Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kjoetie

Berichten: 7110
Geregistreerd: 12-12-04

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 20:41

ja maar dat maakt toch niet uit? vind het een heel interessante discussie Ja

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 20:52

Dat is het ook! Het is ook interessant om te zien wat iedereen schrijft.

Ik heb in het nieuwe Parelli I pakket Linda Parelli bezig gezien met een half blind paard die extreem volhardend was... dat ging er ook echt niet zachtzinnig aan toe... fase 4 voerde wel de boventoon... maar dit was al bij een ouder paard en niet bij een jaarling.

Milly_

Berichten: 3946
Geregistreerd: 05-05-06
Woonplaats: O.V.Belgie

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 20:53

ja, ik ook *LOL* Ik zit niet alleen op bokt om mensen(bv ts'ers) te zeggen hoe of wat ze moeten doen, maar ook om ideeën en meningen uit te wisselen. En dingen bij te leren Lachen

PienZ

Berichten: 1545
Geregistreerd: 15-09-05
Woonplaats: Achter mn computer natuurlijk

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 20:54

Ik wil niet zeggen dat ik alles weet of alles kan. Ik vraag ook nog altijd veel advies aan bijv mijn da of kennissen omdat ik het niet altijd weet of ik zet het neer op bokt want ook hier krijg ik veel advies en leer ik ook nieuwe dingen. Ik was zelf 4 jaar toen ik met paarden in aanraking kwam en ben nu ongeveer 20 jaar met paarden bezig. Ik leer ook nog elke dag. Maar inderdaad als je niet weet hoe je met een jaarling moet omgaan of niet het gedult hebt te wachten neem dan een volwassen paard. Mijn jaarling ga ik pas op zijn 3de jaar echt mee beginnen en met 4 of zelfs 5 jaar pas zadelmak maken dan is hij pas echt volgroeit en volwassen. Ik zie wel is paarden die op hun 3de jaar als wedstrijd klaar zijn dat vind ik toch wel echt te vroeg.

Winkie
Berichten: 756
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Timboektoe

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 21:01

Ik ben laatst met 5 mensen een jaarling (die nooit in handen kwam) wezen te vangen om hem een wormenkuur te geven. We zijn 3 uur bezig geweest. De wormenkuur heeft hij binnen gekregen maar een halster om doen was mision inposible. Hij liep iedereen om ver die in de buurt kwam.
Wat mij betreft is het helemaal niet verkeerd om een jaarling af en toe in handen te hebben. Ik ga momenteel zelf 1 keer per week heen en zou meer heen gaan als ik hier tijd voor had. De basis is indd heel belangrijk maar zoals je ook met rijden leert: de basis moet je blijven herhalen.
Ik denk niet dat een paard dat veel in handen is geweest geen respect meer voor jou heeft. Dat ligt aan de opvoeding en hoe consequent je bent. Alleen indd niet al te veel tutten. Gewoon 2 keer per week een half uur aandacht is mijn vookeur.

Milly_

Berichten: 3946
Geregistreerd: 05-05-06
Woonplaats: O.V.Belgie

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 21:10

een half uur? dat is best lang hoor, zoveel geduld heeft mijn paard zelf nog niet(4j) Clown
Ik denk dat een jaarling absoluut niet langer dan 5min zijn aandacht er bij kan houden Lachen

PienZ

Berichten: 1545
Geregistreerd: 15-09-05
Woonplaats: Achter mn computer natuurlijk

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 21:16

Mijn jaarling geeft het heel goed aan wanneer hij het zat is vaak heb ik hem met poetsen los staan en als hij het zat is loopt ie vanzelf weer weg. Ze poetsbeurt vind hij heerlijk maar niet te lang wat logisch is.

Anoniem

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 21:20

Dat weg lopen vind ik persoonlijk dan weer niet goed.

