Valse shetlander

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nickyu

Re: Valse shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 14:13

ken der nog een hoor die niks heeft van stalen neuzen
(of uber kort geheugen ..)

als het een tumor was zag je een verloop
weet bijna zeker dat dit geen tumor is

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 14:15

Helemaal lekker tussen zn oren zit het niet nee... maar ik denk eerlijk gezegd ook niet dat het écht lichamelijk (tumor oid) is

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 14:15

Natuurlijk kán het goed gaan. Maar deze pony heeft een serieus probleem.
Los dat eerst op alvorens hem te belonen met een walhalla vol andere paarden.
Hoe snue ook hij zal eerst moeten leren zich naar mensen toe te gedragen.
Hem lekker in de kudde zetten en zeggen veel plezier....geeft hem macht.
En de verleiding wordt ook dan weer erg groot Bertje lekker in zn weitje te laten...totdat hij de volgende weer grijpt.

Bertje moet even geheel op zichzelf worden teruggegooid. Denken: mijn hemel wat overkomt mij nu?
Alleen maar mensen om me heen, geen vriendjes om mn frustraties af te reageren, geen mensen die onder de indruk van hem zijn. Maar mensen die hem corrigeren op zijn onwenselijk gedrag. Dat hij uiteindelijk geen keuze heeft anders dan op een normale wijze vriendjes met mensen te worden.
Bertje moet gaan nadenken. Nadenken dat zoals hij nu bezig is hem niets opleverd. Zolang je hem in een voor hem acceptable situatie zet, blijft hij naar iedereen en alles zijn spreekwoordelijke middelvinger opsteken. En waarom zou hij ook veranderen.....alles gaat toch lekker naar ZIJN zin zo?

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 14:18

nou... zo lijkt het alsof hij met mij lekker een loopje kan en blijft nemen... dat is wel degelijk NIET waar Lachen

Hij krijgt genoeg correcties van mij en daarvan is hij ook wel onder de indruk, alleen is het cardinale punt dat ik er op deze manier geen zin meer in heb, hij heeft kansen genoeg gehad en ik hou er nu gewoon mee op. Dat is heel wat anders dan dat hij bij mij lekker mag blijven doen wat hij wil. Geloof me, hij heeft het zéker niet naar zn zin hier!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 14:19

Pensionnetje schreef:
Idd...die met gelijke munt terug betaald en zo nodig net ff harder.
Een ouder relaxed dominant paard, die zich niet door Bertje laat opjutten maar Béng vanuit het niets even een flinke correctie uitvoert. Ook zijn nieuwe eigenaar dient uit dit hout gesneden te zijn.
Een rustig zelfverzekerd persoon die eerder kan lachen dan huilen om Bertje zn streken......

Als je zo'n paard zoekt dan kom maar hier, ik heb een merrie die echt helemaal niets pikt en zeker niet van kleine onderdeurtjes.
Ik wbt de aankomende eigenaar, ik ben van het type wat heel strak en streng corrigeert en (niet dat ik zo goed ben) dat is ook wel te zien aan het voorbeeldige gedrag van mijn paarden, ik heb er een paar die probleempaard waren bij aankomst.

Alleen, ik denk niet dat Bert nog te corrigeren is, te horen aan TS heeft zij de laatste weken heel streng opgetreden en consequent gecorrigeerd maar toch helpt het niet. Bert is al van eigenaar naar eigenaar gegaan en hij blijft onbetrouwbaar en gevaarlijk, je moet ook een keer kunnen zeggen; zo is het genoeg.

Hij heeft zijn kansen gehad en verspeelt, je kunt niet eindeloos anderen ermee blijven opzadelen, daar wordt Bert zelf ook niet beter van. De kans dat een ander er wat mee bereikt lijkt me klein en ik ben bijna geneigd om te zeggen 'breng maar hier' maar ik heb er de tijd niet meer voor.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 14:20

Jammer pensionnetje dat het echt te ver rijden is zo te horen had hij een goede kans gehad bij jou.

Ik ken het slag ponies en weet dat het gewoon weer helemaal goed kan komen.

Mijn kreng was net zo erg en nu loopt hij 6 jaar later met kleine kindjes rond te hobbelen.

Hopenlijk vind Bert iemand die met hem weer aan de slag gaat.

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 14:23

Eerlijk gezegd denk ik dat je een keuze moet maken die waarschijnlijk heel erg tegen je principes is....
Hij si en blijft gevaarlijk ik denk dat je al heel erg ver bent gegeaan met je geduld ver genoeg in ieder geval.
Heel veel sterkte met je keuze.......

Gr Gemma

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 14:58

Heb net je advertentie eens bekeken, het zal toch niet simpel zijn om iemand te vinden...

