Paarden zijn monsters?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 14:08

Pinda_Dipje schreef:
Mallow schreef:
Giolli, als mijn paard een dag geen zin heeft loopt ze simpelweg niet met me mee. Prima, halster eraf en tot morgen :). Neehor die heeft nog nooit zoiets tegen me gebruikt. Als zij geen zin heeft wie ben ik dan om haar te verplichten?

Dat vertik ik dus wel, want ik bepaald als leider (Alpha merrie ;)) wanneer we ons verplaatsen. Een keer geen zin hebben is prima, al lopen ze slechts 5 passen wél achter me aan. Of gehoorzamen ze eenmaal een vrijheidsdressuurcommando, of wijken ze slechts 1 maal voor druk op mijn aanwijzing. Maar nimmer zal ik mij omdraaien zodat uberhaupt wat gedaan te hebben.

En dat is precies wat ik dus bedoel te zeggen met mijn post..

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 14:08

mika11 schreef:
Over hoe je met een paard omgaat, die ongewenst gedrag vertoont.
Zoals bijten, schoppen, staken, dreigen.
Tenminste, dat maak ik erop uit, als ik het topic lees.

Ja, maar daarin leef ik in een penny-wereld.
En het zal pas rustig worden als ik zeg dat ik het met iedereen eens ben.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 14:09

sanne83 schreef:
Het werkt precies andersoms. Altijd eerst kleine hulpen ;)

Er zijn altijd mensen die dingen verkeerd uitvoeren, slechte timing hebben, de goede dingen op het verkeerde moment :D etc etc.

Beetje lezen :)

In het geval van mijn paard werd met kleine hulpen (fase 1) begonnen. Deze kende ze niet, dus begreep ze ze niet, alle fases werden doorlopen, tot aan fase 4, waarbij mji paard het gevraagde (achterwaarts) idd deed. Dat ze 1 brok spanning was was kennelijk van minder belang. En ik zag een dergelijk verhaal een paar weken geleden nog hetzelfde langs komen op GL-ITP.

Je begint fase 1, bouwt op naar andere fases (indien nodig), om uiteindelijk weer te eindigen bij fase 1. Je doel is dat je paard reageert op de kleinste (fase 1) hulpen.
jaja, stef verdiept zich weleens ergens in :j ;)

Ik zat nog even te denken over de opmerking als een paard slaat in de wei: "Dan krijgt ie een fase 4 met stick en string op de kont".
Loopt je dan eeuwig en altijd met een stick op zak of hoe moet ik dat zien?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 14:09

Wat Schrikdraad zegt :-) Elk paard zn eigen benadering :-)

Maritje1991, dat andere paard waar schrikdraad over post. Juist een paard dat zoveel verschillende eigenaren heeft gehad en heeft geleerd dat hij met dominant gedrag zn zin krijgt heeft wellicht een wat andere aanpak nodig. Je zou het ook met Parelli (oid) op kunnen lossen, alleen is Parelli ook niet altijd 'zachtaardig'. Het gaat er gewoon om duidelijk te zijn en grenzen te stellen. Bij het ene paard moet die grens wat duidelijker zijn dan bij het andere.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 14:12

stef schreef:
sanne83 schreef:
Het werkt precies andersoms. Altijd eerst kleine hulpen ;)

Er zijn altijd mensen die dingen verkeerd uitvoeren, slechte timing hebben, de goede dingen op het verkeerde moment :D etc etc.

Beetje lezen :)

In het geval van mijn paard werd met kleine hulpen (fase 1) begonnen. Deze kende ze niet, dus begreep ze ze niet, alle fases werden doorlopen, tot aan fase 4, waarbij mji paard het gevraagde (achterwaarts) idd deed. Dat ze 1 brok spanning was was kennelijk van minder belang. En ik zag een dergelijk verhaal een paar weken geleden nog hetzelfde langs komen op GL-ITP.

