Bokkend traag paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-21 22:18

Pepperrr schreef:
En een sprongetje, balkjes oid? Mijn pony wordt ook sloom als ik altijd alleen maar dresuur rijd. Springen vindt ze superleuk om te doen, dus als ik merk dat ze wat aan de slome kant is dan spring ik een paar keer een klein kruisje en daarna loopt ze de sterren van de hemel. Dat is zo'n grote motivatie voor haar! Misschien kan jij ook iets vinden wat motiverend werkt, voor zowel jouw paard als jouzelf.

Het is een springpaard maar hij mist de actie om echt te springen dus helaas worst hij daar ook niet actiever van. Buitenrit met ander paard erbij die sneller loopt doet hem ook niets, behalve galop dan gaat hij wel harder.

Misschien eens met barebackpad en bitloos rijden kijken wat hij dan doet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 22:20

Waar ik nog wel eens goede vooruitgang mee heb gehad bij klemmende paarden is op het moment dat ze even 3 passen goed naar voren aantrekken gelijk de boel los volledig te gooien, belonen en een paar meter stappen. Teugels weer oppakken en herhalen. Soms worden ze daar zelfs overenthousiast van op den duur.

Sherivey

Re: Bokkend traag paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 22:40

Mijn vorige paard werd altijd erg actief van veel overgangen. Met name achtjes rijden in galop (op het midden naar stap en dan in andere galop aanspringen).

Die kon soms heel sloom doen, tot ie achtjes mocht doen, dan stond ie na een paar keer op het midden te stuiteren :')

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 22:50

Jaaaa die laatste filmpjes van je longeerles en rijden echt veel beter. Eindelijk een beetje lengte/diepte in die hals. Het is nog geen super fijn beeld met volledig ontspannen makkelijk wendbaar flexibel paard maar ik heb de meeste filmpjes bekeken en vind dit echt vooruit gang. Wat je ook doet, zet dit door.
Stop met die mensen die hem aanpakken. Daar werd ik echt ongelukkig van om te zien en ik ben echt geen paardenmeisje van elke scheet van mn paard is een pareltje, echt niet. Mijn paarden krijgen ook echt een duidelijke correctie bij lomp of gevaarlijk gedrag. Ben echt geen doetje wat dat betreft. Maar als je handeld met respect (dus met je eigen lichaam) ipv met hulpmiddelen en kracht dan krijg je dat ook terug van je paard.
Geduld, begrip en respect. Geef paard ruimte maar probeer ook soms extra stapjes te maken. Pak de teugels eens ietsje op (niet kort) en vraag eens wat stemming, maak slangenvoltes en tempowisselingen. Met 8jes en veel wisselen van richting en tempo. Been = actie anders tikje huppakee.. Hou het leuk en onvoorspelbaar. Veel belonen en korte goede trainingen houden.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 01:33

Wat goed!!! Dat ziet er al zoveel beter uit! Hij ziet er gelijk ook meer ontspannen uit. Zoveel respect voor je dat je dit durft en het lef hebt hem los te laten, terwijl hij zo ineens zou kunnen bokken. In stap zie ik echt dat hij fijn loopt, loslaat in de bovenlijn en grotere stappen maakt. In de draf probeert hij de ontspanning te pakken maar lijkt hij toch stijf te blijven in de achterhand...Moeilijk wat het is. Maar blijf nog even zo doorgaan! Je kan niet binnen een paar dagen alle problemen oplossen. Ik zou eerder wat voltes gaan draaien dan hem teveel voorwaarts laten gaan...zodat hij ook naast de bovenlijn stretchen ook wat lengtebuiging stretchen doet.

