Paard schoppen als straf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 22:53

Muzefee schreef:
Nens77 schreef:
Dat was dus mij verder sleuren over het terrein omdat hij zijn macho gedrag aan een ander paard wat in de bak los stond wilde vertonen, waarbij hij zijn voorbenen veel meer kon beschadigen tegen de balken van de buitenbak dan die ene gerichte schop op zijn borst van mij....

Nee dank je, en er is me uit jouw reactie nog steeds niet duidelijk hoe JIJ een dergelijk dominant paard met hengstengedrag aan zou pakken om te voorkomen dat er ongelukken gebeuren.
Ik liep overigens niet voor niets al met een zweepje, meneer had nogal een reputatie :o

Als het paard andere dingen interessanter vind dan jou heeft hij dus geen aandacht voor jou, wat ga jij daar aan doen?

De verdere situatie kan ik verder niks over zeggen en dus ook niet exact bepalen wat ik zou doen. Ik ben er niet bij, ik zie het paard en zijn omgeving niet, ik kan helaas niet vanachter een computer zeggen wat ik precies zou doen. Als ik vooraf weet dat het dier 'een reputatie' heeft ga ik nog even nadenken of ik met hem aan de wandel ga, als ik bij het lopen alleen al een zweep nodig ben in dit geval laat ik het wel aan een ander over. ;)

Hij was manegepony en gewend ongestraft zijn zin door te drammen.
Je moet met hem lopen om van zijn stal bij de buitenbak te komen om los te gooien.
Bovendien wilden we hem leasen om te gaan kopen, dan moet je toch op alle fronten ontdekken wat voor vlees je in de kuip hebt, hij heeft ook grondig gekeken of we de moeite waard waren om naar te luisteren :D
Voor anderen had hij ook weinig respect, ik kon hem toen moeilijk houden, toen wilde een andere pensionklant (man) hem van me overpakken en die liep langs hem op en terwijl hij erlangs liep probeerde hij hem met het achterbeen te trappen.
Het was echt een etterbakkie.

Ik heb maar twee of drie keer echt een aanvaring gehad met hem, daarna was het klaar, het is echt niet zo dat hij van mij steeds schoppen krijgt ofzo hoor...

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 22:57

Exponent schreef:
Denk persoonlijk dat als je iets of wat ervaring in de paarden hebt dat je maar al te goed het verschil kan zien of je paard slaat uit agressie/dominantie of uit pijn/angst.. Of althans, dat hoop ik toch.

Natuurlijk !
De mijne was gewoon hondsbrutaal.
En een verwend nest.
Nu kan mijn dochter van 11 ermee over het terrein lopen, zonder problemen.
Een vreemd kind wilde hij afgelopen zomer nog wel meesleuren (was een ouder vriendinnetje van mijn dochter en had d'r nog gewaarschuwd maar ze kin het wel zei ze) :o

Cerera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 22:58

noaenkelly schreef:
Een paard zal nooit (/ bijna nooit) gewoon jou schoppen of slaan. Er is altijd een reden voor. Of hij kan niet met je op schieten dus zul je er zelf wat aan moeten doen of hij wil je laten merken dat er iets niet goed gaat. Zo heb ik een verzorgpaars (arabier) die naar mij gericht heeft geschopt maar ik ging kijken waarom en dacht niet hij schopt laat ik terug schoppen. Toen bleek dat hij een hele zere buik heeft door het luchtzuigen (vroeger mishandelt nu nog steeds veel stress). Hij schopt dus gericht maar alleen om te laten weten dat er iets niet helemaal goed is of dat hij pijn heeft. Hij kan het je niet vertellen en als je daar dan aanraakt ja dan kun je dat verwachten. Daar is niets raars aan vind ik maar dan ga ik hem niet terug schoppen.

