Stroomhalsband voor paard. Ervaringen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:15

russel schreef:
Duhelo schreef:
als je geen ervaring hebt met een teletac die gebruikt wordt bij een paard, blijf dan gewoon weg uit dit topic. Dan heb je nl niks zinnigs toe te voegen.

Heb gezocht naar jouw ervaring met de stroomband en paarden, heb er vast over heen gelezen, kan je die nog een keer quoten?

We wachten ook nog steeds op jou kennis en kunde....

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:19

Duhelo schreef:
Honden mogen alleen maar los in losloopgebieden en die zijn omheind, dacht ik. Dus ik zie het probleem niet :?.

Tenzij het in jullie gemeente anders geregeld is. Oh wacht, je woont in België? Dan weet ik niet hoe het geregeld is, maar in Nederland mogen honden niet loslopen tenzij speciale losloopgebieden.

losloopgebieden kunnen wél groot zijn, én daar zit vaak wél wild.
ik zou niet uren achter mijn hond willen lopen zoeken (die dan mss al een konijn gedood heeft oid, of mensen schrik aangejaagd heeft) omdat die achter een konijn zit, en niet meer reageerde op mijn geroep, terwijl het patroon wel kon doorbroken worden door een prikkeling van de teletac.

diegene die beweerd dat de teletac niet werkt omdat die nog twee maal per jaar gebruikt moet worden, wil jij dan beweren dat je je paard NOOIT meer een tikje met de zweep moet geven ?
Want al je vorige tikken hebben dan in dat geval niet gewerkt, want je moet het wel eens herhalen ...

Er wordt hier met zever gegooid, een teletac is géén mishandeling, het geeft een lichte schok die bedoeld is om het dier out of his agressive state of mind te halen, zoals cesar zou zeggen :D
het is niet bedoeld om een dier mee te pijnigen of te mishandelen.
als mens heb je nog altijd het bakje zelf vast ...

en diegene die zegt dat als je een hond niet op een vriendelijke manier kan trainen, die zou eens een goede jachthond in handen moeten krijgen.soms heb je dergelijke hulpmiddelen nodig, simpelweg om de klik te maken ...
als je geen dergelijke hond gehad hebt, als je geen ervaring hebt met een teletac, als je geen ervaring hebt met een teletac die gebruikt wordt bij een paard, blijf dan gewoon weg uit dit topic. Dan heb je nl niks zinnigs toe te voegen.

Helemaal met je eens! Het is jammer dat juist de mensen die geen verstand hebben van stroom gebruik, in dit topic het hartste schreeuwen over mishandeling enz!

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:20

russel schreef:
Van stroomband naar beenhulp....

De gelijkenis is groter dan je mss denkt: namelijk voor een paard even onnatuurlijk.

betadine

Re: Stroomhalsband voor paard. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:49

Wat een domme reacties hier weer. Je mag tegenwoordig een dier niet meer corrigeren of je wordt uitgemaakt van mishandelaar.
Ik vind het best een goede oplossing om het zo te proberen. Als de shet de klik krijgt van jaarling aanvallen= slecht gevolg dan kan dit positief uitpakken. Ook al denk ik dat het niet zo goed permanent zal werken.
Ik las ergens een tip om de shet en de jaarling even samen appart te zetten. Dit is volgens mij ook het proberen waard. Ze mischien eerst appart naast elkaar zetten en dan bij elkaar zonder dat de rest van de kudde invloed kan hebben op het gebeuren. De shet lijkt wel te reageren als een hengst die zijn kudde verdedigt en geen concurrentie wil. Dus mischien zal hij uit de kudde met de jaarling msichien veel anders reageren.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:50

Onnatuurlijkheid. Is dat de enige eigenschap/kwaliteit die stroomschokken en beenhulpen delen? Beetje slapjes, niet?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:51

betadine schreef:
Je mag tegenwoordig een dier niet meer corrigeren of je wordt uitgemaakt van mishandelaar.

Je mag een paard van mij gerust corrigeren, maar met gerichte stroomschokken aan de keel, zijn we dan niet wat ver aan het gaan?

xanax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:52

kluisters om die shet zen voorbenen, probleem opgelost :)

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:21

Gini schreef:
Onnatuurlijkheid. Is dat de enige eigenschap/kwaliteit die stroomschokken en beenhulpen delen? Beetje slapjes, niet?

