Je Paard Schoppen!???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

hiboune

Re: Je Paard Schoppen!???

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 20:00

tjah van mij krijgen ze hem ook wel eens ja..
eerst probeer ik het met stem verheffing of een tikje op de neus maar als ze door blijven etteren(lees met bandages omdoen proberen te slaan, happen naar je of ongeduldig zijn op de foute momenten) tjah dan kunnen ze een schop verwachten..(ze hebben wel altijd eerst een waarschuwing gehad!)
soms is het gewoon nodig.. maar meestal is mijn stem verheffen al genoeg! gelukkig..

mijn mening ja soms is het nodig

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 20:13

Slaan op het hoofd doe ik zeker niet.
Hij krijgt een schop als ie erg lastig is en stem niet meer helpt (de mijne kan naar het gevaarlijke toe doorgaan)
Dan begrijpt ie het gelijk en is zijn bui ook gelijk over.

Tevens beloon je je paard ook vaak met klopjes met de hand.
Om duidelijk door te komen en verwarring en kopschuw te voorkomen toch liever die trap dan.
Dit staat ook het dichtst bij hun natuur volgen mij.

Mijn paard weet gelijk dat ie te ver is gegaan dan.
Is ik mijn hand ophef of boze toon aanneem pakt ie mij te grazen als ik pech heb.

Bij elk paard is het andere hoe ze erop reageren natuurlijk.

Mijn vroegere merrie hoefte ik geen schof te geven. Die werd laaiend.
Die kon een tik nog net hebben.

Zolang de bestraffing terecht is heb ik er geen problemen mee.
Soms zie je alleen van die kinderen die stoer doen en onterecht trappen en slaan terwijl de pony/paard helemaal niks fout doet. Dat is echt te fout voor woorden. Boos!

Roverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 20:26

Ik ken wel mensen die het doen, en ook iemand die het paard kreupel heeft geschopt.
Ik vind het eigelijk best sneu, met aansingelen bijv als het paard z'n buik uitzet
geef ik soms een knietje, maar dan niet baf hard zin z'n buik, maar gewoon een waarschuwing dat
hij zich neit moet aanstelen. soms een tikje op de borst, want als ik dat op z'n neus doe,
gaat hij alleen maar bijten en bokken.. Tong uitsteken

Veerluh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 23:54

Ik heb het hele topic niet gelezen..

Maar als een paard iets doet wat niet mag(proberen te bijten/trappen) geef ik hem gewoon een corrigerende tik op die plek! Dan weet hij meteen wat hij fout doet..! Ik beloon dan wel precies op diezelfe plek.. anders word het misschien een plek die hij vervelend gaat vinden!

Schoppen eerlijk gezegt nog nooit gedaan. Ben wel eens getrapt door een paard.. Maar ik ben toen meer naar zijn hoofd toe gelopen zodat hij meer voor me weg moet gaan..als het ware..
Misschien schop ik ooit als een reflax(hoe schrijf je dat..? Tong uitsteken) maar ik denk niet egt badacht!

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 02:29

Lara_Silver schreef:
Citaat:
Mijn andere paard(hengst, staat in kudde) heeft mij een keer gebeten toen ik hem kwam controleren(wondjes etc) en toen heb ik zijn oor gepakt en zo hard gebeten als ik kon, ook nooit meer gedaan.

Lijkt me wel moeilijk, een paard in zn oor bijten. Nagelbijten / Gniffelen
Is dat niet een probleem met de hoogte enzo? Tong uitsteken

Het lijkt jou misschien moeilijk maar dat is het niet hoor Tong uitsteken
Als ik op een gemene manier in mijn borst word gebeten en dan heb ik het niet over een snelle hap maar een lange harde, en meneer laat los, is het niet zo moeilijk om 'm bij zijn oor te grijpen en terug te bijten.
En haren in mijn mond maak ik me niet zo druk om, zoveel haar heeft ie niet op zijn oor!
Uiteindelijk heeft hij eventjes pijn gehad en heb ik 5 weken met een blauwe tiet gelopen, zelfs een bh deed pijn.
En nee verder haal ik niet veel fratsen uit bij mijn paarden, maar als ze mij gericht iets aan doen doe ik dat ook.
Gelukkig is tegenwoordig stem verheffen wel genoeg, en ik heb een hele goede band met mijn paarden.
Die in de kudde dan niet, maar die staat dan ook in een kudde waar ze elkaar ook behoorlijk grijpen en verder bemoei ik me ook niet met zijn gedrag, maar hij moet mij niet gaan zien als zijn vriendjes in de kudde.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 06:22

