De hoefsmid verkoopt je paard een klap, zeg je er wat van?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

MaraYvette

Re: De hoefsmid verkoopt je paard een klap, zeg je er wat va

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 19:35

ik ben er trouwens niet eens altyd bij als ceesm n paard dort omdat ik hem eer wel op vertrouw en mijn paardje ook gewoon super braaf is bij de smid ,,,alle paarden die ik heb gehad trouwens..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 19:38

ik heb Ferrie......... ben er nooit bij...... hij houd het zelf bij wanneer de 6 weken omzijn..... en dan pland hij het zelf in..... ik hoef niet te bellen helemaal niks......... hij doet gewoon mijn paard EN de pownie van Sanne........ en ik krijg de rekening in de bus......... geweldig geregeld.......

hij zet mijn paard alleen wel vast aan een blinde muur....... en dat vind mijn paard niet leuk........ paard zijn probleem

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 19:40

mijn stal regelt t wannneer die komt dus als beau moet dan staat t op t bord en dan weet ik wanneer die aan de beurt is en dan kan ik beslissen of ik er bij ben of niet...

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 19:43

eerste pony van mij, een shetlander was nogal bang in het begin en moest bekapt worden, dus wij lieten de hoefsmid komen, ik was erbij maar mijn ma moest even weg (ja kon niet anders) en toen luisterde de shet niet meteen en toen pakte hij dr eerst in dr neusgaten vast en later heeft die man haar ook nog een schop verkocht en ik stond daar als klein meisje van 7 bij... had toen wel zoiets gezegd van moet dat nou, maar hij vond dus maar dat ze moest luistere, ik later tegen me ma gezegd en die man is dus maar 1 keer geweest, en de smid die we sindsdien hadden hebben we nu vele jaren later nog en die is juist wel heel vriendelijk tegen paarden/pony's

maar zou er dus wel iets van zeggen als mijn hoefsmid onterecht mijn paard schopt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 19:50

KiWiKo schreef:
hij zet mijn paard alleen wel vast aan een blinde muur....... en dat vind mijn paard niet leuk........ paard zijn probleem

Of jou probleem om op te lossen, zo kun je het ook zien.
Mijn pony kan niet vaststaan dus ben ik erbij als er iets moet gebeuren, om hem vast te houden.
Ik begrijp best dat dat niet voor iedereen gaat maar even twintig minuten tijd maken/goed inplannen zou moeten kunnen. Zelfs als je druk bent.
Het gaat niet om een auto die een beurt moet hebben maar om een dier dat nog een leven lang telkens en telkens dit mee moet maken. Maak het dan makkelijker door hem eraan te wennen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 19:53

nee, mijn smid kan er beter mee omgaan dan ik........... dus laat ik het aan hem over........ ik ben nogal een watje wat mijn eigen dier aangaat Haha! Haha!

en mijn smid is een paardenman............ meer dan ik ooit paardenvrouw zal zijn

ik borduur verder op zijn aanzet Lachen

HorseGurl13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 19:56

veraA schreef:
Tsja hangt van de situatie af.
Als je paard écht heel vervelend doet, staat te trappen/bijten om niks, dan mag hij idd wel een corigerende tik, maar dat is iets anders dan het paard helemaal in elkaar rammen natuurlijk.

idd Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 20:03

KiWiKo schreef:
en mijn smid is een paardenman............ meer dan ik ooit paardenvrouw zal zijn

Als jou zelfvertrouwen zo laag ligt ben ik uitgeluld Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 20:04

hihihi de man werkt al zooo, zoooo lang........ met zooo, zooo veel paarden....... heb ik nog een stukkie in te halen

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 20:07

2 keer bij een paardenkliniek stage gelopen en hoeveel mensen beweren dat hun owh zo gevoelige zenuwachtige rotbok geen knal ken hebben... ontelbaar... en hoeveel t er daadwerkelijk zijn... op 1 hand te tellen...

de meeste paarden weten donders goed na 1 knal dat het menens is en ze moeten kappen.. en ja ik waarschuw eerst 1 keer, daarna zijn de consequenties voor het paard... en ja ook een kreupel paard dat met monsteren of aan de longe het waagt om te dreigen meppen in mijn richting krijgt een knal....
precies zoals rk al omscheef en nog een stel hier