Zonnetje97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-21 06:58

manubres schreef:
Wat goed!!! Dat ziet er al zoveel beter uit! Hij ziet er gelijk ook meer ontspannen uit. Zoveel respect voor je dat je dit durft en het lef hebt hem los te laten, terwijl hij zo ineens zou kunnen bokken. In stap zie ik echt dat hij fijn loopt, loslaat in de bovenlijn en grotere stappen maakt. In de draf probeert hij de ontspanning te pakken maar lijkt hij toch stijf te blijven in de achterhand...Moeilijk wat het is. Maar blijf nog even zo doorgaan! Je kan niet binnen een paar dagen alle problemen oplossen. Ik zou eerder wat voltes gaan draaien dan hem teveel voorwaarts laten gaan...zodat hij ook naast de bovenlijn stretchen ook wat lengtebuiging stretchen doet.

Ik kan hem echt met geen mogelijkheid meer voorwaarts krijgen dan dit.. zelfs met klein tikje reageerd hij niet, dan zou ik moeten gaan schoppen en slaan en zelfs dan verliest hij alle takt en is hij binnen 2 stappen weer bij af.
Dat is het hele probleem, niet voorwaarts.. de vraag is of dat een rijtechnisch probleem is doordat ik hem heb afgestompt of iets omdat hij het echt niet kan.
Ik wil vandaag de fokker eens contacten en vragen om hulp.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 07:19

Mijn ervaring met een soort gelijk paard is juist met lang en laag ze erg voorover gaan kukelen en daardoor juist op de voorhand gaan lopen.
Je zegt dat je hem echt niet voor waarts krijgt. Hoe is hij in de overgang van stap naar draf? Meteen weg of duurd dat ff en vertrekt hij zo langzaam. Ik zou dan even het verruimen laten, maar halthouden > stap en stap>draf veel doen en elke hulp moet dan ook een reactie geven en draf is dan ook draf en stap ook stap.

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 07:50

Wellicht past t niet in je straatje, maar wellicht is het wel een optie.

Je zegt dat jullie qua opleiding en stallen wat pech hebben gehad. Wat verhuizingen en wisseling van instructrice en trainers. Ik kan me voorstellen dat dat meespeelt in zijn motivatie in het rijden.

Zoals je zelf zegt kan je nu blijven trappen (of slaan), maar meer voorwaarts wordt het even niet. Je zou kunnen proberen het voorwaartse te belonen met een voerbeloning. Dat je op die manier echt even laat zien wat je wilt en dat dat iets heel leuks oplevert (ipv dat voorwaarts lopen enkel beenhulpen of zweephulpen voorkomt).

Leer je paard kort click = treat aan en ga dan normaal rijden. Merk je een voorwaartse reactie? Click en geef een beloning (gewoon vanuit t zadel) en ga weer verder. Grote kans dat als het niet iets medisch is, je paard gemotiveerd wordt om voorwaarts te denken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 10:19

Zonnetje97 schreef:
Vandaag weer gereden. Hij was heel relaxed. Hij vind het echt heel moeilijk om te ontspannen aan de teugel en dan ook tempo te behouden. Zodra ik de teugels logooi durft hij iets meer te ontspannen, maar gaat dan heel erg terug in tempo, als ik de teugel dan weer aanneem of om meer actie vraag is de ontapanning weer weg.

https://youtu.be/naNjudThETY
https://youtu.be/W8DH6c3ekgo

Dit is wel een mooie basis om uit verder te werken, wat doet hij als je overgangen gaat rijden? stap-draf of schijn overgangen in de draf naar bijna stap? Of als je een lekker stuk gaat galloperen zo, soms worden ze daar lekker los van. Als hij dan een paar passen zijn hoofd omhoog doet en de ontspanning weg is, is niet erg zolang hij daarna maar weer durft te zakken. Als je op die manier de activiteit rustig en ontspannen wat kan vergroten dan kun je hopelijk ook meer een contactteugel aannemen. Het is wel belangrijk om je hand dan echt voor je te gaan dragen. Dus duimen rechtop, zorg voor een goede knik in je elleboog en meegaan in de beweging. Het kan zijn dat je daar een ander zadel voor nodig hebt/ een betere onafhankelijke zit. En, niks doen met je hand..alleen voor je dragen en eventueel iets van de hals halen in de wendingen. Niet terugwerken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 10:21

Dit zadel zet jou wel echt in een verschrikkelijke houding.
Geen stalgenoot die tijdelijk iets heeft wat beter past voor beide?
Je komt nu zo hard terug in het zadel, want mijn inziens ook niet voor je op te lossen is omdat je totaal niet past in dit zadel.