Je begint fase 1, bouwt op naar andere fases (indien nodig), om uiteindelijk weer te eindigen bij fase 1. Je doel is dat je paard reageert op de kleinste (fase 1) hulpen.
jaja, stef verdiept zich weleens ergens in :j ;)

Ik zat nog even te denken over de opmerking als een paard slaat in de wei: "Dan krijgt ie een fase 4 met stick en string op de kont".
Loopt je dan eeuwig en altijd met een stick op zak of hoe moet ik dat zien?

Uhm, als ik bij de jonge paarden in de weide zit, heb ik wel een stick bij mij. Om mijn persoonlijke ruimte te beschermen. Ook als ik mijn paard uit de weide haal( meestal gebruik ik alleen de stick en string) waarom? Zodat ik onze ruimte kan beschermen.

Apple, het was ook gewoon interesse. Ik denk namelijk dat wanneer ik echt zou slaan ik eerder gefrustreerd raak dus emotioneel. In mijn ogen is een goede leider niet emotioneel. Dus voor mij zou dat echt niet werken.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 14:13

Waarom denk jij dat hij al veel eigenaren had gehad?
Hij had geleerd dat zijn gedrag resultaat had, namelijk doen wat hij zelf wilde.

Je merkte als je een stem verheffinng maakte je geen reactie kreeg.
Achteruit zetten deed die niet. Kende hij niet.
En er is geen tijd dat te leren als een paard al met doel bijt steigert en slaat.

Dan is het gewoon direct reactie op zijn actie.
Kleine actie kleine reactie. Maar bijten om gemeen te zijn is een flink klap.
Dat hoef je geen 10 keer te doen een paard weet sneller wie zijn tegenstander is.
En nee er was voor hem geen andere optie. En gezien het resultaat de juiste.

Zou je dit met het eerste paard doen zou dat juist niet kunnen.

En daar zit het verschil. Ken je paard.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 14:14

Giolli schreef:
Pinda_Dipje schreef:

Dat vertik ik dus wel, want ik bepaald als leider (Alpha merrie ;)) wanneer we ons verplaatsen. Een keer geen zin hebben is prima, al lopen ze slechts 5 passen wél achter me aan. Of gehoorzamen ze eenmaal een vrijheidsdressuurcommando, of wijken ze slechts 1 maal voor druk op mijn aanwijzing. Maar nimmer zal ik mij omdraaien zodat uberhaupt wat gedaan te hebben.

En dat is precies wat ik dus bedoel te zeggen met mijn post..

Dat gebeurd ook echt wel hor ;)

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 14:14

Ik zie in vele gevallen ook meer heil in een op het juiste moment uitgevoerde "lik op stuk'" correctie, als de imo soms psychische mishandeling die ik soms zie, zoals Stef waarschijnlijk ook bedoeld

LadyMadonna

Re: Paarden zijn monsters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 14:21

Nouja, ik ben niet zo van de mishandeling (in de zin van: Ik vind dat er te snel geroepen wordt dat een paard mishandelt wordt). Maar ik vind de diverse NH methodes die zo voor jan en alleman beschikbaar zijn wel gevaarlijk.

Overigens met stick naar de wei: Dat snap ik op zich wel, ik pak meestal gewoon een tak ofzo (aangezien ze in een natuurgebied staan ;) ).
Die jonge dingen bedoelen het meestal niet kwaad, maar kunnen zo ontzettend lomp uit de hoek komen..

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 14:22

Maritje1991 schreef:
Apple, het was ook gewoon interesse. Ik denk namelijk dat wanneer ik echt zou slaan ik eerder gefrustreerd raak dus emotioneel. In mijn ogen is een goede leider niet emotioneel. Dus voor mij zou dat echt niet werken.

Dan kom je wel bij de kern van de zaak. Een goede leider is niet emotioneel. Als je dus gewoon een goede klap op het juiste moment kan geven, functioneel dus, dan is er niets aan de hand.
Zodra je inderdaad vreest dat de emoties erbij komen kijken dan kun je beter iets anders bedenken of weglopen. En dan kom je ook terecht bij jouw punt op het wedstrijdterrein, dan zie je idd soms ruiters oneerlijk (af)reageren op hun paard, emotioneel dus.