Mijn paarden zien mij een schop verkopen, gelukkig niet als de manier om mij duidelijk te maken dat iets niet helemaal goed zit... :=

Exponent

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 23:01

Nens77 schreef:
Exponent schreef:
Denk persoonlijk dat als je iets of wat ervaring in de paarden hebt dat je maar al te goed het verschil kan zien of je paard slaat uit agressie/dominantie of uit pijn/angst.. Of althans, dat hoop ik toch.

Natuurlijk !
En een verwend nest.
Een vreemd kind wilde hij afgelopen zomer nog wel meesleuren (was een ouder vriendinnetje van mijn dochter en had d'r nog gewaarschuwd maar ze kin het wel zei ze) :o

Had het niet op jou hoor! Maar op een van de bovenstaande reacties ivm schoppen door maagklachten oid.
Op dat vlak veronderstelde ik dat je aan je paard dan toch zou moeten kunnen zien dominatie / pijnlijk :)

ps, misschien dan maar eens een kuurtje gastrogard oid? Aangezien het paardje blijkbaar dan al zo lang met maagklachten rondloopt?
Laatst bijgewerkt door Exponent op 09-01-14 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 23:03

Ik zal eerlijk zeggen, dat als die van mij iets stouts doen(naar mij slaan ofzo) en ik heb geen zweep bij mij, dat ik dan ook wel een schop tegen hun billen geef. Niet super hard ofzo, puur dat ze weten dat zulk gedrag niet mag.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 23:07

Exponent schreef:
Nens77 schreef:

Natuurlijk !
En een verwend nest.

Had het niet op jou hoor! Maar op een van de bovenstaande reacties ivm schoppen door maagklachten oid.
Op dat vlak veronderstelde ik dat je aan je paard dan toch zou moeten kunnen zien dominatie / pijnlijk :)

ps, misschien dan maar eens een kuurtje gastrogard oid? Aangezien het paardje blijkbaar dan al zo lang met maagklachten rondloopt?

Ok, zo bedoelde je het haha
Laatst bijgewerkt door Nens77 op 09-01-14 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 23:07

_Natasja_ schreef:
Als een pony een persoon of ander paard slaat dan is een schop redelijk op z'n plek

mee eens :j
bij mij hebben ze het nog slechter, ik heb stalenneuzen aan.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 23:10

andermans paard zou ik geen schop verkopen,
maar mijn paard schopte mij in het begin regelmatig,
1x was ze zo druk en wilde ze zo graag terug naar haar vriendin waar ze toen niet zonder kon, die jawel 10m verderop stond.. -_-
ze heeft mij toen omver geschopt, been gekneusd, was niet in staart een schop terug te geven..

Maar daarna ook in de stal, kreeg ze haar eten niet snel genoeg? zou ze je wel ff een schop geven, deed je iets wat dr niet aan stond? kreeg je wel eens schop.
ze heeft me al vaak geschopt, (4 jaar geleden)

werd er zo flauw van dat ik iedere keer een flinke schop terug heb gegeven, nu? ze zal me NOOIT meer schoppen.. al 3 jaar niet meer.. 1e jaar was gewoon beetje drama..

Paard was gewoon super verwend, mocht altijd los meelopen naar de wei, kende geen manieren, hooi werd snel naar binnen gegooid etc, echt een heel asociaal paard met totaaaal geen angst. nu heeft ze respect en gaat ze netjes aan de kant, nog wel met haar oren naar achteren tijdens het voeren, maar ze gaat pas eten wanneer ik zeg dat het mag.

