Paard laat zich al 1 maand niet vangen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yinari

Re: Paard laat zich al 1 maand niet vangen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 14:09

Maar dan moeten ze hem wel eerst te pakken krijgn natuurlijk, en een beetje hulp daarbij kan geen kwaad misschien.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 14:11

suleilitha schreef:
Ik ga maar niet verder op jou in Ninx, we weten allemaal hoe jij kunt doordrammen als je eenmaal op je stokpaard zit.

Tuurlijk is deze pony wel weer handelbaar te krijgen maar het is het allerbeste dat de eigenaren dat zelf doen, die moeten er toch ook mee overweg???

Daar kan jij toch mee helpen? Help jij haar op weg en leert haar hoe ze verder moet gaan.
Hoeveel moet je nou hebben?
Stop jij je mond nu eens waar je geld zit.... vrije vertaling van: "put your money where your mouth is".
Aan een beetje actie heeft ts meer dan zitten tieren vanachter je pc.
Ik vind het best een goed idee van mezelf... ik kom dan wel kijken, ik woon nl id buurt! Ik denk dat iedereen inmiddels wel razend nieuwsgierig is!

Nou jongens, wie biedt?

ps: lees even je eigen posts terug, en bedenk dan nog even wie er ook alweer een doordrammer is Knipoog Verder even goede vrienden hoor! Haha!
Oh ja, en je zegt "WE weten hoe jij....", maak daar even van "IK weet hoe jij..." Het is onbeleefd voor anderen te spreken.
Laatst bijgewerkt door Ninx op 01-07-08 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 14:12

Coconuts schreef:
larrylurex schreef:
Op het filmpje vang je de pony niet, die andere pony zou ik hardhandig wegjagen. Boos!
Je bent er voor JOUW pony dus laat niet tegen je oprijden!! Gewoon hard zijn.... ( is niet altijd slecht hoor)(

Maar die andere IS haar pony Clown
Die weg loopt is van haar zusje..

Maakt niet uit, je komt voor de andere pony. gewoon wegjagen.
Geef hem een knuffel en dan is het klaar! Anders wordt het echt een aandachtvrager en drammer.
Is ook een stukje opvoeding voor de andere pony, die heeft dan ook geen respect voor haar.... Bloos
Strenger zijn MAAR rechtvaardig.

Lilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 14:15

Ik heb al eens gereageerd voor de filmpjes, maar geen idee wat ik daar geschreven heb. Is moeilijk terug zoeken.
Ik heb inmiddels de filmpjes gezien en de berichten erna gelezen.

Macusa: ik herken jou verhaal in hoe ik met paarden omgaan, ze lopen gewoon met je mee omdat ze het willen. Blijkbaar hebben zommige mensen een lichaamshouding waarbij paarden op hun gemak zijn. Helaas is dat niet voor iedereen zo.

Ik ben ook van mening dat het paardje met jullie speelt. Kijjk zelf het filmpje maar eens terug. De pony weet precies wat er zal gebeuren. Hij krijgt een snoepje als hij geluk heeft, anders één korte beweging en hij is weer weg, buiten handbereik. Heel veel knuffelen heeft in ieder geval geen zin bij deze. Hij is niet bang, maar hij heeft wél de leiding. Als ik de persoon was achter de camera had ik me ook enkele keren van hem weggedraaid. Mijn flank laten zien, maar het juiste moment moet je wel aanvoelen. Is allemaal pure lichaamstaal. Meestal lopen ze dan een paar pasjes met je mee als je dan van ze wegloopt. Iemand met verstand van lichaamstaal en een leiderskarakter zou je pony zo uit de wei hebben. Boaz is een beetje vervelend en zal jou in je lichaamstaal storen naar Arough helaas. Je zus of iemand anders zou boaz vast moeten houden, bij degene vandaan die hem uit de wei gaat halen.

Khad het graag zelf voor je gedaan, misschien ook zonder succes, het blijft een paard en dus zonder garanties. maar ik hoop dat het je vandaag of morgen lukt. Succes!