Verschil emotioneel/functioneel.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 14:23

stef schreef:
Nouja, ik ben niet zo van de mishandeling (in de zin van: Ik vind dat er te snel geroepen wordt dat een paard mishandelt wordt). Maar ik vind de diverse NH methodes die zo voor jan en alleman beschikbaar zijn wel gevaarlijk.

Overigens met stick naar de wei: Dat snap ik op zich wel, ik pak meestal gewoon een tak ofzo (aangezien ze in een natuurgebied staan ;) ).
Die jonge dingen bedoelen het meestal niet kwaad, maar kunnen zo ontzettend lomp uit de hoek komen..

Ik snap dat wel.
Ik volg wel parelli, maar ik neem wel les. Zodat er iemand met mij mee kan kijken of ik het goed begrepen heb :)

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 14:23

Maritje1991 schreef:
Uhm, als ik bij de jonge paarden in de weide zit, heb ik wel een stick bij mij. Om mijn persoonlijke ruimte te beschermen. Ook als ik mijn paard uit de weide haal( meestal gebruik ik alleen de stick en string) waarom? Zodat ik onze ruimte kan beschermen.

Ik begrijp dit niet zo goed eigenlijk, misschien dat je het duidelijker kan maken? Ik begrijp dat dit een gevestigde kudde is, heb ik dat goed? Dan ben jij toch al bevestigd als leider en heb je de stick niet nodig? Waar gebruik je die stick voor en hoe bescherm je de ruimte? In principe zou je op uitstraling alleen al voldoende overwicht moeten hebben toch?

Ik heb bij onze hengst en nu-ruin altijd in de kudde gelopen (dit waren telkens zo'n 15 hengsten, van 0 tot 3). Wij hebben echter nooit een stok of iets mee hoeven nemen het land in en er heeft er ook niet een ooit geprobeerd ons aan te vallen of iets anders gedaan waarbij ik een stick bij me had willen hebben. Heb jij dan een apart geval dat dit wel het geval is? Of voel jij je zekerder met je stick (kan ook natuurlijk)?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 14:24

Apple schreef:
Maritje1991 schreef:

Dan kom je wel bij de kern van de zaak. Een goede leider is niet emotioneel. Als je dus gewoon een goede klap op het juiste moment kan geven, functioneel dus, dan is er niets aan de hand.
Zodra je inderdaad vreest dat de emoties erbij komen kijken dan kun je beter iets anders bedenken of weglopen. En dan kom je ook terecht bij jouw punt op het wedstrijdterrein, dan zie je idd soms ruiters oneerlijk (af)reageren op hun paard, emotioneel dus.

Verschil emotioneel/functioneel.

Goed punt!

Ik denk dat de meeste helaas uit frustratie een klap geven. Dat maakt mij wel verdrietig echt waar.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 14:25

mylittlejoy schreef:
Maritje1991 schreef:

Ik begrijp dit niet zo goed eigenlijk, misschien dat je het duidelijker kan maken? Ik begrijp dat dit een gevestigde kudde is, heb ik dat goed? Dan ben jij toch al bevestigd als leider en heb je de stick niet nodig? Waar gebruik je die stick voor en hoe bescherm je de ruimte? In principe zou je op uitstraling alleen al voldoende overwicht moeten hebben toch?

Ik heb bij onze hengst en nu-ruin altijd in de kudde gelopen (dit waren telkens zo'n 15 hengsten, van 0 tot 3). Wij hebben echter nooit een stok of iets mee hoeven nemen het land in en er heeft er ook niet een ooit geprobeerd ons aan te vallen of iets anders gedaan waarbij ik een stick bij me had willen hebben. Heb jij dan een apart geval dat dit wel het geval is? Of voel jij je zekerder met je stick (kan ook natuurlijk)?