Nou verras me. Wat is er dan zo erg aan een stroomschokje van een band en niet die van de draad? Waarom begrijpt een paard (uiteindelijk) wel een beenhulp en nooit een stroomband? Ben benieuwd?

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:40

Gini schreef:
betadine schreef:
Je mag tegenwoordig een dier niet meer corrigeren of je wordt uitgemaakt van mishandelaar.

Je mag een paard van mij gerust corrigeren, maar met gerichte stroomschokken aan de keel, zijn we dan niet wat ver aan het gaan?

Gerichte stroomschokken, dat vind ik wel erg dramatiserend voor het lage voltage dat zo een band geeft. Ik heb zelf al zo een toestel rond mijn nek gehad (even testen) en het is echt niet zo dat je haar ervan gaat recht staan. Het is minder hard als een schok van schrikdraad. Dus dan vind ik de woorden die hier gebruikt worden toch wel tamelijk hard.

Ik persoonlijk zou het niet gebruiken omdat het duur is en als het dan niet werkt dan sta je daar met zo een dure aankoop die je in de kast mag leggen.
Ik gooi gemakkelijk met een bal modder als iets mij niet zint.
Bvb als ik emmer eten vast heb en paard draait zich om om te smijten (meestal naar elkaar maar als je er tussen loopt...), dan durf ik wel een stuk modder gooien. Werkt prima net zoals een schoen :+

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 14:25

Duhelo schreef:
_San87_ schreef:

Honden mogen alleen maar los in losloopgebieden en die zijn omheind, dacht ik. Dus ik zie het probleem niet :?.

Tenzij het in jullie gemeente anders geregeld is. Oh wacht, je woont in België? Dan weet ik niet hoe het geregeld is, maar in Nederland mogen honden niet loslopen tenzij speciale losloopgebieden.

losloopgebieden kunnen wél groot zijn, én daar zit vaak wél wild.
ik zou niet uren achter mijn hond willen lopen zoeken (die dan mss al een konijn gedood heeft oid, of mensen schrik aangejaagd heeft) omdat die achter een konijn zit, en niet meer reageerde op mijn geroep, terwijl het patroon wel kon doorbroken worden door een prikkeling van de teletac.

diegene die beweerd dat de teletac niet werkt omdat die nog twee maal per jaar gebruikt moet worden, wil jij dan beweren dat je je paard NOOIT meer een tikje met de zweep moet geven ?
Want al je vorige tikken hebben dan in dat geval niet gewerkt, want je moet het wel eens herhalen ...

Er wordt hier met zever gegooid, een teletac is géén mishandeling, het geeft een lichte schok die bedoeld is om het dier out of his agressive state of mind te halen, zoals cesar zou zeggen :D
het is niet bedoeld om een dier mee te pijnigen of te mishandelen.
als mens heb je nog altijd het bakje zelf vast ...

en diegene die zegt dat als je een hond niet op een vriendelijke manier kan trainen, die zou eens een goede jachthond in handen moeten krijgen.soms heb je dergelijke hulpmiddelen nodig, simpelweg om de klik te maken ...
als je geen dergelijke hond gehad hebt, als je geen ervaring hebt met een teletac, als je geen ervaring hebt met een teletac die gebruikt wordt bij een paard, blijf dan gewoon weg uit dit topic. Dan heb je nl niks zinnigs toe te voegen.

Ik beweer niet dat de teletac niet werkt, dus ik beweer ook niet dat ik mijn paard nooit meer een tik met de zweep moet geven. Ik vroeg alleen waarom je een band nodig hebt als je je hond niet los mag laten lopen, want je mag je hond niet los laten lopen tenzij losloopgebied. Dat is alles.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 14:36

Jensvl, ik ken genoeg honden die het zelfde doen als paarden als ze een stroomdraadje aan raken. Daarnaast kun je de schok instellen.
Wij trainen trouwens gewoon onze hond. Maar haar jij maar eens een jacht instinct weg. Als ze jaagt vind ze vaak ook wat (ze vangt het nooit is ze te langzaam voor) dus ze wordt altijd beloond. Wij kunnen dan wel belonen met een koekje maar de beloning van een wild diern vinden is zoveel groter.