Misschien maak je beter de beslissing om bertje te laten inslapen. Dan weet je iig waar hij naartoe is. Want als je hem verkoopt heb je verder geen enkele controle over wat ermee gebeurt. En stel je dan eens voor dat hij ooit nog als kinderpony beschouwd wordt... Huilen

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:14

Ik heb zelf twee shetten die niet 100% betrouwbaar zijn, de een valt uit het niets de andere shet aan en alle andere ruinen in zijn omgeving. De ander kan echt woest reageren als iemand hem op zijn nummer wilt zetten. De laatste daar heb ik veel mee te stellen gehad maar doet het nu prima, door consequent zijn en veel belonen als hij het goed doet, negatief gedrag negeer ik. Dat klinkt vreemd maar als ze het voor aandacht doen is dat het enige wat helpt. Uiteraard niet met gevaar voor eigen leven. Zonde van zo'n mooie pony, die ook zijn goede momenten kent. Als ik het verhaal hoor heb ik het gevoel dat hij heel veel op jimmy lijkt en misschien wel nog te helpen is. Alleen ben ik bang als ik zeg kom maar hier dat Nando en Bertje elkaar afmaken. Op zijn plek gezet wordt hij wel wat de paarden betrefd, zowel de merrie als Nando accepteren geen spatjes.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:33

negatief gedrag negeren is leuk
totdat je knieschijven naast je lijf liggen
dan valt er weinig meer te negeren dunkt me Nagelbijten / Gniffelen

ik heb het topic doorgelezen (ja alle pagina's )
en ik moet zeggen dat ik je doorzettingsvermogen bewonder barmat ... ik ben ook bang dat een nieuw thuis voor Bert een zeldzaamheid is, ik hoop dat je de juiste persoon gevonden krijgt voor hem

want ik begrijp maar al te goed dat het bij jou inmiddels een keer ophoud.... en sja... de andere oplossing s idd niet tof...maar misschien wel de enige op een bepaald moment,
idd ook om wat al eerder is geschreven, als je pech hebt gaat ie bij een volgende thuis op den duur "de handel" in en is het einde zoek ...
het blijft ontzettend moeilijk...
ook geheel logisch dat je hierin ook niet over 1 nacht ijs gaat
naja... wil je gewoon veel sterkte en succes wensen met zoeken en vinden van een oplossing

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:58

Anneliesdj, jij doet het voorkomen alsof Bert van eigenaar naar eigenaar is gegaan door zijn gedrag, maar dit is niet waar.
Bij zijn eerste eigenaar moest hij weg, omdat het stel ging scheiden het en het huis (met grond) verkocht werd. Er was toen voor Bert en zijn vriendin geen plaats meer.
Ik heb hem toen opgevangen, met de intentie een ander baasje voor hem te zoeken en dat is toen Barmat geworden. Hij was al nooit een lieverdje (een typsiche Shet, zoals veel mensen zouden zeggen), maar dit gedrag, zoals hij het nu uit, heeft hij niet eerder vertoond. Wel streken, zoals angstige mensen wegjagen en bijten, maar dit aanvallen, ronduit agressief gedrag, had hij eerder niet en was dus ook niet de reden dat hij nu tot twee keer toe (en dus niet maar van hand tot hand) een ander tehuis heeft gekregen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 16:01

Jee...barmat...ik lees nu deze update...
ships zeg....

Diablo is het voor jou geen optie hem terug te zetten bij de paarden waar hij toen bij stond?
Kijken of het weer terug draait of dat er echt een steekje bij hem los zit?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:00

RK, dat durf ik niet aan. Als hij bij mij ook zo is, daar wil ik mijn twee weken oude veulens en mijn kleine kinderen (jongste is 5) niet aan blootstellen. Dus nee, dat durf ik niet.
Dat weet Barmat ook en samen proberen we een oplossing te zoeken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 19:33

Diablo schreef:
Anneliesdj, jij doet het voorkomen alsof Bert van eigenaar naar eigenaar is gegaan door zijn gedrag, maar dit is niet waar.
Bij zijn eerste eigenaar moest hij weg, omdat het stel ging scheiden het en het huis (met grond) verkocht werd. Er was toen voor Bert en zijn vriendin geen plaats meer.
Ik heb hem toen opgevangen, met de intentie een ander baasje voor hem te zoeken en dat is toen Barmat geworden. Hij was al nooit een lieverdje (een typsiche Shet, zoals veel mensen zouden zeggen), maar dit gedrag, zoals hij het nu uit, heeft hij niet eerder vertoond. Wel streken, zoals angstige mensen wegjagen en bijten, maar dit aanvallen, ronduit agressief gedrag, had hij eerder niet en was dus ook niet de reden dat hij nu tot twee keer toe (en dus niet maar van hand tot hand) een ander tehuis heeft gekregen.

Misschien komt het juist oa wel doordat hij steeds van tehuis wisselt.