Dan bepaald hij wat er gebeurd

PienZ

Berichten: 1545
Geregistreerd: 15-09-05
Woonplaats: Achter mn computer natuurlijk

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 21:28

Als ik merk dat ie gaat draaien dan stop ik er gewoon mee en laat hem weer gaan vaak heb ik hem los staan en probeer dan toch even zijn aandacht erbij te houden maar stop dan wel snel omdat hij wel aangeeft dat het dan te lang duurt ik ben vaak wel tijdje bezig omdat zijn manen altijd vreselijk klitten dus die haal ik altijd helemaal uit de klit vandaan en daarna poets ik hem nog dus kan me voorstellen dat het soms wat lang is voor hem. Kan wel zeggen hij luisterd wel goed want naar stem luisterd hij netjes als we buiten gaan lopen ook moet hij naar mij luisteren. Zo vond hij in het begin het nodig te gaan eten als ik aan het wandellen was dat heb ik dus snel afgeleert want dat wil ik dus niet hebben een paard wat de hele tijd zijn hoofd naar beneden gooit om een hap gras te nemen en hij weet ook dondersgoed dat het niet mag. Ik had vooral advies aan mijn da gevraagd omdat het een hengst is hoe ik het het beste aan kan pakken. Hij zei streng en consequent is heel belangrijk dus niet de ene keer wel en de andere keer niet. Ik heb mijn regels en daar moet hij zich aan houden zo vind ik bijv als ik in het land sta hoeft hij niet dwars door mij heen te lopen, of als hij jeuk heeft dat hij mij als schuurpaal gebruikt dit alles weet hij dan ook dondersgoed. Er is hier al een soorgelijke topic over dat heette respect voor je paard en andersom zal hem even opzoeken

PienZ

Berichten: 1545
Geregistreerd: 15-09-05
Woonplaats: Achter mn computer natuurlijk

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 21:31

viewtopic.php?f=119&t=601693&hilit=
Deze topic gaat over respect was erg interesant. Ik voel me prettig bij de manier waarop ik het doe en zo te zien mijn paardje ook. De tijd zal het uitwijzen of ik het wel of niet goed gedaan heb.

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 08:44

Chip2 schreef:
Als ik merk dat ie gaat draaien dan stop ik er gewoon mee en laat hem weer gaan vaak heb ik hem los staan en probeer dan toch even zijn aandacht erbij te houden maar stop dan wel snel omdat hij wel aangeeft dat het dan te lang duurt ik ben vaak wel tijdje bezig omdat zijn manen altijd vreselijk klitten dus die haal ik altijd helemaal uit de klit vandaan en daarna poets ik hem nog dus kan me voorstellen dat het soms wat lang is voor hem.


Het feit dat hij gaat draaien en er genoeg van heeft, zegt al dat je er te lang mee bezig bent. En dan moet je dus de 'confrontatie' aan gaan om zijn aandacht er bij te houden. Of hij merkt dat als hij onrustig doet, hij weer terug mag naar het land. Over manieren gesproken om de verhoudingen te vergallen....Hij merkt nu al hoe hij je kan beïnvloeden, en daar heeft hij zijn lichamelijke kracht nog niet eens voor nodig. Hopelijk voor jou is hij niet te slim, want dit spelletje krijgen ze veel te snel door...en gaan het dan even naar eigen inzicht uitbreiden.
Dat is nou precies de reden dat de meeste mensen hun jonge beest beter in het land kunnen laten staan.

PienZ

Berichten: 1545
Geregistreerd: 15-09-05
Woonplaats: Achter mn computer natuurlijk

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 09:24

Nou sorry maar hij merkt helemaal niet hoe hij mij kan beinvloeden aangezien hij erg goed luisterd ik probeer ook zijn aandacht erbij te houden hoor. VInd het zo makkelijk van al die mensjes die hun paardje in de opfok gooien om te oordelen ben je er bij als ik met hem bezig ben nee dus oordeel is niet te snel. Hij mag niet meteen terug van mij pas als ik klaar ben maar zoals ik al zei ik ben soms ook lang bezig omdat hij vreselijke manen heeft die erg klitten en ik altijd 1 keer per week de klitten eruit haal dus wel ff tijd nodig heb. Hij loopt buiten keurig netjes mee luisterd goed en ik ben best wel streng voor hem. Maar doe je oordeel volgens de meeste hier word een jaarling die in de hand is toch verpest toch gelukkig dat ik het bij mijn vorige paardje net zo deed en dat die heel goed terecht gekomen is en die was toch een stuk bijdehandert dan het paardje wat ik nu heb. Zoals ik al zei ik heb zaterdag een jaarling moeten vangen die nog nooit een mens gezien had het beestje was helemaal bezweet van angst nee dat is een leuke manier om een paard op te voeden. Mensen die voor de opfok zijn oordeel is niet te snel en accepteer ook dat andere mensen het anders doen een paard wat in de hand is hoeft niet meteen verwend te zijn of verkeerd opgevoed te worden. Ik zou mijn paard nooit naar een africhtingsstal brengen heb daar al teveel gezien hoe er met paarden omgegaan word om te weten dat ik zo niet wil dat er met mijn paard omgegaan word