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 14:20

Jongens als het nu echt zo probleem is drijf dit dier dan een een klein stukje afgezet land zodat hij niet meer bij zijn vriendjes staat.
Zet er geen water bij en binnen 3 dagen heb je een heel mak paard wat zich zonder problemen laat vangen.
Tis misschien hard maar het werkt wel.
Als je deze manier zielig vind ga dan elke dag bij hem langs met een emmer met water, hou deze vast en laat hem uit de hand drinken, herhaal dit en je zult zien dat hij starks heel erg blij is om je te zien.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 14:21

Wat een heerlijk topic dit. Heb het helemaal doorgelezen en een half uur naast m'n stoel gelegen ROFL.

Ik heb verder niets toe te voegen, dan mag ik zeker ook niet reageren... Doe het lekker toch, puh Tong uitsteken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 14:22

Het lijkt me -zeker met dit weer- een erg slecht idee om een paard niet van water te voorzien

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 14:24

Mmm maar ze worden er wel heel erg mak van en eenmaal in handen kan hij daarna weer voldoende drinken.
Staat ook nog een andere optie bij voor de mensen die het zielig vinden.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 14:24

TS: dringend tijd om voor jezelf duidelijk het verschil te gaan snappen tussen achter een paard aan lopen en het op hem gemunt hebben. Achter hem aan lopen vindt hij lollig, achter hem azen net iets minder Haha!

Zorg dat je zelfverzekerd naar de plek loopt waar hij staat, en wees ervan overtuigd dat hij voor je wijkt nog voor je er bent. Ga heel parmantig op zijn plekje staan. Kijk naar waar hij loopt. Zodra hij aanstalten maakt om weer stil te staan, kijk je strak naar zijn plek en ga je er weer even zelfverzekerd heen.
Edit: je gaat dus niet je paard opjagen, maar telkens ZIJN plekje inpikken! Kijk naar de plek, niet naar het paard!
Tenzij... hij niet aan de kant gaat... dan moet je even heel leidersgewijs duidelijk stellen dat dat niet de goede gang van zaken is.

Werkelijk, zonder dat je maar 1 pas moet rennen heeft dat beest in 3 keer door dat je het op hem gemunt hebt.
Kudde zal heus niet meerennen zolang ze respect voor je hebben! Die zien immers ook wel dat je het enkel op hem hebt en die kiezen eieren voor hun geld, in zo'n dingen moeit een kudde zicht niet.

En volhouden.

En zodra je ook maar de kans hebt. Longe errond, vastklikken aan zichzelf en 10 man bij je hebben.

Redpassion: in het wild moeten ze ook hun boeltje bij elkaar schooien, in gras zit ook water.
Probleem is hier dat de andere paarden wel water moeten hebben.
Laatst bijgewerkt door poes op 01-07-08 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 14:25

Zahlina schreef:
Mmm maar ze worden er wel heel erg mak van en eenmaal in handen kan hij daarna weer voldoende drinken.
Staat ook nog een andere optie bij voor de mensen die het zielig vinden.

Die andere optie vind ik ook niet zo geweldig, zeker niet met dit weertype, dan moet er gewoon 24/7 drinkwater aanwezig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 14:27

poes schreef:
Redpassion: in het wild moeten ze ook hun boeltje bij elkaar schooien, in gras zit ook water.

Maar ze leven hier niet in het wild. In het wild komen er ook geen mensen die ze willen vangen om een wormenkuur te geven. In gras alleen zit lang niet genoeg water om gezond op te kunnen leven.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 14:27

Ik wacht nog steeds op een prijsindicatie van Suleilitha. Die verzekert het probleem terstond te kunnen oplossen. Als de prijs meevalt, kan ts door haar geholpen worden... Dan kunnen we dit topic sluiten, en kan iedereen heerlijk de zon in, en hoeft ts niet te gaan dammen of schaken maar kan gewoon paardrijden!
Iedereen blij!! Haha!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 14:29

Ach redpassion: beest gaat echt niet dood van 2 dagen geen water. En geloof me, langer houdt hij het zelf niet vol Haha!
Zelf ben ik ook geen voorstander van zulke methodes en zou ik allang klaar zijn met dit getrut, met hulp erbij als het dan maar moet. Maar dit geintje duurt te lang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 14:32

poes schreef:
Ach redpassion: beest gaat echt niet dood van 2 dagen geen water.