Voor een paard (als sociaal kuddedier) is er bijna niets ergers dan verhuizen, weg van vertrouwde stal/wei, vertrouwd baasje, vriendjes en vriendinnetjes.

Het zal niet de enige reden zijn maar kan er best mee te maken hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 19:34

Heb jij niet enkele berichten terug gelezen? Lachen

Dat kan ik begrijpen diablo Ja

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 20:50

typisch shet....nou ik kan je wel zeggen dat een shet niet zo'n gedrag hoort te vertonen.
Jammer genoeg zijn ze niet allemaal op goed karakter gefokt en goed opgevoed (vooral in de beginjaren)
Denk dat Bert iemand nodig heeft die echt met hem werkt, dus vrijwel elke dag met hem aan de slag gaat, die hem uitdaging biedt. Misschien vind je wel iemand die er de tijd in wil stoppen en hem heropvoedt. Wel slim om even op papier zijn gedrag te vermelden en een handtekening erop.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 20:57

Anke schreef:
typisch shet....nou ik kan je wel zeggen dat een shet niet zo'n gedrag hoort te vertonen.
Jammer genoeg zijn ze niet allemaal op goed karakter gefokt en goed opgevoed (vooral in de beginjaren)
Denk dat Bert iemand nodig heeft die echt met hem werkt, dus vrijwel elke dag met hem aan de slag gaat, die hem uitdaging biedt. Misschien vind je wel iemand die er de tijd in wil stoppen en hem heropvoedt. Wel slim om even op papier zijn gedrag te vermelden en een handtekening erop.

Euh, Barmat hééft elke dag met hem gewerkt en is met hem aan de slag gegaan.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:05

Barmat schreef:
Maar kleine etterzak is niet meer van toepassing op Bert hoor Haha! Hij is zoooo lief geworden Ja Zolang ik maar lekker met hem bezig blijf en consequent blijf, gaat het prima. Als ik een paar dagen geen of minder tijd voor hem heb, merk je dat ook gelijk aan zijn gedrag Lachen

zeer herkenbaar gedrag voor dit soort pony's Vork

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:15

Waarom word er (gekke gok hoor), niet naar een kudde gezocht waar bertje opnieuw opgevoed wordt, mocht hij daar niet te oud voor zijn..?

Heb het eerder gezien bij mijn merrie, we hadden vorig jaar een awelshje gekocht, met het doel om deze als karrepony te gebruiken (bij de aankoop was het z'n geweldig leuk en rustig ponytje...?).

Eenmaal bij ons, was er geen land mee te bezeilen wanneer je iets vroeg. (borstelen kon dan nog wel, zolang je de hoeven met rust liet).

Ponytje gedraagde zich dan ook zo tegen andere paarden. Mijn merrie is een van de dominanste krengen die ik ken, heeft haar alle hoeken van de wei laten zien. Ponytje sloeg om in gedrag, ja je kon niet gaan verwachten dat het diertje als een mak schaapje achter je aan liep en zich ging gedragen als een kinderpony, maar het nodige respect voor ons was er uitendelijk wel.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:53

runningkawa schreef:
Heb jij niet enkele berichten terug gelezen? Lachen

Wat bedoel je? Dat hij nu weer in zijn oude gewoonte teruggevallen is? Dat veranderd niets aan de oorzaak.

Iedereen heeft het maar over in een kudde zetten en laten opvoeden door andere paarden maar daar ligt het probleem niet. Hij is een gevaar voor mensen, zelfs al zou hij heropgevoed worden door een kudde dan nog zal dat weinig of niets veranderen aan zijn gedrag tegenover mensen, dat moet door mensen opgelost worden.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 22:01

Ik denk dat er voor deze shet nog maar 1 huis is. . .

Rhinoooow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 22:08

wow, ongelofelijk... Nou is het niet gemakkelijk. heel veel succes met het maken van een beslissing. maar vroeger stond hij bij een merrie, hij is hengst, en nu staat hij bij een ??
henstjes die dekken/gedekt hebben en waar in het begin niet consequent mee omgegaan is, dat is moeilijk om er iets mee te doen. je moet constant herhalen wanneer ze iets fout doen (en dat werkt idd op de zenuwen!). begrijp dat je zegt dat het voor jou ook niet meer leuk is.
veel succes iig

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 22:11

Rhioooow, het is geen hengst hoor, stond wel bij een merrie (bij zijn eerste eigenaar, bij mij stond hij in een groep met van alles), maar toen was hij ook geen hengst.

Rhinoooow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 22:15

sorry heb niet alles gelezen. maar is hij vroeg geruind? heeft hij ooit gedekt? (en nou ja, sommige ruinen kruipen ook gewoon op hengstige merrie, toch?)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 22:21

Ik weet niet wanneer hij geruind is, ook niet of hij gedekt heeft. Maar bij ons heeft hij nooit geprobeerd hengstige merries te dekken, was daar helemaal niet mee bezig.