Paard op hoofd slaan? belachelijk of 'normaal'

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maaykuhhh

Re: Paard op hoofd slaan? belachelijk of 'normaal'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:24

Inderdaad!!! Haha!

cloaca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:27

manege waar ik eerst reed ging het er ook niet echt vriendelijk aan toe. Ik was nog een beginner, en als het paard niet vooruit wou moest ik hem met de zweep op zn kont slaan, deed ik het (zachtjes) was het: harder! en dan deed ik het iets harder, moest het nóg harder, net zolang tot hij wou lopen oO

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:44

Zo één loopt er bij ons op stal ook rond. Verschrikkelijk.
Het paard word constant geslagen, met rijden zit ze er amper op of hij word al in de krul getrokken.
En toch blijft het beest stiklief. Niet normaal gewoon. Ze boft heel erg met dat paard, ik ken paarden die haar allang een keer doodgeschopt hadden, of het op z'n minst niet meer zouden pikken.
Zo als zij met dat dier om gaat. Gewoon géén respect. En toch blijft het beestje lief voor haar en doet hij keer op keer z'n best. Ook al wil ze een kwartier achter elkaar vliegende wissels springen, hij doet het. En het is zo verschrikkelijk, want op een dag word zoiets 'm te veel, en zij is echt wel in staat om hem naar de slacht te doen. Zo'n lief beest, en hij word eigenlijk gewoon mishandeld. Voor alles wat hij in haar ogen verkeerd doet, word hij gewoon afgeranseld. Ik heb haar nog nooit één lief woord tegen hem zien zeggen. Ze schreeuwt hoogstens af en toe dat 'ie beter z'n best moet doen en wat voor een rotknol hij wel niet is.
O als dat beestje toch van mij was he... Want het is zo'n schat en hij is echt wel het laatste paard dat zoiets verdiend... Verdrietig[/quote]

Hey Malfoy; heeft iemand wel eens de stoute schoenen aangetrokken en deze persoon eens aangesproken op haar gedrag? Er is een groeiend aantal pensionstallen dat slofteugels, maar ook wanpraktijken, en uitgesproken aggressie niet tolereert en dat soort mensen weg stuurt. Een aantal van die taarten zijn eerst misschien vertrokken, maar je krijgt er serieuze mensen voor terug en een betere sfeer. Pensionstallen en manege's zouden zich duidelijker moeten durven uitspreken. Ze zijn zo bang dat klanten vertrekken dat ze teveel accepteren, maar dit soort mensen kan de sfeer volledig verzieken.

alegro_r

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:10

Een paard op ze hoofd slaan dat doe je gewoon niet .
het is net zoals bij een mens ga je toch ok niet slaan als het iets verkeerdt doet. voor sommigen mensen moet paarden houden gwn verboden worden

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 15:13

Mensen bestraffen elkaar verbaal, rubyr, paarden doen dat nonverbaal, oftewel fysiek.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 16:12

detour schreef:
Mensen bestraffen elkaar verbaal, rubyr, paarden doen dat nonverbaal, oftewel fysiek.

idd, lichaamstaal, stampen en de uiteindelijke tik.

Dreig je alleen maar dan weten ze dat na een tijd en helpt het (bij mijn paard) niet meer. En dat is waar de fout komt. Bij teveel mensen komt meteen de tik zonder eerst een waarschuwing af te geven en dt is verwarrend. Alhoewel in sommige gevallen je ook wel meteen een tik moet geven omdat het paard dan zo de grens over is gegaan dat waarschuwen niet meer helpt.

Als paardenmens weet je in mijn ogen zelf hoe je je paard moet behandelen. Het feit dat tegenwoordig iederen een paard aan kan schaffen is niet ten goede vna het paard. Zo krijg je dus overdominante en overondergeschikte paarden. Bij de een word zijn/haar gedrag op den duur een probleem en dan gaat die vaak naar de slacht. En de ander word kopschuw en staat trillend in stal als hij/zij zijn/haar baasje hoort aankomen.

