Paard schoppen als straf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Qimm

Re: Paard schoppen als straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 10:14

Heb zelfs met behoorlijk kracht een 3 weken oud veulen geschopt and then some. Dat was een duivels beestje. Als je de weide in stapte vloog hij je aan, oren plat naar achter, oogwit duidelijk zichtbaar en tanden in de aanslag. Kan je vertellen dat je dan geen tijd hebt voor 'foei'.
Hij kreeg eerst een lel met een halster op z'n kop en terwijl hij zich omdraaide om te slaan een schop onder z'n pens. Hij wist niet wat hem overkwam en heeft me daarna even staan bekijken om vervolgens, zeer voorzichtig, te komen snuffelen. Daarna was hij braaf, al kon je je aandacht niet verliezen. Hij wilde nog steeds proberen grenzen te verleggen, maar dat kon ik daarna af met stemverheffen...

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 10:16

Citaat:
In de 10 jaar dat ik men verzorgpony heb heb ik hem 1 keer een schop verkocht. Hij sloeg gericht naar de eigenaar die bezig was aan het optuigen omdat het meneer niet snel genoeg ging. Ik heb hem een schop gegeven en hij heeft het nooit meer geslagen.

En hoe weet jij dat het meneer niet snel genoeg ging? heeft hij dat verteld aan je?
Kan het niet misschien aan het tuig liggen? of aan de eigenaar zelf?

En honden op de rug leggen als ze verkeerd doen, hoe lachwekkend!
Dieren zijn er niet om geslagen en geschopt te worden, en ze zijn er ook niet om onderdanig gemaakt te worden.
Zoals ik eerder zei, heb respect voor ze, dan krijg je dat terug.
Denken mensen respect te krijgen door te schoppen, zelf weten, maar zo behoor je geen dieren te behandelen.

En paarden, die hebben al heel wat moeten accepteren in deze wereld, alleen het feit dat er op gereden wordt, dat er dingen aangeleerd worden die helemaal niet natuurlijk zijn. Ze werken verdomd hard voor ons om het ons naar ons zin te maken, en dan ook nog geschopt en geslagen worden... fijn is dat.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 10:19

onkeltje schreef:
Citaat:
In de 10 jaar dat ik men verzorgpony heb heb ik hem 1 keer een schop verkocht. Hij sloeg gericht naar de eigenaar die bezig was aan het optuigen omdat het meneer niet snel genoeg ging. Ik heb hem een schop gegeven en hij heeft het nooit meer geslagen.

En hoe weet jij dat het meneer niet snel genoeg ging? heeft hij dat verteld aan je?

Omdat ik het gewoon zag aan de manier waarop hij zich gedroeg. Hij stond al de hele tijd te trappelen om te vertrekken.

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 10:20

Qimm schreef:
Heb zelfs met behoorlijk kracht een 3 weken oud veulen geschopt and then some. Dat was een duivels beestje. Als je de weide in stapte vloog hij je aan, oren plat naar achter, oogwit duidelijk zichtbaar en tanden in de aanslag. Kan je vertellen dat je dan geen tijd hebt voor 'foei'.
Hij kreeg eerst een lel met een halster op z'n kop en terwijl hij zich omdraaide om te slaan een schop onder z'n pens. Hij wist niet wat hem overkwam en heeft me daarna even staan bekijken om vervolgens, zeer voorzichtig, te komen snuffelen. Daarna was hij braaf, al kon je je aandacht niet verliezen. Hij wilde nog steeds proberen grenzen te verleggen, maar dat kon ik daarna af met stemverheffen...

Indd, ik had het zelfde in zo'n situatie gedaan.
Ik denk ook dat de meeste mensen, die zeggen dat ze nooit een paard zouden schoppen, ook nog nooit een reden hebben gehad om dat te hoeven doen.
In een situatie dat een dier van +- 500 kg je aanvalt, of trapt, ga je dan voor je eigen belangen ( veiligheid) of voor het belangen van een paard? Ik denk dat die mensen daar serieus over na moeten gaan denken :j

Cerera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 10:24

onkeltje schreef:

Dieren zijn er niet om geslagen en geschopt te worden, en ze zijn er ook niet om onderdanig gemaakt te worden.
Denken mensen respect te krijgen door te schoppen, zelf weten, maar zo behoor je geen dieren te behandelen.

En paarden, die hebben al heel wat moeten accepteren in deze wereld, alleen het feit dat er op gereden wordt, dat er dingen aangeleerd worden die helemaal niet natuurlijk zijn. Ze werken verdomd hard voor ons om het ons naar ons zin te maken, en dan ook nog geschopt en geslagen worden... fijn is dat.

