wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

blowdiene

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 17:40

Bloos! die dus Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 17:43

blowdiene schreef:
ik vind dat wel zielig...!! dat vind ik te ver gaan.. een neus van een paard dichtknijpen omdat hij iets niet durft Gaaaap

maar dat is mijn mening..

Dus je hebt liever dat zo een paard tegen een auto opknalt? met alle nare gevolgen van dien?

kweenie, maar ik heb toch een andere kijk op dierenwelzijn dan Haha!

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 17:51

Als ik het van te voren had geweten was ik niet zo gereden, maar als je eenmaal bij een drukke weg staat met een paard dat staat te hupsen en van angst 2 meter opzij schiet (de weg op) moet je wat. Met lief vragen gaat hij er niet langs, met mijn 1.57 houd ik hem van 1.70 niet in bedwang en omkeren is ook geen optie omdat je daarmee een verkeerd signaal aan het paard afgeeft.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 19:30

ik geef mn paard ook gerust een mep of trap als tie over me heen walst .... wel moet je kijken waar je dat doet zodat het geen nare gevolgen heeft.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 20:20

Ik zie het blijkbaar niet helemaal verkeerd;genuanceerd misschien. Blijkbaar zijn er dus toch wel mensen die de fysieke aanpak gebruiken zoals je kunt lezen,met vluchtgedrag als basis. Misschien is het verstandig om niet voor iedereen hier te praten. Ik respecteer ieders mening, ik ga ervanuit dat niemand zijn paard graag slaat, maar ik blijf erbij dat je met veel geduld , voorbereiding, consequent zijn vaak een hoop onnodige meppen kan voorkomen. Dat is mijn uitgangspunt in mijn manier van werken met het paard en mocht ik ooit nog het tegendeel bewezen krijgen,ook prima!

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 20:26

Maar jij bent geen voorstander van de fysieke aanpak, hoe had jij de situatie die ik schetste opgelost dan?

xIngex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 08:48

celticpony ik ben het met je eens!!

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 09:04

xIngex schreef:
celticpony ik ben het met je eens!!

Dan ook voor jou de vraag, hoe had jij de eerder geschetste situatie opgelost ?

xIngex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 09:15

zoieso nooit zijn neus dichtgeknepen!!!Als het bij mij was gebeurd, bleef ik er op zitten en liet hem kijken,kijken,kijken. Kijkt hij niet meer naar datgene wat ie eng vindt.geef k hem been, doet hij weer hetzelfde.Zet ik hem weer stil en laat hem weer kijken.Merk ik dat hij zich aanstelt geef ik hem been of een tikje met de zweep.Loopt hij ervoor weg draai ik hem om en loop er net zo vaak langs tot er niks aan de hand is. En als het gevaarlijk wordt, stap ik af en doe ik in eigenlijk het zelfde, maar dan er naast. Zo doe ik het ook altijd met jonge paarden. En mijn eigen paard. Daar heeft het effect bij, want de volgende keer is er ( 9 van de 10 keer)niks aan de hand.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 10:45

Normaal gesproken zou ik ook niet zomaar z'n neus dichtknijpen, maar zoals odetteke zegt, was het aan een drukke weg. Dan is het misschien niet de meest ideale aanpak, maar op dat moment wel de meest veilige.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 11:01

Er is een verschil tussen een gewoon bang paard (dan kan je het inderdaad proberen met kijken) en een paard in paniek dat nieteens meer op de plaats durft te blijven staan. Zelfs aan de hand kreeg ik hem er niet langs terwijl een ander paard er voor liep (normaal volgt hij blindelings andere paarden) Hij deed heel erg zijn best om er niet vandoor te vliegen, en dat vind ik al heel knap van hem. Maar op het moment dat hij niet rustig wordt, staat te trillen op zijn benen en je fietsers, vrachtwagens en scooters aan ziet komen is het gewoon te link om hem heen en weer te laten hupsen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 11:15

