Jong, onhandelbaar paard. Hulp gevraagd!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Freya6

Re: Jong, onhandelbaar paard. Hulp gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 18:17

precies :)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 18:30

Ben eigenlijk meer van het principe, slecht gedrag negeren en goed gedrag héél uitvoerig belonen. Dat werkte niet bij deze merrie omdat ze altijd maar verdere grenzen opzocht... Dus nu dwing ik respect af tijdens het werken en beloon ik goed gedrag. NIET met koekjes en dergelijke maar met een aai of een "braaf". Werkt veel beter bij haar... Ze krijgt enkel nog na het rijden een koekje IN haar voederbak. Op die manier hoop ik ook het bijten af te leren.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 18:39

Super, een inzicht rijker! In principe is het afgeven van eten ook gedrag waarmee je je onderdanig aan haar opsteld, in de kudde geven ze namelijk ook hun eten af aan een dominater paard.
En bij een paard wat de neiging heeft tot dominatie kan voer het nog meer in de hand werken.
Ik herken het van mijn eigen merrie, zodra ik ga belonen met voer dan loopt ze me onder de voet..
Heb je wel eens van horsenality's gehoord?
Dat zijn de persoonlijkheden van paarden weergegeven in een onderverdeling van 4 verschillende karakers.
Heel leerzaam vond ik zelf want toen begreep ik dat mijn merrie gewoon een bepaald type karakter heeft waardoor ze op bepaalde manier reageert.
Google het maar eens bij afbeeldingen. Wel in het engels.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 18:40

Klinkt goed TS! Stoer dat je je methoden aan gaat passen aan je merrie, wie weet wat de toekomst met haar brengt.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 02:26

Ts, respect voor je inzichten en omslag. :) In eerste instantie kreeg ik de indruk dat je er niet echt achter stond om er nog helemaal voor te gaan met dit paard (en dat was ook niet erg hoor!!) maar merk dat je toch de knoop hebt doorgehakt en je helemaal inzet om er te komen met je paard. Top! :D Ik hoop dat jullie er uit gaan komen en nog heel veel mooie jaren samen voor de boeg hebben :)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 14:47

Wow TS. Dit is wel een heel dappere beslissing van je! Hoop dat je heel goede begeleiding krijgt, en gun je van harte een enorme succes ervaring. Want wat zul je trots zijn als het je uiteinde lukt met je paard. En mocht het met alle hulp uiteindelijk toch niet lukken ( hoop het niet voor je), dan weet je ook dat je er echt alles aan gedaan hebt, en zal een eventueel besluit tot verkopen ook makkelijker zijn. Maar voor nu heel veel succes gewenst in het traject wat je in gaat, ik duim heel hard dat we hier over een paar weken een zeer positieve update lezen!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 19:04

Heleennn schreef:
Ben eigenlijk meer van het principe, slecht gedrag negeren en goed gedrag héél uitvoerig belonen. Dat werkte niet bij deze merrie omdat ze altijd maar verdere grenzen opzocht... Dus nu dwing ik respect af tijdens het werken en beloon ik goed gedrag. NIET met koekjes en dergelijke maar met een aai of een "braaf". Werkt veel beter bij haar... Ze krijgt enkel nog na het rijden een koekje IN haar voederbak. Op die manier hoop ik ook het bijten af te leren.

Paarden hebben onderling een heel simpel systeem van "straffen"en "belonen".

"straffen":
Een paard doet zijn oren naar achteren, geeft een snauw, tanden bloot of een klap met de achterbenen.
Kijk maar hoe een merrie haar veulen een bijt kan geven als het veulen te wild met de melkbar bezig is.

"Belonen":

Een paard beloont een ander paard door niets meer te doen en te negeren.

Wij mensen willen altijd belonen, en dan beloon je vaak het verkeerde gedrag.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 23:09

Dat is goed om te weten :) Bedankt!

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 05:26

De grootste beloning is stoppen met vervelend doen. Paarden doen bijna nooit vervelend bij elkaar (vervelend doen is de meest voorkomende straf). Ze laten elkaar zowat altijd met rust (het "belonen"). Straffen komt dus zelden voor in de natuur en al bijna nooit door te bijten of te stampen.

