Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Barmat schreef:Mensen.... oh wat jammer dat ik dit moet zeggen...
Bert heeft definitief zijn laatste kans bij ons verprutst.
Niet alleen heeft hij mij flink getrapt vorige week (min of meer "per ongeluk", de trap was voor Chad bedoeld, en ik stond er tussen, het was een trap uit jaloezie omdat ik met Chad stond te kroelen) maar gisteren ook weer flink ingehakt op mijn man.
Het leek zo goed te gaan - Bert kreeg zijn taken, met hem werd écht gewerkt en hij leek het leuk te vinden. Zomaar ineens sloeg hij toch weer toe. Als een blad aan de boom draaide hij weer om. Ik stond er op te kijken hoe hij schijnbaar onaangeroerd naar Mark toeliep, zich omdraaide en vól op hem in begon te trappen, zonder reden, zonder wat dan ook. Totaal onaangekondigd, totaal onverwacht.
Natuurlijk heb ik hem op zijn donder gegeven, maar toen kon ik ze ook krijgen, zoveel ik maar wilde! Oh, wat heb ik gejankt, wat was ik boos, en teleurgesteld. Waren die weken dan maar schijn geweest?
Die trap die ik gekregen had, had ik nog door de vingers gezien - okee, het was niet netjes, maar hij was niet direct voor mij bedoeld, maar voor Chad, dus die wilde ik nog wel "vergeten" (voor zover dat mogelijk was gezien de blauwe plekken op mijn dij)
Maar dit....
Nee, Bert heeft het nu écht aan zichzelf te danken, hij heeft het voorgoed verprutst. Ik ben zó boos, zó teleurgesteld. Ik heb keihard met hem gewerkt, consequent geweest, duidelijk, het leek te werken, en nu dít weer. En het "mooie" van alles is - sindsien is hij weer terug bij af, hij bijt, trapt en slaat weer, naar volle lust.
Heel af en toe lijkt hij weer een engeltje - vanochtend bij de hoefsmid was het een scheetje, echt, je zou hem zó platknuffelen, maar toen ik hem zojuist naar een ander stukje weide wilde verplaatsen, kon ik weer nét opzij springen om geen trap tegen mijn knieën aan te krijgen.... oh, WOEST word ik er van! Zweep in de hand? maakt geen indruk hoorBoos doen? Hij wordt bozer. Schelden? Krijg je een knauw.
Het voelt nu niet meer als falen - ik heb mijn best gedaan. Jammer Bert, je hebt je laatste kans gekregen en zélf verspeeld.
ellepel schreef:zat ik trouwens nog in je profiel te snuffelen he barmat.
maar toen je matador nog had..hoe was bert toen eigenlijk?
Daar had hij respect voor. Pensionnetje schreef:Waarom een groep? Eén dominanter paard erbij is eigenlijk beter. In een groep loop je weer het risico dat er minder dominante exemplaren tussen zitten waar hij dan weer over gaat domineren en zo dus wederom gesterkt wordt in zijn gedrag.
Pensionnetje schreef:Bertje op dit moment een vriendinnetje geven is juist het allerslechtste wat je hem kunt aandoen.
Deze zal hij met zijn leven bewaken en wordt hij wederom gesterkt in zijn dominantie.
Dit soort paarden dienen eerst geheel onderin de rangorde te worden geplaatst. Slechts door positief gedrag zal hij hogerop mogen komen. Maar dit zal hij moeten verdienen. Bertje dient zijn plaats te weten bij mensen én andere paarden.
Bedenk wel dit lijkt misschien hard, maar onopgevoedde paarden zijn meestal geen lang leven beschoren. Hij heeft de keuze, buigen of barsten. Je zal versteld staan hoeveel zg onmogelijke paarden uiteindelijk gewoon buigen. Omdat ze bij consequente en eerlijke correctie snel genoeg door hebben dat hun negatieve gedrag hén niets positiefs gaat opleveren. Voor Positief gedrag krijgen ze positieve aandacht voor terug. En paarden zijn alles behalve dom en snappen dit zeer snel.