Josien_

Re: Paard schoppen als straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 23:14

Ik denk dat dit een eindeloze discussie is.
Persoonlijk denk ik ook dat niet iedereen het gevoel en de precisie heeft om een paard zo op te voeden dat ze op het lichtste seintje weten dat ze fout zijn. Daarnaast krijg je ook niet altijd een paard in handen die dat gewend is.
Zou je dan meteen geen paarden meer mogen houden? Wat mij betreft mag/kan dat best.
Natuurlijk is er een verschil in schoppen omdat jij boos bent of schoppen omdat het dier daadwerkelijk je gezag ondermijnde.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 23:17

Knuppel in het hoenderhok.... die van ons krijgt er ook eentje als hij slaat wanneer hij pijn heeft hoor. Hij slaat nooit, behalve tijdens zijn Fysio oefeningen (doet zeer, er zit behoorlijk wat vast sinds zijn val/glijer op het asfalt een paar weken geleden) en tijdens het scheren probeert hij ook gericht te slaan. Zielig? Misschien wel. Nog zieliger als hij mijn dochter het ziekenhuis in slaat omdat hij eigenlijk wilde vragen of ze alsjeblieft wil stoppen met het masseren van die pijnlijke spieren. Jammer vriend, Tis voor je eigen bestwil. Blijf braaf staan en je krijgt nog een worteltje tussendoor ook. Zo rot zijn we nu ook weer niet. :+

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 23:26

Twee weken geleden heeft mijn jonge paard nog een schop van mij gehad.
Ze kwam net op stal na een heel seizoen weidegang (staat nog van 9 tot donker in de wei nu en op stal onbeperkt hooi/droge kuil)
Nu heeft ze mok en met behandelen sloeg ze gericht, waarop ik haar een schop terug gegeven. Onmiddellijk en tegen de broekspier van het been waarmee ze sloeg.
Dat had gelijk effect, ik kon daarna prima haar mok behandelen.

Als ze nu niet stilstaat met behandelen geef ik een stemcorrectie en dat is voldoende om haar hoeven op de grond te houden. De schop heeft geholpen.

Haar moeder daar in tegen was ziek en sloeg en beet van nar(r)igheid als je bij haar buik in de buurt kwam, dat wist ik en hield ik rekening mee. Terug schoppen heb ik naar haar niet gedaan, wel sommige handelingen met een zweep in mijn handen. Die laten zien was voldoende voor haar om te beseffen dat slaan niet geaccepteerd werd.
Singels van haar deken haalde ik met de bezem onder haar door, veel te gevaarlijk om gebukt bij haar buik en achterbenen te komen.

Bora2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 00:28

Gelezen tot pagina 11, dus hoop niet dat mijn vraag reeds is gesteld... Maar hoe groot is de kans dat een paard je terug trapt of, nog erger, je aanvalt als je een trap of een rake mep geeft ter correctie?
Deze vraag wordt dus gesteld door een onervaren amazone die deze discussie met zeer veel belangstelling volgt.

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 00:37

Ik trap mijn paard als hij extreem vervelend doet. :)

Met opzadelen/deken omdoen/mok behandelen/hoefjes uitkrabben is hij door vele mensen op een andere manier behandeld (tijdje een manegepaard) dus hij kon dominant zijn en naar de handen/benen van mensen trappen. Toen ik hem kreeg probeerde ik het eerst met slaan op te lossen, dit hielp voor geen meter want direct nadat ik hem sloeg ging zijn been wéér omhoog. Pas had ik hem een enkele vrij harde trap verkocht, hier schrok hij zo erg van dat hij half op de grond ging zitten. Paard trapt nooit meer.

Sowieso vind ik trappen wat 'natuurlijker' dan een zweepje erbij te gebruiken of slaan. Op het land krijgt hij het ook flink te verduren hoor als hij weer eens de baas wilt uithangen met zijn 4 jaar. :+ Net als dat ik in een manegepony d'r oor kneep omdat ze me beet. Was ook meteen klaar.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 00:49

Bmamavan2 schreef:
Even ter verduidelijking, de pony naast hem beet naar hem waarop hij dus terugtrapte. het was naar die pony gericht maar helaas stond de verzorgster ertussen.
Degene die hem een schop gaf stond er een stuk vanaf, vraagt wat er gebeurt is, komt naar de pony geeft hem een schop onder zijn buik en uit pure frustratie nog een. Pony wist niet wat hem overkwam en wij dus ook niet.

