Jaarling, pas nieuw maar bijt, schopt, en is opdringerig

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 22:22

hoi hoi TS,

kun je een update geven hoe het vandaag is gegaan samen met Daks? ik ben er benieuwd naar de vooruitgang en wat je vandaag bereikt heb.
ik heb kleine stukjes gelezen,mischien is het makkelijker om het gewoon in een update te plaatsen zodat het wat duidelijker is voor sommige mensen?

verder vind ik het jammer dat er mensen zo fel reageren op de TS,ik ben benieuwd hoe hun met zo'n jaarling om zouden gaan..leg dat dan ook eens uit en graag met een goede onderbouwing..
als deze jaarling weer op het rechte pad is en respect heeft voor mensen gaat het dier heus wel het land op zoals de TS ook al heeft aangegeven..de kans is groot dat als je hem zo op het land doet je volgend jaar alleen maar meer problemen heb met hem..

nogmaals veel succes, TS wat je eerder in het topic tegen mij zei over dat ik een van de weinige ben zonder een mening, ik vind dat het jou probleem is,dus aan mijn mening heb je niets want ik kan je alleen tips en advies geven..verder zal je het toch zelf moeten oplossen. :)

Edit: zie nu de update op de vorige pagina,zij was me voor :+

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 23:39

Fij dat je zo goed geholpen bent ts,ik hoop maar dat er een beginnetje is gemaakt met meneer zijn opvoeding en dat jullie straks veilig door een deur kunnen :P
Het paard beseft het nog niet maar als hij de gedragsregels begrijpt zal zijn leven een stuk leuker worden!
succes nog samen

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 10:12

Daks schreef:
In een kudde heeft een paard respect voor de leider en is dus ook onderdanig. waarom kauwt en veulen als het net in een kudde word geplaatst bij vreemde paarden omdat het respect toont en dus onderdanig is. Wij als mens zijnde moeten respect van het paard krijgen omdat wij de leider zijn. Ik krijg ok een beetje het gevoel dat jij denk dat de jaarling helemaal alleen op stal staat en dus geen andere paarden naast hem heeft.dit is echter niet het geval en hij heeft respect voor het paard wat naast hem staat alleen een paard zoekt bij nieuwe mensen of paarden altijd de grens op en jij moet laten ziendat jij de leider bent dat hij onderdanig moet zij en daarom dus respect voor je moet hebben

Een stal met een (halve) muur er tussen is heel wat anders dan echt samen. Dat moge toch wel duidelijk zijn. Er kan niet weggerend worden in het spel. Niet achteruit lopen, niet knielen. En ga maar door.
Ja, je moet zien dat je de leider bent, maar hoe eerlijk ben je tegen een paard dat zijn energie niet kwijt heeft gekund? Bij een paard dat niet heeft gestoeid bij andere, niet heeft kunnen groomen bij andere? Kortweg geen paard heeft mogen zijn. Die mag alleen maar leren dat hij dan in het gareel mag lopen omdat de baas dat zegt. Ja respect, dat is het volgens jullie. Respect is volgens mij wederzijds en dat verkrijg je zo nooit. Hij zal vast luisteren. Maar niet op een manier zoals het hoort. Vroeger werden paarden met zadelmak maken ook gebroken. Ondertussen weten we ook dat dit niet de manier is met fijn omgaan met paarden. En misschien als de 24 uurs stal cultuur eens verdwijnt dat mensen dan ook in gaan zien dat er een verschil zit tussen luisteren door onderdanig te zijn en tussen luisteren uit respect voor een hogere. Dat verschil kun je zien. Moeilijk uit te leggen hoe, maar het is er wel degelijk. Maar dat moet je dan wel hebben mogen ervaren.
Maar ik wens jullie veel succes en plezier met het paard.

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 10:27

@Sparta:

Ik bemerk aan je reageren dat je een doorzettingsvermogen hebt om duidelijk te maken wat jouw punt is. Dat je je mening deelt vind ik helemaal niet erg, dat je zaken onderbouwt ben ik alleen maar blij mee.

Je blijft alleen op een bepaald punt steken dat we "gelukkig" allemaal al weten. Het gaat er niet zo zeer om wat een ander vindt van deze situatie, het gaat ook hier erom of je iemand zijn/haar situatie kunt respecteren en op de lopende situatie een advies kunt geven.

