Stroomhalsband voor paard. Ervaringen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Re: Stroomhalsband voor paard. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:35

Ja jammervda we niets meer horen van TS, ze zou verslag doen, dus het zou interessant zijn om te horen hoe he na die ene keer verder is gegaan. Werkte het toch, ondanks de hier genoemde bezwaren, of werd het niks en waren die bezwaren terecht ...?!

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:39

Topic is ook enigzins off topic gegaan.
Hoop wel dat ze haar ervaring/bevindingen nog post, als ze het nog gebruikt heeft.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:41

Moderatoropmerking:
Off topic berichten verwijderd. Als topicstarter nog wat wil melden dan komt het topic vanzelf weer omhoog.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 22:45

Ben er nog steeds :+
Ik heb ook steeds meegelezen, maar ben veel aan het werk en niet altijd tijd om te reageren. Sommige reacties vind ik ook niet de moeite waard om op te reageren.

Ik heb de band nog niet opnieuw gebruikt, omdat ik door de week gewoon werk en als ik dan bij de paarden ben, mijn tijd nodig heb voor stallen mesten, voeren en rijden. En ik ga dit niet even een half uurtje proberen.

Sommige tips heb ik echt wat aan. Zoals niet pas corrigeren als hij aanvalt, maar al eerder. Ik wachtte totdat hij haar echt greep. Dit ga ik dus de volgende keer anders doen.

Naughty staat nu in een klein weitje ernaast en blijft gelukkig braaf achter de draadjes. Vanmiddag Vlek (de A pony) er even bij in gezet na het rijden. Konden ze even samen knuffelen. :(:)

Vrijdag waarschijnlijk weer tijd om hem te proberen. Zal daarna wel verslag doen.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 22:47

Gini schreef:
betadine schreef:
Je mag tegenwoordig een dier niet meer corrigeren of je wordt uitgemaakt van mishandelaar.

Je mag een paard van mij gerust corrigeren, maar met gerichte stroomschokken aan de keel, zijn we dan niet wat ver aan het gaan?

Apparaat zit niet bij de keel maar bij zijn kin. Maar denk dat dit voor jou niet veel verschil maakt :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 22:49

Vaak zie je wel aan lichaamstaal dat hij zich gaat focussen op het veulen, dat kan een paar minuten zijn maar ook een paar seconden. Daar zou ik heel alert op zijn. Zodra je maar ziet dat hij zich gaat focussen op de jaarling (en dat kan zelfs zijn als ie nog met zn neus in t gras staat) zou ik t al corrigeren. Je moet hem uit die focus halen. Ik denk dat dat het beste resultaat kan geven.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 22:50

Setteli, ok!

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 23:07

Duhelo schreef:
ik heb geen ervaring met een stroomband op paarden (wel op honden, zowel een blafband, een stroomband als professionele teletac, die, in kundige handen, goede hulpmiddelen kunnen zijn.)
Ik heb echter ook nergens beweerd dat ik er ervaring mee heb, heb ook nergens gezegd wat het resultaat zal zijn, en heb wel gezegd dat ik benieuwd ben wat het resultaat effectief zal zijn.
Maar ik weet wel dat een stroomband heus geen mishandelingsobject is, en dat de sterkte van de stroomband overroepen wordt. Daarnaast ben ik er ook van overtuigd dat, als de band niét helpt, hij ook geen schade zal veroorzaken of trauma's zal geven (het is niet bij een super sensibel paard gebruikt)
in het slechtste geval zal ponylief wat in zijn eer gekrenkt zijn, en that's it ....