Die persoon was dus veel te laat, dat vind ik zowieso not done.
Als je het doet, doe het dan gewoon goed. Ik snap dat als er zoiets gebeurd en je staat ernaast met lege handen en wilt a la minute straffen dat je misschien zonder nadenken een lel uitdeelt.
Maar dan nog, het paard van een ander.
Stonden jullie daar ook gewoon bij?
En heb je hem inmiddels al aangesproken?

Overigens vind ik wel dat de pony niet mag schoppen, of dat nu uit reactie is op een andere pony of niet. Ze zijn niet dom, hij heeft prima geweten dat die verzorgster daar tussenin stond. De rangorde uitvechten doen ze maar op het land, niet als er iemand met ze bezig is. Maar je kunt al veel narigheid voor zijn door pony's gewoon niet te dicht bij elkaar te zetten.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 01:00

Ik heb mijn hengstje wel eens een paar karateschoppen verkocht :') Hij beet uit het niets echt zoooooo hard. Schopte hem zo de draden in, hij schrok er flink van. Mijn been echt na 5 minuten al pimpelpaars. Maar als hij per ongeluk in mn vinger bijt als ik hem wat voer krijgt ie echt geen schop hoor. Leren doseren dus. Wanneer is iets uit gemenigheid of naar mij gericht (wat die hap niet was want stond ertussen maar dat is geen enkele reden om mij te pakken ipv de pony naast mij). Soms zijn ze gewoon wat lomp en dan is een "Hé! Doe eens normaal" al meer dan genoeg. Ik kan mn pony's op stem sturen, ze beschermen mij en hebben respect voor mij. Als ze een oor omdraaien weet ik al wat er in die koppies omgaat :=
Ben het ermee eens dat een correctie altijd direct moet zijn. Ik doe het al uit reflex :') Toen mij hengst jonger was ging ik wel eens met hem fietsen, dan hield ik mn hand met het touw naast het stuur van de fiets. Ik zag het gewoon naar mn hand kijken en BAM hij bijt me vol in mn klauw en springt daarna 1,5 meter naar rechts :') Hoezo ik weet dat ik iets doe wat niet mag := Als ze niet voorzichtig zijn met mij dan ben ik dat ook niet met hun. Ik kan wel met zo'n oranje wortelstok gaan staan zwaaien maar dan steken ze helemaal hun middelvinger naar mij op.

Voor de TS. In principe moet jouw pony weten dat er iemand tussen staat. Wanneer mijn dieren aan de hand of aan het touw zijn dan reageren ze niet op wat andere pony's doen bij ze. Dan moet ik de andere dieren corrigeren. Die moeten het trouwens wel heel bont maken wil hij wel erop reageren. Springt mijn jonge hengst dus tijdens het wandelen op de rug van de oudere dan zal hij niet slaan, hij verwacht dat ik het jonge dier van zn rug haal en corrigeer. Ik blijf erbij, wees gewoon duidelijk, leer naar je paard kijken, niet elk dier kan je zomaar een schop of een tik geven, soms is een verbale correctie meer dan genoeg. Hoewel bijten en slaan toch wel de ergere dingen zijn die ze kunnen doen en die je imo ook flink af moet straffen. Heb genoeg dieren met hun eigenaar aan de haal zien gaan :') Lastig he, zo'n paard opvoeden :')

edit: Ik zou mijn pony's trouwens nooooooooit straffen omdat ze niet willen presteren ;) Dat doen ze omdat ze het leuk vinden.
Laatst bijgewerkt door Sappos op 10-01-14 01:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Crazy_boon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 01:10

Bij gericht stampen kunnen ze van mij echt een terug verwachten, meestal volstaat 1x, en luisteren ze vrij snel erna naar stem correcties.

Van kleine dingen zoals bijten volstaat een mep en een stem verheffing meestal.