Dat laatste zeker. Overigens zijn die paarden niet van mij en dat maakt wel verschil omdat ik er verder nooit wat mee doe.

Ik vind het gewoon prettig om een stick te hebben, hebik toch 1,20 meer arm :D (om te zwaaien en de string maakt best leuke geluidjes)

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 14:27

Heel duidelijk apple.
Dat is het verschil.

Als dat ene paard me wou bijten kreeg hij een ferme tik. Dan ging ik verder met wat ik wilde doen.
Ik ben dan niet boos op hem.
Doet hij dan braaf wat ik wilde zal ik met mijn tem daarbij ook belonen zodat hij snapt wat ik als mens van hem wil.
Die beloning is belangrijk maar zonodig ook die tik.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 14:35

Die van mij staat in een kudde jonge paarden, waarvan er maar 1 van mij is en regelmatig in de hand komt. De rest zijn een soort van ongeleide projectielen zeg maar ;)
Hem mn stok/tak (net wat er ligt) nog nooit nodig gehad, maar vind het erg prettig om m bij me te hebben als ze ineens de kolder in de kop krijgen oid.

_Zeppelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 17:33

HolyPope schreef:
Maritje je zou eens moeten gaan wandelen met een hengstje van een maand of 6. 100 tegen 1 dat je gebeten wordt en dat je nooit het tandvlees te zien zal krijgen. Foei helpt niet.

Mee eens

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 18:38

Okay, bijna alles bijgelezen. ik heb even de verhaaltjes 'ik en mijn paard' overgeslagen want volgens mij helpt dat juist niet in de discussie.

Ik blijf, net als bijvoorbeeld Mylittlejoy, met wat vragen zitten (MLJ ik heb trouwens geprobeerd een vraag vna jou te beantwoorden, misschien heb je daar overheen gelezen?)

Volgens mij zijn er twee dingen essentieel in de discussie. Een paard kunnen 'lezen' en 'geweld'. TS, ik krijg hier en daar last van m'n nekharen als ik lees dat jij paarden goed kan lezen. Omdat mijn ervaring is dat je, als je begint te denken dat je iets kunt, je stopt met leren. Ik heb eerder geprobeerd aan te geven dat er ook situaties kunnen zijn waarin jij je paard niet goed leest. Of waarin jij een situatie van een ander met een paard niet goed leest. Waardoor je ongewild en onbewust zelf geweld tegen een paard kunt gebruiken zodner dat je dat herkent als geweld. En waardoor je anderen kunt beoordelen als gewelddadig jegens een paard, terwijl daar géén sprake is van geweld. Dat er daarnaast situaties zijn waarin inderdaad sprake is van geweld, zoals een angstig paard een trailer in willen slaan, daar heb je helemaal gelijk in. Alleen zijn die situaties voor de discussie nu net niet interessant, omdat niemand in dit topic een angstig paard een trailer in slaat.

De truc is: lees je het paard goed? Stel dat jij een paard als angstig leest maar een ander ziet in datzelfde paard een eigenwijs en onoplettend draakje, dan is voor jou een tik meteen geweld en voor die ander is die tik (of fase 4) een terechte correctie.

Bovendien, wat is geweld? Jij vind slaan not done en dat is je goed recht. Maar als jij met mijn paard zou wandelen en hij zou in het touw bijten, dan krijg jij van mij een tik als je het in je hoofd haalt om 'm dat touw in z'n mond te duwen (aangenomen dat ik sneller ben dan mijn paard, grote kans dat je in dat geval een voorbeentje cadeau krijgt). Omdat in mijn beleving (en die beleving is gebaseerd op dat paard) touwen in monden stoppen gewelddadig is.

Ik denk dat dit een ontzettend leerzame discussie kan worden, maar dan wel aan de hand van heel precieze beschrijvingen van situaties (of liever nog filmpjes) waarbij iedereen kan aangeven wat hij/zij ziet en wat hij/zij een goede oplossing vindt. Anders wordt (blijft) het een welles-nietes spelletje: 'ik kan lekker beter paarden lezen dan jij', 'nietes, ík kan beter paarden lezen'. En dat is zo jammer, omdat op Bokt bij elkaar ongelooflijk veel kennis en ervaring is waar heel erg veel van te leren valt.