Ik ben er ook van overtuigd dat hij er absoluut geen trauma aan over houdt. Bij mijn merrie zou ik zoiets absoluut niet gebruiken, die is veel sensibeler. ( en bij haar ook niet nodig :+ )

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 23:28

Er lijkt mij nu een afdoende stroomdraad-afzetting te zijn: hij doet het nu toch niet meer, en ik neem niet aan dat de jaarling nu permanent op stal/uit beeld staat.
Gewoon de "monster" Shet evtl met een van de ander ponies ( "de meerjarige-merrie" die zijn meeloop - maatje is bijvoorbeeld) waar die het dan wel mee kan vinden, een antal maanden, apart achter draad houden tot de jaarling weer naar de opfok gaat. Dat Shetten in kleine stukjes staan is ook niet erg: ze zijn meestal te dik, het gaat hier ook niet om een SHOW/Keurings Shet, maar om een "maatje", die het op de nieuwe toekomstbelofte van de TS begrepen heeft.
Voor mij is het wel duidelijk.
Shetten zijn klein maar daarom of daardoor niet debiel.

Het zijn gewoon een soort "Van Velzens", klein, slim, bijdehand.
Ik kan mij goed voorstellen dat iemand diens Shet, die van veulen af aan al bij je is, weigert weg te doen omdat er een probleem ontstaat.
Heb ik zelf ook meegemaakt. Geen denken aan dat mijn Bartje wegging. Of gaat, hoezo, omdat die nou toevallig zo een uitbreker is (in TS haar geval een aanvaller?).
Dan zoek je (tijdelijke) oplossing, die vaak niet zo voor het grijpen ligt, maar er best te bedenken is.
Buiten een honden-stroomband, waarvan ik al weet, dat TS daar nu zelf al geen fiductie meer in heeft.

En geen zin meer in heeft. Want zo'n gedoe.

Hoe dan ook, wordt het niet de oplossing.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 01:26

Marion71 schreef:
Gini schreef:
Onnatuurlijkheid. Is dat de enige eigenschap/kwaliteit die stroomschokken en beenhulpen delen? Beetje slapjes, niet?

Nou verras me. Wat is er dan zo erg aan een stroomschokje van een band en niet die van de draad? Waarom begrijpt een paard (uiteindelijk) wel een beenhulp en nooit een stroomband? Ben benieuwd?

Dat is doodsimpel en kun je zelf ook verzinnen; de eerste reactie op de beenhulp is een schrikreactie voorwaarts, dat is wat je wilt en beloon je meteen, paard heeft dat in 3 keer door en kan dat ook makkelijk koppelen aan de ruiter.

De stroomband is voor de shet niet te koppelen aan 'iets', die snapt niet waar het vandaan komt wat hem pijn doet, daarnaast zit het op een voor hem onbegrijpelijke plaats. Pijn die van onder komt kunnen ze niet plaatsen en er is ook geen direkte actie waarmee hij het verbind. Als je geluk hebt heb je een slim paard en laat hij zich na verloop van tijd niet meer vangen als je met de band aan komt lopen, of met een halster, of touw, of uberhaupt als je aan komt lopen.
Bij een stroomschok van het draad kan een paard dat heel makkelijk koppelen; raak ik die draad aan dan krijg ik stroom, bovendien kunnen ze de stroom door de draad voelen lopen als ze er vlakbij staan, ze voelen het al aan.
Ik vind zo'n band totaal niet vergelijkbaar met een afrastering.

Maar dat er een stroomband gebruikt wordt vind ik nog niet eens zon probleem, als het oprecht gebruikt wordt in de hoop dat de paarden alsnog bij elkaar kunnen blijven lopen.
Waar ik me hier aan erger is dat er al handenvol eenvoudige en natuurlijke oplossingen aangedragen zijn maar waar willens en wetens aan voorbij gegaan wordt omdat die band perse geprobeerd moet worden. (ik gok dat die al besteld was toen ts het topic opende maar evengoed)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 07:27

Setteli schreef:
Gini schreef:

Je mag een paard van mij gerust corrigeren, maar met gerichte stroomschokken aan de keel, zijn we dan niet wat ver aan het gaan?