Ook in de training is het goed om te belonen door middel van met rust laten. Zolang het paard doet wat er van hem verlangd wordt door de leider (eigenaar dus), zal hij verder met rust gelaten worden (beloning). Anders zal hij lastiggevallen worden (vervelend = straf). Ook in de mensenomgeving is fysiek geweld bijna nooit nodig. Als vuistregel kan je stellen dat je dat enkel gebruikt als je je moet verdedigen of als de veiligheid in het gedrang komt (zoals dat ook het geval is in de kudde), hoewel er natuurlijk uitzonderingen bestaan.

Mijn indruk is eigenlijk eerder dat de mens een paard te snel straft (voor zijn eigen fouten dan nog meestal) en als er beloont wordt, dit op een verkeerde manier gedaan wordt. Bovendien gaan de meeste mensen ervan uit dat hun paard niet voor hun wil werken. Als het paard niet doet wat er gevraagd wordt, wordt dit bijna onmiddelijk vertaald met koppigheid in plaats van eerst te kijken of de fout niet bij de mens zelf ligt (mss ook omdat de oorzaak vaak moeilijk te vinden is en koppigheid voor de hand ligt, maar als je een paard goed behandelt zal dat paard over het algemeen graag voor je werken).

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 14:53

Met bovenstaande post ben ik het wel eens: je moet naar het individuele paard kijken: is het nog een jong paard, is het al beleerd, is het koppig, of juist onzeker....
Soms is het een dunne stippellijn tussen het een en het ander.

Het hangt nogal op observeringsvermogen en ervaring van degene die er mee om gaat.

"Terugslaan" vind ik alleen in beeld komen als je daadwerkelijk fysiek bedreigd wordt of in gevaar komt. En dan nog moet je daarna af willen vragen wat dit in het paard opwekte, want dat doet een paard niet zo maar, moedwillig, om een mens te willen beschadigen.

Hulp, dus "andere ogen" er bij halen, die objectiever en meer ervaren zijn, is altijd goed.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:32

terpentijn schreef:
Met bovenstaande post ben ik het wel eens: je moet naar het individuele paard kijken: is het nog een jong paard, is het al beleerd, is het koppig, of juist onzeker....
Soms is het een dunne stippellijn tussen het een en het ander.

Het hangt nogal op observeringsvermogen en ervaring van degene die er mee om gaat.

"Terugslaan" vind ik alleen in beeld komen als je daadwerkelijk fysiek bedreigd wordt of in gevaar komt. En dan nog moet je daarna af willen vragen wat dit in het paard opwekte, want dat doet een paard niet zo maar, moedwillig, om een mens te willen beschadigen.

Hulp, dus "andere ogen" er bij halen, die objectiever en meer ervaren zijn, is altijd goed.

Daar heb je zeker gelijk in.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 17:41

Ik was ook daadwerkelijk in gevaar toen ze me wou slaan, had geen andere keuze.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:46

jensvl schreef:
De grootste beloning is stoppen met vervelend doen. Paarden doen bijna nooit vervelend bij elkaar (vervelend doen is de meest voorkomende straf). Ze laten elkaar zowat altijd met rust (het "belonen"). Straffen komt dus zelden voor in de natuur en al bijna nooit door te bijten of te stampen.

Ook in de training is het goed om te belonen door middel van met rust laten. Zolang het paard doet wat er van hem verlangd wordt door de leider (eigenaar dus), zal hij verder met rust gelaten worden (beloning). Anders zal hij lastiggevallen worden (vervelend = straf). Ook in de mensenomgeving is fysiek geweld bijna nooit nodig. Als vuistregel kan je stellen dat je dat enkel gebruikt als je je moet verdedigen of als de veiligheid in het gedrang komt (zoals dat ook het geval is in de kudde), hoewel er natuurlijk uitzonderingen bestaan.

