Bokkend traag paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Bokkend traag paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:38

natuurlijk is dat anders :)
Maar ik vind hem geestelijk afgesloten, kijkt ook niet naar de andere paarden.
En daarom sjokt hij maar wat rond. En dan ineens schrikt hij van iets, komt uit zijn bubble en bam!
Maar is dat waar? Geen idee, mijn gevoel.

uiteraard weidegang hoort elk paard te hebben imo, maar dan ook niets van hem vragen is nog weer anders.
Ik heb in het verleden alleen maar paarden gereden die 365 dagen in de week in de wei stonden.
Maar die het zadelmak maak proces, ondanks de rustige manier, toch meer impact heeft gegeven dan je denkt. En die waren niet eens verhuisd.
En dat ze mentaal veel evenwichtiger waren daarna.

Maar verder aan ts wat ze doet hoor, maar dit is gewoon mijn gevoel ervan en kan er inderdaad 100% naast zitten.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:46

DuoPenotti schreef:
natuurlijk is dat anders :)
Maar ik vind hem geestelijk afgesloten, kijkt ook niet naar de andere paarden.
En daarom sjokt hij maar wat rond. En dan ineens schrikt hij van iets, komt uit zijn bubble en bam!
Maar is dat waar? Geen idee, mijn gevoel.

uiteraard weidegang hoort elk paard te hebben imo, maar dan ook niets van hem vragen is nog weer anders.
Ik heb in het verleden alleen maar paarden gereden die 365 dagen in de week in de wei stonden.
Maar die het zadelmak maak proces, ondanks de rustige manier, toch meer impact heeft gegeven dan je denkt. En die waren niet eens verhuisd.
En dat ze mentaal veel evenwichtiger waren daarna.

Maar verder aan ts wat ze doet hoor, maar dit is gewoon mijn gevoel ervan en kan er inderdaad 100% naast zitten.

Klopt hoor. Ik denk dat het zadelmak maken en verhuizen heel veel impact op paarden heeft. Begin me dat steeds meer te beseffen. Heb vroeger een merrie naar de EPTM (toen nog stationmerrietest) gebracht. Ik vond dat ze het daar supergoed deed. Je brengt ze groen weg en 5 weken later heb je een fijn beleerd paard (nu is dat trouwens 7 weken geworden). Maar toen ze thuiskwam was ze volledig gedragsmatig van het padje...Heb haar inderdaad toen even paar weken vrij gegeven en alleen op de wei laten lopen en toen was ze er weer...

Ik denk tegenwoordig ook wel eens. Raar dat we de meest ingrijpende fase van een paard, het beleren, laten doen in een vreemde omgeving voor een paard. Dus heel veel tegelijk voor een paard. Andere omgeving, persoon die ze niet kennen, ander stalmangement, op stal terwijl ze mss gewend zijn in de wei, beleerd worden etc...Gelukkig beginnen we dat steeds meer in te zien wat het voor een paard betekent. Tenminste ik wel :o

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:52

De stal waar ik toen reed had de paarden vaak al vanaf veulen, dus die waren wel op bekend terrein.
En dan nog gaf het impact. Ondanks dat ze de eigenaar en mij kende, de rest van de dag gewoon bij hun bekende maatjes in de wei stonden.
Dat er op gaan zitten en lopen waar wij willen -even kort door de bocht gezegd- doet toch wat.

Mijn eigen paardjes nu zijn allemaal aan huis beleerd.
Dus niet weggebracht.
En dat is echt heel fijn.
Ben je er zelf ook bij.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 14:23

DuoPenotti schreef:
De stal waar ik toen reed had de paarden vaak al vanaf veulen, dus die waren wel op bekend terrein.
En dan nog gaf het impact. Ondanks dat ze de eigenaar en mij kende, de rest van de dag gewoon bij hun bekende maatjes in de wei stonden.
Dat er op gaan zitten en lopen waar wij willen -even kort door de bocht gezegd- doet toch wat.

Mijn eigen paardjes nu zijn allemaal aan huis beleerd.
Dus niet weggebracht.
En dat is echt heel fijn.
Ben je er zelf ook bij.

