Jaarling, pas nieuw maar bijt, schopt, en is opdringerig

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:54

sjattukuh25 schreef:
Maar die X of Y zijn toch grotendeels de mensen hier op het forum??

Gelukkig is de paardenwereld ruimer dan Bokt.. in mijn ogen is dit toch wel een bastion van traditioneel sportgericht met paarden bezig zijn.
Woon je in de buurt van Maastricht?

ColdstarZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 12:01

Daks schreef:
Citaat:

PAARDEN SPELEN NIET PAARDEN VECHTEN DOMINANTIE UIT MAAR WIJ ZIEN HET ALS SPELEN..

Mijn paarden spelen toch echt in de bak... ik zie daar geen dominantie als ze met een grote waterton of bal lopen te spelen?????? zijn 1 3 jarige en 2, 4 jarigen...

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 12:06

Citaat:
PAARDEN SPELEN NIET PAARDEN VECHTEN DOMINANTIE UIT MAAR WIJ ZIEN HET ALS SPELEN..

Mijn paarden spelen toch echt in de bak... ik zie daar geen dominantie als ze met een grote waterton of bal lopen te spelen?????? zijn 1 3 jarige en 2, 4 jarigen...[/quote]

Wij hebben het hier over paarden onder elkaar. ik ben het wel met je eens dat ze met ballen en tonnen spelen, maar staan ze weer zonder speeltjes dan is het toch weer bij elkaar uitvinden hoe ver ze kunnen gaan.
Laatst bijgewerkt door Daks op 08-03-10 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

ColdstarZ

Re: Jaarling, pas nieuw maar bijt, schopt, en is opdringerig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 12:08

niet als het leiderschap al uitgeknokt is onderling net als bij ons...

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 12:12

Bandida schreef:
sjattukuh25 schreef:
Maar die X of Y zijn toch grotendeels de mensen hier op het forum??

Gelukkig is de paardenwereld ruimer dan Bokt.. in mijn ogen is dit toch wel een bastion van traditioneel sportgericht met paarden bezig zijn.
Woon je in de buurt van Maastricht?

Gelukkig wel zeg! En ik ben gezegend met een goed en nuchter verstand en kan gelukkig onderscheid voor mezelf maken wat goed lijkt en wat goed is.

Vanwaar je vraag??

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 12:18

ColdstarZ schreef:

Maar gooi je er weer en ander paard bij dan krijg je weer het gevecht. En als er een ander paard in de buurt komt willen ze uit nieuwsgierigheid allemaal vooraanstaan maar dat kan niet dus trappen of bijten ze elkaar om zo hun eigen ruimte te houden. Oftewel hun dominantie laten gelden

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 12:25

ColdstarZ schreef:

Het heeft geen nut. Ze denken te weten hoe leiderschap werkt. Dat is met vechten en dat is ook hoe ze menen dat het bij mens en paard ook moet. Wel even laten weten wie de leider is. Dan hebben ze nu gelukkig te maken met een niet dominant jaarling paardje. Maar als ze datzelfde proberen bij een 3 jarige wel dominante hengst, dan komt dat door het staan in de opfok en dat soort blaat meer.
Ze hebben niet in de gaten dat het door eigen handeling lijkt op vechten. En elk ander die anders denkt heeft geen ervaring. Ik heb het vroeger zo ook geleerd. Je liet wel even weten hoe het zat. Je maakte een paard onderdanig en dat was dan respect. Tot je er een tegen kwam en die wel even vertelde dat het zo niet werkte. Dan ga je verder kijken en kom je er achter dat respect een wederzijds ding is. Gebaseerd op vertrouwen. Niet op een enkel machtspelletje, maar meer dingen samen. 1 ding daarvan is een paard in zijn waarde laten. En dat komt hier nu niet voorbij, geen enkele keer.
Maar ga zo door, meer willen jullie niet horen. Ik heb zelf het idee dat de TS de juiste mensen nog wel eens treft en dan gaat herkennen wat ik heb geschreven. Het is namelijk in schrift niet uit te leggen, maar heb je het ervaren herken je de wazige woorden van mij wel. En begrijp je ook de andere hier die hetzelfde zeggen.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 12:41

vertel jij eens wat jij doet als jij een paard ongeacht leeftijd tegenkomt die wegens diverse omstandigheden even het land niet op mag, en die jou dus bij binnenkomst gelijk de stal uit mept en bijt. en als je hem naar de paddock brengt wod je het hele erf overgetrokken en kom je in de paddock en je moet het hek nog dicht doen en hij staat op 2 benen tegenover je loopt gewoon door je heen. Vertel eens en leguit hoe jij daar dan op zou reageren en oplossen.