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 20:09

precies.......... er zijn zo ontelbaar veel mensen die het ontuitstaanbare gedrag van hun paard met de mantel der liefde bedekken..........

en jij als prof moet daar mee werken.......... prettige wedstrijd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 20:12

Ik vind altijd mijn eigen mening en gevoel nog een stukje belangrijker dan die van een "oude rot" in het vak. Nieuwe mensen, nieuwe ideeën...
En zelfs een "oude rot" in het vak kan soms iets leren van een groentje. En dan plaats ik mijn simpel boerenverstand even boven alle boeken- en ervaringswijsheid tot het tegendeel beargumenteerd is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 20:14

is zo............ absoluut waar.......

maar mijn gevoel heeft me nog nooit in de steek gelaten.......... en ik ga op mijn gevoel af Lachen

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 20:25

Ik heb het een hele tijd toegelaten dat mijn hoefsmid mijn paarden mepte, hard op het hoofd van mijn paard bonkte, en riep dat er niets in zat, en soms botweg weigerde mijn pony te bekappen omdat het in zijn ogen niet nodig was (beestje stond scheef en de vellen hingen aan haar straal).
Ik ben niet zo'n tiepje, dat makkelijk haar grens aangeeft, maar dat heb ik nu wel geleerd.
Hij heeft mijn paarden gemept en alles, en ik heb toen van me afgebeten.
Hij mepte ook op de verkeerde momenten. Mijn paard kan niet tegen friemelende kriebelende dingetjes, hij mepte hem als hij met zijn huid trilde! Maar als hij vollop in zijn arm beet kreeg hij een aai over zijn hoofd.
Ik mocht ook niet bij hem staan zodat hij rustiger zou blijven, want daarvan zou hij volgens mijn hoefsmid hyper worden.
Ik heb hem gezegt dat ik het er niet mee eens was hoe hij mijn paarden behandeld, en nu heb ik een hele lieve vrouw.
Rustig, ze mept nooit, vind het fijn als we bij de paarden staan zodat ze rustiger blijven, als hij met zijn huid trilt vanwege een kriebelend iets dan veegt ze zelf bijvoorbeeld de vlieg die hem irriteert eraf.
Bekapt gewoon wanneer wij dat vragen. Ben echt super tevreden over haar.
Ik heb nu wel geleerd dat ik er wat van moet zeggen, ze zijn tenslotte in jouw dienst op dat moment.
Ik zou het nu zeker zeggen als de hoefsmid mijn paard een klap geeft.

Daar ben ik niet meer van gedient!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 20:37

Tatort, dat klinkt als een wel erg vage hoefsmid.
Ik heb geen paard meer, maar een paard "zomaar" slaan of bewust afmeppen zou voor mij te ver gaan.
Aan de andere kant (even in z'n algemeenheid): ik vind wel dat eigenaren soms erg zoetsappig met hun paard omgaan.
Ze hebben nog liever dat de hoefsmid het loodje legt dan dat hun edele (onopgevoede Knipoog ) viervoeter een tikje krijgt.
Mijn voormalige hoefsmid was iemand die ik voor de volle 100% vertrouwde. Als mijn paard braaf was, dan werd hij keurig behandeld. Stond hij te kwallen, dan kreeg hij een opsodemieter.
En gelijk had ie, hij hoeft niet zijn leven te riskeren omdat mijn peerd zit niet weet te gedragen Knipoog

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 20:45

nou tatort das idd een erg rare smid vraag me af of dat wel n smid is geweest ...vaag hoor

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 21:03

Bange paarden nooit mogen slaan?