En omdat er iets aan het tuig schort, mag paardebeest naar gelieve de eigenaar ongelukkig schoppen?
Laat ik het zo zeggen: Jou paard heeft singeldwang, jij bent bezig met opzadelen en paard bijt jou in je rug als je wilt aansingelen, of schopt je met zijn achterbeen (heb ze gezien die je nog met hun voorbeen probeerden te meppen, wordt je helemaal niet vrolijk van), dan los jij dat op met een brul of een boze blik? Mijn paard kan best aangeven dat zijn tuig niet lekker zit, zonder naar mij uit te halen. Dan zal ze misschien niet willen lopen, een bok geven (maar NOOIT richting mij) of tijdens het lopen een zuur hoofd trekken, maar daar houdt het ook schoon op. En als ik dat gedrag zie, zal ik kijken wat er aan de hand is. Maar gedraagt zij zich onredelijk, dan doe ik dat ook, moet ze maar een andere manier verzinnen.
Laatst bijgewerkt door Cerera op 10-01-14 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 10:25

onkeltje schreef:
Citaat:

Dus jij gaat als een dier van +- 500 kg op je af komt stormen om je aan te vallen, kiezen voor het belangen van je paard?

stroobosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 10:30

Ik denk dat je het misschien ook per dier kan bekijken, het ene paard heeft genoeg aan je stemverheffing, het andere paard heeft meer nodig om te weten dat hij respect voor je moet hebben, ik denk ook dat je van een dier niet kan verwachten dat hij de menselijke communicatie begrijpt. Wij mensen zijn beter ontwikkeld en moeten de communicatie van de dieren lezen, begrijpen en hanteren.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 10:39

Cerera schreef:
Bora2013 schreef:
Gelezen tot pagina 11, dus hoop niet dat mijn vraag reeds is gesteld... Maar hoe groot is de kans dat een paard je terug trapt of, nog erger, je aanvalt als je een trap of een rake mep geeft ter correctie?
Deze vraag wordt dus gesteld door een onervaren amazone die deze discussie met zeer veel belangstelling volgt.

Ik denk dat je wel of heel onterecht moet straffen, of er 1 moet hebben die zich niet van plan is aan te passen, willen ze dat doen...

Zo een heb ik wel gehad, noemde al eerder de vroegere pony van mijn zusje.
Maar ook gewoon een kwestie van niet opgevoed zijn, daarom ben ik ook niet voor een groep met alleen leeftijdsgenootjes, als die van jou dan de grootste bek heeft krijg je een hork terug uit de opfok.

Cerera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 10:42

Mensen moeten zich bewust zijn van hun eigen overkomen. Dat geldt al in een mens-mens relatie, en zeker in een mens-dier relatie. Je moet wanneer je bij je paard bent, je aandacht bij je paard hebben, en je bewust zijn van je eigen voorkomen. Want mensen zien al veel aan je houding. Kom je bijvoorbeeld op straat een groep hangjongeren tegen, en jij loopt langs zonder ze aan te kijken, iets te zeggen of gaat zelfs omlopen, geheid dat je het bokje bent. Loop je gewoon langs, hoofd opgeheven en groet vriendelijk, is er 9 van de 10 keer niets aan de hand. Dat komt door je houding en dieren pikken die nog veel beter op dan andere mensen.

Cerera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 10:49

anneliesdj schreef:
Cerera schreef:

Ik denk dat je wel of heel onterecht moet straffen, of er 1 moet hebben die zich niet van plan is aan te passen, willen ze dat doen...

Zo een heb ik wel gehad, noemde al eerder de vroegere pony van mijn zusje.
Maar ook gewoon een kwestie van niet opgevoed zijn, daarom ben ik ook niet voor een groep met alleen leeftijdsgenootjes, als die van jou dan de grootste bek heeft krijg je een hork terug uit de opfok.