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 08:16

Ik denk idd dat het een oneindige discussie wordt maar ik zelf snap niet dat er nog zoveel mensen zijn die het normaal vinden om hun paard te schoppen als het paard op ze af komt of de eigenaar schopt uit agressie (!?). Maar dat is mijn mening en zo te lezen heeft iedereen een andere mening ;p waar niets mis mee is. En als een paard je uit agressie schopt of aanvalt (dus niet uit angst!) dat je dan ver weg bent. Heb namelijk echt nog Nooit een paard gezien dat schopt uit agressie. Dan is hij toch echt verkeerd behandelt vroeger denk ik.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 09:04

Josien_ schreef:
Ik denk dat dit een eindeloze discussie is.
Persoonlijk denk ik ook dat niet iedereen het gevoel en de precisie heeft om een paard zo op te voeden dat ze op het lichtste seintje weten dat ze fout zijn. Daarnaast krijg je ook niet altijd een paard in handen die dat gewend is.
Zou je dan meteen geen paarden meer mogen houden? Wat mij betreft mag/kan dat best.
Natuurlijk is er een verschil in schoppen omdat jij boos bent of schoppen omdat het dier daadwerkelijk je gezag ondermijnde.

Wat je zegt Josien....een paard een schop onder zijn kont geven mag nooit en te nimmer uit boosheid en/of frustratie plaatsvinden.Het is een uiterste correctiemiddel wat alleen onder bepaalde omstandigheden plaats moet vinden en ook nog op het juiste moment.
Mensen die af en toe een paardje rijden wat braaf zat is of een eigen paard/pony hebben wat braaf is,zullen dit niet kunnen begrijpen.Het klink hard en het ziet er naar uit maar soms heeft een paard een duidelijk signaal nodig wat dicht bij eigen taal komt.

Een goed getimde schop onder kont is vaak eenmalig zolang het paard bij je is.Paard begrijpt dat de actie die hij deed niet wordt getolereerd en schikt zich naar zijn plek in de rangorde. Tweebener bovenaan...paard onderaan,zo is voor iedereen duidelijk.Paarden houden (net zoals de meeste groepsdieren) van rangorde en duidelijkheid.

Bora2013 schreef:
Gelezen tot pagina 11, dus hoop niet dat mijn vraag reeds is gesteld... Maar hoe groot is de kans dat een paard je terug trapt of, nog erger, je aanvalt als je een trap of een rake mep geeft ter correctie?
Deze vraag wordt dus gesteld door een onervaren amazone die deze discussie met zeer veel belangstelling volgt.

Timing is heel belangrijk,je bluft het paard namelijk gewoon af.Het gaat er namelijk niet om hoe groot/sterk je bent maar wie de grootste bek heeft.Vaak heeft een goed gemikte schop onder kont ook nog wat vocale ondersteuning :o

De houding die je zelf hebt is al een heel belangrijk punt,kom je zelf als een muisje....al trillend en nerveus op een paard af...of je komt heel zelf verzekerd over.Stapt zeker op hem af.
In het eerste geval ben je geen geschikte kandidaat om een wat "moeilijker"paard te handteren.

De kans dat een paard een schop terug geeft is heel klein,ik heb er zelf nooit van gehoord.

lizet_lara schreef:
_Natasja_ schreef:
Als een pony een persoon of ander paard slaat dan is een schop redelijk op z'n plek

mee eens :j
bij mij hebben ze het nog slechter, ik heb stalenneuzen aan.

Ik ook...mijn tenen zijn mij heilig en ik ga niet eerst mijn stalen neuzen omruilen voor een paar gympies ;)

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 09:15

Bora2013 schreef:

Als je je paard onterecht te hard aanpakt zit dat risico er in.
Maar wanneer jouw reactie er 1 is op een onterechte actie van hem/haar zal dat niet zo snel gebeuren.
Je moet uiteraard wel meteen reageren en zeker zijn van je zaak, wanneer je twijfelt of te lang wacht, kun je beter niets doen.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 09:22

noaenkelly schreef:
Ik denk idd dat het een oneindige discussie wordt maar ik zelf snap niet dat er nog zoveel mensen zijn die het normaal vinden om hun paard te schoppen als het paard op ze af komt of de eigenaar schopt uit agressie (!?). Maar dat is mijn mening en zo te lezen heeft iedereen een andere mening ;p waar niets mis mee is. En als een paard je uit agressie schopt of aanvalt (dus niet uit angst!) dat je dan ver weg bent. Heb namelijk echt nog Nooit een paard gezien dat schopt uit agressie. Dan is hij toch echt verkeerd behandelt vroeger denk ik.

