn vel zittende jong sportpaard met veel vermogen duidelijk maken dat het niet mag steigeren als er iets gebeurd wat meneer niet zind???

Ik heb dan een los rechterhandje, en het dier krijgt gewoon een draai om zijn oren

xIngex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:11

en hij doet het dan nooit meer???

NikkiNik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:13

Ik sla mijn paard ook niet, er zijn ook andere manieren en je kunt ook kijken naar de reden waarom je paard steigert. Een paard is geen mens, die jou even wil pesten ofzo..... Je kunt ook verder kijken, daar ben ik inmiddels ook van overtuigd....

zinnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:13

Naar voren laten lopen...en zijn ontstuimigheid eruit laten lopen! bij een jong paard moet je naar voren denken...! je kan het ook met GEDULD OPLOSSE!!!!!!!! Slaan is nie de oplossing...dan maak je een probleem van iets!

xIngex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:15

een paard is een eerlijk dier, hij doet alles met een reden. Ookal wordt die reden niet altijd begrepen!!

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:16

tja, als het paard heel eerlijk geen zin heeft in iemand op zijn rug heeft hij toch mooi pech Knipoog

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:17

Als mijn paard mij een trap denkt te verkopen in de wei bv dan kan hij van mij een flinke mep verwachten met een zweep. hij wil af en toe de leider spelen, en zo kapsel ik het in en slaat hij een hele tijd niet meer en is hij weer 'onderdanig' en komt hij weer lief naar me toe ipv aanvallend. Als hij me bijt, kan hij ook gelijk een kneep of tik verwachten, actie=reactie.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:18

xIngex schreef:
een paard is een eerlijk dier, hij doet alles met een reden. Ookal wordt die reden niet altijd begrepen!!

Ja hij wil me aanvallen om zelf de dominante leider te zijn, ik vecht mijn positie terug zodat hij weer zijn plaats weet. Daardoor is hij weer erg aangenaam in de omgang.

NikkiNik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:19

Nogmaals, als een paard je echt vertrouwt en respecteert, schopt en bijt hij je niet, hoor.
Toch maar aan de NH, zou ik zo zeggen......

zinnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:20

en zo blijf je vechte om wie de dominanste is! respect moet je opbouwen...en het moet van 2 kanten komen!

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:21

Ik begrijp jullie volkomen, maar leg mij dan alsjeblieft uit hoe ik mijn paard, als het naar me trapt, een positieve ervaring moet krijgen terwijl hij iets negatiefs doet. Moet ik haar dan laten schrikken?
Ik heb precies hetzelfde, mijn paard wil soms toch nog proberen te domineren, en zoals het in de natuur gaat, wordt het duidelijk gemaakt dat je dat niet van plan bent te laten gebeuren door een lel terug te geven. Maar noem een andere oplossing, ik wil graag leren

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:21

zinnia schreef:
Naar voren laten lopen...en zijn ontstuimigheid eruit laten lopen! bij een jong paard moet je naar voren denken...! je kan het ook met GEDULD OPLOSSE!!!!!!!! Slaan is nie de oplossing...dan maak je een probleem van iets!

Is dat zo? Ik ga dus echt niet met een jong beest wat gaat lopen steigeren een rondje rennen hoor, als jij dat wel graag doet mag je wat mij betreft mij best komen helpen Haha!

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:23

En voordat een paard je volledig kan vertrouwens zul je het toch eerst eens moeten worden over wie de leider is Knipoog Als jij dat via NH doet, prima! Alleen ben ik niet geintereseerd in zo'n methode, dat is mij wat te zweverig.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:24

lol, zelfs mijn shetje liep me in het begin nog haast omver, dus ik verwelkom ook iedereen die dat wil proberen.

Ik heb ook respect voor mijn paard, en mijn paard voor mij, maar ik heb het idee dat het ook komt doordat ik duidelijk heb gesteld wat wel en niet de bedoeling is. Nogmaals, beleer mij!

zinnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:26

Daarom doe ik ze eerst aan de longe...e
en jong paard moet zijn energie kwijt kunnen zo als een jonge kinderen...dat is toch logisch!
en ja hij kan ontstuimig zijn...daar is hij jong voor...in de natuur geven ze hun eige beweging!
blijf ook altijd in de training denken aan de voorwaarts..
een paard moeten leren op zun eigen benen te leren lopen aan de longe en als iemand erop zit.
probeer da maar een dat vinde ze moeilijk maar ze worden er wel super mooi..en goed van!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:29

NikkiNik schreef:
Nogmaals, als een paard je echt vertrouwt en respecteert, schopt en bijt hij je niet, hoor.
Toch maar aan de NH, zou ik zo zeggen......

Yeah right Koe
Mijn paard en ik zijn een goed team samen, maar zo'n 4 keer per jaar krijgt hij het in zijn bolle hoofd om mij aan te vallen om niets (ik loop gewoon dan naar de stal). Dus ik pak een zweep, ik doe er niets mee en loop naar hem toe en ik als leider loop schuin achter hem zodat hij voorwaarts moet lopen (ik doe nog steeds niets met de zweep). Op het moment dat hij achterwaarts loopt en naar me trapt krijgt hij een flinke mep. Dit herhaal ik net zolang totdat hij wel normaal doorloopt en dat doet hij ook snel. Als het probleem daarmee uit de wereld is geholpen en de pony daarmee weer lief (en niet angstig of wat dan ook) en hij komt in het vervolg gewoon weer naar me toe lopen met de oortjes naar voren, wat is daar nou erg aan? Probleem is opgelost, pony houdt er niets aan over en er is weer respect en vooral: een goede balans.

xIngex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:31

waarom heeft iedereen het toch over de leider van zijn paard zijn???

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:32

@ odetteke: ben het met je eens: voordat je over respect kunt gaan praten moet er eerst een leider zijn. Dat is wat voor een paard het beste is, immers in de kudde leidt er ook altijd 1. Nu is dat de mens. Een paard is van nature een volgdier en vindt het dus fijn om een leider te hebben. Zo af en toe kan er een machtsstrijd ontstaan, wordt probleem opgelost dat is de balans leider - volger weer hersteld wat zowel voor baas als paard prettig is en goed werkt.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:33

xIngex schreef:
waarom heeft iedereen het toch over de leider van zijn paard zijn???

Omdat er in elke kudde een leider is, de bepaalt wat er gebeurt.

xIngex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:35

Dan lijkt het of dat ie uit angst je maar braaf volgt....Want anders Boos! Zo begrijp k het nu dan he......