Ik heb vroeger een hengst gehad, die als 2 jarige niet meer thuis te houden was. (Was in de MKZtijd en mijn paarden stonden toen op een varkensbedrijf. Ze stonden daardoor "opgehokt" als het ware. Konden wel los, maar niet de loods uit. Armando stuiterde de loods bijna uit, en ging door het lint van vreugde toen hij eindelijk weer naar buiten mocht.) Ik heb hem naar een hengstenopfok gebracht voor een jaar. Toen we hem gingen brengen, was hij, zeg maar gerust, behoorlijk gesedeerd, daardoor moest hij nog even op stal blijven voordat hij de kudde in mocht. Dus op het moment dat hij naar buiten mocht, was ik al weer thuis. Eigenaar van de opfok belde me nadien. Armando liep in de kudde, zodra ze hem loslieten was hij de kudde ingestapt, is flink uit zijn plaat gegaan (steigeren, bokken, racen, vallen) en zocht meteen de confrontatie op. Toen ik hem een jaar later terug kreeg, was hij de baas van de kudde. Missie mislukt dus :+ Daarna is hij geruind en was alle gedonder over, maar goed, ik ben idd ook voor opvoeding door eengemengde groep. Kleuters kun je ook niet bij elkaar gooien en verwachten dat ze elkaar alles leren. Hoe kan dat ook, als ze het zelf nog niet weten?

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 10:55

onkeltje schreef:
Citaat:

Helemaal mee eens! Behandel ze met respect dan zullen ze dat ook naar jou doen. Vindt het best sneu als je pas baas kan worden over paat als je hem eerst moet schoppen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 10:58

Tja, als een dominant kreng naar mij trapt als we al dominantieproblemen hebben, helpt het niet om met je vingertje te zwaaien en foei te zeggen. Of een gesprek aan te gaan. Dan is een goed getimde trap (dus niet te laat, dan is het FOUT) een prima taal. Mevrouw heeft nooit meer getrapt en dmv grondwerk gaat het nu goed. Was een jaar of 3? geleden, mevrouw heeft nog steeds wel eens kuren, maar UH! of een tik op de hals (geen slaan) is nu meestal genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 11:05

Ik ga in deze discussie mee met onkeltje, Ninx en nog een paar.

Honden op de rug leggen is vreselijk achterhaald, en onzinnig. Ze doen het bij elkaar ook niet. Honden gaan zeker wel op de rug liggen, maar dan uit zichzelf, vrijwillige overgave. Dat kun je niet afdwingen, dat is zoiets als iemand een witte vlag aan de handen vastplakken, volkomen zinloos. Zolang iemand zich niet wil overgeven, of dat nu paard, hond of mens is, zullen ze het simpelweg niet doen. Overgave kán alleen maar als het 100% vrijwillig is.

Dan vind ik de vergelijking met honden vrij belachelijk, omdat ten eerste de dominantietheorie ongelooflijk achterhaald is. Honden doen niet aan dominantie/onderdanigheid, je hebt zelfverzekerde en onzekere honden, nerveuze honden en relaxte honden, pinnige honden en zachte honden, ze bestaan in onvoorstelbaar veel verschillende persoonlijkheden en karakters, en de neiging om dat te willen onderbrengen in een rechtlijnig systeem vind ik simplistisch en stupide, en doet de intelligentie en complexe verhoudingen en vriendschappen van honden ernstig tekort.
Bij paarden lijkt dominantie en onderdanigheid wel te spelen, maar dan weer is het een veel complexer en intelligenter systeem dan die rechtlijnige pikorde die mensen ervan willen maken, die pikorde zou echt aan de kant geschoven moeten worden, dat is veel te simplistisch, paarden zijn complexere wezens dan mensen ze toedichten, maar als je een dolfijn beoordeelt op zijn vermogen in bomen te klimmen, zal het dier zijn leven lang denken dat het dom is.
Ten tweede is een hond een roofdier, een jager, (oké, ze zijn niet als wolven, de instincten van een hond zijn lang zo sterk niet, maar het blijven roofdieren) een paard is een prooidier, totaal anders. Dat vind ik echt onvergelijkbaar.

Dan is er niet zoiets als dominantie tussen verschillende soorten. Ik geloof niet dat paarden de baas proberen te worden over mensen, ik vind de gedachte dat een paard hoger in rang probeert te komen echt heel simplistisch en ik denk eerlijk gezegd dat het meer zegt over menselijk gedrag dan over paardengedrag.
Ik ben er wel van overtuigd dat paarden gaan proberen waar de grens ligt, zeker, maar ik denk niet dat ze dat doen om de baas over je te worden, ik denk eerlijk gezegd meer dat ze gewoon duidelijkheid willen van je.