Apparaat zit niet bij de keel maar bij zijn kin. Maar denk dat dit voor jou niet veel verschil maakt :P

Het is een minder gevoelige plek dan de keel, maar nog altijd snap ik het gebruik van de stroomhalsband niet nee. :+
Zeker omdat het probleem hier niet bij de shet ligt en die toch de straf krijgt toebedeeld. Op een manier die voor paarden onbegrijpelijk is.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 09:39

Setteli schreef:
Gini schreef:

Het is een minder gevoelige plek dan de keel, maar nog altijd snap ik het gebruik van de stroomhalsband niet nee. :+
Zeker omdat het probleem hier niet bij de shet ligt en die toch de straf krijgt toebedeeld. Op een manier die voor paarden onbegrijpelijk is.[/quote]

idd, probleem ligt bij eigenaar of veulen of beide. Een paard gaat niet veel energie verspillen door zomaar zonder reden aan te vallen. Als dat wel echt het geval is, is het beter het paard te laten inslapen, want dan is het gestoord, en kan het later ook mensen gaan aanvallen zonder reden, maar ik denk niet dat dit hier het geval is.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 09:47

anneliesdj schreef:
Dat is doodsimpel en kun je zelf ook verzinnen; de eerste reactie op de beenhulp is een schrikreactie voorwaarts, dat is wat je wilt en beloon je meteen, paard heeft dat in 3 keer door en kan dat ook makkelijk koppelen aan de ruiter.

Jij zou toch beter moeten weten. Veel jonge paarden moeten juist leren voorwaarts te gaan op een beenhulp. Doen niks of komen steeds terug op je been. Logisch ook, van nature komt een paard tegen druk in. Hij duwt eerder terug dan dat hij erop lopen gaat, tenzij je een rilbil hebt. Maar goed, volledig off topic en ik laat het ook hierbij.

Ben benieuwd naar de ervaringen en updates tzt van TS.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 15:47

Moderatoropmerking:
Zojuist enkele berichten en oneliners verwijderd. Hierbij het verzoek om het topic te negeren als je geen serieuze reactie wilt geven.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 21:55

Marion71 schreef:
anneliesdj schreef:

Jij zou toch beter moeten weten. Veel jonge paarden moeten juist leren voorwaarts te gaan op een beenhulp. Doen niks of komen steeds terug op je been. Logisch ook, van nature komt een paard tegen druk in. Hij duwt eerder terug dan dat hij erop lopen gaat, tenzij je een rilbil hebt. Maar goed, volledig off topic en ik laat het ook hierbij.

Ben benieuwd naar de ervaringen en updates tzt van TS.

Er zijn er veel die in eerste instantie weinig reactie geven op het been maar er zijn er net zoveel die er op vooruit schieten, paarden die terugkomen op het been heb ik nog maar weinig gehad.
Evengoed vind ik dit totaal niet vergelijkbaar met een stroomband.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 10:57

@anneliesdj

Waarom vind je het niet vergelijkbaar?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 16:07

Een beenhulp is duidelijk. Vanop de grond heb je al stemcommando's aan het paard aangeleerd. Je combineert het stemcommando voor stap met een lichte kuitdruk. Een goed opgevoed gaat meteen voorwaarts of heeft tenminste de intentie om voorwaarts te gaan. Je beloont door de druk te lossen.
Heel eenvoudig en simpel te leren voor een paard.
Actie - reactie - beloning. Altijd en overal. Beendruk - voorwaartse neiging - druk los. Altijd en overal.

Stroomhalsband daarintegen is selectief. Sowieso is er geen rechtstreekse actie - reactie - beloning.
Wij DENKEN dat die rechtlijnigheid er is, omdat wij kunnen redeneren. Maar een paard kan dat niet. Vergeet alsjeblieft niet dat een paard qua intelligentie niet op de eerste bank in de klas zat. Een paard kan geen verbanden leggen die hem niet rechtstreeks worden uitgelegd/getoond.
Wat is de actie? Daar zou je nog kunnen zeggen dat het de stroomstoot is. Wat is dan de reactie? Het paard schrikt van de plotse tik in zijn nek. Beloning? Afwezig.
En betreft het altijd en overal. Voor die 4 uur in de week dat TS het experiment gaat doen. Laat ons zeggen van de 40 keer dat de shet achter de jaarling aangaat, zal hij 6 keer een tik krijgen (en dan nog moeten we hopen dat de timing iedere keer exact correct is).