San, wij hebben genoeg losloop gebied (woon in Drenthe) maar de bossen etc omheinen ze niet hoor :+ is alleen in steden zo.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:44

Ik heb hier al een paar reactie's geplaatst over het K paard wat ik hier heb lopen en ik wil heel graag alle betweters hier op bokt uitnodigen om bij mij te komen logeren om het probleem op te lossen. Ik sta helemaal open voor alle oplossingen, ik heb al zoveel geprobeerd. dus betweters kom maar op.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 16:16

Een korrel zout is hier wel van toepassing geloof ik en het beoordelen vanachter een scherm kan niemand!

en zou fijn om te weten hoe het ondertussen gaat met de situatie....

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 16:35

blokje schreef:
Jensvl, ik ken genoeg honden die het zelfde doen als paarden als ze een stroomdraadje aan raken. Daarnaast kun je de schok instellen.
Wij trainen trouwens gewoon onze hond. Maar haar jij maar eens een jacht instinct weg. Als ze jaagt vind ze vaak ook wat (ze vangt het nooit is ze te langzaam voor) dus ze wordt altijd beloond. Wij kunnen dan wel belonen met een koekje maar de beloning van een wild diern vinden is zoveel groter.

San, wij hebben genoeg losloop gebied (woon in Drenthe) maar de bossen etc omheinen ze niet hoor :+ is alleen in steden zo.

De bossen hier zijn geen losloopgebieden (Enschede), dus dan hebben jullie geluk :D. Maar goed, ik zei nergens dat ik tegen de elektrische halsband ben of zo, hoor.

Ik zou hem alleen niet op een paard gebruiken en ik heb er mijn twijfels over bij honden. Maar mits goed gebruikt zie ik er wel voordelen van :).

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 17:45

[/quote]

Neen, idd. Ik leg de schuld bij mezelf. Ik zorg ervoor dat ze terug lichter worden aan het been. Dat doe je niet door een stamp of tik te geven, want dat werkt idd bijna niet. Verder erkennen paarden waarmee ik werk mijn persoonlijke ruimte, en als ze toestemming vragen, mogen ze erin. Maar te hardhandig = terug uit mijn ruimte. Als je echt moeite doet krijg je een heel goede band met je paard.[/quote]
Maar dan corrigeer je toch? ongeacht of het door middel van een tik, een duw, of ze in achteruit te zetten, je corrigeert het paard.
Dus wil dat zeggen dat je vorige "correcties" niet geholpen hebben, want je moet het soms opnieuw doen.
Dus heb je een "slechte" trainingsmethode ... (want de teletac is volgens jouw ook slecht, want de gegeven correctie moet soms eens herhaald worden, toch?)[/quote]

In het begin af en toe en naderhand niet meer, hoewel ik me fout uitdruk, want ik hoef een paard eigenlijk niet te corrigeren dat ik al even getraind heb. Correctie is pas nodig als ik zelf een fout maak. Dat gebeurt af en toe want ik ben ook onvolmaakt. Als een paard een fout maakt moet je niet corrigeren maar anders leiding geven. Geen een van de punten die jij hebt genoemd pas ik toe als het paard niet aan het been is. Ik besef dat dat probleem (wat hooguit het eerste uur dat ik met een paard werk, voorkomt) vaak afkomstig is van onbegrip. Ik houdt dus gewoon dezelfde heel lichte beendruk constant tot het paard begint mee te geven. Dan los ik onmiddelijk alle druk. Zo beloon je een goede respons in plaats van anders volgens de methode die jij hebt vermeld de slechte respons te straffen. Dat werkt overal het beste. Jij wordt ook betaald of op een andere manier beloond voor het werk dat jij doet. Het straffen van fouten deed men bij mensen in de tijd van de slavernij. Zowel dieren als mensen zijn daar niet gelukkig mee. De reden dat ik op dit forum zit is om te proberen mensen duidelijk te maken dat je ook zo vriendelijk met paarden kan omgaan en dat dat zelfs beter werkt. Dat komt omdat een paard veel meer leert van eenn beloning dan van een straf.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 17:55

pillow schreef:
Ik heb hier al een paar reactie's geplaatst over het K paard wat ik hier heb lopen en ik wil heel graag alle betweters hier op bokt uitnodigen om bij mij te komen logeren om het probleem op te lossen. Ik sta helemaal open voor alle oplossingen, ik heb al zoveel geprobeerd. dus betweters kom maar op.