Ja, dat is het mooist vind ik. Heb er twee vanaf veulen gehad, was ook makkie met beleren. Maar heb nu een ouder groen paard gekocht (die met 4,5 jaar uit de wei kwam) en je weet toch niet wat er allemaal mee gebeurd is. Band opbouwen is dan het belangrijkst vind ik...maar duurt net effe wat langer dan als je een paard al van jongs af aan hebt. Ik durfde mijn nieuwe paard zelf niet te beleren omdat ze zo heftig reageerde en ik na de dood van mijn andere paard al twee jaar niet actief gereden had. Toen zei iemand tegen mij: als jouw paard er aan toe is om beleerd te worden dan durf jij er zelf op. Ik vond het maar een rare uitspraak. Maar nu we een hele goede band hebben, ik haar voorbereid heb met werk aan de hand en ze door allerlei therapeuten weer haar lichaam goed kan gebruiken durf ik er zelf op...Ik vertrouw het nog niet voor 100% maar we gaan al richting de 80%...haha...

Zonnetje97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-21 16:43

Oef veel reacties van julli.

Paard hreft na beleren maand op de wei gestaan. Is ook bik de fokker braaf geweest met weinig pit. Stond met 3 andere jonge ruinen, die 3 speelden en hij stond er bij en keek ernaar. Dus dat heeft hij altijd al gehad.
Ik heb de fokker gebeld en ga a.s. zaterdag naar hem toe met Lowie gaan we samen eens kijken wat er aan de hand kan zijn.
Ik ga zo een sprongetje maken kijken wat hij daar op doet.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 17:28

Zonnetje97 schreef:
Oef veel reacties van julli.

Paard hreft na beleren maand op de wei gestaan. Is ook bik de fokker braaf geweest met weinig pit. Stond met 3 andere jonge ruinen, die 3 speelden en hij stond er bij en keek ernaar. Dus dat heeft hij altijd al gehad.
Ik heb de fokker gebeld en ga a.s. zaterdag naar hem toe met Lowie gaan we samen eens kijken wat er aan de hand kan zijn.
Ik ga zo een sprongetje maken kijken wat hij daar op doet.

Haha..was even onderling met DuoPenotti, maar heb haar even Pb gedaan anders blijven we niet bij de essentie van dit topic :o

Zou je wel een sprongetje gaan maken als je denkt dat het probleem de voorvoeten zijn?

Zonnetje97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-21 21:38

Hij was heel alert en fris vandaag. Daaron heb ik hem niet los durven laten van voren. Hij reageerde heel erg op andere paarden. Of het kwam door de hindernissen in de bak, of het weer, ik heb geen idee, naar mijn gevoel was hij meer voorwaarts dan gister.
Ik vind het in de filmpjes niet echt naar voren komen en ik houd hem natuurlijk van voor vrij kort nu.

https://youtu.be/2P63jPYgl34
https://youtu.be/CL4Cn0T1NMA
Laatst bijgewerkt door Zonnetje97 op 18-03-21 22:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 21:53

Hmm wat mij vooral triggert zijn de laatste secondes van filmpje 1 en 3 waarin hij in draf vervalt en met zijn hoofd knikt. Je zou toch zeggen dat hij helaas echt niet oké rad is. Ben benieuwd wat andere bokkers vinden. Zie ook dat bij linksom hoofd kantelt, hoe scheef is hij?

Zonnetje97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-21 22:04

Hannanas schreef:
Hmm wat mij vooral triggert zijn de laatste secondes van filmpje 1 en 3 waarin hij in draf vervalt en met zijn hoofd knikt. Je zou toch zeggen dat hij helaas echt niet oké rad is. Ben benieuwd wat andere bokkers vinden. Zie ook dat bij linksom hoofd kantelt, hoe scheef is hij?

Ja het is de afgelopen weken ook erger geworden lijkt. Maar hij doet dit alleen met rijden. Los in de roundpen doet hij het niet en aan de dubbele longe een beetje, maar niet zo erg als met rijden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 22:08

Hannanas schreef:

Dit viel mij ook op. Schrok er ook van eigenlijk.
Niet alleen het hoofd hij loopt onregelmatig.
En voorwaarts is hij ook niet.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 22:25

Ik heb zelf een paard gehad dat compleet door de mallemolen is geweest (foto's, echo's, scintigrafie, ataxietest, etc), en ogenschijnlijk gezond maar toch kreupel en pijn.

Ik weet dus precies hoe lastig het is als dierenartsen zeggen "ja maar er is niks mis mee", maar er toch iets niet goed zit.

Dit gevoel geven de filmpjes van dit paard mij ook. Er zit iets niet goed bij hem, hij heeft ergens last van, dat lijkt wel duidelijk. Wat het is, dat is de vraag.....