Ik heb geen bezwaar tegen correcties, zolang ze goed getimed en gedoseerd zijn. Dat zijn ze in de meeste gevallen niet, vind ik.
Met goed getimed bedoel ik: direct, in hetzelfde moment nog, dat doen paarden onderling ook, dat begrijpt een paard (en een mens ook trouwens, mensen kunnen ook geen linken leggen bij slechte getimede correcties).
Met gedoseerd bedoel ik: in proportie. Paarden hebben vaak een heel scala aan waarschuwingen, van minimaal tot heel groot. Het probleem vind ik met veel mensen is, dat ze de serie aan voorafgaande subtiele signalen missen, en alleen de schop zien, en dan denken dat het doodnormaal is om zo te corrigeren, want dat doen ze onderling ook. Fout, vind ik, een paard zal er alsnog niets van snappen als je ervoor geen kleinere waarschuwingen geeft.

Dan dit: ik schop als hij schopt. Ik denk dat je dan voor die tijd ontzettend veel gemist hebt, je hebt het gefluister gemist, en nu schreeuwt je paard tegen je. Laat ik wel wezen: als een paard mij schopt, schop ik ook terug, maar: ik heb het nooit nodig.....
Ik heb echt een probleem met de gedachte dat dieren (paarden en honden) door geweld en fysieke kracht onderworpen moeten worden. Wat is dat voor waanzin? Vanwaar al dat geweld toch steeds? Paarden zijn over het algemeen heel vredelievend, honden zijn dat ook. Als je ziet wat paarden en honden van mensen accepteren voor er een lipje omhoog gaat of er oren in de nek worden gelegd..... en dat zijn vrij extreme signalen al.

Waarom denk je dat honden en paarden (en op dat punt vind ik ze wel te vergelijken) zo een enorm scala aan kalmerende signalen hebben? Daarmee doel ik dus op waarschuwingssignalen. Om te voorkomen dat er geweld gebruikt moet worden, dat willen ze namelijk helemaal niet, en dus wordt er eerst op allerlei manieren aangegeven dat dít niet prettig is, dat iets zeer doet (hoezo dieren geven geen pijn aan? Echt wel!) dat jij vervelend bent, dat iets ze bang maakt, dat jij ze bang maakt, dat ze hier boos van worden, enz, enz, enz......

en dan heb je van die mensen die denken dat als ze daarnaar luisteren het dier dan wint en boven ze staat, en dus gaan ze straffen voor die kalmerende signalen, waardoor er de volgende keer wél ineens geweld gebruikt wordt 8)7
Ik vind het echt heel, heel lomp en respectloos om al die signalen over te slaan en ineens te beginnnen met slaan en schoppen en op de rug leggen valt daar ook onder trouwens. Dat is géén paardentaal, en géén hondentaal, dat is lomp en respectloos en niets anders dan dat, en als je paard je daarom een lel terug zou geven, zou ik hem/haar persoonlijk groot gelijk geven.

Ik denk echt dat het de moeite waard is om je te verdiepen in de taal van paarden, zowel leren lezen als spreken (geldt ook voor honden trouwens). Het maakt de omgang met je dieren zoveel beter, en makkelijker. Niet simpeler, dat niet, maar de band die je met ze hebt wordt er veel dieper van, je dieren waarderen het ook als je ze serieus neemt en naar ze luistert, en dat ondermijnt jouw gezag helemaal niet, sterker nog, ze zullen je blind volgen omdat je hun vertrouwen hebt.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 11:11

onkeltje schreef:
Citaat:

Ik snap wat je bedoeld, maar sommige dieren hebben vervelende trekjes, en voordat het dus gevaarlijk word moet dat opgelost worden. liefde en respect is ook veiligheid behouden. een kind heeft ook wel eens straf nodig.

niks mis mee, alleen moet het wel juist gedaan worden. op het juiste moment, en om de juiste reden.
ik zie genoeg mensen hun paard een schop verkopen met bijv aansingelen.. tsjah, dat is natuurlijk niet handig.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 11:12

wat is er met mijn quote gebeurd? :O

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 11:13

Yamcha schreef:

Honden op de rug leggen is vreselijk achterhaald, en onzinnig. Ze doen het bij elkaar ook niet. Honden gaan zeker wel op de rug liggen, maar dan uit zichzelf, vrijwillige overgave. Dat kun je niet afdwingen, dat is zoiets als iemand een witte vlag aan de handen vastplakken, volkomen zinloos. Zolang iemand zich niet wil overgeven, of dat nu paard, hond of mens is, zullen ze het simpelweg niet doen. Overgave kán alleen maar als het 100% vrijwillig is.