Wij reiken enkel oplossingen aan die volgens ons kunnen werken. Maar van achter een scherm is het moeilijk te bepalen wat er precies gaande is. Mss is het idd goed dat iemand langs komt, want met echt zien kan je alles veel beter beoordelen. Ik raad enkel die halsband af. Zelfs als het werkt, vind ik het een onvriendelijke oplossing. mss werkt het zelfs averechts en wordt het paard nog agressiever, omdat hij mss denkt dat het veulen in tegenaanval gaat. De kans is dan groot dat het veulen echt afgetuigd wordt, want een veulen is niet in de positie om aan te vallen. En dan mag de pijn nog zo groot zijn door de stroom zo hard mogelijk te zetten, het paard zal dan wss alleen maar harder het veulen aanvallen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 18:18

Vooralsnog is nog steeds niet duidelijk of het voor TS haar probleem nu werkt of niet, aangezien we niet weten of het middel nu nog meerdere keren dan bekend is aangewend.

Het gebruik bij paarden/een pony is mij verder ook totaal onbekend, ik ken het WEL DEGELIJK bij honden (maar dus niet bij mijn eigen honden), voor alle duidelijkheid.

Blijf het experiment dus volgen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 19:33

Marion71 schreef:
Gini schreef:

Nou verras me. Wat is er dan zo erg aan een stroomschokje van een band en niet die van de draad? Waarom begrijpt een paard (uiteindelijk) wel een beenhulp en nooit een stroomband? Ben benieuwd?

Stroomdraad: altijd aanwezige, VISUELE barrière waar dezelfde hoeveelheid stroom opstaat die met exact dezelfde impulsen doorheen de ijzerdraad gestuwd wordt. Oorzaak (draad aanraken) en gevolg (stroomstoot) zijn duidelijk. Paard heeft daarna de keuze en heeft de mogelijkheid om het draad te ontwijken.
Permanent en visueel zijn hier de kernwoorden.

Stroomband: onzichtbaar, willekeurig, zonder duidelijke barrière. 1 seconde te laat of te vroeg komt gemakkelijk voor. Oorzaak (slecht gedrag) en gevolg (paard moet stoppen met jagen) zijn absoluut niet rechtlijnig en duidelijk (mensen redeneren, paarden niet).
Willekeur en onzichtbaar zijn hier de kernwoorden.

Ik heb nooit gezegd dat een paard nooit de bedoeling van een stroomband zal snappen. Na herhaling, herhaling, herhaling,...zal het paard misschien hopelijk mogelijk uiteindelijk een link leggen. Maar is het daarom de juiste manier? In mijn ogen niet. Om even extreem te gaan: met slaan en een houten stok kan je een paard ook heel wat links laten leggen, maar is het daarom een aangename, aan te raden manier?

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 20:04

Mee eens. Aangenomen dat het werkt (wat te betwijfelen valt zoals hierboven uitgelegd), is het nog altijd een methode die pijn veroorzaakt. Als je dus de keuze hebt, waarom dan kiezen voor het slechtere als het betere ook werkt. Waarom überhaupt ingrijpen? Door veel mensen worden aanvallen tussen paarden vaak gezien als zonder reden ( lees: eigenaar ziet de kleine signalen en het echte probleem niet, ineens even vermelden dat het aanvallen geen probleem is, maar een symptoom van een onderliggend probleem) en vaak worden de aanvallen erger door de eigenaar dan ze eigenlijk zijn.

Misschien is het eens tijd om uit te zoeken wat het probleem is in plaats van het symptoom te proberen weg te krijgen op vriendelijke of onvriendelijke manier.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 20:06

Indien het geven van een beenhulp (voor mijn part beenSCHOP) het gebruik van een spoor, of een tik met een zweep gelijk gesteld zou kunnen worden aan het geven aan het paard van een stroomschok(je), werden alle paarden voor het gemak der mens wel ipv met een zweepje, met een prik/stroomstok , zoals voor o.a. varkens en koeien wordt gebruikt, getrainend.

Zo'n vergelijk gaat natuurlijk totaal niet op, en trekt ook alles uit het verband.

Ook is het gebruik van permanente stroomdraden d.m.v. een stroom-omheining niet te vergelijken met het persoonlijk naar believen toedienen van een stroomschok.
Inderdaad, die draden zijn een VISUELE barriere, met een TE VERWACHTEN resultaat. Voor het dier in kwestie, in dit geval een pony.
Dat is een stroomband nooit. Omdat dat nooit op het juiste moment en 24/7 hetzelfde signaal afgeeft, maar van het reactievermogen en niet te vergeten de aanwezigheid van een mens afhangt.