Je moet kunnen doseren bij paarden en ieder paard zijn eigen behandeling geven.

tallie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 16:13

echt niet normaal want je slaat zo ie zo je beesten niet en zeker niet op hun hoofd want het moet geen straf zijn

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 16:28

Ninx schreef:
Zo één loopt er bij ons op stal ook rond. Verschrikkelijk.
Het paard word constant geslagen, met rijden zit ze er amper op of hij word al in de krul getrokken.
En toch blijft het beest stiklief. Niet normaal gewoon. Ze boft heel erg met dat paard, ik ken paarden die haar allang een keer doodgeschopt hadden, of het op z'n minst niet meer zouden pikken.
Zo als zij met dat dier om gaat. Gewoon géén respect. En toch blijft het beestje lief voor haar en doet hij keer op keer z'n best. Ook al wil ze een kwartier achter elkaar vliegende wissels springen, hij doet het. En het is zo verschrikkelijk, want op een dag word zoiets 'm te veel, en zij is echt wel in staat om hem naar de slacht te doen. Zo'n lief beest, en hij word eigenlijk gewoon mishandeld. Voor alles wat hij in haar ogen verkeerd doet, word hij gewoon afgeranseld. Ik heb haar nog nooit één lief woord tegen hem zien zeggen. Ze schreeuwt hoogstens af en toe dat 'ie beter z'n best moet doen en wat voor een rotknol hij wel niet is.
O als dat beestje toch van mij was he... Want het is zo'n schat en hij is echt wel het laatste paard dat zoiets verdiend... Verdrietig

Hey Malfoy; heeft iemand wel eens de stoute schoenen aangetrokken en deze persoon eens aangesproken op haar gedrag? Er is een groeiend aantal pensionstallen dat slofteugels, maar ook wanpraktijken, en uitgesproken aggressie niet tolereert en dat soort mensen weg stuurt. Een aantal van die taarten zijn eerst misschien vertrokken, maar je krijgt er serieuze mensen voor terug en een betere sfeer. Pensionstallen en manege's zouden zich duidelijker moeten durven uitspreken. Ze zijn zo bang dat klanten vertrekken dat ze teveel accepteren, maar dit soort mensen kan de sfeer volledig verzieken.[/quote]

Er word wel eens wat van gezegt, en in de les krijgt ze op haar donder van de instructrice als ze te ver gaat. Maarja, dat kind is aan het puberen en haar moeder bedekt alles met liefde. Wie het waagt er iets van te zeggen krijgt die moeder op haar dak.
Ik probeer, nu haar vriendin (overigens ook niet bepaald een lievertje) niet meer op de manege staat met haar paard, een beetje vrienden met haar te worden en er wat van te zeggen (op een vriendelijke manier, niet meteen het harnas in jagen).

essti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 09:43

Detour:
Ik werk in mijn dagelijks werk met verstandelijk gehandicapten en geef ze geen paardrijles.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 09:52

essti schreef:
Detour:
Ik werk in mijn dagelijks werk met verstandelijk gehandicapten en geef ze geen paardrijles.

Oke! Bedankt voor je verheldering, essti. Knipoog

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:04

Echt slaan doe ik nooit! Maar als een paard zou happen of bijten durf ik wel eens een tik tegen zn neus geven, dit is zeker niet hard maar dan is het wel duidelijk.
Als mn verzorgpony bv staat te schuren steek ik gwoon mn vinger op naar hem, roep iets en hij snapt het Knipoog Lekker makkelijk!

poeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 20:00

ik zou een paard niet op het hoofdslaan...

Cin_penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 21:52

je kan je paard wel is een corrigerende tik geven maar op t hoofd slaan is echt niet nmormaal en je paard kan best wel een tik verdragen hoor in de groep zijn het ook geen lieverdjes tegen elkaar en krijgen ze ook genoeg tikken als ze op hun plaats gezet worden

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 00:03

Cin_penotti schreef:
je kan je paard wel is een corrigerende tik geven maar op t hoofd slaan is echt niet nmormaal en je paard kan best wel een tik verdragen hoor in de groep zijn het ook geen lieverdjes tegen elkaar en krijgen ze ook genoeg tikken als ze op hun plaats gezet worden

als de rangorde in twijfel wordt getrokken inderdaad... maar als jouw verstandhouding met je paard goed is is het gewoon niet nodig, aangezien gedrag waarvoor een tik uitgedeeld moet worden dan überhaupt niet voorkomt.