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 22:32

Sadira schreef:
Ik heb zelf een paard gehad dat compleet door de mallemolen is geweest (foto's, echo's, scintigrafie, ataxietest, etc), en ogenschijnlijk gezond maar toch kreupel en pijn.

Ik weet dus precies hoe lastig het is als dierenartsen zeggen "ja maar er is niks mis mee", maar er toch iets niet goed zit.

Dit gevoel geven de filmpjes van dit paard mij ook. Er zit iets niet goed bij hem, hij heeft ergens last van, dat lijkt wel duidelijk. Wat het is, dat is de vraag.....

Stille meelezer haakt even in:
dat de dierenarts niks vindt, wil nog niet zeggen dat er niks is. Alleen is er nog niet op de juiste plek gekeken. Bij een van onze paarden heeft het ook heel lang geduurd voordat men de oorzaak vond van zijn gedrag, hij bleek een scheur in de achterhoofdsknobbel te hebben.....
Het kan heel frustrerend zijn, zulke vage klachten.
Al vind ik het niet zo heel vaag, ik vind hem ook niet rad, vooral achter.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 22:40

Tsja, op eerste oog valt de galop wel mee en hij springt ook nog braaf. Hij oogt zo heel gewillig. Ik heb de beelden even per beeldje stil gezet en ik zie hem in beweging en op de sprong nooit dat hij zijn rug bolt. Tussen schoft en lendenen lijkt er weinig beweging in te zitten. Ik vind dat je hem verder niet echt van voren belemmerd en je rijdt rustig en netjes vind ik. Dat stukje draf leek wel erg onregelmatig inderdaad...

Zonnetje97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-21 22:47

Nee mij zit het ook niet lekker. Hij loopt niet kreupel, maar idd niet 100% kan de vinger er niet opleggen.
Zeker nu dat hoofdschudden vind ik heel apart dat heeft hij nog nooit zo erg gehad als nu.
Heb een filmpje doorgestuurd naar mijn DA benieuwd wat hij ervan zegt.

Ik ben nu een week verder met de ijzers en zie nog geen verschil. Ik wil verder gaan kijken zonder honderden of duizende euro's kwijt te zijn. De vraag is nu wat moet ik als eerste onderzoeken. Bloed, foto's rug, hals of benen, pijnmedicatie, maagzweer, iets anders? Zoveel mogelijkheden zoveel prijzen. Waar doe ik goed aan. Wat zou het meest waarschijnlijk zijn wat er is?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 22:48

Zonnetje97 schreef:
Nee mij zit het ook niet lekker. Hij loopt niet kreupel, maar idd niet 100% kan de vinger er niet opleggen.
Zeker nu dat hoofdschudden vind ik heel apart dat heeft hij nog nooit zo erg gehad als nu.
Heb een filmpje doorgestuurd naar mijn DA benieuwd wat hij ervan zegt.

Ik ben nu een week verder met de ijzers en zie nog geen verschil. Ik wil verder gaan kijken zonder honderden of duizende euro's kwijt te zijn. De vraag is nu wat moet ik als eerste onderzoeken. Bloed, foto's rug, hals of benen, pijnmedicatie, maagzweer, iets anders? Zoveel mogelijkheden zoveel prijzen. Waar doe ik goed aan. Wat zou het meest waarschijnlijk zijn wat er is?

Ik zou denk ik eerst de bovenlijn op de foto zetten en bloed laten trekken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 22:49

Moeilijk hoor en je manier van rijden is op de foto's zeker niet het probleem.

Ik zou nu even kijken wat de da zelf adviseert

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 22:54

Hij beweegt/knikt zijn hoofd. Ik zie geen fouten in beweging in die 3 seconden.

Wat leuk TS! Een hele vlotte zal hij niet zo snel zijn, maar de handrem is er inderdaad wat af vandaag.. Heeft ie niet meer gebokt?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 23:00

Sadira schreef:

Ik ben zelf aan alle kanten door de mallemolen geweest en artsen konden niets vinden maar intussen kon ik bijna niet lopen. Uiteindelijk is met een kijkoperatie gevonden wat er aan de hand was en dat konden ze op rontgen, CT en MRI niet vinden. Sindsdien realiseer ik me heel goed dat lang niet alles op een foto naar boven komt.