't zal wel aan mijn paarden/pony's hebben gelegen,ik heb nog nooit hoeven schoppen. Helaas in kindertijd wel geleerd zweep te gebruiken, maar sinds ikzelf denk, doe ik dat ook niet meer.
Voor het singelen,wat geduld en wat stappen maken,dan ben ik er ook. Voor gericht bijten/trappen,tot nu toe goed gekeken en voorgeweest...stemverheffen werkt ook. Ik ben echt ANTI!!! waarom???omdat ik een hekel heb aan en "zinloos" en geweld. Ik Blond vraag me af of al die schoppen en tikken langdurig effect hebben..................

en om wat reacties te ondervangen......nee...geen penny, ik ben vrouw 32 jaar die al even meedraait, ook jonge paarden en nee geen softie, dus geen foei hoor dat mag je niet doen..., duidelijk, consequent, geduld en heel veel lichaamstaal gebruiken en waarschijnlijk heeeeeeeeel veel geluk met mijn paarden/pony's Clown

Maar als het werkt voor iemand anders,ook goed, want oordelen wil ik niet!!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 09:09

Als je geen geduld hebt dan is schoppen of meppen het makkelijkst, want het is dan gelijk klaar zeg maar.Met geduld kom je vaak best ver, al zal dat bij sommige paarden wat langer duren.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 09:23

Ania schreef:
als ze naar mij schoppen schop ik terug. simpel

Ik denk eerlijk gezegd als ze de kans hebben gehad om jou een trap te verkopen,dat je weinig meer terug doet Vork

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 09:33

Toen ik mijn merrie net een week had heeft ze geprobeerd om te kijken wie de baas was, ze had eerst geprobeerd te bijten, ik heb haar gewoon terug gebeten.
Een paar dagen later heeft ze geprobeerd te trappen (miste mij net) toen heb ik haar meteen terug getrapt op haar kont.
Ze heeft sinds die tijd nooit meer gebeten of getrapt, het was dus duidelijk.

Ze is bij haar vorige eigenaar geslagen en dat merk je nog maar ze is zeker niet bang voor mijn been dus voor haar maakt een tik met de hand of een schop wel degelijk verschil.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 09:56

Tja als een paard echt zó vervelend bezig is (en dan heb ik het over happen, gericht trappen en dat soort dingen) kan die wel een schop verwachten (en dat is echt zelden bij mij). Tuurlijk ga ik ook vriendelijk met de paarden om, maar veiligheid gaat voor alles! Dan maar even een schop, daar wordt een paard van 600kg echt niet slechter van, ik als meisje van 60kg ben echter niet blij met een gerichte trap Ja.

Verder ga ik helemaal met Cassidy mee!

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 10:10

Pas voor het eerst mijn paard geschopt, hij ging echt veelste ver en ik was erg moe dus kon het niet van hem hebben op dat moment. Tsjah misschien niet erg handig maar hij heeft ook weleens een slechte dag waarop hij stomme dingen doet naar mij toe. Ik had wel meteen zijn aandacht. Een meneer had gezien dat ik mijn paard een schop gaf (het was trouwens meer aan stomp met mijn voet, niet zoals je tegen een voetbal trapt ofzo Knipoog), die vent kwam dus achter me aan dat ik mijn paard mishandelde en dat hij er werk van ging maken. Mijn paard had gewoon zo iets van heeej wat doe je nu, hij krimpte echt niet in elkaar van de pijn ofzo. Vermoeiend, van die mensen die geen verstand hebben van paarden maar zich er wel mee bemoeien.

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 10:12

neej haast nooit tenzij de pony mij echt zeer doet, maar het is vaker andersom.. Tong uitsteken

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 11:16

DarkShines schreef:
Pas voor het eerst mijn paard geschopt, hij ging echt veelste ver en ik was erg moe dus kon het niet van hem hebben op dat moment. Tsjah misschien niet erg handig maar hij heeft ook weleens een slechte dag waarop hij stomme dingen doet naar mij toe. Ik had wel meteen zijn aandacht. Een meneer had gezien dat ik mijn paard een schop gaf (het was trouwens meer aan stomp met mijn voet, niet zoals je tegen een voetbal trapt ofzo Knipoog), die vent kwam dus achter me aan dat ik mijn paard mishandelde en dat hij er werk van ging maken. Mijn paard had gewoon zo iets van heeej wat doe je nu, hij krimpte echt niet in elkaar van de pijn ofzo. Vermoeiend, van die mensen die geen verstand hebben van paarden maar zich er wel mee bemoeien.