Dan vind ik de vergelijking met honden vrij belachelijk, omdat ten eerste de dominantietheorie ongelooflijk achterhaald is. Honden doen niet aan dominantie/onderdanigheid, je hebt zelfverzekerde en onzekere honden, nerveuze honden en relaxte honden, pinnige honden en zachte honden, ze bestaan in onvoorstelbaar veel verschillende persoonlijkheden en karakters, en de neiging om dat te willen onderbrengen in een rechtlijnig systeem vind ik simplistisch en stupide, en doet de intelligentie en complexe verhoudingen en vriendschappen van honden ernstig tekort.
Bij paarden lijkt dominantie en onderdanigheid wel te spelen, maar dan weer is het een veel complexer en intelligenter systeem dan die rechtlijnige pikorde die mensen ervan willen maken, die pikorde zou echt aan de kant geschoven moeten worden, dat is veel te simplistisch, paarden zijn complexere wezens dan mensen ze toedichten, maar als je een dolfijn beoordeelt op zijn vermogen in bomen te klimmen, zal het dier zijn leven lang denken dat het dom is.
Ten tweede is een hond een roofdier, een jager, (oké, ze zijn niet als wolven, de instincten van een hond zijn lang zo sterk niet, maar het blijven roofdieren) een paard is een prooidier, totaal anders. Dat vind ik echt onvergelijkbaar.

Dan is er niet zoiets als dominantie tussen verschillende soorten. Ik geloof niet dat paarden de baas proberen te worden over mensen, ik vind de gedachte dat een paard hoger in rang probeert te komen echt heel simplistisch en ik denk eerlijk gezegd dat het meer zegt over menselijk gedrag dan over paardengedrag.
Ik ben er wel van overtuigd dat paarden gaan proberen waar de grens ligt, zeker, maar ik denk niet dat ze dat doen om de baas over je te worden, ik denk eerlijk gezegd meer dat ze gewoon duidelijkheid willen van je.

Ik heb geen bezwaar tegen correcties, zolang ze goed getimed en gedoseerd zijn. Dat zijn ze in de meeste gevallen niet, vind ik.
Met goed getimed bedoel ik: direct, in hetzelfde moment nog, dat doen paarden onderling ook, dat begrijpt een paard (en een mens ook trouwens, mensen kunnen ook geen linken leggen bij slechte getimede correcties).
Met gedoseerd bedoel ik: in proportie. Paarden hebben vaak een heel scala aan waarschuwingen, van minimaal tot heel groot. Het probleem vind ik met veel mensen is, dat ze de serie aan voorafgaande subtiele signalen missen, en alleen de schop zien, en dan denken dat het doodnormaal is om zo te corrigeren, want dat doen ze onderling ook. Fout, vind ik, een paard zal er alsnog niets van snappen als je ervoor geen kleinere waarschuwingen geeft.

Dan dit: ik schop als hij schopt. Ik denk dat je dan voor die tijd ontzettend veel gemist hebt, je hebt het gefluister gemist, en nu schreeuwt je paard tegen je. Laat ik wel wezen: als een paard mij schopt, schop ik ook terug, maar: ik heb het nooit nodig.....
Ik heb echt een probleem met de gedachte dat dieren (paarden en honden) door geweld en fysieke kracht onderworpen moeten worden. Wat is dat voor waanzin? Vanwaar al dat geweld toch steeds? Paarden zijn over het algemeen heel vredelievend, honden zijn dat ook. Als je ziet wat paarden en honden van mensen accepteren voor er een lipje omhoog gaat of er oren in de nek worden gelegd..... en dat zijn vrij extreme signalen al.

Waarom denk je dat honden en paarden (en op dat punt vind ik ze wel te vergelijken) zo een enorm scala aan kalmerende signalen hebben? Daarmee doel ik dus op waarschuwingssignalen. Om te voorkomen dat er geweld gebruikt moet worden, dat willen ze namelijk helemaal niet, en dus wordt er eerst op allerlei manieren aangegeven dat dít niet prettig is, dat iets zeer doet (hoezo dieren geven geen pijn aan? Echt wel!) dat jij vervelend bent, dat iets ze bang maakt, dat jij ze bang maakt, dat ze hier boos van worden, enz, enz, enz......

en dan heb je van die mensen die denken dat als ze daarnaar luisteren het dier dan wint en boven ze staat, en dus gaan ze straffen voor die kalmerende signalen, waardoor er de volgende keer wél ineens geweld gebruikt wordt 8)7
Ik vind het echt heel, heel lomp en respectloos om al die signalen over te slaan en ineens te beginnnen met slaan en schoppen en op de rug leggen valt daar ook onder trouwens. Dat is géén paardentaal, en géén hondentaal, dat is lomp en respectloos en niets anders dan dat, en als je paard je daarom een lel terug zou geven, zou ik hem/haar persoonlijk groot gelijk geven.