Hij loopt hier wel heel braaf.
Zelf zou ik aan die lange teugel ook gewoon figuren gaan maken.
Mijn ervaring is dat ze dan nog gemakkelijker naar je hand zoeken en zakken.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 10:26

Zonnetje97 schreef:
manubres schreef:

Ik kan hem echt met geen mogelijkheid meer voorwaarts krijgen dan dit.. zelfs met klein tikje reageerd hij niet, dan zou ik moeten gaan schoppen en slaan en zelfs dan verliest hij alle takt en is hij binnen 2 stappen weer bij af.
Dat is het hele probleem, niet voorwaarts.. de vraag is of dat een rijtechnisch probleem is doordat ik hem heb afgestompt of iets omdat hij het echt niet kan.

Ik ben echt geen expert :o
Maar ik zie wel wat manubres bedoeld. Lees haar antwoord nog maar eens. Ze zegt namelijk niet dat je meer voorwaarts moet gaan. Maar wel dat hij in stap los laat en grotere stappen maakt. Dat is echt al zo knap. Daarbij adviseerde ze je om west meer voltes te rijden. (Slange voltes zijn ook heel fijn) om ook neer lengte buiging te trainen.

Verder ontzettend knap dat je dit durft te delen. Mensen die anders doen voorkomen niet op reageren. Zonde van je energie. Ik zie voor 85% hier alleen maar goed bedoelde adviezen en tips.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 10:38

DuoPenotti schreef:
Dit zadel zet jou wel echt in een verschrikkelijke houding.
Geen stalgenoot die tijdelijk iets heeft wat beter past voor beide?
Je komt nu zo hard terug in het zadel, want mijn inziens ook niet voor je op te lossen is omdat je totaal niet past in dit zadel.

Hij loopt hier wel heel braaf.
Zelf zou ik aan die lange teugel ook gewoon figuren gaan maken.
Mijn ervaring is dat ze dan nog gemakkelijker naar je hand zoeken en zakken.

Mee eens, voltes sluiten en openen voor het binnenbeen is een mooi als je je hand goed voor je kan houden en alleen van de hals haalt. Kun je hem ook wat meer gymnastiseren.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 10:43

Fijn dat je hier blijft posten! Net de nieuwe filmpjes bekeken. Hij loopt echt heel erg op de voorhand, alsof hij zichzelf niet goed kan dragen. Dat kan deels een kwestie van leeftijd zijn; nog niet uitgegroeid, maar ook een evenwichtsprobleem. Met probleem bedoel ik niet iets dramatisch, maar meer dat hij nog niet in staat is om zichzelf goed te dragen, laat staan een ruiter.

Je zou veel met balkjes en bochten kunnen oefenen, misschien niet rijden tot je een ander zadel hebt, en vooral korte sessies die positief worden afgesloten.

Vind het longeerfilmpje wel een fijne indruk geven van de manier waarop jullie met hem bezig zijn. Let alleen op jouw (neem aan dat jij degene in het midden bent) houding t.o.v. je paard. Kort gezegd: jouw borstkas moet naar de achterhand van het paard zijn gericht, als je je lichaam meer naar zijn hoofd draait ziet hij dat als teken om af te remmen, en dat is juist wat je niet wilt.