Genoeg boeren/fokkers die hun jaarlingen maanden hebben binnen staan ( Niet dat ik hier mee eens ben ) en die staan echt niet te wachten wat een ander er van vind. Zij hebben wel de ruimte en de mogelijkheden, alleen interesseert het hun niet veel wat betreft het welzijn van zo'n dier. Daar draait alles om veel en geld, heel simpel, en niemand die daar iets ( helaas ) aan kan veranderen, hoe graag we het ook anders zien.

Mijn situatie is alles behalve dan dit niet willen en dat niet willen, daar komt bij dat geen enkel mens ooit geleerd heeft om Advies als Moeten te zien.

Een advies kun je aannemen, uitproberen maar je kunt het ook aan de kant zetten omdat je er niets bij voelt, of omdat het gewoonweg niet in jouw straatje past.Wat anderen daarvan vinden doet er op dat moment dan niet toe.

Men vraagt om een advies op maat zoals het is en niet zoals anderen het graag zouden willen. Dit is ook in mijn ogen een kwestie van respect naar elkaar toe, en als je als mensen zijnde dit al niet kunt respecteren dat het gewoon even niet anders is, hoe kun je dan zo hard je best doen om uit te leggen wat respect bij paarden betekent???

We snappen allemaal je punt en het is echt niet zo dat je geen goede punten beschrijft, houd me ten goede, maar je zult op de een of andere manier on topic moeten blijven wat betreft de vraagstelling. Anders vraag ik me af wat je doelstelling is om te reageren??

De situatie is zoals die is, kan of wil men dit niet respecteren dat ligt er toch werkelijk een probleem bij jezelf. Hoe een ander het graag ziet dat weten we ondertussen wel, maar wetende dat zelfs wij ervan op de hoogte zijn dat bepaalde zaken verandert moeten worden dat geeft in jouw en meerdere mensen hier geen voldoening.

Waar is dan ooit nog de vrijheid om een vraagstelling neer te zetten op het forum, als je zelf niet aan de eisen voldoet van een ander z'n mening??

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 10:45

Je mag van me vinden wat je wilt. Daar heb ik geen moeite mee. En respect voor mensen, dat heb je goed in de gaten, dat heb ik niet bij iedereen. Ook dat moeten mensen verdienen. En andersom hoef ik dat ook niet van iedereen te krijgen. Het voorbeeld dat jij dan aanhaalt bij boer x staan ze 3 maanden op stal, daar heb ik ook geen respect voor. Maar ik loop niet warm van verhalen bij klaasje is het erger en daarom valt het bij mij wel mee. Zo werkt dat niet. Er zijn altijd trappen hoger in erger, dat praat daardoor wat er nu gebeurt niet automatisch goed.
En jij zal vast wel een hart voor je die hebben, ik schijf ook nergens dat het niet zo is. Dat hebben de mensen in de Randstad met 24 uur op stal ook. Maar het goed verzorgen van een paard is op meer dingen berust dan alleen maar houden van. Het houden van is een mooi begin, maar dan hoort er nog veel meer bij te komen kijken. Maar ik zal deze kijk wel hebben door mijn nuchtere boeren kom af. Daar waar we geleerd hebben dat een dier eerst dier is. Daar waar mijn vader ook stopte met het boeren bedrijf toen Den Haag te veel dier onvriendelijk regeltjes begon te hanteren en de mest boekhouding belangrijker was dan de koe die naar buiten kon.
Nogmaals veel succes en plezier met je paard, dat meen ik van harte.
Laatst bijgewerkt door _sparta_ op 08-03-10 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 10:45

