Valse shetlander

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joyce83

Re: Valse shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 09:27

Ik zag dat je een advertentie geplaatst hebt om te kijken of je een nieuw huis voor hem kan vinden. Ik hoop dat er een passende oplossing voor hem komt.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:13

Ging hij niet naar pensionnetje dan?

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 11:28

Nou het punt is, dat Pensionnetje 400 km van mij vandaan woont. Ik heb geen trailer en dat betekent dat ik er eentje moet huren, dat gaat mij enorm veel geld kosten en ik ben daar eerlijk in, dat zie ik niet zitten. Pensionnetje daarintegen denkt er omgekeerd hetzelfde over, haar goed recht ook natuurlijk. 800 km rijden voor een shet, wat altijd een gok is en blijft, is en blijft een grote kostenpost. vandaar.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:36

Daar geef ik jullie beiden groot gelijk in. Vooral in deze situatie.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:42

jeetje,nou heftig allemaal hoor Ach gut
kan er helemaal niks anders op zeggen eigenlijk..het klonk inderdaad allemaal zo goed.
wat is hij vreselijk jaloers dan dat hij zich zo gedragen moet ( denk ik)

hopelijk vind je nog een goede plek voor hem.....

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:47

Het geld voor benzine enzo is nog tot daar aan toe.
Moet ik wel mn man zo gek krijgen 800 kilometer met een trailer te willen rijden.
En dat doet hij niet voor Bertje.

Voor een knappe Hispano ofzo wil hij wel nadenken.....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:51

bertje is wel knap,alleen een beetje klein
als je hem nou stelten onder zijn benen plakt zodat hij wat groter lijkt? Tong uitsteken

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:53

wat is er nou gebeurd dan?
ik lees eerst dat het goed gaat, dan een lang verhaal van een andere poster (niet gelezen overigens, nu even geen tijd), en zie nergens waar het met Bert nu toch weer mis ging?

ik vind het netjes van je dat je het een kans geeft dmv je verkoop topic.
hij is bij jou in goede handen, je weet wat al dan niet kan, en kan m.i. ook 'de beslissing' maken als dat nodig is.
succes ermee.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:54

zat ik trouwens nog in je profiel te snuffelen he barmat.
maar toen je matador nog had..hoe was bert toen eigenlijk?

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 12:01

Barmat schreef:
Mensen.... oh wat jammer dat ik dit moet zeggen...

Bert heeft definitief zijn laatste kans bij ons verprutst.

Niet alleen heeft hij mij flink getrapt vorige week (min of meer "per ongeluk", de trap was voor Chad bedoeld, en ik stond er tussen, het was een trap uit jaloezie omdat ik met Chad stond te kroelen) maar gisteren ook weer flink ingehakt op mijn man.

Het leek zo goed te gaan - Bert kreeg zijn taken, met hem werd écht gewerkt en hij leek het leuk te vinden. Zomaar ineens sloeg hij toch weer toe. Als een blad aan de boom draaide hij weer om. Ik stond er op te kijken hoe hij schijnbaar onaangeroerd naar Mark toeliep, zich omdraaide en vól op hem in begon te trappen, zonder reden, zonder wat dan ook. Totaal onaangekondigd, totaal onverwacht.

Natuurlijk heb ik hem op zijn donder gegeven, maar toen kon ik ze ook krijgen, zoveel ik maar wilde! Oh, wat heb ik gejankt, wat was ik boos, en teleurgesteld. Waren die weken dan maar schijn geweest?

Die trap die ik gekregen had, had ik nog door de vingers gezien - okee, het was niet netjes, maar hij was niet direct voor mij bedoeld, maar voor Chad, dus die wilde ik nog wel "vergeten" (voor zover dat mogelijk was gezien de blauwe plekken op mijn dij)

Maar dit....

Nee, Bert heeft het nu écht aan zichzelf te danken, hij heeft het voorgoed verprutst. Ik ben zó boos, zó teleurgesteld. Ik heb keihard met hem gewerkt, consequent geweest, duidelijk, het leek te werken, en nu dít weer. En het "mooie" van alles is - sindsien is hij weer terug bij af, hij bijt, trapt en slaat weer, naar volle lust.

