Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Maritje1991 schreef:mylittlejoy schreef:Een hengstje van een jaar is jouw referentiekader voor hengsten?
Een hengst van een jaar is een veulen/jaarling, niet anders dan een merrie, geen hengst. Over twee jaar (wellicht nog later) kan je pas spreken van een hengst.
Meneer had het over een hengstje van een MAAND OF 6.
Verder voel ik niet de behoeften om mijzelf verder te verdedigen.
Ik heb mijn punt gemaakt.
breggel1982 schreef:beste Marrit, ik zit echt vol verbazing dit toppic te volgen en jou antwoorden te lezen![]()
![]()
volgens mij ben je in je kindertijd een beetje in my little pony land blijven hangen .
Je bent zoals je zelf zegt bezig op de natuurlijke manier , ga dan eens voor de gein naar een groep gemengde wilde paarden
kijken
als daar een onderdanig paard schuurt perongeluk met zijn hoef op een dominate gaat staat krijgt hij straf een
paar oren in de nek bijten of een trap
als de leider besluit om te gaan MOET!!! de rest mee of ze daar nu zin in hebben of wat mee opschieten of niet
een paard wil van nature een leider en in ons geval zijn wij dat als eigenaar , het geeft een paard een veilig gevoel als hij weet
wat zijn plaats is en wat hij wel en niet mag
die zin van jou dat je bijn aniet draaft buiten geeft aan dat jou paard jou niet vertrouwd of niet genoeg je zult dus meer leiding moeten gaan geven en ja dat zal wel eens minder leuk zijn en niet zo lief we moeten nam allemaal wel eens iet sdoen wat we minder leuk vinden of ging jij vroeger rennend elke dag naar school
het is idd niet zo dat je een paard te pas en te onpas moet slan ed maar straffen hoort er bij en als je een paard met bv een slof of zweep kunt aanmoedigen om ergens langs op oid te gaan zodat hij het de volgende keer wel doen so be it !
ga anders eens naar een hengsten opfok en haal daar eens een fijne 3 jarige uit de wei die heeft jou na een halve min door en neemt een loopje met je ze hoeven niet altijd ergens wat mee op te schieten of te doen wat ze leuk vinden doen wij ook niet .
je kunt idd samenwerken met je paard en met respect omgaan met zijn behoeftes en gedachtes maar hij zal ten alle tijden moeten luisteren en respect voor jou moeten tonen dat is JUIST! zijn instinkt want jij bent immers de leider en als hij daar niet naar moet luisteren en op kan vertrouwen naar wie dan ?

Marian01 schreef:De hele discussie wordt een beetje nutteloos..
Er zijn echt serieuze vragen gesteld waar je gewoon gemakshalve geen antwoord opgeeft.
Er zijn hier een aantal mensen die met een goed omschreven reden uitleggen, dat zij hun paard wel eens een opvoedkundig (dus zeker geen mishadeling) tikkie geven.
Het enige wat jij daarop zegt is: "ik hou niet van paarden slaan."
Prima, dat kan..als jij je daar niet lekker bij voeld, moet je dat niet doen. Volgens mij wordt dat ook echt nergens gezegd.
Maar wat wil je nou eigenlijk tegen de mensen zeggen die daar een andere mening op na houden? dat wij onze paarden behandelen of het monsters zijn? Ik geloof dat we proberen uitteleggen dat we dat niet zo zien.
Maar het lijkt wel of je dat maar niet wilt snappen? Niet over na wilt denken.
Als je doel is om "slaan/tik" proberen te voorkomen, gaat je dat niet lukken,dat mag je inmiddels duidelijk zijn. (er zijn 40 voorbeelden genoemd waarom mensen een opvoedkundige tik uitdelen)
Als je doel is om mensen bewust te maken dat er andere methodes zijn..heeft gewerkt..maar dat staat er al vanaf pagina 2.
We zijn het volgens mij in de grote lijnen allemaal met elkaar eens, maar elke post van jou begint met: nee, slaan mag niet -niet slaan, kan anders..
Ik heb niet het idee dat je andere meningen een kans geeft.
mika11 schreef:Mallow, dat bedoelde ik niet.
Het zal allebei direct en consequent kunnen.
Maar op een andere manier.
Als jij volgend Parelli werkt, heb je w.s. lange tijd besteed om alle fases te doorlopen.
En ik heb daar zelf geen behoefte aan om dat te doen.
Maar dat wil niet zeggen dat jij of ik het beter doet als een ander!
Sommige dingen die ik lees, zou ik zelf niet doen.
Zoals een het hoofdstel uitdoen, als ik vermoed dat m'n paard vandaag geen zin heeft.
breggel1982 schreef:beste Marrit, ik zit echt vol verbazing dit toppic te volgen en jou antwoorden te lezen![]()
![]()
volgens mij ben je in je kindertijd een beetje in my little pony land blijven hangen .
Je bent zoals je zelf zegt bezig op de natuurlijke manier , ga dan eens voor de gein naar een groep gemengde wilde paarden
kijken
mylittlejoy schreef:Een hengstje van een jaar is jouw referentiekader voor hengsten?
Een hengst van een jaar is een veulen/jaarling, niet anders dan een merrie, geen hengst. Over twee jaar (wellicht nog later) kan je pas spreken van een hengst.
mika11 schreef:Mallow, sorry.
Ik ben ook mijn eigen goeroe.
En dat gaat me nu goed af, vind ik zelf.
Maar dat gaat niet vanzelf, 'vroeger' was ik soms veel te afwachtend en nam een paard een loopje met me.
Met mijn paard kan ik lezen en schrijven.
Maar wil niet zeggen dat ik dat met alle paarden kan, met jonge, onbenullige hengsten kan ik niks mee.
Mloes schreef:Er is in dit hele topic geen discussie gevoerd, simpelweg omdat TS niet openstaat / niet in gaat op andere standpunten.
) schrikdraad schreef:Elk paard krijgt hier zijn prive behandeling.
Hier staat er een- maak je een groter hand gebaar dijnst hij achteruit alsof hij al veel klappen heeft gehad.
Zijn eerste moet alleen nog komen. Dit gevoelige paard heeft zelden een correctie nodig en anders een lichte stem correctie.
Zelfde stal. Daar kwam een jong paard te staan. Verleden al veel eigenaren in korte tijd.
Steigerde als hij moest stilstaan. Denderde over je heen. Beet en heeft aangevallen.
Dat paard heeft even heel wat opvoedkunde bijgespijkert gekregen. Een euh bij dreigen. Een klap bij bijten. Een giga opdonder bij aanvallen.
Nu is het een paard dat luisterd. Niet bang is ook niet kopschuw. Hij Knuffelt graag.
Ondertussen zadelmak en een heerlijk fijn dier.
Zijn laatste tik is alweer lang geleden want oom een euh is nu voldoende.
Geen parelli, gewoon normaal op zijn paards kijken wat nodig is.
Maritje1991 schreef:mika11 schreef:Iedereen is het met jou eens, dat sommmige paarden verkeerd gereden of gelongeerd worden.
Of onterecht worden behandeld. Of met grof geweld worden geladen.
Waar is dan de discussie nog over?
dat slaan zielig vond. Cullyn trapte mij elke dag, ik had elke dag ergens anders een hoefafdruk op mijn lichaam.