Hoefsmit trapt paard, zeg je er wat van?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tessyke

Re: Hoefsmit trapt paard, zeg je er wat van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 17:23

mijn hoefsmid corrigeert waar nodig is en dat keur ik goed
ze is onlangst gekomen voor mijn paarden en ze zag daarna bont en blauw...
paardjes van mij moeten dus gecorrigeert worden Clown

marieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 20:48

ik vind het alleen acceptabel als mijn paard echt slaat naar de smid..verder tolereer ik dat niet.
Niemand slaat mijn paard...ik zelf al niet eens.
Ik verwacht/eis zelfs van een goede hoefsmid dat deze ook moeilijke paarden kan beslaan zonder fysiek geweld...dat wil niet zeggen dat hij/zij geen vocale correctie kan geven...en in het ergste geval een praam om mag doen, mits deze op correctie wijze wordt gebruikt en niet misbruikt.
Als mijnhoefsmid dat zou doen dan neem ik direkt een andere.

_Jesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 21:22

inderdaad, als mijn paard wat doet wat echt onacceptabel is, dan zou een corrigerende tik op zn plek zijn.....Maar ik heb ook wel eens zien gebeuren dat een hoefsmid een paard trapte omdat deze niet stil stond.....nou dat vind ik echt belachelijk en daar heb ik dan ook wat van gezegd.......

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 23:40

wat een onzin! nee het is niet normaal als je smid je paard trapt. en het ligt ook niet aan het paard, maar aan de opvoeder. het verbaast me in dit soort topics altijd, hoeveel paarden er problemen veroorzaken, waardoor geweld geoorloofd wordt. waar is dan toch de basisopvoeding?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 08:09

tessyke schreef:

Misschien moet je je paarden eens wat manieren aanleren dan? Clown
Ik snap dit soort verhalen nooit zo goed, maar o wee als ik zeg dat mijn NBer niet mag slaan (doet 'ie gelukkig ook niet, is niet zijn manier). Dan vallen er altijd bepaalde bokkers over je heen. Haha!
Ik heb mijn paard gewoon geleerd voetjes te geven, wat geduld te hebben, stil te staan enzovoort. Daar is nooit een klap bij gevallen en geloof me, hij vond het niet makkelijk, hoor, als jonkie (evenwicht, geduld, stil staan, vertrouwen hebben in degene die zijn benen doet). Kwestie van heel veel oefenen en geduldig blijven. En gelukkig had mijn NBer dat geduld ook in het begin en nu gaat het heel gemakkelijk.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 08:25

same here. ik heb nu een smid die echt heel rustig is, alle tijd voor ze neemt, en nooit boos wordt. Faram vindt het heel eng, omdat er bij mijn oude smid steeds te kort bekapt werd, en omdat hij geen geduld had met Faram. nu gaat het al stukken beter gelukkig, Faram is een heel makkelijk paard, als er maar rust is. een smid die erheen loopt, hem pakt, en begint te knippen zal hem dan ook niet zo gemakkelijk meer kunnen bekappen. terwijl als men even de tijd neemt, goeiedag zegt, praat tegen hem, en niet beweegt alsof ie de trein nog moet halen, er niks aan de hand is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 08:35

Ja, Merrieveulen, ik had voorheen ook zo'n hoefsmid die zelf zo onrustig en gestressed was en Sam pikte die stemming meteen op (ik ook trouwens Haha! , ik kan daar echt niet tegen). Sam begon dan meteen te draaien, zijn evenwicht snel te verliezen en zijn benen terug te trekken. Nou, echt niet, dat die man mocht rammen (wat 'ie wel wilde) van mij. Jammer dat zo'n persoon niet begrijpt dat hij zelf de oorzaak is. Iets wat ik zo vaak bij diverse hoefsmeden heb gezien. Ik ben er zelf dus ook ALTIJD bij, omdat ik teveel nare dingen heb gezien bij het bekappen en beslaan en dat gaat mijn paard echt niet gebeuren.

Ik vond het ook echt een verademing om iemand met Sam bezig te zien die zelf een Parelli-achtergrond had en de rust zelve is in zijn omgang met paarden. Hetzelfde gold voor de tandarts, die nam echt de tijd, wilde het paard eerst 'aanvoelen' en het werkte als een speer. Sam was ineens een mak lammetje. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 08:39

Mijn vorige smid trapte mijn paarden ook nooit, zou niet weten waarom ook Lachen
Maar ik heb hem wel eens een paard een klap zien geven...en niet erg onterecht. Beest wist heel goed wat de bedoeling was maar had bedacht dat dat niet hoefde, zijn baasje liet namelijk ook het been los als hij eens trok en hij vond dat de smid dat ook maar moest doen. Smid had daar na een paar keer een woordelijk pas op toch een andere gedachte over

Voed je paard op en je hebt geen klachten Lachen
Zo makkelijk om de smid de schuld te geven...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 08:49

SLAAN IS ALTIJD ONMACHT !