Je kan slaan op verschillende maniere opvatten natuurlijk. Als een paard mij probeerd te bijten dan krijgt hij een tik met mn vuist tegen zn mond/hoofd, waar hij dan ook bijt. Als een paard schopt krijgen ze gewoon een schop terug, als ze erg vervelend zijn kunnen ze een beste tik krijgne met de zweep. Daar is echt niks zieligs aan hoor.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 11:24

xIngex schreef:
zoieso nooit zijn neus dichtgeknepen!!!Als het bij mij was gebeurd, bleef ik er op zitten en liet hem kijken,kijken,kijken. Kijkt hij niet meer naar datgene wat ie eng vindt.geef k hem been, doet hij weer hetzelfde.Zet ik hem weer stil en laat hem weer kijken.Merk ik dat hij zich aanstelt geef ik hem been of een tikje met de zweep.Loopt hij ervoor weg draai ik hem om en loop er net zo vaak langs tot er niks aan de hand is. En als het gevaarlijk wordt, stap ik af en doe ik in eigenlijk het zelfde, maar dan er naast. Zo doe ik het ook altijd met jonge paarden. En mijn eigen paard. Daar heeft het effect bij, want de volgende keer is er ( 9 van de 10 keer)niks aan de hand.

Afstappen in een situatie dat een paard ECHT schrikt (zoals met vuur) is het meest verkeerde wat je kunt doen, als het paard de benen neemt ben je hem kwijt. Kijken, kijken en nog eens kijken werkt in situaties die echt kritisch zijn niet meer, helemaal niet meer als instinct de overhand neemt. Niet alle situaties zijn te voorzien, niet alle situaties vooraf te trainen. Fysiek geweld vermijden omdat het tegen je principes is op een moment dat het levens kan redden (die van je paard, van jezelf en van de medeweggebruiker) gewoonweg dom.

xIngex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 11:36

Okey, daar kan k deels in meekomen. Maar waarom zo'n oplossing?Dr zijn toch ook andere manieren voor?!Wat had jij dan gedaan?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 11:42

Ik had mijn paard in zijn achteruit gezet en er zo voor gezorgd dat ik een veilige afstand had gecreerd tussen mij en het vuur. Als betekend dat dat ik 100 meter achteruit moet, dan gaan we achteruit. Ik was niet afgestapt, had niet omgedraaid. Op het moment dat ik veilige afstand had, had ik me weer voorwaarts getast, en gestopt op een moment voordat ik weer weerstand had gekregen. Daarna weer achteruit gezet, dit zolang herhaald tot het paard er langs gaat. De energie die het paard op dat moment heeft omgezet in werken, ipv blind de benen nemen.

xIngex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 11:44

Ja goed maar dan heeft hij toch ook de tijd om het vuur niet eng meer te vinden?En loopt hij er toch later ook makkelijker langs?Altans zo lijkt mij dat...

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 12:31

De twee fronten 'Nooit paarden slaan' en 'alleen als het nodig is' zullen niet verenigd kunnen worden.

Ik hoor echter bij de laatste groep, en ik wil daarbij heel duidelijk stellen dat ik een paard nooit, nooit, nooit op welke manier dan ook bestraf als ik niet 300% zeker weet dat het paard ongehoorzaam was.

Met ongehoorzaam bedoel ik dat een paard, wanneer er niets is om ongewenst gedrag uit te lokken, opzettelijk iets doet waarvan het weet dat je het niet wilt. Valt het buiten dit bootje, dan vind ik straffen heel fout, hoewel het soms misschien wel het veiligst is.

Zelfs als mijn Shet ongehoorzaam is, krijgt ze hooguit een tikje. Ik ben echt niet uit op een slaafs robot paard, iedereen die denkt dat dat gezond is is niet helemaal goed bij zijn verstand. Paarden hebben een eigen aard, karakter en ze hebben ook gevoelens. Dus soms heeft zij geen zin, soms ik, soms heeft ze zelfs slechte zin, of soms loopt ze gewoon dwars te zijn. Prima, ik respecteer dat, dan maar iets anders doen, of gewoon met rust laten. Leren kun je een paard alleen iets met belonen, af leren met straffen, en ze wil voor mij werken omdat ze mij graag pleziert, en andersom.

Toen mijn lieve Bobby echter naar me uithaalde (en het was raak) begreep ik heel duidelijk wat zij in paardentaal wilde zeggen: Ga es effe weg jij! Toen aarzelde ik ook niet en zei in paardentaal terug: Denk jij niet dat je mij mag trappen (of bijten). Een corrigerende tik had niets uitgehaald, en ik wil wel een paard dat weet dat fysiek geweld niet mag. Dat doe ik niet bij haar, en zij niet bij mij. (en anders... Knipoog )

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 12:38

En trouwens ja, ik heb mezelf ook weleens met de zweep onder handen genomen zoals ik dat bij een paard ook doe. Het valt allemaal wel mee, hoewel het niet bepaald plezierig is. Ik gebruik bij mijn shet sowieso geen zweep omdat ze het niet nodig heeft.