Mijn indruk is eigenlijk eerder dat de mens een paard te snel straft (voor zijn eigen fouten dan nog meestal) en als er beloont wordt, dit op een verkeerde manier gedaan wordt. Bovendien gaan de meeste mensen ervan uit dat hun paard niet voor hun wil werken. Als het paard niet doet wat er gevraagd wordt, wordt dit bijna onmiddelijk vertaald met koppigheid in plaats van eerst te kijken of de fout niet bij de mens zelf ligt (mss ook omdat de oorzaak vaak moeilijk te vinden is en koppigheid voor de hand ligt, maar als je een paard goed behandelt zal dat paard over het algemeen graag voor je werken).

:j _/-\o_

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:49

Ben blij niet alleen te zijn in mijn denkwijze.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:51

Heleennn schreef:
Ik was ook daadwerkelijk in gevaar toen ze me wou slaan, had geen andere keuze.

Dan is het goed dat je een grens trekt (kijk wel uit dat je zeker bent dat het geen verdedigend gedrag is. Verdedigend gedrag lijkt aanvallend en lijkt gevaarlijk maar is dat niet als je je paard de ruimte geeft. Maar ik had begrepen dat het paard echt naar je toe ging om dan te slaan in jou richting. Dan is het noodzakelijk om een grens te trekken. Dat is ook geen verdedigend gedrag meer).

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 18:08

Nee idd, maar wel verdedigend gedrag vanuit mijn kant. Misschien heeft dat ook geholpen...

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 18:44

Heleenn (dus TS) maar dat ben ik OOK geweest, met mijn indertijd nog jonge paard Jaopie, die was toen 5 jaar, en al onder het zadel beleerd, die - en heb ik al vanaf veulen,-die mij nog in de weide gewoon niet 1 keer maar meerdere keren gewoon vol aanviel, dus ik weet waar je het over hebt.
Was ik toen daadwerkelijk in gevaar?
Geen idee, ik wilde echter toch niet vermorzeld worden, ik ben na aanval nummer 5 van hem uit in voolle galop in de wei(binnen 10 minuten tijd... mij leek het een uur))schreeuwend en echt bere kwaad met een lege emmer zwaaiend op HEM ingerend.
Daarna was het klaar.

Ook daarna heeft Japie mij nog wel geprobeerd te slaan met een achterbeen, of op mijn voet te staan met een voorbeen (gewoon dus schijt-onrespectvol gedrag). Gewoon bij het poetsen. Of draaien en pletten. Dit is niets anders dan totaal geen respect voor je hebben, trek het je niet persoonlijk aan van "Ik kan niet met dat paard omgaan" zo een paard probeert je gewoon uit, je hebt gewoon een stukje laten liggen, en je hebt niet je zelf en je eigen ruimte verdedigd, toen jouw paard dat even voor JOU wilde bepalen, waar die grenzen lagen. Zo'n paard is basically heel onzeker en wil van jou weten of jij die taak KAN dragen, daar moet je verder niet over nadenken en gewoon tegen je zelf zeggen: ja ik neem die taak op mij.

Je hebt er zulke brutale horken bij (ja, ook merries), maar Japie spande de kroon (let op: juist DIE had ik als veulen al)(schopte ik hem op het kogel, terug naar dat voorbeen waarmee hij mij wilde pletten, werd hij NOG kwader. Die heb je er ook bij, dat moet je bekijken op het individuele paard, bij Japie hielp grof geweld terug niets, integendeel, hij zette dat juist zelf in.

Toch is het goed gekomen, toen ik "dat gevecht" los liet.
Toen ik dacht "nu ja, zo is hij... eh... wie is hij eigenlijk?"
Klaarblijkelijk begrijp ik er niks van.
Dat bleek ook: vanaf het moment dat ik open stond voor het feit dat ik mogelijlk helemaal geen lor van mijn eigen paard begreep, en het min of meer "op gaf" kwam hij MIJ ZICHZELF AANDRAGEN.