Citaat:
Een stal met een (halve) muur er tussen is heel wat anders dan echt samen. Dat moge toch wel duidelijk zijn. Er kan niet weggerend worden in het spel. Niet achteruit lopen, niet knielen. En ga maar door.
Ja, je moet zien dat je de leider bent, maar hoe eerlijk ben je tegen een paard dat zijn energie niet kwijt heeft gekund? Bij een paard dat niet heeft gestoeid bij andere, niet heeft kunnen groomen bij andere? Kortweg geen paard heeft mogen zijn. Die mag alleen maar leren dat hij dan in het gareel mag lopen omdat de baas dat zegt. Ja respect, dat is het volgens jullie. Respect is volgens mij wederzijds en dat verkrijg je zo nooit. Hij zal vast luisteren. Maar niet op een manier zoals het hoort. Vroeger werden paarden met zadelmak maken ook gebroken. Ondertussen weten we ook dat dit niet de manier is met fijn omgaan met paarden. En misschien als de 24 uurs stal cultuur eens verdwijnt dat mensen dan ook in gaan zien dat er een verschil zit tussen luisteren door onderdanig te zijn en tussen luisteren uit respect voor een hogere. Dat verschil kun je zien. Moeilijk uit te leggen hoe, maar het is er wel degelijk. Maar dat moet je dan wel hebben mogen ervaren.
Maar ik wens jullie veel succes en plezier met het paard

Zet jij maar eens een paard die dominant is tegenover mensen en andere paarden naast een nog dominanter paard en je ziet je paard echt wel bij die andere uit de buurt blijven. Ik heb hetzelfde gehad met mijn jaarling(ja die staat ook op stal) die staat nu naast een dominante haflinger op stal en hij is sinds dien veranderd.Blikken en lichaamstaal van paarden zeggen al genoeg, ze hoeven elkaar niet te raken integendeel hoe vaak trapt een merrie haar veulen als het te ver gaat zelden of nooit maar ze werpt een "boze"blik op d'r veulen. Dus dat kan ook op stal met een tussenschot. PAARDEN SPELEN NIET PAARDEN VECHTEN DOMINANTIE UIT MAAR WIJ ZIEN HET ALS SPELEN. Respect moet je ten alle tijden hebben voor je paard maar omgekeerd of hij nu op stal staat of niet moet hij dat ook naar juo hebben en jou niet de box uitmeppen omdat het even geen zin in aandacht heeft.

Laat ik dan de vraagstellen jij heb een Jaarling die heeft een blessure waardoor je alleen maar met hem mag stappen. Wil jij dan zeggen dat je geen respect wil en kan krijgen?? Geef daar is een goed onderbouwd antwoord op.

_sparta_

Re: Jaarling, pas nieuw maar bijt, schopt, en is opdringerig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 10:53

Ik snap je warrige verhaal van de stal niet. Maar als jij denkt dat op stal staan naast andere paarden hetzelfde werkt als een groep samen, dan kan ik 100 dingen zeggen. Maar dan heb jij nog niet echt begrepen hoe een groep werkt. En dan geef ik je het advies om daar eens wat uurtjes door te gaan brengen en ook echt te kijken. Echt kijken. En als paarden echt vechten hebben ze ook echte wonden. Geen idee hoe dat bij jullie is, maar hier hebben ze als het erg ernstig is eens een klein stukje haar kwijt. Dus gewoon spel, wat bekijkt hoe de dominantie is. Geen vechten, ook al lijkt het soms ruig te gaan. En jij als mens meent dan ook dat jij jou dominantie moet bevechten met een paard. Veel succes, heel veel succes!! Knap als jij dat wint van een paar 100 kilo.
(hopelijk zie je dan meteen in dat je antwoord over vechten niet klopt.)

Ik heb gelukkig een dierenarts die paarden geen stalrust oplegt. Maar adviseert om ze op een klein postzegellandje buiten te zetten. En zelfs als het kan met een rustig paard erbij. Vorig jaar hier nog met een paard met een ernstige peesblessure. Het is overigens geheel goed gekomen, op zijn landje.

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 11:03

_sparta_ schreef:
En als paarden echt vechten hebben ze ook echte wonden

Als ik bij de wei aankom, bijt mijn pony altijd van zich af, hij tolereert het niet dat anderen bij mij in de buurt komen en hij domineert zijn ruimte bij mij.

Alleen mijn pony mag bij mij staan de rest schopt hij weg, als je goed naar een paarden op de wei kijkt, wat doet dan het ander paard dat net een schop heeft gekregen??

Heeft deze dan ernstige wonden?? Nee, hoor absoluut, maar dat is een teken dat die beet of die schop net voldoende is om dat ander paard op z'n plek te zetten.