Ik zou het voorwaarts zijn even laten voor wat het is, zou werken aan balans en ontwikkeling van bespiering. Dat tempo komt daarna wel weer.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 10:49

Dat hij op de voorhand loopt is natuurlijk een gevolg dat zijn motor achter nog niet aan staat.
Mij is het wel eens uitgelegd als een speedbootje, als de motor hard werkt aan de achterkant komt de voorkant vanzelf omhoog.
Maar dat gaat voor ts nog niet en zou me daar op dit moment ook niet druk over maken.
Laat hem zo maar eens ontspannen , de hand opzoeken, soepeler in de lengte buiging komen.
Dan kan er eens 1 pasje activiteit gevraagd worden, dan 2 enz, zo op gaan bouwen.

Zelf zou ik hem in april als het weideseizoen begint 3 maanden op de wei gooien en helemaal niets mee doen.
Laat hem zijn bolletje maar lekker leeg maken, nog wat groeien. Veel paarden veranderen daar echt positief van.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 11:42

Sorry dat ik het zeg, maar ik vind dit echt niet normaal voor een jong paard. Paard is 5 jaar. Ook aan de longe houdt hij zich in en niet voorwaarts te branden. Het hele paard geeft mij een lusteloze indruk. Ik vind dit beeld ook niet zo passen bij het type paard.
Is hij altijd zo geweest TS, ook met inrijden?

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 11:52

Zonnetje97 schreef:
manubres schreef:

Ik zeg juist dat je niet! voorwaartser moet gaan totdat hij losser is. Ik zie dat hij verstijft als je hem op het filmpje voorwaartser vraagt. Hij kan het gewoon (nog) niet...en waardoor dat is blijft de vraag. Maar een paard wat zijn lichaam niet los kan laten zou ik niet over het tempo gaan drijven. Even iets naar voor en dan weer ontspannen is niet zo erg. Dat hij nu op de voorhand loopt lijkt mij geen probleem. Hij moet eerst vertrouwen in zijn lichaam krijgen, los durven laten, kunnen ontspannen en van daaruit zet je de motor van achter meer aan en pak je hem van voor ietsje op. Maar lekker even zo doorgaan en in dat lange lage wat meer voltes en achtjes gaan maken...

En wat betreft aan de longe...daar vond ik hem toch best voorwaarts....

Het blijft idd apart voor een 5 jarige...daar ben ik het mee eens. Er is wel wat aan de hand...maar wat dat is zal de tijd leren. Intussen het paard niet meer vragen dan hij aankan is nu het beste denk ik.

Nog een vraagje...gaat hij makkelijk achterwaarts? Aan de hand bedoel ik.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 12:00

Dat ben ik zeker met je eens Babootje.
Ook dat hij niet reageert op dat andere paard naast de bak.
Daarom zou ik hem echt 3 maanden op de wei gooien. Hoofd leeg en dan weer heel rustig op gaan pakken.
Kijken of dat verschil geeft.

ConnemaraP

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 12:05

Ik herken je probleem wel met mijn paard. totaal niet voorwaarts beetje lusteloos en erg stijf. Na een lange zoektocht is er bij mijn paard gebleken dat ze een maagzweer had. gezien de stress van verhuizen e.d. bij je paard zou ik je daar eens in gaan verdiepen. Mijn paard heeft heel veel baat gehad met mastic horse, ik zag haar met de dag opbloeien en eindelijk krijgt ze ook weer werklust, looplust en plezier in het rijden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 12:24

DuoPenotti schreef:
Daarom zou ik hem echt 3 maanden op de wei gooien. Hoofd leeg en dan weer heel rustig op gaan pakken.

