Vraag over gedrag van paarden met 2 kruinen op het hoofd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Re: Vraag over gedrag van paarden met 2 kruinen op het hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 11:21

il0nkii schreef:
Oké! Knipoog
Ik was erg benieuwt wat hier gezegt werd.
Er word me ook erg vaak af geraden om dit te doen als ik zeg dat ze al 12 is. Maar ik ben er zelf ook van overtuigd dat het toch op de een of andere manier moet kunnen!

kan prima hoor Haha!
vriendin van me heeft vroeger een fokmerrie beleerd die niet meer drachtig wilde worden, de merrie was toen 14.
ze heeft toen iets langer de tijd genomen om de merrie alles te leren,maar is helemaal goed gekomen hoor.
gewoon proberen Knipoog

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:09

il0nkii schreef:
Ik ha trouwens noch een vraagje Lachen
denken jullie dat het kan lukken om een paard van 12 jaar met 2 kruinen noch te beleren? Het is een duidelijk eigenzinnig paardje met de beschreven dingen in dit forum Knipoog

En ik had me gisteren noch een vraag bedacht maar kom er niet meer op Boos!
Die komt misschien binnekort wel.

Hey
Mijn merrie is ook 12 & heeft ook 2 ruinen onder elkaar op haar voorhoofd.
Zij was wel beleerd toen ik haar kocht maar heeft trauma's overgehouden van haar verleden & ik heb dus ook eerst vertrouwen moeten winnen voor ik er wat mee kon. Ik heb haar ook opnieuw beleerd...niet helemaal opnieuw maar toch deels. Er zaten heel veel fouten in haar dressuurafrichting. Het is me wel gelukt. Dus ik denk ook dat het je kan lukken als je eerst haar vertrouwen wint & natuurlijk met veel geduld. Knipoog

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 20:41

Zo de kogels is door de kerk, ik heb met mijn verzorgster gesproken en zij vind het zelf gelukkig een begrijpelijk besluit dat ik voor de gezondheid van mijn twee kruinen paard kies. Dank je wel voor het meedenken.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 21:00

knap dat je zo doorzet Ja

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 21:01

Mijn pony heeft ook 2 kruinen, en het klopt dat ze gevoeliger en emotioneel. Ze is verder heel erg eenkennig en vrij dominant.

ikwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 21:18

mijn kruising arabier x new forrest heeft ook 2 kruinen boven elkaar, een bruine in haar witte bles en daar boven een witte, ze is al 23 jaar een woesteling, beukt andere paarden, is vreselijk heet, dominant,iedereen moet haar eerst leren kennen en zij jou,en dan is ze prima te pruimen, mits je haar altijd in de gaten houdt, voor mij is het een top pony en het mooie: ze is onverschrokken en wil altijd winnen, ideale sportpony dus! Dat van die kruinen had ik al eerder gehoord en klopt helemaal bij haar, ze is gewoon heel gevoelig! Ik kijk altijd bij nieuwe paarden of ze wel een ipv meerdere kruintjes hebben, haha! Knipoog
foto:http://www.mijnalbum.nl/Foto=HU8ODVNH
denk mij even weg! Haha!

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 21:23

ikwa schreef:
mijn kruising arabier x new forrest heeft ook 2 kruinen boven elkaar, een bruine in haar witte bles en daar boven een witte, ze is al 23 jaar een woesteling, beukt andere paarden, is vreselijk heet, dominant,iedereen moet haar eerst leren kennen en zij jou,en dan is ze prima te pruimen, mits je haar altijd in de gaten houdt, voor mij is het een top pony en het mooie: ze is onverschrokken en wil altijd winnen, ideale sportpony dus! Dat van die kruinen had ik al eerder gehoord en klopt helemaal bij haar, ze is gewoon heel gevoelig! Ik kijk altijd bij nieuwe paarden of ze wel een ipv meerdere kruintjes hebben, haha! Knipoog
foto:http://www.mijnalbum.nl/Foto=HU8ODVNH
denk mij even weg! Haha!

