Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
sanne83 schreef:De meeste horsemanship mensen werken vnl met R-, Parelli, Warwick Shiller, Tristan Tucker, Buck Brannaman, Martin Black, maar ook Andrew Mclean (equitation science) bijvoorbeeld.
sanne83 schreef:Beide denk ikVind je zelf rijden minder belangrijk omdat je grondwerk gewoon leuker vind? Of heb je het idee dat je paard het niet leuk vind?
Ik vind rijden heel leuk, grondwerk ook. Paard vind rijden ook leuk, kent ook niet anders, dat scheelt.
. Ik ben rijden echt 100% minder belangrijk zijn gaan vinden. En vind het ook echt niet erg als ik verder zou moeten zonder te kunnen rijden. Voor mij is dat nu echt een extra, een kers op de taart .. een soort 'ultiem' we hebben het leuk samen.
. Maar ik word alleen héél blij van rijden als hij er ook zin in heeft, en daarom rij ik dus eigenlijk veel minder. En is het dus die kers op de taart maar geen noodzaak (meer). Odi schreef:Wat een blunder, je hebt helemaal gelijk.
R- iets vervelends wegnemen uit de omgeving om gedrag dat je graag wil aan te moedigen.
Je hoeft straks niet af te wassen als je nu netjes je bord leeg eet.
P- iets leuks wegnemen uit de omgeving om gedag dan je niet wil te ontmoedigen
Je mag straks geen tv kijken omdat je zit te kliederen met je toetje

Momenteel is er ponykamp bij ons op stal en wordt [***] ingeschakeld als buitenwandelpony. Dus kind erop en een (groot) kind of ikzelf ernaast als begeleiding. En hij is al 2 dagen de perfecte pony, laat zich door de kinderen uit de paddock halen, op de poetsplaats zetten, borstelen, klooien met de hoeven (zo geweldig als je ziet dat hij weet wat ze willen maar het pas doet als ze het goed vragen
) en dan daarna helpen opzadelen ed. Al die tijd staat hij met het grootste geduld te wachten, onderweg is hij doodbraaf. Herken mij eigen pony niet meer, hahaha.
Odi schreef:Wat een blunder, je hebt helemaal gelijk.
R- iets vervelends wegnemen uit de omgeving om gedrag dat je graag wil aan te moedigen.
Je hoeft straks niet af te wassen als je nu netjes je bord leeg eet.
P- iets leuks wegnemen uit de omgeving om gedag dan je niet wil te ontmoedigen
Je mag straks geen tv kijken omdat je zit te kliederen met je toetje
) en dat wil ik heel graag niet verder bevestigen. Ik heb de goedzo ondertussen al omgetraind, dat dat voorwaarts betekend
sanne83 schreef:Ben benieuwd hoe jullie dit zien qua stoppen na clicks, voorwaartse flow en galopwerk? Gebruiken jullie bijv een signaal dat betekent: "goed zo, maar ga door"?
maar heb het toch beloond). Door omstandigheden nog eens in de piste gereden en hij deed het op zich prima, stapte fijn door en we hadden fijn contact. Draven echter was een ramp, oren in de nek, enorm slaan met zijn hoofd, heel erg terug komen in tempo, ... Hij begon zelfs te hoesten. Nu heeft hij dat op zich wel vaker, heeft ook met zijn stofallergie/hooikoorts te maken, en door het weinige werken. Maar dan is dat bij de eerste keer draven een kuchje of 2 en dan is het weer voorbij. Nu bleef hij kuchen en zelfs hele harde inclusief scheet. In het begin elke keer toevallig als ik hem aanspoorde om sneller te gaan, maar daarna bleef het ook in stap. Dus zitten we daar weer mee ... Hoop dat het was omdat het binnen was en misschien toch benauwder voor hem dan ik het vond, maar daarvoor moet ik nog even wat meer testen. Dus we blijven puzzelen
[***] schreef:Klinkt super. En top ook dat je erkent dat er teveel omheen kan gebeuren en dat dan even weglopen vaak al een groot deel van de oplossing is.

Wilde eerst longeren om te zien of hij dan ook zou hoesten, maar de longeerpiste lag te slecht dus maar naar plan B. Toch rijden maar buiten, al dan niet buitenbak.
Heb soms moeite met grenzen stellen omdat ik bij alles wat mijn paard doet ik mij sta af te vragen of er iets is of dat ik misschien wat verkeerd doe. Denk niet dat dit zo goed werkt bij ponylief.
[***] schreef:Dat is inderdaad ook een goede, dat paarden soms over hun grenzen gaan voor de beloning. Kan goed werken, maar in sommige gevallen ook averechts. Zeker iets om in de gaten te houden
Sowieso hele hoge (positieve) energie, die dan opeens omslaat in spanning en schrikken. Dus stilstaan is ook wel extra lastig, maar goede oefening. Heeft ook wel echt een aan en uit knop, zodra de spanning eraf is, is het ook gelijk stilstaan, kroelen en lipje omhoog
Dus ik beloon nu niet meer voor de target bereiken, maar voor ontspannen blijven nadenken en connectie met mij, ipv zelf alvast die treshold over rennen. 
), moet ik al steeds minder moeite voor doen, maar wel blijven waken dat hij zich blijft inspannen want hij probeert af en toe toch wel of minder ook weer goed genoeg is. Maar hij aanvaardt het wel als ik dan aangeef dat ik wat meer verwacht ... Na het draven van gisteren ook weer een beetje hoop dat ik dit ook ga kunnen uitbouwen naar langer/meer draven en daarna galopperen.