Super lastige situatie TS. Zelf ben ik heel blij dat mijn dierenarts ook onder het zadel meekijkt als ik met een paard ergens tegenaan loop. Daar komt soms meer naar boven dan alleen aan de hand en longe bekijken.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 23:01

Ts ik vind het echt zo knap je maar blijft proberen om een oplossing te zoeken.
Ik vind net als jij en al de rest dat je paard niet goed loopt. Het lijkt of hem ergens iets dwars zit, maar wat? Geen idee.
Het enige wat ik met mij da zou overleggen is om je paard langere tijd pijn medicatie geven. En kijken of het dan beter wordt. Je weet dan in iedergeval of het pijn is of niet.
Verder vind ik zeker dat je goed bezig bent, maar het is wel een lastig probleem....

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 23:09

Lastig hoor TS. Ik had een paard met precies dezelfde problemen, inclusief knikje in het hoofd, ook net zadelmak. Maar daar was niks mis mee, meerdere kreupelheidsonderzoeken, op de foto geweest, een periode pijnstilling gegeven wat niks veranderde.
Conclusie hij moest aan het werk volgens meerdere dierenartsen, trainers, osteo en fysio, fokker.

Er zijn ook echt wel bepaalde onregelmatigheden die je met goede training kunt oplossen. Scheefheden, bepaalde problemen in de spieren, blokkades.

Mijn paard zijn we gaan trainen aan de longe, bijgezet of dubbele longe. En dan echt aan het werk dus toch wel de zweep erbij en hup.
De 'kreupelheid' verdween!
Maar hij bleef lui dus heb ik hem terug gedaan naar de fokker. Ik hou niet van zulke luie paarden, en ook was ik altijd toch wel bang dat er toch iets was waardoor hij zo extreem lui was.

Wellicht is het beter om hem eerst even een maandje onbelast te trainen. Dat is zowel voor hem als jou makkelijker.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 23:21

Tsja, blijft moeilijk. Je verwacht wel heel snel resultaat. Als een paard vast zit dan duurt dat echt wel weken of langer voordat hij beter gaat bewegen. Ik blijf het raar vinden dat de dierenarts die ook osteo was (toch?) geen blokkades heeft gevonden.
Ik zou nog een paar weken aan kijken en veel gaan trainen aan de hand/op de grond en als je erop gaat veel lengte buiging door voltes en achtjes met een ontspannen voorkant...

Als je echt niet wil wachten zou ik als eerste de voorvoeten en de rug op de foto zetten.

Zonnetje97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-21 23:39

Ik wil wel wachten, maar ik wil niet met iets doorgaan als er iets mis is. Daar twijfel ik dus heel erg aan. Wil hem niet meer belasten/pijn doen als hij dat heeft. Maar ik kan de vinger er niet op leggen wat hij heeft en of ik dus idd rustig en met geduld verder moet werken aan de ontspanning al dan niet vanaf de vrond of moet stoppen en toch de mediche molen in te moet gaan.

Wvwn afwachten wat de fokker zegt zaterdag.

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 23:47

Ik volg je topic al eventjes. Wat mij nu erg opvalt in het galopperen is dat het lijkt of hij uit 2 delen bestaat. Je hebt de voorkant en de achterkant zeg maar, net of het niet één geheel is... Kan het niet goed uitleggen. Net of die twee delen zomaar aan elkaar zijn geplakt.

Ik begrijp get volkomen als je niet begrijpt wat ik bedoel :o

Trouwens dikke chapeau hoe jij dit aanpakt en het probleem probeert op te lossen!!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 00:20

Zonnetje97 schreef:
Ik wil wel wachten, maar ik wil niet met iets doorgaan als er iets mis is. Daar twijfel ik dus heel erg aan. Wil hem niet meer belasten/pijn doen als hij dat heeft. Maar ik kan de vinger er niet op leggen wat hij heeft en of ik dus idd rustig en met geduld verder moet werken aan de ontspanning al dan niet vanaf de vrond of moet stoppen en toch de mediche molen in te moet gaan.

Wvwn afwachten wat de fokker zegt zaterdag.

Dat lijkt me een goede, die weet hoe het paard voorheen liep!

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 07:58

Is het dan geen idee hem op Bute te zetten voor een weekje? Dan kan je rijden en zien of hij anders loopt met pijnstilling.

Zo ja, dan moet je idd verder zoeken

Zo nee, kan je kijken of het toch rijtechnisch verder op te lossen is