Milly_

Berichten: 3946
Geregistreerd: 05-05-06
Woonplaats: O.V.Belgie

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 09:30

ik geef je wel gelijk hoor chip2 . Ik heb mijn paard gekocht op 3jarige leeftijd. Hij had nog nooit een halster aangehad, vastgehangen, of aan de hand gelopen. (hij stond dan nog 3j helemaal alleen op een weitje). Nu heb ik dus een Rampen-knol Haha! Maar ik vind wel dat je met zo'n jong paard niet langer mag bezig zijn dan 5min.. Het blijft een peuter met weinig geduld en concentratie Lachen

PienZ

Berichten: 1545
Geregistreerd: 15-09-05
Woonplaats: Achter mn computer natuurlijk

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 09:38

Ik weet ook van mezelf dat ik wel is wat lang met hem bezig kan zijn ik probeer daar nu ook op te letten. Ik vind alleen degene die hun paard in de opfok hebben dat die zo een mening hebben dat het lijkt opfok goed paard in de hand slecht ik ben het daar dus niet mee eens. Heb al meerdere paarden gezien die het land opgegooid werden daar 3 jaar gestaan hebben en dan moesten ze van de baas maar binnen een maand zadelmak zijn dat is pas je paard verknallen. De mijne staat ook op t land komt er af en toe is uit word wat mee gedaan en als hij 3 jaar is gaan we is rustig beginnen met longeren en pas op zijn 4de misschien wel 5de jaar zadelmak maken ik heb de tijd in elk geval tijd zat om mijn paard uit te laten groeien.

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 09:44

Chip2: je ziet het allemaal veel te zwart-wit. Niemand zegt dat het goed is om je paard na drie jaar op het land binnen een maand zadelmak te maken ( heb ik in ieder geval nergens zien staan ).
Je moet een beetje leren te nuanceren, en je minder op je teentjes getrapt voelen als iemand eens een keer kritiek heeft. Gebruik het juist om van te leren.
Bepaalde meningsverschillen blijven toch bestaan. Als jij tevreden bent met hoe je paard is, dan moet je vooral doorgaan met hoe je het doet. Andere mensen hebben andere ervaringen, dat moet je ook kunnen accepteren.

PienZ

Berichten: 1545
Geregistreerd: 15-09-05
Woonplaats: Achter mn computer natuurlijk

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 09:51

Ik sta echt wel open voor andere ervaringen maar er word eerder in de topic zo doorgehammert op dat het verwende paardjes worden daar kan ik me wel aan ergeren en dat ze toch wel verpest worden daar kan ik me wel aan ergeren. Ik zeg niet dat de manier waarop ik het doe per defintie goed is maar ik merk aan mijn jaarling dat hij goed in zijn vel zit een vrolijk paardje is wat altijd netjes luisterd en ook leergierig is dat kan iemand vanachter een computer niet beoordelen. Ik zou mijn paardje zelf alleen nooit naar de opfok doen ben op genoeg africhtingsstallen geweest waardoor ik erg een afknapper heb gekregen daarvan hoe er daar met de paarden word omgegaan. Er zit een africhtingsstal bij mij in de buurt en een vriendin van mij heeft daar in pension gestaan als ik zie hoe de paarden daar aangepakt worden draait mn maag om. De paarden worden op het land gezet en daar heen gebracht als ze amper 2.5 jaar net 3 zijn en dan word er verwacht dat ze met een maand zadelmak zijn omdat het de eigenaar anders teveel kost. Wat ik daar gezien heb achter gesloten deuren is dat de paarden helemaal in elkaar getrapt worden als ze even niet doen wat er van ze gevraagd word omdat de persoon die er mee bezig is niet duidelijk is. Ik kan daar boos om worden geef mij dan maar liever mijn verwende jaarling

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 09:55

Ik blijf mezelf herhalen: niemand hier zegt:
a. dat de manier die jij beschrijft van africhtingsstallen goed is.
b. paarden met 2,5 jaar zadelmak gemaakt moeten worden
c. alle paarden hard aangepakt moeten worden.
Een paard op de opfok houden zegt niets over de manier waarop hij daarna getraind gaat worden.
Ik ben echt in staat de handdoek in de ring te gooien, je leest toch niet.