Hetzelfde geldt als je een kind hebt van 5 jaar, dat in de winkel iets op de grond gooit, je kunt hem waarschuwen, maar je kunt hem ook een corrigerende tik op z'n billen geven. Als hij bij optie 1 niet luistert en je probeert het meerdere malen, wat is dan meest gangbare reactie van de ouders als hun kind niet luister??

Juist, die corrigerende tik uitdelen.

Dus ja, ben het met Daks eens dat een "Blik" voldoende kan zeggen.

Nog een voorbeeld: op de huidige stal staat een merrie en heeft net een veulen gekregen. Ik ging kijken, nou nou zeg: Als blikken konden doden met haar oren in de nek, dan was ik nu al dood geweest.

Ja, een paard maakt je zonder "geweld" al duidelijk hoe of wat, kijk maar eens goed naar de oren, word hier geen gehoor aan gegeven dan volgen er consequenties heel simpel.

Ik heb uren op de wei doorgebracht tussen de paarden om hun gedrag te observeren, en alles draait om plek bevechten, en dit bereiken ze al door te bijten en geen ernstige verwondingen.

_sparta_

Re: Jaarling, pas nieuw maar bijt, schopt, en is opdringerig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:09

Maar een corrigerende tik is toch geen vechten? Een plek bemachtigen is toch geen vechten? Ik zie wel eens mensen vechten met hun paard. En die verliezen altijd.
En als je hoger staat in rang is zeker een blik of een pas op genoeg. Maar dat heb je niet verkregen door te vechten.

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 11:12

_sparta_ schreef:
Maar een corrigerende tik is toch geen vechten? Een plek bemachtigen is toch geen vechten?

Nee, klopt ik denk dat hier dus ook een miscommunicatie op z'n plek is. Het is niet "echt" vechten, maar geef toe ze zijn altijd bezig om:
_sparta_ schreef:
Een plek bemachtigen

Zo ook altijd op de wei, voor ons lijkt het inderdaad dat ze "spelen" maar ze zijn continu bezig om te domineren en corrigerende tikken en beten uit te delen.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:15

Ik heb nooit gezegd dat het op stal staat hetzelfde werkt als in een groep, Maar ook op stal leren ze omgaan met elkaar. En wat je zelf zegt
Citaat:
Geen idee hoe dat bij jullie is, maar hier hebben ze als het erg ernstig is eens een klein stukje haar kwijt. Dus gewoon spel, wat bekijkt hoe de dominantie is. Geen vechten, ook al lijkt het soms ruig te gaan
het zijn jonge paarden en nog geen volgroeide dieren en dat ze plukken haar dan kwijt zijn betekend dat ze toch aan het vechten zijn. Een paard zal zijn "VRIENDJES" in de kudde nooit zeer doen want in het wild hebben ze elkaar nodig om te overleven, Kijk is naar een kudde mustangs in amerika zie je daar gevechten in de kudde nee omdat ze van jongs af aan door de alpha merrie opgevoed word. Ga je nu een veulen van 6 maanden ertussen zetten krijg je geen spelen maar dominantie. Ik heb me al jaren verdiept in het leven van paarden in een kudde dus ga mij niet vertellen hoe het werkt.
Citaat:
En jij als mens meent dan ook dat jij jou dominantie moet bevechten met een paard. Veel succes, heel veel succes!! Knap als jij dat wint van een paar 100 kilo.
(hopelijk zie je dan meteen in dat je antwoord over vechten niet klopt.)
En wat betreft het vechten tegenover het paard als mens zijnde, ik laat op een hele vriendelijke manier zien wat zijn plaats is. Desbetreffende jaarling heeft gister is 2 uur tijd met tussenposes zegge en schrijven 2 echt rake tikken gehad en dat waren in zijn ogen nog aaitjes. hij is zeker wel 400 kilo en toch liep hij uitendelijk mee aan een los touwtje en stopte ik dan stopte hij en dat doed hij ook ban TS en partner. dus vertel mij niet hoe ik op een paardwaardige wijze respect moet bijbrengen aan een mens zijn persoonlijke ruimte. Maar ik ben blij dat ik de stoute schoenen heb aan gedaan en TS heel goed heb geholen ipv andere niet belangrijke argumenten die niet betrekking hebben op de TS haar vraag heb aangehaald die een vervuiling zijn van dit topic.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:15