Als eigenaar behoor je ervoor te zorgen dat je paard bekappen of beslaan goed kan ondergaan.Is je paard desondanks onrustig dan ligt dat aan de aanpak: even pauze nemen, tot rust laten komen, en als dat niet werkt een andere hoefsmid zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 08:51

Bij die onmacht staan veel paarden toch wel stil Haha!
paarden onderling die tikken, is dat ook onmacht?

En als pauze nemen niet werkt?
Dan heb je zo alle smeden in de regio gehad Haha!

naar jezelf kijken, niet naar de smid

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 08:59

runningkawa schreef:
Bij die onmacht staan veel paarden toch wel stil Haha!
paarden onderling die tikken, is dat ook onmacht?

En als pauze nemen niet werkt?
Dan heb je zo alle smeden in de regio gehad Haha!

naar jezelf kijken, niet naar de smid

Jouw verhaal gaat in mijn persoonlijke ervaring dus niet op. Daar lag het toch echt aan de smid. Lachen
Ik vind trouwens dat je altijd naar alle kanten van de zaak moet kijken. Maar als een hoefsmid zelf ongeduldig, onbehouwen en ruw is, kan 'ie van mij meteen vertrekken. Helaas ken ik er een aantal hier uit de buurt, die bij mijn paard niet in de buurt mogen komen (van mij, wel te verstaan). Het gaat om mijn paard (die verder niet gevaarlijk is, hoogstens wat spanning voelt en dat misschien uit) en als ik mensen inhuur, mogen ze hem netjes behandelen.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 09:04

Nadya schreef:
tessyke schreef:

Misschien moet je je paarden eens wat manieren aanleren dan? Clown
Ik snap dit soort verhalen nooit zo goed, maar o wee als ik zeg dat mijn NBer niet mag slaan (doet 'ie gelukkig ook niet, is niet zijn manier). Dan vallen er altijd bepaalde bokkers over je heen. Haha!
Ik heb mijn paard gewoon geleerd voetjes te geven, wat geduld te hebben, stil te staan enzovoort. Daar is nooit een klap bij gevallen en geloof me, hij vond het niet makkelijk, hoor, als jonkie (evenwicht, geduld, stil staan, vertrouwen hebben in degene die zijn benen doet). Kwestie van heel veel oefenen en geduldig blijven. En gelukkig had mijn NBer dat geduld ook in het begin en nu gaat het heel gemakkelijk.

de paarden dat haar bont en blauw hebben gekregen waren 2 jaarlingenwaarvan 1 nog nooit bekapt was en de andere nog maar 1 keer toen ze nog vrij jong was Knipoog

mijn veulentjes kunnen ook perfect voetjes geven maar alleen bij mij, blijkbaar zijn ze zo eenkennig dat ze van andere mensen niet zoveel moeten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 09:05

Ik ken hier in de buurt 3 smeden en geen van alle zijn ze ruw.
Maar als het paard blijf trekken, zelfs slaan of omhoog gaat omdat ze niet opgevoed zijn komt er echt wel eens een tik of ene praam te voorschijn.
En dat is echt niet na 1 keer trekken en ook niet bij een jong paard dat het gewoon nog niet beter weet.
Maar bij die verwende beesten die bij het baastje ook los trekken, ja daar wel bij.
En dan kan ik toch echt niet zeggen, slaan oid mag niet...verongelukken mag zeker wel?

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 09:11

Mijn paard kon ook flink vervelend doen, hij staat wel stil, maar beet dan in de riem van de hoefsmid ed. Op een gegeven moment was hij het zo zat, maar hij had zn handen vol. Dus gaf ie Lance een kopstoot.

Ik wist niet of ik moest lachen of huilen, want het was wel vrij grappig.. Lance schrok zich kapot en heeft zich de hele tijd gedragen.

Nu is Lance ook vervelend, maar dan uit angst dat hij zn balans verliest.. Hij heeft weinig vertrouwen in hoefsmeden. Gelukkig heb ik nu een hoefsmid die heel rustig blijft en daar heb best respect voor! Want je zou maar de hele dag zulke paarden moeten doen!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 09:12

Tessyke, juist met jonge paarden moet je heel veel geduld hebben bij het bekappen. Je zou mijn eigen bekapper eens moeten proberen (hij gaat wel stoppen met bekappen, ik krijg een ander, waarvan ik hetzelfde verwacht), die weet ze zonder te slaan goed te corrigeren, hoor. Die Parelli-et even en hoppa, ze staan stil. Ik heb het nu een paar keer gezien bij moeilijke paarden en dat is echt zo mooi om te zien.