PienZ

Berichten: 1545
Geregistreerd: 15-09-05
Woonplaats: Achter mn computer natuurlijk

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 09:57

Ik lees wel maar als jij de topic goed leest zie je dat andere mensen er wel zo over denken.

Anoniem

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 09:58

Mag jij zeggen waar dat staat chip...

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 09:58

Dat mag je dan wel eens laten zien, want ik zie dat nergens staan.
RK was me voor, haha Knipoog

PienZ

Berichten: 1545
Geregistreerd: 15-09-05
Woonplaats: Achter mn computer natuurlijk

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 10:07

Zoals er hier al eerder neergezet werd staat er dat paardjes die in de hand zijn vaak verpest worden en dan bij de africhtingstallen terecht komen omdat het dan verwende paardjes zijn die vaak geknuffeld worden. Ik ga deze nuttelose discussie stoppen ik doe het op mijn manier waarop ik denk dat het het beste is en de mensen die hun paarden in de opfok hebben moeten het doen zoals hun het het beste vinden.

Anoniem

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 10:08

Klopt, dat staat er.
Er staat niet dat jij dat doet, maar wel dat het idd veel voorkomt.
Aan jou om te bepalen of dat bij jou past of niet.

PienZ

Berichten: 1545
Geregistreerd: 15-09-05
Woonplaats: Achter mn computer natuurlijk

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 10:12

Het gaat er niet om of ik vind dat het bij me past ik vind het zo een oordeel dat het er staat alsof een paard wat veel in de handen is geweest meteen verwend is. Het komt ook veel voor dat paarden verpest worden maar dat kan ook als ze al 6 jaar zijn. Wel zie ik veel op marktplaats van die jonge meiden die een veulen vragen omdat het goedkoper is niet nadenkend erbij wat voor werk erbij komt kijken. Daar geef ik je dan wel gelijk in dat er veel paarden verpest worden maar vind wel dat kan op elke leeftijd. Heb nu een merrie van 7 jaar staan wat er mee gebeurt is is mij een raadsel maar dat ik haar voor het eerst zag was het een zielig hoopje paard wat nog niks kan angstig was voor mensen alles wat bewoog dus ook zo kan het verpest worden.

PienZ

Berichten: 1545
Geregistreerd: 15-09-05
Woonplaats: Achter mn computer natuurlijk

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 10:21

Weet dat ik het wat warrig kan opschrijven maar zal proberen het uit te leggen wat ik bedoel. Iemand koopt veulen hoe hij of zij er ook mee omgaat dat even erbuiten gelaten. Paard is op zijn 3de niet te houden eigenaar kan hem niet aan paard gaat naar africhtigngsstal en het baasje verwacht dat die hem binnen een maand weer goed hebben (meestal moet het zo snel omdat het anders teveel kost) Met die manier ben ik het dus niet eens. Ik vind dat die schuld ook bij de eigenaar ligt maar wat ik probeer te zeggen is dat dat niet altijd zo hoeft te zijn omdat het paard veel in handen is geweest. Heb genoeg paarden gezien die wel 3 jaar op het land hebben gestaan en ook niette houden waren. Heb laatst nog een hengst gezien die 3 jaar met soortgenootjes op het land heeft gestaan. Elke keer als de eigenaar er wat mee wilde doen kwam het beest maaiend met zijn voorbenen op haar af.

Twiggy2008
Berichten: 21244
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 10:48

Ik vind het het beste voor een jong paard als hij lekker in het land in een kudde kan lopen (opfok of gewone kudde met diverse leeftijden, dat maakt niet zoveel uit) en regelmatig (maar niet elke dag) in de hand is bij een persoon die weet wat hij doet.
Zo heb ik het jarenlang gedaan bij diverse paarden en zo doe ik het nu ook bij mijn eigen jonge paard en ik heb nooit problemen gehad. Ze zijn allemaal goed terecht gekomen en ik zie nu aan mijn eigen paard dat het prima gaat. Ik krijg dagelijks complimenten over hoe goed we samenwerken en daar ben ik heel erg trots op.