Precies de beschrijvenis van mijn nf*arab met 2 kruinen. Mijne is alleen 18.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 21:30

ikwa, geweldige foto
en mooi dat je op zo'n manier met haar 2 kruinen om gaat Ja erg leuk om te lezen voor mij dat het ook zo kan!

ikwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 21:48

equidea: Ha wat leuk nog zo'n combi!
het schijnt dat de combi arabier / new forrest wel vaker dit type voortbrengt!
(en zijn vosjes ook wat moeilijker? dan heb ik het drie dubbel: kruinen, vos en combi forrest/arab!)
mijn juultje is geweldig, ze zal nooit steigeren of van die 'ik gooi je eraf' bokken geven maar na een gallopje is ze waanzinnig heet.....tolten/zijwaarts, gallop op de plaats etc.
toen ik zwanger was, en ook mijn nu weer zwangere vriendin, wij kozen en kiezen dan voor juul met rijden, ze schenkt ons meer vertrouwen dan mijn koele paint horse, juist omdat we alle nukken van juul kennen en accepteren, stelt ze ons niet voor verassingen!
oja, met eten is ze een ramp, ze beukt naar onzichtbare vijanden, incl haar waarschuwingssnuiven, als we er dan achterlangs moeten (en dat is elke keer weer) roepen we altijd keihard: juul waag t niet! en dan is het even taxeren.....rimpeltjes boven de ogen betekent niet proberen!

ikwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 21:50

ik ben trouwens beroemd bij ons in de omgeving; die van die pony waar je niet bij in de buurt moet komen, ik ben ook getraint in paarden ontwijken! Cool

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 21:54

hihi wat een verhaal..
dat vosjes moeilijker zouden zijn geloof ik trouwens niet in Knipoog

net zulke mooie fabeltjes als de duimdruk van Allah en noem maar op Haha!

ikwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 22:04

je hebt een spreekwoord: 'rooien en valen zijn donderstralen' maar dat is meer van toestemming op mensen, haha, fabeltjes zijn wel leuk!

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 22:06

ikwa schreef:
equidea: Ha wat leuk nog zo'n combi!
het schijnt dat de combi arabier / new forrest wel vaker dit type voortbrengt!
(en zijn vosjes ook wat moeilijker? dan heb ik het drie dubbel: kruinen, vos en combi forrest/arab!)
mijn juultje is geweldig, ze zal nooit steigeren of van die 'ik gooi je eraf' bokken geven maar na een gallopje is ze waanzinnig heet.....tolten/zijwaarts, gallop op de plaats etc.
toen ik zwanger was, en ook mijn nu weer zwangere vriendin, wij kozen en kiezen dan voor juul met rijden, ze schenkt ons meer vertrouwen dan mijn koele paint horse, juist omdat we alle nukken van juul kennen en accepteren, stelt ze ons niet voor verassingen!
oja, met eten is ze een ramp, ze beukt naar onzichtbare vijanden, incl haar waarschuwingssnuiven, als we er dan achterlangs moeten (en dat is elke keer weer) roepen we altijd keihard: juul waag t niet! en dan is het even taxeren.....rimpeltjes boven de ogen betekent niet proberen!

Het is alsof je mijn pony beschrijft. De mijne is in de galop altijd heet ja, Alhoewel het steeds beter gaat! Ze rijd zo ontzettend prettig, vlakke gangen en nooit 1 stap verkeerd (voor de juiste persoon.) Ze wilt voor je presteren, verder gaan dan dat ze lichamelijk kan, hier moet ik soms erg mee oppassen.
Het enige nadeel aan haar is dat ze met maar heel weinig mensen en bijna geen enkel paard kan opschieten. Ze laat heel duidelijk merken wanneer iets niet goed zit of wanneer ze iets gewoonweg niet wilt.
Als ik haar zie is het alsof ik in de spiegel kijk, ik kan mezelf in haar uitlezen. Misschien dat ik daarom als eigenlijk de enige het zo goed met haar kan vinden. Ze is verder bruin zonder enige aftekening.

We hebben hier nog een arab*nf kruizing alleen hoger in het bloed (wel vos). Met maar 1 kruin, hij is gek op alles en iedereen eigenlijk, totaal verschillend van mijn pony.