Ik denk echt dat het de moeite waard is om je te verdiepen in de taal van paarden, zowel leren lezen als spreken (geldt ook voor honden trouwens). Het maakt de omgang met je dieren zoveel beter, en makkelijker. Niet simpeler, dat niet, maar de band die je met ze hebt wordt er veel dieper van, je dieren waarderen het ook als je ze serieus neemt en naar ze luistert, en dat ondermijnt jouw gezag helemaal niet, sterker nog, ze zullen je blind volgen omdat je hun vertrouwen hebt.

Amen to that! _/-\o_
Héél mooi verwoord Yamcha.
Ik moet zeggen dat onze (mijn man en ik) ogen ook ontzettend open gegaan zijn sinds mijn man bezig is een cursus hondengedragstherapie te volgen. Wat hebben we daar al ontzettend veel mee geleerd. Eigenlijk zou de cursus basis ethologie (honden, paarden, eender welk dier je in huis wil nemen) verplicht moeten worden voor iedere diereneigenaar. Veel problemen zouden vermeden kunnen worden als we als mens gewoon kunnen lezen wat ons dier ons probeert te vertellen. Want inderdaad, op het moment dat een dier echt agressie uit de kast haalt, hebben we als mens al behoorlijk veel gemist.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 11:15

noaenkelly schreef:
Het kan dan wel zijn dat paarden onder elkaar elkaar schoppen maar honden bijten elkaar onderling ook en ik ga mijn hond niet bijten als ie te ver gaat!

Als mijn hond echt iets grondig verkeerd zou doen, dan neem ik haar kort bij haar nekvel vast en breng ik haar naar een onderdanige positie. Is ook gelijkaardig aan bijten :j Ik ga er natuurlijk niet mijn tanden in gaan zetten :=

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 11:29

Tinky12 schreef:
Josien_ schreef:
Ik denk dat dit een eindeloze discussie is.
Persoonlijk denk ik ook dat niet iedereen het gevoel en de precisie heeft om een paard zo op te voeden dat ze op het lichtste seintje weten dat ze fout zijn. Daarnaast krijg je ook niet altijd een paard in handen die dat gewend is.
Zou je dan meteen geen paarden meer mogen houden? Wat mij betreft mag/kan dat best.
Natuurlijk is er een verschil in schoppen omdat jij boos bent of schoppen omdat het dier daadwerkelijk je gezag ondermijnde.

Wat je zegt Josien....een paard een schop onder zijn kont geven mag nooit en te nimmer uit boosheid en/of frustratie plaatsvinden.Het is een uiterste correctiemiddel wat alleen onder bepaalde omstandigheden plaats moet vinden en ook nog op het juiste moment.
Mensen die af en toe een paardje rijden wat braaf zat is of een eigen paard/pony hebben wat braaf is,zullen dit niet kunnen begrijpen.Het klink hard en het ziet er naar uit maar soms heeft een paard een duidelijk signaal nodig wat dicht bij eigen taal komt.

Een goed getimde schop onder kont is vaak eenmalig zolang het paard bij je is.Paard begrijpt dat de actie die hij deed niet wordt getolereerd en schikt zich naar zijn plek in de rangorde. Tweebener bovenaan...paard onderaan,zo is voor iedereen duidelijk.Paarden houden (net zoals de meeste groepsdieren) van rangorde en duidelijkheid.

Bora2013 schreef:
Gelezen tot pagina 11, dus hoop niet dat mijn vraag reeds is gesteld... Maar hoe groot is de kans dat een paard je terug trapt of, nog erger, je aanvalt als je een trap of een rake mep geeft ter correctie?
Deze vraag wordt dus gesteld door een onervaren amazone die deze discussie met zeer veel belangstelling volgt.

Timing is heel belangrijk,je bluft het paard namelijk gewoon af.Het gaat er namelijk niet om hoe groot/sterk je bent maar wie de grootste bek heeft.Vaak heeft een goed gemikte schop onder kont ook nog wat vocale ondersteuning :o

De houding die je zelf hebt is al een heel belangrijk punt,kom je zelf als een muisje....al trillend en nerveus op een paard af...of je komt heel zelf verzekerd over.Stapt zeker op hem af.
In het eerste geval ben je geen geschikte kandidaat om een wat "moeilijker"paard te handteren.