Mijn paard vond het eerst ook heel moeilijk, die is ook wat eenkennig. Komt ook omdat we samen een behoorlijk klef stel aan het worden zijn. Haha!
Gelukkig helpt het al een hoop als ik hem gewoon vast hou. Ik denk dat als een vreemde hem vast houdt, het ook een opgave zou worden, want hij heeft nogal de neiging om lekker eigenwijs te zijn bij vreemden. Je moet bij hem eerst zijn vertrouwen winnen, daarna wordt hij in principe aardig meegaand.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 09:13

Hey Lovelance, ik geniet nog steeds van je mooie touwhalstertjes in diverse kleurtjes. Haha!

Ja, je zou als hoefsmid maar de hele dag moeilijke paarden moeten doen. Dat lijkt mij ook niets, maar ik ga er ook vanuit dat je niet voor niets zo'n beroep gekozen hebt. Lachen

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 09:38

Nadya schreef:
Tessyke, juist met jonge paarden moet je heel veel geduld hebben bij het bekappen

heb ik ergens gezegt dat mijn hoefsmid geen geduld heeft?
dat heeft ze net wel, een engelengeduld noem ik zoiets

veulen loopt continu te klieren en ze neemt gewoon elke keer rustig de voet weer en doet verder terwij we beide tegen het beestje praten.
de maat is alleen vol als het veulen een gerichte trap geeft, dan wordt ze gecorrigeerd door mijn hoefsmid zelf en daarna gaat mijn hoefsmid weer gewoon verder met hetzelfde engelengeduld alsof er niets gebeurd is Haha!
ik heb er echt een super goede!

hierbij bedoel ik dus, mijn hoefsmid corrigeert waar nodig Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 10:53

tessyke schreef:

Als je zo'n post schrijft, is het toch niet zo vreemd dat ik zeg dat je altijd geduld moet hebben bij jonge paarden?
Dat geldt zowel voor de eigenaar als voor de smid. Of dat bij jou zo is, geen idee, ik had het over in het algemeen bij het bekappen van jonge dieren. Lachen

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 13:43

ik heb nergens in mijn posts laten uitschijnen dat we ongeduldig zijn Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 13:52

tessyke schreef:
ik heb nergens in mijn posts laten uitschijnen dat we ongeduldig zijn Knipoog

Misschien niet, het is maar hoe je hoefsmid omgaat met paarden, zie je eerste zinnetje. Haha!
Dat kan zowel in positieve zin, als in negatieve zin zijn, maar gelukkig heb je al duidelijk gesteld dat ze engelengeduld heeft. Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 14:07

Jannepauli schreef:
SLAAN IS ALTIJD ONMACHT !

Als eigenaar behoor je ervoor te zorgen dat je paard bekappen of beslaan goed kan ondergaan.Is je paard desondanks onrustig dan ligt dat aan de aanpak: even pauze nemen, tot rust laten komen, en als dat niet werkt een andere hoefsmid zoeken.

Nee hoor, mijn hoefsmid is een superlieve en geduldige vent.
Ik heb geen idee waarom mijn paard zich zo bedreigd voelt door hem dat hij het nodig vindt om hem uit te dagen. Aan de hoefsmid ligt het iig niet en hij doet zijn werk heel netjes dus ik pieker er niet over om een andere smid te laten komen Lachen

Bibiche_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 15:10

Nee zeker niet!
Als mijn pony zich niet gedraagd heeft ie wel eens een klap gehad van de hoefsmid, maar hij vroeg daarna of ik dat niet erg vond, of het eventueel zelf wou doen..
maar schoppen vind ik nogal bruut!:S
Heb je er uiteindelijk wat van gezegt?

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 15:46

Absoluut NEE.... Boos! Boos!

Die van mij heeft 1x uitgehaald toen ze met der neus op zijn rug ging snuffelen... hij gaf der een harde mep op der neus... en hij kon toen meteen van mij vertrekken! Hamer Hamer Hamer

Keb meteen een andere genomen, deze neemt de tijd, praat met der en ze mag snuffelen zo veel als ze wilt!

Ja OK dan!

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 15:50

Onze hoefsmid zegt gewoon alleen een beetje met een boze stem van niet doen ofzo maar zou hem/haar nooit schoppen!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 15:52

cow_girl schreef:
Absoluut NEE.... Boos! Boos!

Die van mij heeft 1x uitgehaald toen ze met der neus op zijn rug ging snuffelen... hij gaf der een harde mep op der neus... en hij kon toen meteen van mij vertrekken! Hamer Hamer Hamer

Keb meteen een andere genomen, deze neemt de tijd, praat met der en ze mag snuffelen zo veel als ze wilt!

Ja OK dan!

Zonde voor het paard, JIJ laat haar ten slotte snuffelen dus eigenlijk had jij een mep op je neus moeten hebben Tong uitsteken