Heel af en toe lijkt hij weer een engeltje - vanochtend bij de hoefsmid was het een scheetje, echt, je zou hem zó platknuffelen, maar toen ik hem zojuist naar een ander stukje weide wilde verplaatsen, kon ik weer nét opzij springen om geen trap tegen mijn knieën aan te krijgen.... oh, WOEST word ik er van! Zweep in de hand? maakt geen indruk hoor Boos doen? Hij wordt bozer. Schelden? Krijg je een knauw.

Het voelt nu niet meer als falen - ik heb mijn best gedaan. Jammer Bert, je hebt je laatste kans gekregen en zélf verspeeld.

Marigold - hier dus

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:03

zo hee, bah, wat jammer..
ik zou ook echt link worden van zo'n pony!

nou, goede keus om ermee op te houden, volgens mij heeft het gewoon geen zin met hem.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 12:04

ellepel schreef:
zat ik trouwens nog in je profiel te snuffelen he barmat.
maar toen je matador nog had..hoe was bert toen eigenlijk?

Beter, aangezien Matador een ego van hier tot Tokio én terug had. die ramde er weleens op als het hem teveel werd.... en dus was Bert naar ons ook beter te hanteren. Maar Chad is er echt bang van.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:07

hij moet echt in een groep komen met allemaal van die machomannen.
zou voor hem het leukste zijn dan kan hij zijn krachten meten met anderen. Knipoog
ik hoop echt dat je een goede plek voor hem gaat vinden.

ik hoor ook es om me heen,wie weet is er zo'n plek voor hem

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 12:12

Klopt, een groep is een must, anders kan ik hem net zo goed hier houden Lachen

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:14

Waarom een groep? Eén dominanter paard erbij is eigenlijk beter. In een groep loop je weer het risico dat er minder dominante exemplaren tussen zitten waar hij dan weer over gaat domineren en zo dus wederom gesterkt wordt in zijn gedrag.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 12:16

Omdat het in de groep bij Diablo prima ging - daar ging hij met iedereen goed om, omdat de alpha merrie de boel in bedwang hield Lachen Daar had hij respect voor.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:19

Er lopen helaas niet veel echte alpha merries rond die daadwerkelijk de gehele groep de hele dag onder controle willen houden. Meestal houden zij slechts de hoogeplaatste concurrenten onder apél en mogen de lager geplaatste het onderling uitvechten zolang ze haar maar niet in de weg lopen.

Het risico in een groep is voor Bertje groter dat hij weer terug valt in zijn gedrag, dan bij één of twee daadwerkelijke alpha paarden. Hij mag gewoon nimmer meer winnen! Pas dan zal het gedrag langzaam uit zijn systeem verdwijnen. En dat kan wel even duren.....helaas.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:23

Pensionnetje schreef:
Waarom een groep? Eén dominanter paard erbij is eigenlijk beter. In een groep loop je weer het risico dat er minder dominante exemplaren tussen zitten waar hij dan weer over gaat domineren en zo dus wederom gesterkt wordt in zijn gedrag.

op zich heb je wel gelijk,maar met 1 ander paard die hem domineerd en hem niet zou tolereren,kan hij dus helemaal nergens zijn behoeftes kwijt denk ik.
ook niet kroelen met andere paarden,waar hij vast ook heel erg behoefte aan heeft.
dan kan hij nog wel veel gefrustreerder gaan worden?

mooiste was een flinke groep,met meerdere "bazen" maar waar hij ook een vriendje/dinnetje zou hebben.
dan kan hij weer helemaal paard zijn Haha!

nu nog vinden. Knipoog

vraag je ook wat voor hem barmat?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:26

volgens de advertentie vraagt ze wat voor m ..
neem aan niet meer dan de slachtprijs daar dat de andere optie is ,

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:28

Bertje op dit moment een vriendinnetje geven is juist het allerslechtste wat je hem kunt aandoen.
Deze zal hij met zijn leven bewaken en wordt hij wederom gesterkt in zijn dominantie.