Daar heb je gelijk in! Zo'n iemand heb ik ook gehad, ik schopte me paard tegen zijn been aan(ook niet hard alleen van: Hé, opassen jij!) Toen werd iemand zo boos hé. We hebben elkaar hellemaal uitgescholden. Gelukkig is diegene van mijn manege af.
Dus heb ik daar geen last meer van. Knipoog

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 11:17

Als mijn paard schopt schop ik terug, dat hebben ze gewoon neit te doen en vind ik dus volkomen terecht

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 12:00

ik lees hier heel vaak : ik verkoop mijn pony een schop als hij mij schopt!

nou mijn vraag: schopt joun pony je Verward
dan moet je hem wel zo ver hebben gekregen dat hij jou een trap wil geven!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 12:03

Mijn pony schopt mij nooit meer, doordat ik hem in het begin een schop verkocht als hij mij een schop gaf.
Hoe ver ik hem had gekregen dat hij mij aanviel? hij was een puberende pony die de baas wou zijn.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 12:04

_Charlotte_ schreef:

Mijn merrie heeft in de eerste week dat ik haar had gedaan, daarna wist ze wie de baas was en heeft ze het niet meer gedaan.

Ik denk dat het vaak net als bij paarden onderling een status gevecht is, wie is de baas.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 12:06

sanne83 schreef:
Welshcobfan schreef:
Ik heb mijn paard het trappen en bijten juist afgeleerd door structureel als hij dat deed: nee en een schop (of kneep) terug te geven. Heeft perfect geholpen. Nu is alleen: 'nee' zeggen voldoende.

maar hij blijft het dus proberen om te bijten en te trappen Clown

Soms dreigt hij wel, oren naar achteren etc maar hij doet dan nooit wat. Als hij de oren naar achteren doet, hoef ik alleen maar :'nee' te zeggen en hij gedraagt zich weer. Dus nee, hij probeert niet te bijten of te trappen (poging doen tot bijten/trappen keur ik namelijk ook niet goed)

love_falko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 12:08

Ik heb geen eigen paard maar op de manege zijn er genoeg die goed kunnen bijten en trappen.
Ik schop ze nooit maar ze krijgen soms wel een tik.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 12:11

Hangt er vanaf bij welk paard. En wat ze juist doen. En het belangerijkste waarom?
Als m'n paard een tijd niet naar buiten is geweet (drie dagen ofzo) kan ze ook wel eens zot doen, En niet altijd even leuke dingen. Dan ga ik even de bak uit en laat ik haar doen, dan mag ze zoveel haar kont in de lucht smijten als ze wil, en zoveel naar boven gaan als ze wil. heeft ze gedaan; Dan ga ik erin.

Heeft niets met respect te maken, maar met Energie, en frisheid. En de situatie, paarden die tegen hun box schoppen, paarden horen eten, en een frisse wind langs je heen is niet bepaald leuk.

Moest mijn paard iets proberen los ik het op met stemhulpen of een tik. Schoppen doe ik niet bij haar omdat ze het een paard is die rap onzeker word, en al rap door heeft dat ze iets niet mag als ik haar een tik geef. (is voor haar al een 'zware' straf)

Maar ik ken paarden/pony's die door kunnen gaan en een simpel tikje werkt dan niet. Dan kunnen ze er wel een verwachten! (moest er iets gevaarlijk gebeuren, schoppen oid)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 12:13

marleen_usar schreef:
Als je geen geduld hebt dan is schoppen of meppen het makkelijkst, want het is dan gelijk klaar zeg maar.Met geduld kom je vaak best ver, al zal dat bij sommige paarden wat langer duren.

Ik heb tenminste nu geen dominate, gevaarlijke pony meer. Dat ging met geduld. Want natuurlijk schop je niet direct. Als het paard zich vervelend gedraagt waarschuw je eerst, maar als hij dan nog doorgaat en daadwerkelijk uithaald naar je dan krijgt hij wat hij verdient.
Je kan ook téveel geduld hebben...
Zelfs bij NH zijn consequentes verbonden aan slecht gedrag, maar ook dat werkt pas als je echt goed met NH bezig bent. En laat ik daar nou niet mee bezig zijn Clown dus voor mij heeft die methode van discipline geen zin (je moet niet half ergens aan beginnen). Belangrijkste is consequentie in opvoeden!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 12:15

Als een van mijn paarden dreigt te gaan schoppen heeft ie er van mij al een schop onder zijn hol te pakken. Dus ja, ik schop mijn paard. Maar da's hooguit 2-3 keer in een paardenleven. Dan is het al wel duidelijk dat ik geen losse beentjes tollereer en hoef ik niet weer te schoppen.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 12:26

_Charlotte_ schreef:

Mýn pony's schoppen niet (meer). Door de opvoeding die ze hebben gekregen.. En ja, dat was 1x een schop geven en toen wisten ze wel wie de baas was. Maar bij de manege heb je genoeg paarden die wel eens uithalen..

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 14:40

ik heb een 3-jarige hengst, en die krijgt ook af en toe flinke schoppen hoor...

maar hij is nu echt in een fase dat hij de baas wilt zijn...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 14:44

Als het moet skup ik ze naar Tokio en terug...... lliever niet natuurlijk, maargoed....... bij sommige paarden ontkom je er gewoon weg niet aan