Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Gini schreef:betadine schreef:Je mag tegenwoordig een dier niet meer corrigeren of je wordt uitgemaakt van mishandelaar.
Je mag een paard van mij gerust corrigeren, maar met gerichte stroomschokken aan de keel, zijn we dan niet wat ver aan het gaan?
Duhelo schreef:ik heb geen ervaring met een stroomband op paarden (wel op honden, zowel een blafband, een stroomband als professionele teletac, die, in kundige handen, goede hulpmiddelen kunnen zijn.)
Ik heb echter ook nergens beweerd dat ik er ervaring mee heb, heb ook nergens gezegd wat het resultaat zal zijn, en heb wel gezegd dat ik benieuwd ben wat het resultaat effectief zal zijn.
Maar ik weet wel dat een stroomband heus geen mishandelingsobject is, en dat de sterkte van de stroomband overroepen wordt. Daarnaast ben ik er ook van overtuigd dat, als de band niét helpt, hij ook geen schade zal veroorzaken of trauma's zal geven (het is niet bij een super sensibel paard gebruikt)
in het slechtste geval zal ponylief wat in zijn eer gekrenkt zijn, en that's it ....
) Marion71 schreef:Gini schreef:Onnatuurlijkheid. Is dat de enige eigenschap/kwaliteit die stroomschokken en beenhulpen delen? Beetje slapjes, niet?
Nou verras me. Wat is er dan zo erg aan een stroomschokje van een band en niet die van de draad? Waarom begrijpt een paard (uiteindelijk) wel een beenhulp en nooit een stroomband? Ben benieuwd?
Setteli schreef:Gini schreef:
Je mag een paard van mij gerust corrigeren, maar met gerichte stroomschokken aan de keel, zijn we dan niet wat ver aan het gaan?
Apparaat zit niet bij de keel maar bij zijn kin. Maar denk dat dit voor jou niet veel verschil maakt
Setteli schreef:Gini schreef:
Apparaat zit niet bij de keel maar bij zijn kin. Maar denk dat dit voor jou niet veel verschil maakt
anneliesdj schreef:Dat is doodsimpel en kun je zelf ook verzinnen; de eerste reactie op de beenhulp is een schrikreactie voorwaarts, dat is wat je wilt en beloon je meteen, paard heeft dat in 3 keer door en kan dat ook makkelijk koppelen aan de ruiter.
Marion71 schreef:anneliesdj schreef:Dat is doodsimpel en kun je zelf ook verzinnen; de eerste reactie op de beenhulp is een schrikreactie voorwaarts, dat is wat je wilt en beloon je meteen, paard heeft dat in 3 keer door en kan dat ook makkelijk koppelen aan de ruiter.
Jij zou toch beter moeten weten. Veel jonge paarden moeten juist leren voorwaarts te gaan op een beenhulp. Doen niks of komen steeds terug op je been. Logisch ook, van nature komt een paard tegen druk in. Hij duwt eerder terug dan dat hij erop lopen gaat, tenzij je een rilbil hebt. Maar goed, volledig off topic en ik laat het ook hierbij.
Ben benieuwd naar de ervaringen en updates tzt van TS.
Marion71 schreef:Een paard is idd niet bijster slim, maar hij is wel in staat verband te leggen tussen het benaderen van de jaarling en een stroomschok.
Marion71 schreef:Dat jij dat een slecht vergelijking vindt, betekent niet automatisch dat het dat ook is. Een beenhulp en wijken voor druk is net zo onnatuurlijk als die stroomband. Een paard gaat van nature eerder tegen druk in dan dat het ervoor wijkt. Dat laatste is hem ook geleerd. Een stroomdraadje snapt een paard aanvankelijk ook niet. Jonge paarden die opgroeien in de delen van NL met als begrenzing sloten gaan vaak in het begin dwars door stroomdraden heen. Het duurt vaak een tijd voordat ze leren wat de bedoeling van die draden en de stroom erop is. Een paard is idd niet bijster slim, maar hij is wel in staat verband te leggen tussen het benaderen van de jaarling en een stroomschok.
Afgezien van de meningsverschillen over het associatief en lerend vermogen van een paard, wordt er schromelijk overdreven over het effect van het hulpmiddel. Zoals al eerder geschreven, verder dan een deuk in z'n ego zal de schade voor de shet niet zijn mocht de band niet het gewenste resultaat opleveren.