Als jij heel nauwkeurig kunt beschrijven in welke situatie jij een tik als een terechte fase 4 beschouwt en wanneer diezelfde tik 'geweld' is, dan gok ik dat opeens veel meer mensen je begrijpen. Want zoals eerder gezegd, er zijn inderdaad situaties waar sprake is van onterecht geweld tegen paarden. Maar er is ook zo'n verschrikkelijk groot grijs gebied en ik denk dat juist indat grijze gebied heel erg veel te winnen is. Omdat het daar gaat om geweld tegen paarden waarvan mensen zich werkelijk niet bewust zijn.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 19:23

ik heb wel eens een echte oude merrie bitch verzorgt, haha, nee hoor dat was echt bijna een monster. het ene moment heel erg lief, het andere moment alsof ze uit de hel kwam. ik moest àltijd opletten, met zowel rijden als verzorgen. ze heeft wel eens de eigenaar(man van bijna 80) tussen de muur van de stal geduwd(express)
toch heb ik daar heel veel van geleerd, nu kan ik er goed mee om gaan, en is ze me allerliefste lievelings paard haha. oude oma wordt alleen nog gepoetst.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 20:49

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 23:17

Mijn jongste hengst zou deze man ook pakken. Spelen is leuk, dit is treiteren. Geef hem dan nog gelijk ook. Die man maakt ook een aantal flinke fouten, en daar moet je dan voor betalen. Jammer dat het het dier zijn kop gekost heeft, had hem wel op stal gewild.

TS als ik denk aan mensen die hun paard/pony behandelen als monsters dan zie ik toch die gillende keukenmeiden voor me die een meter van hun paard lopen, met zweep in de aanslag, en er op verdacht zijn dat het dier hun ineens bespringt. Ze hun longen uit hun lijf gillen zodra er een een been verkeerd zet, of de box uitvlucht zodra het paard een scheet laat en dan het beest verrot schelden op aso gedrag.

Niet de mensen die hun paard wel eens een corrigerende mep verkopen, en verder rechtvaardig met hun dier omgaan en in hun waarde laten. Regels zijn er, voor iedereen ook dieren, en die regels word van verwacht dat die nageleefd word. Mens of dier maakt dan niet uit.

Mijn 6 jarige klophengst van goed 450 kilo probeert hoger in rang te komen 8-) , bij zijn 9 jarige broer heeft ie al bot gevangen -O- . Nu probeert hij mij, alfa merrie/mama, van mijn plek te stoten. De stoten krijgt hij }> . Hij weet dat hij sterker/sneller/op achterpootjes hoger is dan mij, ik weet dat ik met mijn 1.70/74 kilo/schoenmaatje 37/dressuurzweepje totaal geen partij ben voor hem als hij echt kwaad wil. Toch ga ik een robbertje knokken met hem niet uit de weg ~~}> . Ben ook niet onder de indruk als hij weer eens op zijn achterpoten voor mij staat. Dat weet ie, maar toch proberen. En nee, steigeren is een no-go, maar hij doet het toch net als bijten :( . Inmiddels doet ie het niet meer met gestrekte voorbenen, want dan trekt die vervelende 2 bener het touw onder je been langs, als je neer komt trekt die nog ff harder zodat je met je neus tegen je been geparkeerd staat en legt er dan ook nog even fijn snel een knoop in zodat je geen kant op kan. Ja, ik ben wel gemeen. :Y) Als hij steigert/bijt krijgt hij echt een paar opdoffers op/tegen zijn neus waar mening een U tegen zegt.

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 02:19

Ik heb niet het hele topic doorgelezen..
Maar ik las iets wat me toch verbaasde!
Kan het me overigens in een aantal dingen best vinden! Maar hier viel toch even m'n mond van open..