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 12:42

Bepaalde uitspraken kan ik heel goed rijmen en begrijpen, ik herken ze ook wel al, dat is in mijn ogen het hele punt ook niet.

maar laten we niet doorgaan op het woord "vechten" want nogmaals word deze hele betekenis compleet verkeerd geinterpreteerd.

Het lijkt verdorie wel op een welles nietes spelletje en dat is nou juist niet de doelstelling waarmee ik dit Topic gestart heb.

Een mening uitwisselen prima, maar als er bemerkt word dat de een z'n mening de ander z'n mening niet is dan hoort deze discussie gestopt te worden. Heel simpel en heel volwassen.

Nogmaals voor de tienduizendste keer, ik heb al mensen ervaren die letterlijk het paard lens sloegen en dan zeiden: Zo, hij heeft respect voor me. Maar dat is hier niet aan de orde. Als niemand dit kan en wil aannemen en zijn/haar eigen conclusies gaat trekken hoe er te werk gegaan word, vanwaar dan al deze moeite om het keer op keer maar uit te leggen?

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 12:59

Daks schreef:
vertel jij eens wat jij doet als jij een paard ongeacht leeftijd tegenkomt die wegens diverse omstandigheden even het land niet op mag, en die jou dus bij binnenkomst gelijk de stal uit mept en bijt. en als je hem naar de paddock brengt wod je het hele erf overgetrokken en kom je in de paddock en je moet het hek nog dicht doen en hij staat op 2 benen tegenover je loopt gewoon door je heen. Vertel eens en leguit hoe jij daar dan op zou reageren en oplossen.

Die heb ik hier staan. Al weer meer dan 5 jaar.
Dat was alleen geen jaarling maar een groot volwassen paard dat op veel plaatsen weg moest. Met een eigenaar in tranen, of hij a.u.b. bij mij mocht staan.
Aan niet buiten staan doe ik niet. Alles gaat hier naar buiten. Mensen die dat niet willen zijn ook niet welkom.
En ik heb geen problemen gehad met dat paard, dat volgens de vorige plaatsen beet, schopte mensen het erf over sleurde en bij tegen houden steigerde en kapte.
Dat paard werd nooit begrepen. Zijn gedragingen werden gezien als etter gedrag. Een dominante onopgevoede zak. Maar het was een heel onzeker en angstig paard. Wat had geleerd als hij stoer deed, hij zichzelf minder angstig voelde, maar dat ook alles uit zijn weg ging. Paard en mens.
En niemand die dat blijkbaar zag. En hij kreeg maar klappen en bij elke klap werd hij onzekerder en ook gemener.

En daar begint mijn aanpak. Kijken wat voor paard het is. Waarom hij doet wat hij doet. In de weide zetten, want hij moet tot rust kunnen komen. Een paard is geen dier voor op stal. En in de avond gaan ze weer naar binnen.
En ik weet zeker dat als het paard van de TS gewoon met wat andere naar buiten zou gaan en in de avond weer naar binnen, de grootste problemen al voorbij zijn. Natuurlijk hoef je dan niet over je heen te laten lopen, dus krijgt hij ook wel op zijn donder van mij. Maar wel pas NA dat de basis voorwaarden op orde zijn.

Maar daks, dat heb ik al zo vaak aangegeven. Ik heb al tig maal geschreven dat ik geen watje ben dat er niet tegen kan eens een klap uit te delen. Maar dan moeten eerst de voorwaarde eerlijk zijn.

Eigenlijk heb ik vorig jaar een zelfde paard gehad dan TS.
Ook een jaarling hengst. Stond samen met een ander. Maar de ander ging verhuizen. Op dat moment had ik niet meteen een ander paard om erbij te zetten (of althans zover had ik ook niet doorgedacht) dus stond hij even alleen. Met het paard wat bij hem zou moeten komen staan er naast. Maar dat is er een die even moet wennen aan een nieuw maatje.
Dat duurde wat langer dan mijn idee was, dus stond de jaarling dus al een dikke week alleen.
En wat deed hij, juist ja, met de oren in de nek op me af komen. Ik had op dat moment een halster vast, want wilde hem buiten zetten en daar heeft hij een pak rammel mee gehad, direct meteen als tegen reactie.
Dus nee ik ben niet tegen straf.