Ik weet een merrie die heel bang was, beestje werd echter gewoon gevaarlijk in haar angst en ongeduld. In het begin was ik veel te lief... totdat ik het zo zat was dat ik haar elke keer in m'n nek had, dat ik haar wel een keer een knal heb gegeven. En het werd veel beter Haha!
Beestje kreeg een boel vertrouwen van duidelijke grenzen stellen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 21:26

Volgens mij mag je ook een bang paard best wel een keer stevig aanpakken, zolang het paard maar begrijpt wat de bedoeling is. Wat oorzaak en gevolg is.
Tjonge, mijn pony was al doodsbenauwd als ik met een hamer rondliep maar het hek moest wèl gerepareerd worden. En op zo'n moment kan hij gek gaan lopen doen zoveel hij wil: ik repareer dat hek en als hij bang is blijft hij maar uit de buurt. Klaar.
Komt hij op zo'n moment kijken dan neem ik ook alle tijd om hem te laten zien dat een hamer niet eng is.
Het verschil tussen ècht bang en hysterisch bang moet je wel kunnen zien om er iets mee te kunnen. En om er iets aan te kunnen doen/het te doorbreken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 21:28

Een paard heeft ook een groot gevoel voor rechtvaardigheid.
Als ik mijn paard een knal geef omdat hij ergens angstig voor is en begint te springen, dan springt hij tien keer zo hoog.
Maar geef ik hem een knal omdat hij in mijn arm probeert te bijten dan blijft hij gewoon staan en accepteert hij de straf. Dan heeft hij zelf ook prima door dat hij fout zit hoor Haha!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 21:31

Precies, die beestjes snappen prima wat wel en wat niet kan. Nu de baasjes nog Haha!

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 20:10

vincenza schreef:
Ja beste mensen, ik heb al heel wat hoefsmeden gezien en zelf een jaartje op een hoefsmidopleiding gezeten.

Waarbij bij mij mijn ogen uit mijn kassen rolden hoor.

Hoe vaak ik zie dat een hoefsmid slaat uit frustratie, dat wil je niet weten.

Ik heb mijn hoefsmid verteld het niet op prijs te stellen en hij doet het ook niet.
Ik ben ook erg tevreden over hem.

Maar wat doe JIJ?

Zeg je er wat van of laat je hem op je paard/pony rammen (heb ik ook al een keer meegemaakt)?

Of maak je hem duidelijk dat jij er niet van gediend bent?

Bespaar je je paard de vervelende ervaring?

Even over mezelf: ik ben deels een nh met klassieke rijkunst en dressuur en lange buitenritten, heb 3 paardjes (ponies eigenlijk -->> 2 arabjes en 1 new forest en die zijn enkel bekapt), mijn ponies staan keurig stil en mijn jaarling vindt het nog wel moeilijk maar meer omdat hij een arabier is en eenkennig.

Barst los zou ik zeggen met de discussie, maar hou het netjes naar elkaar toe, ik hou van een positieve discussie.
Als er met modder naar elkaar gegooid wordt, laat ik het topic sluiten.

hij mag mijn pony best een keer vertellen dat het niet goed is als ze vervelend doen,,,maar slaan of schoppen zeker niet! dan zeg ik er wel iets van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 20:17

Idd Urielle Ja

Met rijden merk je dat vaak ook.
Geef je een onterechte tik bij een paard met karakter, dan lig je met je snufferd in het zand.
Geef je diezelfde tik als ze aan het klieren zijn weten ze wel dat ze hem verdiend hadden.

En dat zijn hele fijne paarden voor veel ruiters.
Je komt dan heel goed jezelf tegen, of je eerlijk bent of niet.

En dat soort paarden hebben dat in de omgang, idem dito

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 20:23

lijkt me trouwens ook wel eens lekker om mijn hoefsmid een mep te verkopen...

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 21:15

garny95 schreef:

dat heb ik alleen als ie niet komt opdagen of te laat komt.... andere gevallen niet

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 21:21

garny95 schreef:

Nou, dat gevoel had ik zeker de laatste keer dat 'ie bij mij was. Maar ik hou niet van geweld, dus ik ben gewoon (na een pittig gesprekje) overgestapt naar een natuurlijk bekapper. Daar was ik toch al over aan het nadenken en die hoefsmid gaf me net even dat 'duwtje' om over te stappen Haha! Haha! Haha!

Totaal geen problemen meer met mijn (gevoelige, jonge) paard, omdat die man een stuk rustiger is. Net zoals 'ie bij mij is, als ik zijn hoeven verzorg. Voor mij meer dan duidelijk dat ik gelijk had. Ik ken mijn paard nou eenmaal door en door.