Iedere stroomafzetting, laag. kruislings stroomdraden is in mijn optiek een begrijpelijker, duidelijker en consequenter "les" voor de Shet, dan een hondenstroomband.

De jaarling staat er nog niet zo lang, heb ik gelezen, en staat er ook tijdelijk.

Ik denk ook echt dat hier een enorm probleem gemaakt wordt, van iets, dat het helemaal niet is, en ook niet hoeft te zijn.
Het is NU een vervelend probleem, maar dat zou zichzelf mettertijd ook op kunnen lossen als de jaarling straks weer weg is, en na enige tijd weer een stuk weerbaarder terugkeert.
Dan zou alles anders kunnen lopen.

TS wil absoluut de Shet NIET weg doen,wat ik begrijp, ik heb mijn Shet, die een notoire uitbreker was, ook niet weg willen doen, en naar huis gehaald, dat kan niet in geval van de TS: zoek dan een andere oplossing, desnoods 1 half seizoen toch beschikbare weide/stuk land opdelen (want ruimere stukken zijn er, maar dat gaat dan ten koste van het gras in het voorjaar, begrijp ik) of verruimen.
In het voorjaar gaat de jaarling toch weer weg naar de opfok, hoeveel maanden is dat nou helemaal dan?

Tenzij de verhuurder aan TS van het grasland ZELF belang heeft bij de oogst van de stukken land die TS nu wil sparen, welke indruk ik eigenlijk een beetje krijg (dat TS haar Shet evtl met 1 andere van haar niet op dat stuk MAG zetten, vanwege het vertrappen van dat stuk land). kan TS naar mijn idee dus best nog wel een paar kanten op.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 17-10-12 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 20:09

russel schreef:
Duhelo schreef:
als je geen ervaring hebt met een teletac die gebruikt wordt bij een paard, blijf dan gewoon weg uit dit topic. Dan heb je nl niks zinnigs toe te voegen.

Heb gezocht naar jouw ervaring met de stroomband en paarden, heb er vast over heen gelezen, kan je die nog een keer quoten?

ik heb geen ervaring met een stroomband op paarden (wel op honden, zowel een blafband, een stroomband als professionele teletac, die, in kundige handen, goede hulpmiddelen kunnen zijn.)
Ik heb echter ook nergens beweerd dat ik er ervaring mee heb, heb ook nergens gezegd wat het resultaat zal zijn, en heb wel gezegd dat ik benieuwd ben wat het resultaat effectief zal zijn.
Maar ik weet wel dat een stroomband heus geen mishandelingsobject is, en dat de sterkte van de stroomband overroepen wordt. Daarnaast ben ik er ook van overtuigd dat, als de band niét helpt, hij ook geen schade zal veroorzaken of trauma's zal geven (het is niet bij een super sensibel paard gebruikt)
in het slechtste geval zal ponylief wat in zijn eer gekrenkt zijn, en that's it ....

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 20:28

En rang orde in een kudde los je niet op met een stroomstootje.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 20:32

Precies, Duhelo. Zo denk ik er ook over.

Mss moeten een aantal hier toch maar 'ns de stroomdraad vastpakken, dan voel je dat die ook pulseert en bij aanraking ook niet direct een schok geeft. Als je naar het lampje van het apparaat kijkt, zie je het trouwens ook. De stroomdraad kan de shet idd zien, maar de jaarling ook. Een paard is heel goed in staat dat te associeren. Dat is namelijk zoals een paard leert: herhaling, herhaling, herhaling. De stroomband die ik ken, geeft een ienimieschokje vergeleken de stroomdraad. Voor veel honden vind ik de toepassing kwalijker. Het leervermogen van honden is veel groter en ze zijn veel gevoeler dan paarden.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 20:38

Als je geen paarden 'weg' wilt doen (wat ik heel goed begrijp), zul je dus hun leefomgeving daarop aan moeten passen (lees: grotere of meer weide) in plaats van je paard willen aanpassen aan de omgeving!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 20:39

Ik denk dat TS geen zin meer heeft hier te reageren: anders hadden we wel een vervolg op het experiment inmiddels gelezen.

Het kan natuurlijk ook zijn dat het probleem inmiddels is opgelost. Waarvan ik uit ga, eigenlijk. Waarschijnlijk door de Shet alsnog apart te houden.