Tja, ik zou het er zelf niet op durven gokken...

Maar goed, het is toch geen optie aangezien er nog meer paarden staan.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 14:33

RedPassion schreef:
poes schreef:

Maar ze leven hier niet in het wild. In het wild komen er ook geen mensen die ze willen vangen om een wormenkuur te geven. In gras alleen zit lang niet genoeg water om gezond op te kunnen leven.

Euh ik zeg toch ook niet dat je hem helemaal geen water meer gaat geven, gewoon een tijdje zonder en ze worden echt wel mak.
Klein voorbeeldje een van mijn jonge paarden durfde niet uit de automatische drinkbak te drinken en flipte helemaal als het het geluid hoorde.
Iedere ochtent bij het buitenzetten had meneer heel veel haast om de waterton leeg te zuipen.
Omdat ik het handig vind dat ze dus wel gewoon uit een automatische drinkbak kunnen drinken heb ik de waterbak uit de weide verwijdert.
Eerste nacht durfde het beestje nog steeds niet in de beurt te komen van de drinkbak maar na nog een nacht en een warme dag zonder water bleek de drinkbak helemaal niet meer eng te zijn.;
Sindsdien ook nooit meer problemen gehad met drinken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 14:37

Zahlina, maar dan gaat het puur om het drinken, dat vind ik toch wat anders. Dit paard laat zich niet vangen. Het is zaak dat zijn eigenaresse hem weer de baas wordt. 'Chanteren' met zoiets als geen water geven vind ik dan echt niet de manier (en nogmaals; met warm weer zou ik persoonlijk zoiets al helemaal niet doen).

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 14:42

Poes ik ben het met de eens dat dit soort dingen zoals water verwijderen niet echt een oplossing is die erg netjes is en zolang het paard in de kudde blijft staan is het geen optie.
Maar ik denk dat als TS echt zo aan het kloten is dat dit monstertje toch echt even alleen moet komen te staan zodat hij ook nog eens zielig is dat zijn vriendjes.
Op dit moment zit hij waarschijnlijk toppie in zijn velletje omdat hij samen is met zijn maatjes maar ben benieuwd of hij nog zo doe als hij een paar dagen zonder soortgenoten heeft doorgebracht.

Tis natuurlijk wel een fjord en persoonlijk vind ik dat een van de meeste eigenwijze paarden rassen Knipoog

Redpassion, het klopt wat je zegt maar zie jij TS dit paard de baas worden zoland deze in de kudde staat?
Echt niet.

Haal even mijn tekst van een aantal bladzijdes ervoor erbij heb dit namelijk zelf ook mogen meemaken.

Eigenwijze A welsh met een eigenwijze vader.
Zahlina schreef:
Toen ik een klein meisje was kreeg ik een heerlijke welsh A van mijn ouders, wat een dondersteen was dat, iedereen kon hem vangen behalve mijn vader en dat kon pa natuurlijk echt niet hebben Haha!
Zijn oplossing en het hielp echt!!!!
Bobo alleen in een klein stukje land gezet waar geen andere paarden bij kunnen en hem toen laten staan zonder water, dag een kon pa nog niets met hem, dag 2 ook niet maar in de ochtend van dag 3 wilde Bobo erg graag naar binnen voor water met mijn vader.
Sinds dien ging het totdat mijn vader weer boos werd op hem en dacht dat hij Bobo wel even plat kon leggen, resultaat een lachen de pony en pa met 4 gekeuste ribben.