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 13:24

Bij ons op de vereniging zat ook iemand, die viel van haar pony. En d'r vader sprong de bak in en begon de arme pony keihard op het hoofd te slaan, met de volle vuist. Toen is er wat van gezegt en toen stopte hij, maar het is een hele leuke en brave pony! Ik zou een paard zelf nooit op het hoofd slaan, omdat als je echt op de schedel slaat, dan kan je hem toch dood slaan? Ik geef mijn pony wel eens een tikje op zijn neus, omdat ze dan tegen me aan aan het schuren is alsof ik een schuurpaal ben. Dat is een corrigerend tikje, en hard doe ik het ook niet. Daar ben ik veelste voorzichtig mee.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 13:30

@tamara, ja dat is wel erg extreem, zoiezo moet je schuren altijd corrigeren want dat is een teken dat hun boven jou staan Knipoog . Heb ik ooit ergens gelezen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 14:13

verography schreef:
@tamara, ja dat is wel erg extreem, zoiezo moet je schuren altijd corrigeren want dat is een teken dat hun boven jou staan Knipoog . Heb ik ooit ergens gelezen.

haha! dat is een fabel, is men inmiddels uit. een hoop mensen denken inderdaad dat een paard je domineert als ie op je schuurt. niets is minder waar. uiteraard moet je niet alles over één kam scheren, maar tegen je aanschuren is niet per definitie een teken dat je paard boven je probeert te komen in rangorde.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 14:30

oke, ja vandaar dat ik er maar achter zetten dat ik het ergens gelezen heb Nagelbijten / Gniffelen die van mij mag zoiezo niet schuren want ze duwt me echt 1.5 meter de lucht in dan.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 14:32

ja hetmoet niet te hard gaan... de mijne weten precies wat wel en niet kan, en zijn voorzichtig. vooral mijn veulen vindt het heerlijk om lekker onder zijn voorpluk te schuren aan mijn benen.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 14:43

nee die van mij schuurt altijd hard na het rijden tegen het hek. 1 keer tegen mij aan bij mijn schouder en ze duwde me zo dor mijn knieen heen (en ik ben 1.80) en 1 keer tegen mijn billen en toen vloog ik letterlijk Nagelbijten / Gniffelen sindsdien is het schuren op mensen verboden. (maarja wat wil je ook met zo'n dikkerd en zo'n groot hoofd Clown )

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 14:47

hihi tegen het hek wil ik niet, daardoor werden in het verleden mijn neusriemen altijd bekrast. schuren mag van mij altijd wel, mits ze het netjes houden. mijn lanceren is niet toegestaan, flink jeuken wel. ik heb er geen problemen mee, als ik aangeef dat het genoeg is of te hard gaat is er geen probleem.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 19:02

Paarden houden ervan om elkaar en jou aan te raken. Bij elkaar doen ze dat op de rug, schoft en hals. Als je ze daar aanraakt, aait of gewoon lekker borsteld is dat een teken van vriendschap. Ik vraag me soms wel af hoe Hera mij ziet.

Hera mag wel zacht schuren, maar niet tehard. Dat kan ze ook niet zomaar tegen de ruiters doen.

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 09:03

hoe maak je een paard kopschuw?
(hier een voorbeeld van hoe het op een manege in de buurt gedaan werd)

door een paard (wat er al een hekel aan heeft als je aan zn hoofd zit) een klap voor zn kop geeft als hij zn hoofdstel niet even snel om laat doen,gaat van kwaad tot erger,wat los je op door een paard op zijn hoofd te slaan??ik denk dat er alleen maar meer problemen van komen.

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 15:28

Djarada geeft halve kopstoten, ben gisteren tegen de muur aangeduwd. Ik doe al zo snel mogelijk het hoofdstel af maar dan geeft ze me een hele harde duw.. Probeer het wel te corrigeren maar dan ben ik meestal al te laat..