NikkiNik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 12:44

Je hoeft een paard helemaal niet te slaan, je kunt hem ook 'op zijn plaats terugzetten', zeg maar. Bestudeer het natural horsemanship maar wat beter. Je hebt er geen zweep voor nodig. Ik sla mijn pony nooit, is ook niet nodig. Ik word ziek van de mensen om me heen die hun paard maar continu slaan en aan ze lopen te trekken, terwijl dat paard echt geen idee heeft wat 'ie gedaan heeft. Dieptriest.
Het is jammer dat dat slaan zo normaal is, in het paardenwereldje. Arme paarden......

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 12:49

NikkiNik schreef:
Je hoeft een paard helemaal niet te slaan, je kunt hem ook 'op zijn plaats terugzetten', zeg maar. Bestudeer het natural horsemanship maar wat beter. Je hebt er geen zweep voor nodig.

Ik doe ook aan NH, volg de methode Anderson, en heb mijn paard toch zeker met mijn carrot stick moeten raken hoor...hoeft maar een keer, dan weten ze het wel. En wat zou je zeggen van de Block? Daar raak je je paard ook mee. Nee, hij zal dat niet als slaan ervaren, eerder als een" wat dom van mij, nu loop ik tegen de elleboog van mijn baasje aan". Wat zeg je daar dan van? Pas jij die ook niet toe? Ben jij toevallig gezegend met een paard die nooit loopt te happen of over je heen dreigt te lopen? Dan bof jij....
Als jij de fase 4+ bij je paard nog niet hebt hoeven toepassen is dat alleen maar mooi. Maar fase 4+ is er wel degelijk, en moet als het nodig is ook worden gebruikt. Zo hard als het moet, zo zacht als het kan. Ook in de NH.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 12:49

ik hoef eigenlijk heel zelden te slaan, ook bij de nieuwkomers niet....... maar als ik het doe, dan doe ik het gelijk goed.

Ik wil namelijk liever belonen ipv slaan

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 12:53

Cassidy schreef:
Ik had mijn paard in zijn achteruit gezet en er zo voor gezorgd dat ik een veilige afstand had gecreerd tussen mij en het vuur. Als betekend dat dat ik 100 meter achteruit moet, dan gaan we achteruit. Ik was niet afgestapt, had niet omgedraaid. Op het moment dat ik veilige afstand had, had ik me weer voorwaarts getast, en gestopt op een moment voordat ik weer weerstand had gekregen. Daarna weer achteruit gezet, dit zolang herhaald tot het paard er langs gaat. De energie die het paard op dat moment heeft omgezet in werken, ipv blind de benen nemen.

Hier heb ik niets meer aan toe te voegen....zo zou ik het precies hebben gedaan. Scheelt die ene klap meer/minder ook weer.

NikkiNik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 12:53

Cassidy, inderdaad, mijn paard loopt niet over me heen (ik heb hem geleerd mij te respecteren en vertrouwen) en bijten doet hij ook niet. Dus ik heb dat probleem niet. Ik sla mijn paard echt nooit, maar zet hem terug (Monty Roberts) op zijn plaats door hem bijvoorbeeld een paar stappen naar achteren te zetten. Ik gebruik geen zweep (heb ik niet eens) en ook geen sticks. Ik heb alleen een leadrope en daar sla ik nooit mee......

NikkiNik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 12:57

Het gaat mij erom dat ik te pas en te onpas mensen hun paard zie slaan om de meest achterlijke redenen. Als mijn paard al even een paard naast hem besnuffeld op de poetsplaats, gaat zo'n griet al gillen dat 'ie normaal moet doen. Het is dat ik erbij sta, anders had ze hem een tik gegeven en dat gaat me te ver. Vaak zie ik ook dat de ruiters of eigenaren zelf niet duidelijk genoeg zijn en daarom kiest hun paard op zo'n moment voor de makkelijkste weg. Dus vaak fout in de ogen van zo'n ruiter, terwijl het eigenlijk aan henzelf ligt. En dan krijgen ze weer een dreun. En daar heb ik echt geen begrip voor....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 12:58

begrijp ik helemaal Haha!