wie heeft een hengst?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 17:14

het wachten tot een paard 3 is met castreren begrijp ik nooit zo goed, als men van tevoren al weet dat het dier gesneden gaat worden. er is nooit bewezen dat een paard minder uitgroeit oid als hij gecastreerd is. vaak betekent het dat het dier tijdens die belangrijke ontwikkelingsperiode alleen opgroeit, of meer op stal staat dan goed voor hem is. de reden om ze langer hengst te laten begrijp ik dan ook niet. het draagt niets bij aan het paard als paard zijnde.

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 17:34

ik heb zelfs wel eens gehoord dat als je een hengst vroeg castreert, hij nog wat groter wordt en dat een hengst na castreren ook ff sterker wordt

mienetje

Berichten: 1108
Geregistreerd: 14-12-05
Woonplaats: Fryslân

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 18:05

Mackie schreef:
ik heb zelfs wel eens gehoord dat als je een hengst vroeg castreert, hij nog wat groter wordt en dat een hengst na castreren ook ff sterker wordt


Dat ze na de castratie (op jongere leeftijd) doorgroeien is ook zo, de groeischijven sluiten bij een ruin later dan bij een hengst..

@Merrieveulen: Dat snap ik ook niet, wanneer mensen toch zeker weten dat ze hem gaan castreren.. Castreren op latere leeftijd heeft meer gevolgen! (met latere leeftijd vind ik dus 3 ook al behoorlijk laat).. Ik vind dat wanneer je toch weet dat hij niet hengst blijft, 1,5/2 jaar wel een mooie leeftijd!!

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 13:21

inderdaad mienetje, al zou ik er al toe over gaan als hij niet meer normaal rustig in de groep kan lopen. kijk in een opfok is dat geen probleem, bij ons zou het dat wel zijn als ik mijn ruin niet had om samen met het hengstje te zetten.
en je hebt gelijk, de kans op complicaties wordt groter naarmate het paard ouder wordt, en het draagt echt helemaal NIETS bij aan het paard om langer te wachten ermee.

Dnies90
Berichten: 3411
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: De Meern.

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 18:07

op de stal waar ik rij hebben we op dit moment 3 hengsten staan.
ze staan op de zelfde plek als de merries alleen aan de andere kant met een stal als scheiding.
De oudste dekhengst is een schat van een dier.
Als je ze gewoon goed opvoed is er niet zoveel aan de hand.
Ze staan wel met elkaar in de groep en dat gaat perfect.

Anoniem

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 00:32

Ik heb een hengst van anderhalf. Hij wordt gecastreerd wanneer hij twee is geweest. Ten eerste omdat het dan zomer is en hij op de wei geholpen kan worden en ten tweede dat bij te jonge paarden de ballen niet altijd beide zijn ingedaald.

nathalie82
Berichten: 31
Geregistreerd: 05-09-06

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 00:48

marlo schreef:
nou ja het is niet mijn eerste paard (zie profiel) dus ben al heel wat gewend wat gedrag enz. betreft vind ik het niet erg ofzo, hengsten zijn vaak wel eerlijk, en idd heel veel hengsten zijn hartstikke lief en braaf te rijden en in de omgang ook.



jep hengsten kunnen heel lief zijn. ik heb er eentje van bijna 2 en hij doet geen vlieg kwaad. en hij is heel aanhankelijk. hij staat gewoon bij een merrie in de wei en bij nog een shetlander hengstje. gaat prima met zn drieen.