Gelukkig staan ze ook veel te eten, te kroelen en te doezelen. En ik vind kijken hoe hoog ze in rang staan spelen. Het is geen vechten. Dus heb er geen ander woord voor. Stoeien, spelen. Maar wil er best een ander woord voor leren kennen.
Echt vechten dat kan ook, maar dan gaat het fout, heel fout. dat heb ik ook een paar keer gezien bij iemand die er klakkeloos een ander in een stabiele groep gooide.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:16

Daks schreef:
PAARDEN SPELEN NIET PAARDEN VECHTEN DOMINANTIE UIT MAAR WIJ ZIEN HET ALS SPELEN.

Het dominantiemodel is voor paarden al jaren achterhaald. En paarden spelen overigens wel degelijk, zucht. Doe eens een boek open zou ik zo zeggen, en zet je dan nog eens opnieuw in de wei bij een kudde, zeker als je de pretentie hebt dat je met je 'kennis' ook nog eens derden gaat helpen.

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 11:18

_sparta_ schreef:
Dus gewoon spel, wat bekijkt hoe de dominantie is.

Het lijkt een "spel" voor ons, maar het is en blijft domineren.

Je zegt het volgende tegen Daks:
_sparta_ schreef:
En jij als mens meent dan ook dat jij jou dominantie moet bevechten met een paard

Ik denk inderdaad dat bevechten hier niet op z'n plek is maar in onze ogen al spelenderwijs de dominantie bepalen. En dit hoeft echt niet hard of gemeen te zijn. Gisteren hebben we Antaro in de bak gedaan, hem los gelaten en dmv spelenderwijs zijn plek in te nemen geeft hij zijn plek op. Een veel al beschreven oefening.

Het lijkt een "spel" maar tegelijkertijd springt en bokt ie alle kant uit en schuift hij uiteindelijk, Voila, ik ben op dat moment dominanter als hem. Het is leuk als je ze zo ziet rennen, maar zou het paard zelf zo denken?? Dat het leuk is om weggejaagd te worden van "zijn" plek??

Vechten zal hier hoop ik NOOIT aan de orde zijn, want dat betekent dat je never nooit geen overwicht op je paard hebt als het al zover zou moeten komen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:19

sjattukuh25 schreef:
Het lijkt een "spel" voor ons, maar het is en blijft domineren.

Jullie hebben een stel oogkleppen op om U tegen te zeggen.
Er is meer, veel meer..

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:22

Daks Je bent geweldig!!! Dat wil je horen toch

Maar ik kan me total niet vinden in jou bewoordingen. Niet over vechten of wat ook.
Een dier is bij jou een ding dat gods allemachtig maar moet luisteren. Niet goedschiks dan kwaadschiks. En ja dat werkt. dat weet ik.
Breken met zadelmak maken werkt ook. (heb ik in mijn domme periode ook nog gedaan) Maar het is maar welke basis je wilt. Wel rugzakje je mee wilt geven aan dat paarrd. Het kan ook anders. En ik heb al aangegeven hoe. ik heb vroeger ook jou methodes gedaan. Ondertussen heb ik bijgeleerd. Gelukkig. En is het een vermenging van paard laten zijn en op je strepen staan, niet aleen maar op je strepen staan.
Ik heb het idee dat de TS in haar leven daar nog naar gaat zoeken en dat wel tegen komt. Daar staat ze wel open voor. Die is innerlijk niet voor aleen maar de beuk er in. Dat komt wel goed. Nu nog even de juiste mensen daar in tegen komen. Ts Succes!