Als een paard je bijt, krijgt hij geen tik, want een goede leider hoeft niet te slaan?
Geloof mij.. Als een paard in de kudde de leider bijt of trapt, krijg hij die ook zeker wel terug!!

Ik zou Kimo ook nooit zomaar slaan of schoppen, maar als hij mij bijt of schopt, kan hij die ook echt terug verwachten.. En die is lang zo hard niet als dat een paard dat doet!

Verder zoals ik al zei, kan ik me in best n aantal dingen wel goed vinden.
Al moet hij toch echt wel eens wat..
Als ik hem de keus geef, werken of niet werken. Kiest hij ervoor om niet te werken.. Met als gevolg een hoefbevangen pony met zware overgewicht!
Hij houd iets teveel van grasjes :P

Maar met enge dingen zoals een trailer, of rare dingen langs de weg zou ik hem ook nooit dwingen.. Heb liever dat hij aan het enge ding went, dan dat hij er bang en gedwongen langs/in gaat en het de volgende keer weer heeft.

En met dingen als bitten/zwepen/bijzet teugels. Het is maar net hoe je er mee om gaat!

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 04:35

Er is maar 1 oplossing wat mij betreft leren de andere kant uit te kijken en je niet druk maken over wat anderen met hun paard doen. Klinkt hard maar als de paarden niet van jou zijn niet mee bemoeien scheelt een heleboel frustratie. Het voordeel van zelf een paard hebben is dat jij mag beslissen hoe je het bij die van jou doet.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 08:32

Helemaal mee eens pfeertje, maar om heel eerlijk te zijn, ik kan het niet goed.
Als ik zie dat een paard onterecht word geslagen, hou ik mijn bek niet!
Als ik zie dat ze met rijden het paard de vernieling in rijden, zal ik er ook wat van zeggen( Dat probeer ik dan wel suptiel te brengen ( is soms niet mijn sterkste kant :o )
Wat betreft het slaan, als een paard van je wegloopt omdat hij bang voor je is geworden, of ze duiken achter in de stal als je langskomt, doe je het verkeerd, maar krijgen ze af en toe een keer terecht op hun donder, dan weten ze dat ze het verdiend hebben!
En nogmaals, hier krijgen ze echt af en toe wel eens een schop onder hun kont, of een rake mep, maar geen enkel paard is bang voor me, ze hebben wel respect voor de baas!!

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 09:31

maura schreef:
*knip* (MLJ ik heb trouwens geprobeerd een vraag vna jou te beantwoorden, misschien heb je daar overheen gelezen?)
*knip*

Het was even zoeken, maar gevonden!

Citaat:
@Mylittlejoy: ik heb misschien een (naar) voorbeeld bij jouw vraag over instinct en leiderschap. De paarden van Marrum konden natuurlijk allemaal best zwemmen. Maar hun instinct droeg ze op bij elkaar te blijven en op de meest comfortabele plek te blijven. Allerlei welwillende mensen bleken niet in staat om ze met lieve woordjes of met wat geduw en getrek van hun plek te krijgen. Uiteindelijk is het, zoals bekend, gelukt om ze naar droge grond te laten zwemmen door een combinatie van voorbeeld en leiderschap. Interessant zou zijn om te onderzoeken of die kudde daar iets van geleerd had waardoor ze een volgende keer wel zonder hulp hun instinct zouden kunnen overrulen, alleen zo’n onderzoek is natuurlijk niet uitvoerbaar.

Ik ben het volledig met je eens, ik denk dat ik daarom niet gereageerd heb. :o Hun instinct zegt inderdaad nee, maar de leider (in dit geval die meiden met hun paarden) zeggen ja, dus dan gaan ze. Maar ik denk dat de TS wellicht een andere definitie heeft van kunnen. Ik vat namelijk op "het kan niet" als "het is onmogelijk". Terwijl in alle voorbeelden de paarden het wel zeker kunnen, maar ze tegen een (mentale) blokkade aan lopen, waardoor ze niet verder gaan.