Maar dan! Dan ga ik verder kijken. De lieve jaarling was nu nijdig. En waarom? Heel simpel, hij stond wel buiten maar alleen. (ondanks de open stallen)
Ik heb toen een ander paard uit een andere groep gehaald. 1 waarvan ik weet dat ik die overal bij kan zetten. Dit als even tijdelijke oplossing omdat ik die andere groep niet stuk wilde maken. Dit even tot de jaarling in de andere groep kon wat ik al steeds voor ogen had.

En de jaarling was binnen een dag weer de oude lieve jaarling.
Daarna zijn de groepen weer verdeeld en alles loopt nu al weer een jaar blij rond.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 13:00

Bind een touw aan zijn halster zodat je hem daar aan vast kunt pakken, deze hoeft maar 50 centimeter te zijn. Voor de duidelijkheid dit is dus geen stres maar verwend gedrag en hij is dus altijd op zijn wenken bediend geweest. Ga heel consequent met hem om.

Citaat:
Een paard leert alleen het verschil tussen gewenst en ongewenst gedrag door een consequente behandeling, johan hamminga in een intervieuw van de paard en sport

Ho is ho en stop is stop. Leer het paard dus vaste woorden
Ho is stilstaan
Stop is niet bijten

Edit niet hele topic gelezen dus even iets eruitgehaald
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 08-03-10 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 13:05

daffie zou jij eerst het hee topic willen lezen voordat je antwoord. dat ts gestopt iss met snoepjs is al meerdere keren gezegd

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 13:12

@ sparta. ik snap jou punt wel dat jaaring buiten moet ben ik het ok mee eens. Maar hij heeft te alle tijden respect voor de mens te hebben. Jij gaat niet echt in op mijn vraag die ik net gesteld heb je hebt alleen verteld dat je het paard terecht heb gestraft. laat ik het dan anders tellen, een paard dat jij uit de wei haalt omdat de va komt. die haal je uit het land die draai je om om het he dicht te doen en hij staat op 2 benen achter je omdat het daar zin in heeft. vervolgens loop je naar een plaats waar de va hem kan behabdelel en vervolgens loopt hij dwars door je heen omdat het daar zin in heeft. Wat doe jij in die situatie.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 13:17

Ga jij mijn bericht eens lezen. Kijk eens bij het bericht van de jaarling. Wat denk je dan dat ik doe? Die krijgt op zijn mieter ,(als het dominantie is en geen angst) maar wat wil je daarmee dan bereiken dat ik dat zeg? Op de mieter geven is goed. Dat jij je daarin gesteund voelt dat wat jij gedaan hebt goed is? Nee, je hebt het niet goed gedaan naar mijn idee want de voorwaarden heb je niet veranderd. En DAT is de basis. Maar daar wordt maar steeds overheen gelezen. Het enige wat goed bevonden is dat er gezegd wordt, geef dat paard op zijn donder en klaar. Terwijl er geheel aan de oorzaak van zijn gedrag voorbij wordt gegaan.

Als er bij jou een splinter en je voet zit en je daardoor mank loopt wil je ook dat de splinter eerst verwijderd wordt voordat je een verbandje krijgt. Eerst de oorzaak goed, dan pas gevolg. Alleen dat verbandje geeft wel verlichting, maar helpt het echt?

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 13:22

_sparta_ schreef:
Terwijl er geheel aan de oorzaak van zijn gedrag voorbij wordt gegaan.

De oorzaak is bekend alleen nu onmogelijk om weg te halen, vandaar dat er even anders gehandeld moet worden.

Je punt is duidelijk en begrijpelijk alleen kan het even niet anders. En er is niets mis mee om je zelf eerst veilig te stellen waarnaar als hij op wei staat kunt gaan werken aan de verhoudingen tussen beiden.