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 11:22

Bandida schreef:
Jullie hebben een stel oogkleppen op om U tegen te zeggen

Nee, he is een kwestie van logica en een goede analyse weten te maken op basis van de wetten van de natuur, niet wat wij ervan vinden maar hoe het in de realiteit plaats vind.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:24

Citaat:
Het dominantiemodel is voor paarden al jaren achterhaald. En paarden spelen overigens wel degelijk, zucht. Doe eens een boek open zou ik zo zeggen, en zet je dan nog eens opnieuw in de wei bij een kudde, zeker als je de pretentie hebt dat je met je 'kennis' ook nog eens derden gaat helpen.
Net als wat ts zegt op spelenderwijze "vechten"ze de dominatie uit. Boeken lezen je wilt niet weten hoeveel boeken ik al heb gelezen en naar hoeveel mensen ik al heb geluisterd. En de kennis is zeker wel aanwezig anders zou ik nooit 2 uur in de auto zitten om daar niks te bereiken. daarintegen kom ik met tips en niet met onnodige argumenten. }> }>

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:24

sjattukuh25 schreef:
Nee, he is een kwestie van logica en een goede analyse weten te maken op basis van de wetten van de natuur, niet wat wij ervan vinden maar hoe het in de realiteit plaats vind.

En analyse vraagt studie, dus mijn tip is om daar mee te beginnen en je niet te laten meedrijven op losse flarden kennis die je door x of y worden toegegooid.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:32

_sparta_ schreef:
Daks Je bent geweldig!!! Dat wil je horen toch

Maar ik kan me total niet vinden in jou bewoordingen. Niet over vechten of wat ook.
Een dier is bij jou een ding dat gods allemachtig maar moet luisteren. Niet goedschiks dan kwaadschiks. En ja dat werkt. dat weet ik.
Breken met zadelmak maken werkt ook. (heb ik in mijn domme periode ook nog gedaan) Maar het is maar welke basis je wilt. Wel rugzakje je mee wilt geven aan dat paarrd. Het kan ook anders. En ik heb al aangegeven hoe. ik heb vroeger ook jou methodes gedaan. Ondertussen heb ik bijgeleerd. Gelukkig. En is het een vermenging van paard laten zijn en op je strepen staan, niet aleen maar op je strepen staan.
Ik heb het idee dat de TS in haar leven daar nog naar gaat zoeken en dat wel tegen komt. Daar staat ze wel open voor. Die is innerlijk niet voor aleen maar de beuk er in. Dat komt wel goed. Nu nog even de juiste mensen daar in tegen komen. Ts Succes!

Zolang jij niet hebt gezien of normaal vraagt wat ik heb gedaan dan kan jij daar niet over oordelen. Nee je moet een paard in de opfok gooien en als hij 3 is eruit halen castreren en binnen een half jaar zadelmak zijn en hij moet dan ook luisteren want hij heeft immers een OPVOEDING gehad van een stel kleuters, en op zijn vierde zijn eerste proef rijden. O wat ben je dan goed bezig. Waar blijft de lange voorbereiding die het paard verdiend. En een maand op stal ipv op het land en wel dagelijkse beweging is voor elk paard wel eens goed als je geen andere "tijdelijke"oplossing hebt.

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 11:35

_sparta_ schreef:

Laat even ter zijde staan wat jullie van Daks vinden, maar gisteren was er absoluut geen spraken van: De Beuk erin. Dat mag ook wel gezegd worden.

Ik ben uiteraard altijd op zoek om dingen te leren, wat dat betreft ben ik ervan overtuigd dat ik nooit uitgeleerd zal raken. Wat bij mij past zal ik zelf moeten ondervinden, maar ging het Topic er nu niet even om geholpen te worden op basis van de nu huidige situatie?? En daar heeft Daks me bij geholpen en daar zijn wij zeker blij om.

Ik heb het idee dat jullie Daks zien als een of ander S*kreet met paarden die er alleen maar oplos slaat en met alles probeert de baas te blijven over het dier.

Mensen, verre van dat, echt waar.

_sparta_ schreef:
Een dier is bij jou een ding dat gods allemachtig maar moet luisteren.

Ook onze jaarling Antaro heeft mij gisteren bijna door de bak willen trekken, wil dat perse aangeven dat hij maar moet luisteren??

Nee hoor, hij word weer in stilstaande postitie gebracht en we gaan verder waar we gebleven waren. Als je dit niet doet dan sleurt je jaarling altijd jou de bak door, moet je dit dan accepteren?? Dan ben je zelf toch niet meer veilig? Het is jong en het wilt wat, bekende uitspraak, maar dat jong wezen en wat willen doet ie straks maar op de wei, niet naast mij als kwetsbare mensje dat ernaast loopt. Dat hij wat huppelt en wat jumpt, alsjeblief doe paard daar is hij jong voor, maar hij hoeft niet letterlijk over mij heen te walsen, en dit is wat hij nog niet kende en heeft Daks op een vriendelijke manier hem duidelijk gemaakt dat hij niet over ons heen hoeft te stuiteren. Lijkt me toch niets mis mee.