Edit: mijne heeft er nogal een handje van om achter mijn moeder aan te rennen, omdat mijn moeder altijd schreeuwend in rondjes wegrent als mijn pony dat doet Koe Clown . Je kan ook echt zien aan mijn pony dat ze het doet om te pesten (oren naar voren, staart in de lucht).
Mijn pony doet er alles aan om mensen te pesten en bang te maken. (tanden laten zien, oren in de nek. maar echt iets doen, doet ze niet Vork ).
Laatst bijgewerkt door Equidea op 30-01-08 22:14, in het totaal 2 keer bewerkt

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 22:08

Toevallig zie ik hier wel veel vosjes voorbij komen, toeval of niet.
Gemeen is mijne naar mij toe niet, maar bij de verzorgster leek hij er wel op uit te zijn om haar te grijpen. We zijn zondag wandelen geweest en hij dook iedere keer op haar af, of met ontblote tanden of met zijn achterbenen. Terwijl mijn neefje van 4 met hem kan wandelen zonder problemen, en hij dit bij mij ook niet doet. Ik moet me dan beheersen om niet heel boos te worden, want als ik boos wordt, dan verergert het tot een storm windkracht 11 wat je aan de lijn hebt lopen. Ik zeg altijd maar het is een gek paard, maar ik mag dat gekke wel. Ik zal ook eerder een twee kruinen paard erbij kopen dan een hele brave.
Want wat kan ik me daar aan ergeren, zo'n brave pony die alleen maar doet wat je vraagt en nooit jolig doet, vermoeiend.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 22:11

Grappige is dat als ik dit topic doorlees dat bijna elk paard heel erg op mijn pony lijkt qua karakter.

Zou je toch bijna gaan denken dat die kruinen er wel iets mee te maken hebben.

ikwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 22:24

juul kan ik ook alles mee,ze heeft het ook niet op mij voorzien (en anders praat ik het gewoon goed, Haha! ; zovan: ja, je weet dat als ze eet dat ze kan uithalen, loop er dan ook niet langs!) ze heeft overigens nog nooit iemand geraakt (mens dan he) maar wel op een millimeter net niet geraakt is vaak voorgekomen, alsof ze t berekent!
sonjim: inderdaad net de mijne! kindjes kunnen er in de paddock zonder problemen op rijden maar buiten met een volwassene, oei! en dan van die schijnaanvallen met de tanden bloot uitvoeren, is ook altijd leuk aan de longe, even op de achterbenen naar je toe komen lopen enzo....ik vind het wel leuk (mag ook wel na 23 jaar). en ze was echt (toch die 2 kruinen) al zo toen ik haar kocht (3 maanden oud).
nog een leuke: ze liep altijd zo op de trailer, tot we haar eens uit kliniek utrecht moesten ophalen en ze niet wilde, ging een ervaren paardenmeid zich er mee bemoeien dat die het wel even zou doen, haha ik wist al dat t niet zou lukken,ik zag het aan juuls ogen, vervolgens (na een uur, je schaamt je zo'n beetje dood) kwam de heel oude stalhulp van de kliniek met een heksenbezem aanzetten, hij zei: in die 100 jaar dat ik hier rondloop is het nog niet voorgekomen dat ik er eentje niet in krijg, nou.....dit werd zijn eerste, ze beukte de bezem door tweeen en was over de rooie niet te kort, achteraf had ik spijt dat ik mij liet imponeren door de omstanders maarja....
uiteindelijk heb ik het haar tot rust gekregen en het netjes gevraagt: lieve lieve juultje stap er nou alsjblieft in, en jahoor ze ging op de trailer! als ze iets niet wil dan wil ze niet, niets krijgt haar dan zover!