Kunnen en willen zijn twee verschillende dingen.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 13:25

ik ben het ook wel met je eens dat het paard op het land moetmaar ik vind het jammer dat alleen daar angedacht word en alleen daar op gereageerd word. Soms kom je de situatie tegen dat het even niet kan en dan zeg ik ook even. de jaarling staat binnenmaand op het land en ide tijd moet overbrugt worden en daar zijn er maar een paar in dit topic die daar de juiste tips voor hebben gegeven. Ik lees jou berichten wel degelijk goed maar jij kan je volgens mij moelijk verplaatsen in andere prersonen. anders had je de situatie van ts begrepen en inhoudelijk op haar vragen ingegaan wat jij bij weini vragen doet........

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 13:27

De oorzaak is wel weg te halen, maar wil je niet. Dat is wat anders. Uit angst wil je dat niet. Maar je kunt jezelf niet veilig stellen als je een paard zo behandeld. Die krijg jij nog terug op je bordje. Of jen hebt een verswchrikkelijk goedzak getroffen.
Maar ik ga het topic verlaten. Ik heb ondertussen wat informatie gekregen en in dit topic zijn dingen niet verteld zoals ze zijn. Dingen weg gelaten om het topic naar de hand te zetten. En duidelijk is dan helemaal dat mijn gevoel van niet echt willen leren en onkunde klopt.

En dat klopt, daar kan ik me niet in verplaatsen. Omdat ik gewoon weet dat het anders kan, binnen deze maand al.
Maar daar is geen wil. En dan ben ik ook niet toegeeflijk in mijn antwoorden. Ik praat mensen niet naar de mond, ik praat voor het dier.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 13:37

_sparta_ schreef:
De oorzaak is wel weg te halen, maar wil je niet. Dat is wat anders. Uit angst wil je dat niet. Maar je kunt jezelf niet veilig stellen als je een paard zo behandeld. Die krijg jij nog terug op je bordje. Of jen hebt een verswchrikkelijk goedzak getroffen.
Maar ik ga het topic verlaten. Ik heb ondertussen wat informatie gekregen en in dit topic zijn dingen niet verteld zoals ze zijn. Dingen weg gelaten om het topic naar de hand te zetten. En duidelijk is dan helemaal dat mijn gevoel van niet echt willen leren en onkunde klopt.

En dat klopt, daar kan ik me niet in verplaatsen. Omdat ik gewoon weet dat het anders kan, binnen deze maand al.
Maar daar is geen wil. En dan ben ik ook niet toegeeflijk in mijn antwoorden. Ik praat mensen niet naar de mond, ik praat voor het dier.

Naar die info ben ik heel benieuwd. mag ook via pb. Maar zolang jij niet weet hoe vork in de steel zit kan jij op een ander zijn kwaliteiten niet oordelen. betreffende paard heeft gister zijn leven voor ts en zichzelf makklijk gemaakt, doormiddel van wederzeids respect ongeacht basis.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 13:41

Citaat:
De oorzaak is wel weg te halen, maar wil je niet

Is het nu eerlijk tegenover het paard om hem nu in de opfok te gooien dan te castreren en dan weer terug te halen nee dat is unfair dan moet hij 2 keer het gevecht aangaan. dus moet je op deze manier een andere oplossing zoeken.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 13:46

Daks schreef:
Citaat:
De oorzaak is wel weg te halen, maar wil je niet

Is het nu eerlijk tegenover het paard om hem nu in de opfok te gooien dan te castreren en dan weer terug te halen nee dat is unfair dan moet hij 2 keer het gevecht aangaan. dus moet je op deze manier een andere oplossing zoeken.

Waar lees jij dat als oplossing? Maar jullie doen het maar mooi zo, ik trek me zoals ik al zei uit het topic. Succes.

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 14:17

_sparta_ schreef:
De oorzaak is wel weg te halen, maar wil je niet. Dat is wat anders. Uit angst wil je dat niet.

wat een angst heb ik zeg omdat ik mijn paardje gewoonweg niet op een andere plek volgens anderen wil zetten. Moet je toch echt behoorlijk angstig voor zijn om die omslag te maken. :P

_sparta_ schreef:
Ik heb ondertussen wat informatie gekregen en in dit topic zijn dingen niet verteld zoals ze zijn. Dingen weg gelaten om het topic naar de hand te zetten. En duidelijk is dan helemaal dat mijn gevoel van niet echt willen leren en onkunde klopt.

Laat ik het anders zeggen, de dingen zijn wel verteld maar je wilt ze niet zien zoals ze daadwerkelijk bedoeld zijn.