Laten we de vergelijking beenhulp en stroomschok dus alsjeblieft van de baan schuiven, want dat is eigenlijk het slapste argument in dit topic. :o

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 20:07

Dat jij dat een slecht vergelijking vindt, betekent niet automatisch dat het dat ook is. Een beenhulp en wijken voor druk is net zo onnatuurlijk als die stroomband. Een paard gaat van nature eerder tegen druk in dan dat het ervoor wijkt. Dat laatste is hem ook geleerd. Een stroomdraadje snapt een paard aanvankelijk ook niet. Jonge paarden die opgroeien in de delen van NL met als begrenzing sloten gaan vaak in het begin dwars door stroomdraden heen. Het duurt vaak een tijd voordat ze leren wat de bedoeling van die draden en de stroom erop is. Een paard is idd niet bijster slim, maar hij is wel in staat verband te leggen tussen het benaderen van de jaarling en een stroomschok.

Afgezien van de meningsverschillen over het associatief en lerend vermogen van een paard, wordt er schromelijk overdreven over het effect van het hulpmiddel. Zoals al eerder geschreven, verder dan een deuk in z'n ego zal de schade voor de shet niet zijn mocht de band niet het gewenste resultaat opleveren.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 20:22

Zoals eerder al gezegd, enkel het argument 'onnatuurlijkheid' is toch niet voldoende in deze discussie. Ik mis hier echt de onderbouwing.
Stroomdraden, beenhulpen, teugelhulpen,... allemaal dingen die consequent zijn. Actie - reactie - beloning (leermoment). Altijd en overal. De stroomdraad geeft op ieder moment van de dag en nacht permanent hetzelfde signaal. Beenhulpen, teugelhulpen,... worden op dezelfde manier gegeven waarbij dan telkens dezelfde reactie gevraagd wordt.
Dit kan ik niet terugvinden in de stroomband.

Marion71 schreef:
Een paard is idd niet bijster slim, maar hij is wel in staat verband te leggen tussen het benaderen van de jaarling en een stroomschok.

Ja, dit zou helpen wanneer iedere keer dat de shet in zijn hoofd de gedachte krijgt 'en nu ga ik de jaarling aanvallen' een schok zou krijgen.
Vergelijk het met een hond. Stel: ik heb een hond die blaft iedere keer als de bel gaat. Ik heb alles al geprobeerd, niets hielp. Ik schaf mij een stroomhalsband aan. Stel: er wordt tien keer per dag aan de deur aangebeld, iedere dag. De ene dag "buzz" ik drie van de tien keer. De volgende dag "buzz" ik helemaal niet. Die dag erna "buzz" ik 8 keer. De twee dagen daarop niet. Enz enz.
Wat denk je dat ik krijg? Een hond die de link kan leggen deurbel - blaffen - schok - niet meer blaffen? Of een hond die gewoon helemaal gek wordt van de inconsequentie en waarschijnlijk harder tekeer gaat bij de deurbel dan ooit tevoren?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 20:27

Nogmaals.

Wie zet er nu een jaarling in een bestaande kudde ??

Dat is vragen om problemen.

En ik dram niet door.
Ik spreek uit ervaring.
Heb die fout, afgelopen jaar ook gemaakt met een oudere merrie die van haar veulen afgehaald werd.
Die merrie heb ik de volgende dag gelijk uit die bestaande kudde gehaald.
Wat zijn paarden toch een etter bakken onder elkaar.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 20:48

Marion71 schreef:
Dat jij dat een slecht vergelijking vindt, betekent niet automatisch dat het dat ook is. Een beenhulp en wijken voor druk is net zo onnatuurlijk als die stroomband. Een paard gaat van nature eerder tegen druk in dan dat het ervoor wijkt. Dat laatste is hem ook geleerd. Een stroomdraadje snapt een paard aanvankelijk ook niet. Jonge paarden die opgroeien in de delen van NL met als begrenzing sloten gaan vaak in het begin dwars door stroomdraden heen. Het duurt vaak een tijd voordat ze leren wat de bedoeling van die draden en de stroom erop is. Een paard is idd niet bijster slim, maar hij is wel in staat verband te leggen tussen het benaderen van de jaarling en een stroomschok.