En voordat je dat doet misschien toch een keertje bloed trekken. Zal niet het eerste paard zijn met bloedarmoede.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 12:29

Is dat niet gedaan dan?
Oh ja dan zeker doen, is toch wel een van de eerste dingen lijkt me :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 12:36

DuoPenotti schreef:
Is dat niet gedaan dan?
Oh ja dan zeker doen, is toch wel een van de eerste dingen lijkt me :j

O dat weet ik niet, heb ik niet gelezen namelijk. Wel dat er 2 dierenartsen naar gekeken hebben maar niet of er bloedonderzoek is gedaan. Bloedarmoede, leverbot, lyme kunnen allemaal oorzaken zijn dat een paard lusteloos en moeizaam door het leven gaat.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 12:45

DuoPenotti schreef:

Snap het idee. Maar een paard met problemen in zijn lichaam zal daar niet altijd beter van worden...Ik had er eentje die helemaal vastzat in bovenlijn...In de wei liep ze ook met verkrampte bovenlijn. Dus dan is training beter dan alleen in de wei laten lopen. Als het geestelijk is dan kan het mss helpen. Maar dat lijkt me bij dit paard niet. Het is echt lichamelijk lijkt het. Maar zeker weten doe ik het niet natuurlijk :o

Bloedarmoede zou kunnen passen bij lusteloosheid...maar volgens mij hoort daar niet zozeer een gespannen lichaam bij:

Symptomen van ernstige bloedarmoede bij paarden:
(Geel)bleke slijmvliezen.
Duidelijk verminderde prestatie bij arbeid.
Lusteloosheid.
Versnelde ademhaling.
Verhoogde hartslag.
Vaak opengesperde neusgaten.

Bleke slijmvliezen kun je zelf ook zien...effe tandvlees bekijken

Een paard kan wel bloedarmoede hebben door een wormbesmetting en door de wormbesmetting verkrampen in het achterlichaam. Ook als de wormen weg zijn kan dit blijven bestaan.

Symptomen maagzweer:

Ineens niet meer of minder (graag) eten
Veel knoeien met krachtvoer
Knarsetanden
Veel met lippen of tong bewegen
Vaak geeuwen
Pijnprikkel bij aanraking van de buik of wanneer je het dier aansingelt
Op koliek lijkende klachten die vooral direct na het eten van krachtvoer
ontstaan
Een doffe, rommelige vacht
Suf en lusteloos
Minder uithoudingsvermogen dan normaal
Langer herstel dan normaal na inspanning
Chronische diarree
Opvallend gewichtsverlies
Opvallende verandering van gedrag

Ook mogelijk als paard niet voorwaarts wil...Maar echt vasthouden in de achterhand hoort daar niet echt bij.

Het is soms echt erg lastig en een enorme puzzel. Maar soms moet je ook even op iets focussen en het de tijd geven. Ik vond hem echt aan de longe niet zo raar lopen, dus mss komt het best goed.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 12:50

En ik heb juist bij deze zoiets van het het is geestelijk. De diverse keren verhuizen, het zo mat zijn en dan toch ineens een hele felle bok, dus hij kan dat wel.
Maar inderdaad ook zeker geen zekerheid.
Maar wei vind ik vaak voor veel paarden goed, ook voor wel lichamelijk.
Alles in eigen tempo, lekker bij andere die uitdagen te bewegen.
Maar goed een wonder is het ook niet hoor :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:00

Ik vind hem aan de longe ook echt veel te traag voor een jong paard. Op het naar voren drijven met de zweep geeft hij weinig tot geen respons.
Het bokken lijkt mij echt uit verzet te komen. Ik vind het gewoon geen blij paard.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:32

Babootje schreef:
Ik vind hem aan de longe ook echt veel te traag voor een jong paard. Op het naar voren drijven met de zweep geeft hij weinig tot geen respons.
Het bokken lijkt mij echt uit verzet te komen. Ik vind het gewoon geen blij paard.

Klopt dat niet voorwaarts willen lijkt mij in het lichaam te zitten. Die motor is niet los/gesmeerd genoeg :D Of hij houdt de motor vast omdat hij het voor niet kan verwerken, wat TS aangaf.

En DuoPenotti felle bok geven is iets anders dan een fel paard <<) :D
En weidegang is natuurlijk altijd goed voor een paard....