Dingen weggelaten om een advies te krijgen die dan niet gebaseerd is op de realiteit, tuurlijk, handige manier om advies te vragen, wetende dat het tegen je gaat werken.

Get real!

Ik zou zeggen Slaan die handel, gewoon doen, niks aan het handje, paardje doet je niks, gewoon hem naast je laten lopen en hem rondjes om je heen laten draaien is inderdaad het juiste dat je kunt doen. Luistert ie niet, gewoon keihard schreeuwen en hem een knal verkopen van hier tot Tokio. Ja ben je goed bezig zullen we maar zeggen.

Ik volg mijn gevoel, en als mijn gevoel zegt dat er iets ontbreekt zoek ik het op desnoods vraag ik het, ik hoef niet het advies te handhaven om andere te vrede te stellen, want dat is toch wat hier aan de orde is?? Andere blij maken?

Menigeen houd hier zijn eigen methode op na en bewerken letterlijk een paard met materiaal, leuke manier van opvoeden. Paardwaardig maar ondertussen word gezegd: Hij staat toch op wei, kijk mijn paardje heeft weidegang.

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 14:51

idd laat de snoepjes weg. ik had ook een hengst (hij is ondertussen ruin) en werd vreselijk aggressief van snoep of lekkers, hij moest en zou dan nog een snoepje krijgen, dat was niet leuk, nu gaat 't een stuk beter nu ik hem met stem en aanrakingen beloon

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 18:04

_sparta_ schreef:
Maar een corrigerende tik is toch geen vechten? Een plek bemachtigen is toch geen vechten? Ik zie wel eens mensen vechten met hun paard. En die verliezen altijd.
En als je hoger staat in rang is zeker een blik of een pas op genoeg. Maar dat heb je niet verkregen door te vechten.

Helemaal mee eens dat echt vechtende paarden schade hebben........ en dan ook echt vaak behoorlijke schade.

Als mens zijnde vechten met een paard is zo ongeveer het domste wat je kan doen.......... beter is het paard tegen zichzelf laten vechten :D

ik heb inderdaad vaak alleen een blik of een houding nodig om een gewoon dominant paard een toontje lager te laten zingen, een "doe normaal!!!" maakt het dan compleet.......

Ik hoef gelukkig nooit zelf te vechten met een paard, ik laat het paard met zichzelf vechten.........

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 18:08

_sparta_ schreef:
Gelukkig staan ze ook veel te eten, te kroelen en te doezelen. En ik vind kijken hoe hoog ze in rang staan spelen. Het is geen vechten. Dus heb er geen ander woord voor. Stoeien, spelen. Maar wil er best een ander woord voor leren kennen.
Echt vechten dat kan ook, maar dan gaat het fout, heel fout. dat heb ik ook een paar keer gezien bij iemand die er klakkeloos een ander in een stabiele groep gooide.

Ik heb ook ooit paarden ECHT zien vechten........... en geloof me, ben er nog steeds 15 jaar na dato ongelovelijk van onder de indruk .......

Nu moet ik alleen maar lachen als mensen zeggen, "NEEEE mijn paard kan daar niet bij want dan gaan ze vechten" en ik zie dan twee stoeiende paarden die hier en daar een raak klappie uit delen, gedoseerd en getimed....... echt vechten, is echt schrikken......... Ik ben niet meer onder de indruk van twee robuust stoeiende paarden

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 18:11

Bandida schreef:
Daks schreef:
PAARDEN SPELEN NIET PAARDEN VECHTEN DOMINANTIE UIT MAAR WIJ ZIEN HET ALS SPELEN.

Het dominantiemodel is voor paarden al jaren achterhaald. En paarden spelen overigens wel degelijk, zucht. Doe eens een boek open zou ik zo zeggen, en zet je dan nog eens opnieuw in de wei bij een kudde, zeker als je de pretentie hebt dat je met je 'kennis' ook nog eens derden gaat helpen.

beetje minder mag :D

ben het wel met je eens dat paarden spelen........ paarden spelen en stoeien....... MAARRRR tijdens dat spelen is er ook heel duidelijk altijd een rangorde ding aanwezig :) Als de onderste in rang te ver gaat in het spelen, zal de hogere in rang dat afstraffen, andersom nooit!! Er zit dus wel degelijk een niveauverschil in