Jong paard wat bij mij in de kudde kwam en achteraf een aantal steken flink loszitten.
Zahlina schreef:
Later nog een jong paard wat hier in de kudde kwam en zich dus echt niet liet vangen, die was zo snel dat zelfs mijn DA op zijn western arabier, waar hij koeien mee vangt, hem niet te pakken kreeg met de lasso, zelfs nog laten schieten maar toen hij bijkwam was hij niet te houden met 6 mannen Gestoord
We hadden toen ook nog niet echt een plek waar we hem in konde drijven.
Ben toen een tijdje bezig geweest om hem vertrouwt te krijgen zodat ik hem mocht poetsen ect ect. Toen dat eenmaal goed ging (zolang hij geen touw zag dus) heb ik hem heel erg snel een spuit met metadon in zijn half gedrukt en daarna was het vangen geen probleem meer.
Achteraf had dit dier alleen zo'n erge kronkel in zijn hoofd dat hij echt niet te vertrouwen was zonder verdoving en was dat het einde van zijn korte maar vrije leventje. (dit geintje heeft in totaal 2 jaar geduurt eer ik hem te pakken had).

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 14:46

Ik zie op het filmpje niet 1 maar wel 2 pony's zonder respect voor de TS. De ene bijft op gepaste afstand kijken wat het 'baasje' nu weer van plan is. Staat met de oortjes naar voren te kijken hoe hij haar nu weer kan foppen, en z'n lekker luie leventje in de wei voort kan zetten. De andere (haar eigen) pony heeft al net zo weinig respect voor haar. Blijft maar tegen haar aanhangen, en is niet weg te krijgen. Deze wordt ook niet echt op z'n plaats gezet, dus ik snap wel dat hij er niet mee ophoudt.

Ik zou de adviezen van oa Kiwiko maar opvolgen, en daarna op zoek gaan naar iemand die je kan helpen om de verhoudingen tussen jou en al je pony's eens goed recht te zetten.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 14:49

Redpassion: water wegnemen is helemaal niet chanteren. Het is gewoon hetzelfde als paard bijvoorbeeld alleen zetten. Zodra hij braaf is voeg je iets leuks toe aan de omgeving. Bij kleine probleempjes of oefeningen is dat kleins iets zoals een aai, bij problemen zoals hier is het leuks een levensbehoefte Lachen
Gewoon je perspectief wat verleggen Knipoog

Ik hoop dat ze hem vangen vanmiddag!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 14:53

Heb niet alles gelezen, maar dingen als het water weghalen e.d. vind ik echt not done. Zeker niet met dit weer!!!

Ik woon zelf om de hoek en zou kunnen gaan kijken (ga je dan mee, Ninx Knipoog ???)
Het enige wat ik kan zeggen is, dat deze pony precies aanvoelt met wat voor stress mensen in het land komen om 'm te vangen. Ik zou zelf erg veel tijd besteden aan dit soort problemen. Dus in het land gaan zitten, niet per definitie iets doen als ik hem te pakken zou hebben, etc.
Helaas heb ik daar de tijd niet voor, maar dit zijn dingen die de eigenaresse zelf moet doen.

Verder is het van belang ervoor te zorgen dat een paard zich NOOIT los rukt, maar goed, ik begrijp dat het nu al gebeurd is. Weten ze eenmaal dat hun kracht vele malen groter is dan de jouwe en zijn ze (nog) niet bereid tot samenwerking of nog niet bereid om de leiding in jouw handen te leggen, jou te vertrouwen, tja.... Dan heb je nog een hele lange weg te gaan met dit beestje......

Zo 1, 2, 3 is er geen pasklare oplossing. Ik geloof zelf niet in opjagen, insluiten, water weghalen, uithongeren en ook niet in een paard in 1 maand wedstrijdklaar te maken. Clown

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 15:02

Ik geloof in communiceren zodat het paard je begrijpt.

Paard wil niet komen? Dan moet paard even begrijpen dat hij niet hoeft te komen, maar dat daar zomaar staan staan ook helemaal geen optie is. En dus jaag je hem van zijn plek, iedere keer weeer, je jaagt niet het paard op, je pikt gewoon telkens zijn plekje.
Paard besluit dan op een gegeven moment echt wel dat hij liever bij je blijft dan telkens weggejaagd te worden.