Afgezien van de meningsverschillen over het associatief en lerend vermogen van een paard, wordt er schromelijk overdreven over het effect van het hulpmiddel. Zoals al eerder geschreven, verder dan een deuk in z'n ego zal de schade voor de shet niet zijn mocht de band niet het gewenste resultaat opleveren.

Wijken voor druk is juist wel natuurlijk! Dat is een van de basis gedragingen van een paard in de kudde!

En een van de eerste dingen die je leert als je met een paard grondwerk gaat doen, hij wijkt voor jouw druk, die in sterkte kan varieren van een minieme beweging tot uitoefenen van echt lichamelijk druk.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 22:33

Wijken voor druk is het meest natuurlijke wat er is !
Ooit een paar paarden bij een waterbak zien staan ?
Of bij een berg hooi ??

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 22:47

Maar een paard moet wel leren te wijken voor druk. Da's geen eigenschap waarmee ze geboren worden. De eerste reactie is tegen druk in gaan. Dat ze ervoor wijken, leren ze door de reacties van ons. Wijken voor druk bij paarden onderling is een heel andere manier. De voorwaartse drang of weggestuurd worden, noemen NH-ers vaak wijken voor druk. Maar da's wel een heel andere dan wij toepassen. Als jij een paard dat zo uit de koppel komt opzij wil zetten, komt hij eerst tegen je druk in. Sterker nog, hij gaat waarschijnlijk gruwelijk jouw kant op hangen. Als jij bij een groen paard een been optilt, drukt hij jou bij voorkeur naar beneden. Kortom wijken voor druk in de zin waaraan wij iets hebben, is dan ook aangeleerd. Echte lichamelijke druk oefen ik nooit uit. Dan kun je als mens alleen maar verliezen. Je moet slimmer zijn. En ook dat leer je tijdens grondwerk (de moderne versie van een gehoorzaam paard op de grond).

@Shirley, weggestuurd worden, is niet hetzelfde als wijken voor druk. Da's gauw wegwezen omdat je anders een pak op je donder krijgt.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 03:41

Een paard zoekt van nature naar een verlichting van druk (wil dus wijken voor druk). Alleen weet hij niet hoe hij die verlichting kan krijgen. Als je hem leert hoe hij het moet doen, zal hij willen wijken. Ik vind dat dus toch vrij natuurlijk gedrag. Het gaat erom dat een paard altijd probeert te leven met zo weinig mogelijk druk. Je leert het paard niet wat de schok van een stroomhalsband wil zeggen. Je hoopt enkel dat het paard vroeg of laat begrijpt dat het een reactie is op aanvallen. Dat is toch een groot verschil. Bij het ene geval doet het geen pijn en LEER je het paard iets. In het andere geval doet het wel pijn en HOOP je dat het paard zelf automatisch de link legt zonder dat jij ooit hebt duidelijk gemaakt hoe het paard op de schok moet reageren.

Dus ik hoop dat hier de vergelijking wijken voor druk en stroomband stopt. Het verschil is dat je bij het ene enkel straft en bij het andere niet straft, maar beloont en je paard iets echt aanleert.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 09:36

Maar marion, jouw redenering klopt toch niet. Ik vraag: Wat hebben de stroomhalsband en beenhulpen met elkaar gemeen? Dan zeg jij: ze zijn beiden onnatuurlijk. Dus ze zijn vergelijkbaar.
Onnatuurlijkheid, dat is toch een argument zo uitgebreid en vaag als de pest? Dat is net hetzelfde als zeggen: Een olifant is vergelijkbaar met de Eiffeltoren, want ze zijn beiden groot en grijs.