Dit soort paarden dienen eerst geheel onderin de rangorde te worden geplaatst. Slechts door positief gedrag zal hij hogerop mogen komen. Maar dit zal hij moeten verdienen. Bertje dient zijn plaats te weten bij mensen én andere paarden.

Bedenk wel dit lijkt misschien hard, maar onopgevoedde paarden zijn meestal geen lang leven beschoren. Hij heeft de keuze, buigen of barsten. Je zal versteld staan hoeveel zg onmogelijke paarden uiteindelijk gewoon buigen. Omdat ze bij consequente en eerlijke correctie snel genoeg door hebben dat hun negatieve gedrag hén niets positiefs gaat opleveren. Voor Positief gedrag krijgen ze positieve aandacht voor terug. En paarden zijn alles behalve dom en snappen dit zeer snel.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 12:30

Plaats is voor prijs uiteraard Lachen

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:34

Pensionnetje schreef:
Bertje op dit moment een vriendinnetje geven is juist het allerslechtste wat je hem kunt aandoen.
Deze zal hij met zijn leven bewaken en wordt hij wederom gesterkt in zijn dominantie.

Dit soort paarden dienen eerst geheel onderin de rangorde te worden geplaatst. Slechts door positief gedrag zal hij hogerop mogen komen. Maar dit zal hij moeten verdienen. Bertje dient zijn plaats te weten bij mensen én andere paarden.

Bedenk wel dit lijkt misschien hard, maar onopgevoedde paarden zijn meestal geen lang leven beschoren. Hij heeft de keuze, buigen of barsten. Je zal versteld staan hoeveel zg onmogelijke paarden uiteindelijk gewoon buigen. Omdat ze bij consequente en eerlijke correctie snel genoeg door hebben dat hun negatieve gedrag hén niets positiefs gaat opleveren. Voor Positief gedrag krijgen ze positieve aandacht voor terug. En paarden zijn alles behalve dom en snappen dit zeer snel.

amen .
denk idd dat een kudde nu niet de ideale plek is
liever 1 dominant "kreng"die absoluut geen onzin tolloreerd

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:36

Idd...die met gelijke munt terug betaald en zo nodig net ff harder.
Een ouder relaxed dominant paard, die zich niet door Bertje laat opjutten maar Béng vanuit het niets even een flinke correctie uitvoert. Ook zijn nieuwe eigenaar dient uit dit hout gesneden te zijn.
Een rustig zelfverzekerd persoon die eerder kan lachen dan huilen om Bertje zn streken......

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 13:53

Hier in de groep ging het inderdaad heel goed. Mijn merrie heeft inderdaad de boel aardig in bedwang, maar het was niet zo dat ze de hele dag in de gaten hield wat wie deed hoor. Ik wil mezelf niet op de borst kloppen, maar er heerst rust in mijn groep. Ik kan er álles (tenminste tot nu toe) bij zetten, zonder dat het problemen oplevert.
Ook Matador is een tijdje bij ons geweest en zoals Barmat zegt, hij had een behoorlijk ego. Maar ook hij paste er prima tussen. Ik weet niet hoe dat kan, maar er vallen hier weinig rake klappen.
Zo ging het dus ook met Bertje. Hij kende zijn plaats en die was onder Mira (mijn merrie), maar met de rest kon hij het eigenlijk wel vinden. Hij speelde zelfs met mijn ponyhengst van toen 2 jaar, dat ging gewoon goed.
Dus een kudde kan best werken denk ik.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 14:09

Barmat en pensionnetje: alle respect voor wat jullie willen proberen.
Maar wat als bertje echt een hersentumor heeft? Dan is het allemaal zinloos gevaar wat jullie jezelf aandoen. Want ik moet zeggen dat ik nog nooit gehoord heb van een pony die geen respect kreeg voor stalen neuzen na een paar keer...