De kans dat een paard een schop terug geeft is heel klein,ik heb er zelf nooit van gehoord.

lizet_lara schreef:
_Natasja_ schreef:
Als een pony een persoon of ander paard slaat dan is een schop redelijk op z'n plek

mee eens :j
bij mij hebben ze het nog slechter, ik heb stalenneuzen aan.

Ik ook...mijn tenen zijn mij heilig en ik ga niet eerst mijn stalen neuzen omruilen voor een paar gympies ;)

Hier sluit ik me helemaal bij aan. Ook ik heb mijn haflinger zeker toen ik hem net had, regelmatig een schop verkocht.
Hij was onopgevoed, had totaal geen respect voor mensen en had een erg zwartwitte aanpak nodig. Ik ben zelf helemaal niet zo, maar ik heb dit echt moeten doen. Hij werd gewoon gevaarlijk en was onvoorspelbaar.
En nu? Hij is mijn beste vriend, zo braaf als wat en zelfs kinderen kunnen hem poetsen.
5 jaar terug kon hij niet eens vast staan, liep iedereen omver en hield totaal geen rekening met het fenomeen mens. Dit was niet lief op te lossen, dat hadden al teveel mensen geprobeerd en hij was er een draak van geworden. Hij had behoefte aan duidelijkheid. En dat heb ik hem gegeven. Soms met tranen in mijn ogen.
Na 3 weken had ik een paard dat braaf vast kon staan en voetjes kon geven zonder iemand het licht uit zijn ogen te slaan. Nee, het was niet mijn manier, maar het was wel nodig. Dankzij die directe aanpak heb ik nu een braaf paard in de omgang. Daar tegenover stond overigens ook de hemel inprijzen als iets goed ging. Want goed gedrag belonen is nog veel belangrijker.

En dat zwartwitte is echt niet altijd schoppen. Bij mij is het meestal eerst stemverheffing, bij nog een keer een tik en bij nog een keer een schop. En dan heb ik het echt over dingen als gericht slaan, platdrukken tegen een muur en omver lopen. Dingen die gewoon gevaarlijk zijn. Niet alleen voor mij, maar ook voor de mensen die hem voerden of naar de wei moesten brengen. Wij zijn een stuk kwetsbaarder dan hij.

Ik had het ook liever anders gedaan en 90% van de paarden zal deze aanpak echt niet nodig hebben. Maar sommige hebben dit wel. Aan de ruiter/eigenaar om dit te herkennen en maatwerk te leveren bij ieder paard dat ze in handen krijgen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 11:33

Cerera schreef:
Ik heb vroeger een hengst gehad, die als 2 jarige niet meer thuis te houden was. (Was in de MKZtijd en mijn paarden stonden toen op een varkensbedrijf. Ze stonden daardoor "opgehokt" als het ware. Konden wel los, maar niet de loods uit. Armando stuiterde de loods bijna uit, en ging door het lint van vreugde toen hij eindelijk weer naar buiten mocht.) Ik heb hem naar een hengstenopfok gebracht voor een jaar. Toen we hem gingen brengen, was hij, zeg maar gerust, behoorlijk gesedeerd, daardoor moest hij nog even op stal blijven voordat hij de kudde in mocht. Dus op het moment dat hij naar buiten mocht, was ik al weer thuis. Eigenaar van de opfok belde me nadien. Armando liep in de kudde, zodra ze hem loslieten was hij de kudde ingestapt, is flink uit zijn plaat gegaan (steigeren, bokken, racen, vallen) en zocht meteen de confrontatie op. Toen ik hem een jaar later terug kreeg, was hij de baas van de kudde. Missie mislukt dus :+ Daarna is hij geruind en was alle gedonder over, maar goed, ik ben idd ook voor opvoeding door eengemengde groep. Kleuters kun je ook niet bij elkaar gooien en verwachten dat ze elkaar alles leren. Hoe kan dat ook, als ze het zelf nog niet weten?

Jammer, maar gelukkig was het daar nog op te lossen met castreren.
Een hengst die teveel fratsen krijgt zou ik direkt bij een paar oude fokmerrie's zetten, in een hengstengroep heb je dikke kans dat hij idd de baas gewoon wordt.