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 22:35

ikwa schreef:
juul kan ik ook alles mee,ze heeft het ook niet op mij voorzien (en anders praat ik het gewoon goed, Haha! ; zovan: ja, je weet dat als ze eet dat ze kan uithalen, loop er dan ook niet langs!) ze heeft overigens nog nooit iemand geraakt (mens dan he) maar wel op een millimeter net niet geraakt is vaak voorgekomen, alsof ze t berekent!
sonjim: inderdaad net de mijne! kindjes kunnen er in de paddock zonder problemen op rijden maar buiten met een volwassene, oei! en dan van die schijnaanvallen met de tanden bloot uitvoeren, is ook altijd leuk aan de longe, even op de achterbenen naar je toe komen lopen enzo....ik vind het wel leuk (mag ook wel na 23 jaar). en ze was echt (toch die 2 kruinen) al zo toen ik haar kocht (3 maanden oud).
nog een leuke: ze liep altijd zo op de trailer, tot we haar eens uit kliniek utrecht moesten ophalen en ze niet wilde, ging een ervaren paardenmeid zich er mee bemoeien dat die het wel even zou doen, haha ik wist al dat t niet zou lukken,ik zag het aan juuls ogen, vervolgens (na een uur, je schaamt je zo'n beetje dood) kwam de heel oude stalhulp van de kliniek met een heksenbezem aanzetten, hij zei: in die 100 jaar dat ik hier rondloop is het nog niet voorgekomen dat ik er eentje niet in krijg, nou.....dit werd zijn eerste, ze beukte de bezem door tweeen en was over de rooie niet te kort, achteraf had ik spijt dat ik mij liet imponeren door de omstanders maarja....
uiteindelijk heb ik het haar tot rust gekregen en het netjes gevraagt: lieve lieve juultje stap er nou alsjblieft in, en jahoor ze ging op de trailer! als ze iets niet wil dan wil ze niet, niets krijgt haar dan zover!

Meen je dat van dat longeren nou sirieus Clown Die van mij doet precies maar dan ook precies hetzelfde. Haalt vaak genoeg uit, ook in de wei. Maar nog nooit iemand geraakt of echt pijn gedaan (idd die mm verschil). De enige keer dat ik van haar was afgevallen, was door een eigen fout van mij. En ik had sirieus een spijtgevoel omdat mijn pony me stond aan te kijken met van die grote kijkers van, oh nee wat heb ik gedaan, leef je nog wel Ach gut. (het was bijna alsof ze verdrietig was erom).

Bij mijn pony kan ik trouwens tegenwoordig alles maken als ze staat te eten, heeft ook 2 jaar geduurd. (anderen mensen moeten het niet proberen trouwens aangezien ze echt kwaad kan worden daarom en dat blijft ze dan ook).
Laatst bijgewerkt door Equidea op 30-01-08 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 22:35

hier nog een vosje met 2 kruinen Ja Clown

de bovenste foto op roos haar site is van mijn merrie, en ik merk dat ik Zoë in heel veel verhalen hier terug ken!

ik heb haar nu 4 jaar, en ze is nu 8.. en ik moet zeggen dat ze in die tijd super veel veranderd is! niet alleen kwa paard zelf, maar ook vooral in haar karakter Ja

ik leerde haar kennen als een super pittige dame, erg heet, schrok snel, wilde heel graag en hard werken en was niet moe te krijgen.

toen ik haar net had was ze ook heel dominant tegen over mij én andere paarden, ze was de jongste in de kudde, maar wel de leider.
met buitenrijden moest ze altijd voorop, anders ging ze zo lopen drammen. ik heb hele lastige tijden met haar gehad.

ze ging om de onbenulligste dingen op haar achterbenen staan..
tot een keer dat ze schrok van een blaadje, en we achterover doorklapten.. dat is nu 2,5 jaar geleden, en ze heeft sindsdien maar 1 a 2 keer gesteigert.

longeren was al helemaal een probleem, na een half rondje draaide ze zich naar je toe, ging woest stampen en briesen.. was niks mee te beginnen

springen was net zon verhaal. dat vond ze zo gaaf, dat ik niks meer te vertellen had, ze moest en zou over die hindernis.

maar in de omgang ( poetsen, wandelen enzv) was ze super vriendelijk en eerlijk! met dressuur super makkelijk te rijden, en wilde ook alles leren!

ze stond 24/7 buiten, maar zo gauw ze een aantal dagen op stal moest, werd ze knettergek! dan moest ik dus ook echt eerst losgooien voor ik er op kon.

nadat we van stal zijn verhuisd is alles anders geworden ( nu 2 jaar geleden)
ze bleef de leider van de kudde, maar toloreerde andere paarden voor haar, met buitenrijden wil ze nog steeds graag voorop, maar ze vind het niet erg als ze alleen achter zou moeten blijven.