Paarden vertonen dit soort gedrag ook niet uit agressie, ze proberen slechts hoger in rang te komen, net als kinderen proberen ze hun grenzen te verleggen.
Wanneer je zo een paard zijn gang laat gaan, dan worden ze inderdaad wel gevaarlijk en toleren ze op een gegeven moment niet meer van een mens als hij er geen zin in heeft, hij is immers gewend zijn eigen zin door te drammen.
Daarom straf je een paard af als hij over je grenzen heen gaat. En ja, dat moet exact op het juiste moment (reactie meteen op actie) en met een schop, omdat ze de taal van schoppen begrijpen.
Geef er een flinke schreeuw bij, dan is volgende keer een schreeuw genoeg (want het paard weet, daar hoort een trap bij).

Cerera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 09:34

Bora2013 schreef:

Ik denk dat je wel of heel onterecht moet straffen, of er 1 moet hebben die zich niet van plan is aan te passen, willen ze dat doen...

veenmosveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 09:39

het schilt van paard tot paard vind ik de één leert er uit als ie eens een schop of een mep krijgt , de ander wordt nerveus en angstiger en leert er niet uit , maar de eerste keer dat zo reageert weet je dat niet natuurlijk

Cerera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 09:45

noaenkelly schreef:

Verkeerd behandeld vroeger of niet, aanvallen uit angst of niet, dan kan hij er ook 1 krijgen. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Ik weet niet wat jij bedoeld met aanvallen, maar als ik het heb over aanvallen, dan zie ik een paard dat op me af komt stormen met de oren in de nek en de tanden bloot en duidelijk niet van plan is om te stoppen. Dan ga ik niet blijven staan om te kijken of ik snel genoeg ben om hem te slaan of schoppen. Dan ga ik een zweep halen en proberen we het nog een keer. Wat wil je in hemelsnaam beginnen als een paard je aanvalt? En af en toe een schop of mep uitdelen, doe ik nou precies om dat soort situaties te voorkomen. Je paard een schop verkopen, is ook niet op ze in blijven beuken, meerdere schoppen geven of met een zweep in elkaar timmeren. Dat is 1 (!) goedgetimede schop en ik doe weer volkomen normaal naar het paard.

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 10:02

Bora2013 schreef:

Ik weet niet of elk paard na een trap/klap nog in staat is om iets terug te doen.
Vaak weet een paard dat hij iets fout doet, en wanneer jij "EY!!" Roept en hem/haar een trap/klap zou geven, schrikt hij daar zo van, want dat verwachten ze eigenlijk niet, want ze willen hoger in de rang staan.
Even een voorbeeld: gister toen ik klaar was met rijden, paard op stal zette en de deur stond nog niet dicht (ik stond immers nog in de stal) hij begon tegen de deur te schuren, de deur ging open en hij wou naar buiten rennen (nou staan ze op dit moment in de buiten stal, en stap je dus gelijk de bak in, alleen het hek van de bak stond dus open) dus ik sprong er voor en riep keihard "EY!!!!!!" Hij schrok daar zo erg van, dat hij gelijk in een hoekje in ze stal aan het trillen was, hij was er zo van geschrokken dat ik zo schreeuwde op wat hij deed, hij is ook niet gewend dat ik naar hem schreeuw, daarna gaf ik hem wel een dikke knuffel, hij stond er zo zielig bij :=

xshansb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 10:03

Nee, dat doe je niet.