Dit was een openbaring, ik had mij totaal afgesloten, ik had hem zelfs te koop gezet, het was voor mij:een hier heb je je hooi, en dag verder, KOMT HIJ, achter mij aan, NIET agressief, maar kijkende en zoekende.
Ik stootte eerst af, maar had wel door dat er iets anders gaande was.
"Wat moet je nou klojo" Ga toch weg, je mot me toch niet"

De andere dag liet hij zijn hooi liggen en hetzelfde liedje...
Dag nummer drie liep ik niet meer de wei uit maar bleef ik staan (en ik was nog steeds BOOS)en zei" Wat moet je nou?Laat me met rust", en ik liep de weide uit, maar hij liep achter me aan.

Toen liep ik terug. Ik zette mijn hand op zijn schoft en nam hem mee terug (of hij mij) naar het hooi midden in de weide).
Vanaf daar konden we weer verder. En dat doen we nu alweer jaren.
Het kan soms raar gaan, het kan verkeren.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 18:50

Dan hoop ik dat mijn paard ook tot bekering komt... Alhoewel het nu al veel beter gaat :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 19:31

Ja dat gaat je vast lukken, niet van vandaag op morgen,maar sneller dan je denkt.

Dilay_Romy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 19:44

OO herkenbaar hier!!!!!!.

Ja wat heb ik gedaan ik heb der een keer een flinke tik met de zweep gegeven!
Dat klinkt misschien heel zielig maar t is zieliger als er gewonden vallen!
Bij di van mij is het er nu uit(en ik heb haar niet kapot geslagen hoor gewoon lichtelijk met een klap in de lucht zodat ze schrok;)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:00

Ariebren schreef:
Paarden hebben onderling een heel simpel systeem van "straffen"en "belonen".

"straffen":
Een paard doet zijn oren naar achteren, geeft een snauw, tanden bloot of een klap met de achterbenen.
Kijk maar hoe een merrie haar veulen een bijt kan geven als het veulen te wild met de melkbar bezig is.

"Belonen":

Een paard beloont een ander paard door niets meer te doen en te negeren.

Wij mensen willen altijd belonen, en dan beloon je vaak het verkeerde gedrag.

Dat komt omdat paarden een ander paard niets willen aanleren maar alleen zorgen dat dat andere paard niet over zijn grenzen heen gaat. Voor het trainen van een paard heb je planningsvermogen nodig. Paarden kennen dat niet en dus hebben ze geen reden om te kunnen belonen. Mensen kennen dat wel en daarom zijn wij inmiddels ook in staat om te belonen wat wij als wenselijk beschouwen'.

Eén van de redenen dat straffen niet erg goed of snel werkt is omdat je wel aangeeft wat je niet wilt, maar niet wat je wél wilt. Daardoor moet het paard dus eigenlijk 'raden' of uitproberen wat je dan wel wilt. Met het bekrachtigen van wenselijk gedrag geef je aan wat je wel wilt, daarom is trainen met bekrachtigen sneller dan met straffen.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:08

Ook mee eens.
En TS, elke verbetering is positief. Het komt wel goed.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:16

Heleennn schreef:
Dan hoop ik dat mijn paard ook tot bekering komt... Alhoewel het nu al veel beter gaat :)

Je weet het he.. 2 vooruit 1 achteruit en soms andersom ;) Maar als je wil is er altijd een weg! Misschien is die weg niet de route die jij had uitgestippeld, maar waar je met zijn 2tjes heengaat moet je overleggen en afspraken maken :j

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 13:22

Mijn verzorgpaard kwam vroeger (15 jaar geleden) ook vaak steigerend in de wei op me af. Ik nam altijd een bezem mee de wei in en als ze eraan kwam rennen, stak ik de bezem in de lucht (met het bezemgedeelte naar boven). Even voor de duidelijkheid: ik sloeg haar er niet mee en ik raakte haar er niet mee aan!!
Waarschijnlijk was het voor mijn paard nogal intimiderend dat ik opeens zo groot was. Ze begon dan rondjes om me heen te rennen in de wei, dat vond ze altijd prachtig. Na een aantal rondjes liep ze uit zichzelf naar de inloopstal en ging op stal staan. Dan was ze daarna altijd poeslief en kon ik alles met haar doen.
Het was nogal een aparte :D

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 11:52

Hoe gaat het nu ts? :)