het longeer probleem is helemaal opgelost, allebei de kanten zoekt ze zelf de ontspanning op, en ze probeerd ook niet meer naar je toe te draaien Ja

springen is zo veel verbeterd, het enige waar we nu nog wat problemen mee hebben is het tempo, ze is altijd een paard geweest die graag vooruit wil, en dat zal ze altijd ook blijven Ja

ze leert steeds meer dingen, en ze vraagt er zelf ook om om dingen te leren.

maar o wee als ik haar boos maak, dan blijft ze de hele dag boos op mij, ik kan met snoepjes komen en lief tegen haar doen, maar denk maar niet dat ze toe geeft.
en zo is het ook andersom, als ze weet dat ze wat verkeerd heeft gedaan gaat ze zo zitten slijmen Ja

het is een heel typisch paardje, met een heel fijn karakter Ja altijd tegen iedereen vriendelijk, erg werklustig, maar soms idd erg stressvol om niks.

maar om eerlijk te zijn.. een paard uit 1000 Ja
echt een geweldig beest Haha!

(wow, een heel verhaal geworden.. maar wel typisch Zoë Knipoog Nagelbijten / Gniffelen Lachen

Zoetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 22:38

de mijne is idd ook zo dat in de bak iedereen er op kan, maar zogauw we de bossen in gaan word ze idd een duiveltje..

heel de rit dribbelen, vragen om lange teugel, zogauw ze lange teugel heeft die nemen en er tussen uit naaien.
ze laat tijdens het rijden altijd haar tanden zien.. heb daar ook genoeg foto's van Clown

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 22:42

Zoetje_ schreef:
de mijne is idd ook zo dat in de bak iedereen er op kan, maar zogauw we de bossen in gaan word ze idd een duiveltje..

heel de rit dribbelen, vragen om lange teugel, zogauw ze lange teugel heeft die nemen en er tussen uit naaien.
ze laat tijdens het rijden altijd haar tanden zien.. heb daar ook genoeg foto's van Clown

De mijne heeft zelfs in het bos een 4e gang ontwikkeld. Clown Die heeft zichzelf de telgang aangeleerd door dat eeuwige gedram van haar. Vooral de terugweg is vaak vreselijk.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 22:43

Jimmy doet maar een ding met longeren, naar mij toe komen en knuffelen. Naar mij toe is het vooral een knuffelpaardje. Boos als hij te weinig aandacht krijgt, maar dat maakt hij heel snel duidelijk. Zijn grootste probleem is het omgaan met andere mensen. Hij snapt ze niet, reageert dan op zijn manier agressief en de meeste straffen dat af en helaas pindakaas, maar dat vergeeft hij je niet snel.
Overigens heeft hij wel een extra handicap doordat hij slecht ziet. Hierdoor heeft hij natuurlijk wel sneller stres. Ik merk wel dat het drammerige en voorop willen lopen bij hem minder wordt en dat hij juist relaxer wordt als ik beide pony's meeneem met wandelen.

Zoetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 22:45

haha nou dat is wel heel erg dan! dat heeft ze gelukkig niet, al word dat dribbelen soms ook een soort van extra gang Nagelbijten / Gniffelen
en idd.. de terug weg Clown

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 22:45

leuk om al jullie verhalen te lezen, leer er veel van voor mijn analyses Ja

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 22:47

Heb je nog meer van dit soort typische kenmerken in combinatie met gedrag?

ikwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 22:52

jeetje, dit lijkt echt allemaal op de mijne! ik ben dus niet de enige met zo'n geval!
juul vind springen geweldig, haat het om opgesloten te staan (staat ook altijd buiten),wil voorop, en dat doe ik ook want anders heb ik weer een helse rit.... rukt met plezier de teugels uit mijn handen en dan vol gas! ik rij tegen al mijn principes in met martingaal, anders heb ik met een buitenrit haar oren in mijn mond! ze heeft waanzinnige gangen maar vroeger zei de jury wel: is het niet beter om te springen met haar?ze is zo heet! elke terug weg transformeert ze in een ijslander
oja: als je drijft ontzettend met de staart zwiepen, van jullie ook? ze is trouwens al jaren flink ziek maar juist door haar power denk ik dat ze er nog steeds is! ze is ook western geschoolt, spinnen was geen probleem, haha!