die dus
Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
blowdiene schreef:ik vind dat wel zielig...!! dat vind ik te ver gaan.. een neus van een paard dichtknijpen omdat hij iets niet durft
maar dat is mijn mening..
xIngex schreef:celticpony ik ben het met je eens!!

xIngex schreef:zoieso nooit zijn neus dichtgeknepen!!!Als het bij mij was gebeurd, bleef ik er op zitten en liet hem kijken,kijken,kijken. Kijkt hij niet meer naar datgene wat ie eng vindt.geef k hem been, doet hij weer hetzelfde.Zet ik hem weer stil en laat hem weer kijken.Merk ik dat hij zich aanstelt geef ik hem been of een tikje met de zweep.Loopt hij ervoor weg draai ik hem om en loop er net zo vaak langs tot er niks aan de hand is. En als het gevaarlijk wordt, stap ik af en doe ik in eigenlijk het zelfde, maar dan er naast. Zo doe ik het ook altijd met jonge paarden. En mijn eigen paard. Daar heeft het effect bij, want de volgende keer is er ( 9 van de 10 keer)niks aan de hand.

) 
NikkiNik schreef:Je hoeft een paard helemaal niet te slaan, je kunt hem ook 'op zijn plaats terugzetten', zeg maar. Bestudeer het natural horsemanship maar wat beter. Je hebt er geen zweep voor nodig.
Cassidy schreef:Ik had mijn paard in zijn achteruit gezet en er zo voor gezorgd dat ik een veilige afstand had gecreerd tussen mij en het vuur. Als betekend dat dat ik 100 meter achteruit moet, dan gaan we achteruit. Ik was niet afgestapt, had niet omgedraaid. Op het moment dat ik veilige afstand had, had ik me weer voorwaarts getast, en gestopt op een moment voordat ik weer weerstand had gekregen. Daarna weer achteruit gezet, dit zolang herhaald tot het paard er langs gaat. De energie die het paard op dat moment heeft omgezet in werken, ipv blind de benen nemen.