Cerera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 11:48

Yamcha schreef:

Je hebt gelijk, maar bijv ik heb het over uiterste gevallen. Een paard zal idd eerst andere signalen geven, maar dat doe ik net zo goed voordat ik een tik of trap uitdeel. Eer het zover komt dat het paard uithaalt en ik dus ook, heeft hij net zo goed niet gereageerd op de signalen die ik eerst afgegeven heb. Wanneer zo'n situatie zich voordoet, is het niet dat het paard uit het niets uithaalt en ik hem meteen een bats terug geef. Natuurlijk niet! En meestal zal ik ook bij de eerste signalen kijken wat er mis is, maar niet in elke situatie kun je zomaar ophouden met waar je mee bezig bent, en dat moet je ook niet willen. Als mijn paard geen zin heeft in werken, laat ik hem ook niet maar staan. Zeker mijn haf is niet altijd even enthousiast om te gaan werken, maar helaas, soms heeft ze pech. Zet ze zich daarover heen, wil ik haar gerust even wat korter rijden ofzo, daar heb ik dan weer geen probleem mee. Maar ik ben wel degene die bepaald wat we wanneer gaan doen. Maar zulk soort situaties, zijn niet de situaties waarin het nodig is om geweld te gebruiken. Dat doe ik enkel en alleen wanneer het paard mij in gevaar brengt. Ik zou hem ook nooit met opzet in gevaar brengen.

Ik heb trouwens net zo goed, nooit een structureel gedragsprobleem gehad met 1 van mijn paarden. Ze hebben me nog nooit geschopt, en mijn vorige paard heeft me 1 keer gebeten. Hij greep me heel gemeen van achteren in mijn arm, waarna ik hem a la minute een flinke tik op zijn neus gaf, waardoor hij steigerde en met zijn hoofd de boom in vloog en een tak raakte. Hij heeft het nooit meer geprobeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 11:54

Ik had het eerlijk gezegd niet echt over jou, kon me in juow posts aardig vinden wel :)

Ik heb trouwens volgens mij ook nergens gezegd dat je moet ophouden met waar je mee bezig bent, ik vind het wel heel wijs om te kijken waar die signalen vandaan komen, wat er mis is, en hoe je dat kunt oplossen.
Stel dat jouw merrie structureel geen zin heeft om te werken, vind ik dat een duidelijk signaal, en daar zou ik dan zeer zeker wat mee doen.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 11:56

xLIESSSx schreef:
noaenkelly schreef:
Het kan dan wel zijn dat paarden onder elkaar elkaar schoppen maar honden bijten elkaar onderling ook en ik ga mijn hond niet bijten als ie te ver gaat!

Als mijn hond echt iets grondig verkeerd zou doen, dan neem ik haar kort bij haar nekvel vast en breng ik haar naar een onderdanige positie. Is ook gelijkaardig aan bijten :j Ik ga er natuurlijk niet mijn tanden in gaan zetten :=

Wat doet je hond dan zo verkeerd dat je het nodig vindt hem op die manier te straffen? Nekvel grijpen en op z'n rug leggen zijn echt extreme handelingen, die honden bij elkaar niet doen. Een hond zal een andere hond nooit vasthouden in de nek, en al zeker niet "eens goed schudden". Dit is prooigedrag en gebruikt en hond alleen maar als hij het andere dier dood wil maken. Dus eigenlijk zeg je op dat moment "ik wil je dood". Toch niet meteen het beste signaal dat je wil geven.
Het op de rug leggen heeft inderdaad totaal geen zin, onderdanigheid kan je niet afdwingen, maar zit in zeer subtiele handelingen. Als je hier graag meer over wil weten, zet ik het wel even in pb voor je :j

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 11:57

als mijn paard mij gericht trapt kan hij inderdaad een trap tegen krijgen. bijt hij mij gericht kan ie een mep krijgen. is dit op spelender wijs of omdat ik hem heb laten schrikken is het mijn eigen stomme schuld geweest omdat ik niet heb opgelet en dan verhef ik hooguit mijn stem

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 12:02

Er komen zoveel reacties voorbij waarbij paarden gericht trappen en/of bijten. Zou het dan niet wijs zijn te zoeken naar het achterliggende probleem? In plaats van het op te lossen met agressie...

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 12:04

Sommige paarden zijn nu eenmaal dominant en als ze dan een aantal jaar bij een vorige eigenaar alles mochten uitvreten wat ze leuk vonden, dan doen ze dat. Lijkt mij niet heel moeilijk te bedenken. Of het zijn gewoon jonge beesten die grenzen opzoeken, is gewoon natuurlijk, hoeft er echt niks mis te zijn. Buiten dat hoeft mijn paard nog niet te trappen al wordt ie opgevreten door een leeuw.