En als je hem dan pakt, en meneer besluit zich los te rukken? Dan maak je hem gewoon DUIDELIJK dat losrukken niet KAN, maakt me niet uit hoe eerlijk gezegd.
Mensen halen dingen door elkaar. Dit heeft allang niks meer te maken met waarom dit beest dit is gaan doen. Het belangrijkste is ervoor zorgen dat hij er niet mee weg komt.

Want elk paard moet op een gegeven moment in zijn leven dingen verdragen die hij eng vindt, niet leuk, lastig, of ik weet niet wat. Dat rechtvaardigt nooit dat hij zich onheus kan gedragen!

Goed vb van laatst uit een topic: meisje rijdt paard dat ze best moeilijk vindt, het gaat hardstikke goed. Bij het uitstappen krijgt ze koud, parkeert ze het paard voor het hek, neemt haar jas van het hek, doet hem aan, en vraagt paard weer achteruit te stappen... waarop het paard recht omhoog gaat.
Het kan heeeel goed zijn dat het paard die paar stappen achteruit, die voor de ruiter zo banaal lijken, op dat moment zowel fysiek als mentaal te zwaar vindt. En toch rechtvaardigt dat het steigeren niet, hij brengt je namelijk op dat moment in gevaar. Dan kom ik zo'n moment liever hard in.
Maar achteraf moet je je dan idd wel afvragen wat je zelf in de eerste plaats hebt fout gedaan.

Lilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 15:23

Precies,
Eerst het paard laten weten dat hij moet gehoorzamen aan de leider (dit hoort altijd de ruiter te zijn, begeleider, menner etc.) Maar wel respect voor eht dier houden. Problemen paardvriendelijk oplossen waar mogelijk, maar soms kun je niet anders dan straffen. Vergeet niet dat paarden in het wild ook schoppen/slaan om een kuddegenoot iets te leren. Meestal blijft het echter bij drijgen en dat zou ook zo voor ruiters moeten gelden. Gaat een paard te ver, straf hem dan, maar beloon hem ook meteen als hij het erna weer goed doet. (Dit gaat ook zo in de natuur)
Om het ongewenste gedrag in eht gevolg te voorkomen bij jezelf zoeken wat je verkeerd deed en anders het paard nieuw gedrag aanleren.

Het ligt aan het paard en de situatie op welke maneir je kunt straffen. Een zenuwachtig paard moet je toch iets rustiger mee zijn:d

eiramenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 15:30

Tieneke schreef:
Idd, je uitstraling is zo belangrijk.

Ik weet zo perfect hoe ik wel of niet naar mijn paard moet wandelen. Hoe wel? Langs voren, recht op hem af, blik op eender wat, maar niet op hem en met een stevig wandeltempo. Dan heb ik hem in no-time. Als ik langs achter of langs de zijkant kom, heb ik hem garanti niet binnen het eerste half uur Haha!

Zo doe ik dat ook; recht er op af, niet naar het paard kijken (kijk naar de grond) en resoluut naar het paard lopen en zonder twijfel aanhalen en halster omdoen of touw aanklikken. Beetje overrompelen dus eigenlijk (maar toch wel op een rustige manier).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 15:33

Doe ik dus niet. Ik loop er eerder langs Knipoog met een lichaam die rust uitstraalt, zeg maar. Ik zie bij ons ook mensen die met zo'n confronterende houding recht er op af lopen en naar beneden kijken. Nou, geloof me, de paarden zijn dan allang weg, hoor. Haha!
Zie het dagelijks, als de wedstrijdpaarden 's avonds weer naar binnen moeten.

Wat ben ik blij dat mijn paard meestal meteen naar me toe komt of gewoon relaxt blijft staan, als het gras nog net effe wat aanlokkelijker is. Clown

Clasine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 15:46

Poes: ik ben het helemaal met je eens. Ja

Dat paard laat zich al een maand niet vangen, en dan zeuren over 1 dagje zonder water in de wei terwijl dat juist de oplossing kan zijn? kom op, daar gaat hij heus niet dood aan!