Niemand Maar Ook Niemand anders, heeft zich de moeite genomen om mij te helpen zodat ik eindelijk met mijn paardje de bak in kon zonder over het erf getrokken te worden. Men hoeft elkaars methode niet over te nemen, er zijn er niet voor niets zoveel te koop,
Maar gewoon even wat hulp hoe mijn paard vast te houden en te corrigeren als hij ervandoor gaat. En dan mag ik voor nu gezien de resultaten naar Antaro toe gisteren inderdaad wel zeggen:
_sparta_ schreef:
Daks Je bent geweldig!!!

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 11:38

Bandida schreef:
sjattukuh25 schreef:

En analyse vraagt studie, dus mijn tip is om daar mee te beginnen en je niet te laten meedrijven op losse flarden kennis die je door x of y worden toegegooid.

Klopt helemaal Bandida: Maar die X of Y zijn toch grotendeels de mensen hier op het forum?? Of zie ik dat nou verkeerd. Ik ben nuchter en verstandig genoeg om te zien wat goed is voor mijn paard, daar zelf aangegeven te hebben het drie keer niks te vinden als een paard op stal staat. Ik zoek, zoek, zoek, zoek, zoek altijd naar mogelijkheden, die niet alleen voor anderen mogelijk zijn, maar voor mij, en ik zoek zolang door totdat ik vind dat dit goed voor mijn paard is, dat het niet aansluit bij andere het zij dan maar zo, daarvoor zijn we ook allemaal uniek met ieder een eigen denkwijze.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:41

Heel veel succes.. lijkt mij erg lastig!
Ik snap dat jij ergens staat waar je jaarling niet naar buiten mag omdat ie nog hengst is... maar ik sluit mij aan bij vele anderen:
zoek een opfokstal en zet hem daar minimaal totdat hij 2,5 jaar oud is. Zelfs als je vervoer moet regelen tegen betaling scheelt het enorm in de kosten. Verder zal je paardje socialer terugkomen en heerlijk buiten kunnen rennen de hele dag.
De kosten zijn geloof ik rond de 75 a 100 euro??
Hier kun je hem meestal zo vaak opzoeken als je zelf wilt.
Ik bedoel het absoluut niet onaardig en wens je dan ook alle succes toe met dit dominante paardje. Gaat vast en zeker goedkomen. Hoop dat je wat hulp kunt krijgen uit jouw directe omgeving.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:43

amsterdam_30 schreef:
Heel veel succes.. lijkt mij erg lastig!
Ik snap dat jij ergens staat waar je jaarling niet naar buiten mag omdat ie nog hengst is... maar ik sluit mij aan bij vele anderen:
zoek een opfokstal en zet hem daar minimaal totdat hij 2,5 jaar oud is. Zelfs als je vervoer moet regelen tegen betaling scheelt het enorm in de kosten. Verder zal je paardje socialer terugkomen en heerlijk buiten kunnen rennen de hele dag.
De kosten zijn geloof ik rond de 75 a 100 euro??
Hier kun je hem meestal zo vaak opzoeken als je zelf wilt.
Ik bedoel het absoluut niet onaardig en wens je dan ook alle succes toe met dit dominante paardje. Gaat vast en zeker goedkomen. Hoop dat je wat hulp kunt krijgen uit jouw directe omgeving.

Er is al hulp geweest en geboden en TS weet nu te handelen

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 11:49

amsterdam_30 schreef:
Hier kun je hem meestal zo vaak opzoeken als je zelf wilt

Ik wil mijn paardje vaak kunnen opzoeken maar Kan dit helaas niet. Waarom dit niet kan is een reden van mij en voor mij alleen. Ik wil niet alles maar vertellen wat persoonlijk is om begrip te ontvangen van mensen die het toch niet willen begrijpen.

Heb mijn best gedaan en ben blij dat je gereageerd hebt en tuurlijk is dat niet onaardig, maar er zijn mogelijkheden die helaas voor mij niet binnen handbereik liggen..