Vraag over gedrag van paarden met 2 kruinen op het hoofd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SuperRoos

Re: Vraag over gedrag van paarden met 2 kruinen op het hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:06

sonjim, zo gelijk een beslissing gemaakt, sta van je te kijken..
ik hoop dat dit een goede keuze is, en denk van wel als ik je verhaal zo nog eens door lees, hopelijk ervaart hij nu minder stress en is hij gelukkig met jou alleen..

3 kruintjes zijn zeldzaam, ik heb wel een voorbeeld op mn site
hoort meestal bij gecompliceerdere dieren maar ze zijn niet onvoorspelbaar, paard van mn moeder heeft er ook 3, erg interessante persoonlijkheden over het algemeen, wel gecompliceerd, maar niet op een onvoorspelbare manier dus, vaak 1 mans dieren ook Lachen

il0nkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 14:03

@ mltex en Superroos, dankjulliewel! Knipoog
Ze is inderdaad erg mooi, maar zoals beschreven word erg moeilijk! Ik droom er noch wel van om een keer met haar te kunnen rijden. Het is gewoon erg jammer dat ze nu al zo oud is en dat het baasje nooit haast heeft gehad met beleren!

En het schoonheidsfoutje heeft ze gelukkig geen last van! Lachen
De tong kan geamputeerd worden maar dat kost en veel geld en het paard heeft daar waarscheinlijk wel pijn aan en een tijdje wennen, dus we laten het lekker zo! Knipoog

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 14:08

nou ik twijfelde er zelf over en na jou zei mijn moeder hetzelfde. daarbij heeft hij de dag nadat ze geweest is enorme last van zijn darmen (stres) dat maakt de keuze makkelijker.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 14:17

Ik rijd een paard met zeker 6 of 7 kruinen. Ze is erg ingewikkeld en ik denk dat ik het beste ook maar een karakteranalyse kan gaan late maken.

Ze is zo gevoelig.

il0nkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 14:47

Hebben de mensen die ervaring hebben met deze paarden eigenlijk noch goede tips?

Ik heb namelijk met longeren vaak dat ze alleen maar wil galoperen en als ze daarmee klaar is pas een beetje "normaal" wil draven ze heeft ook energie voor 10 paarden tegelijk Knipoog , en ze blijft onder de indruk van het zadel ookal heeft ze deze al ongeloofelijk vaak op gehad. Ze is ook erg bang als je het hoofstel af doet, ik ga altijd maar in een lage stal staan zodat ze haar hoofd laag moet houden en dat gaat nu wel redelijk, maar gewoon buiten is niet te doen dan gaat ze als een gek achteruit lopen en blijft het bit dus ook hangen in haar mond.
Dus als jullie dingen afraden of juist aanraden bij zo'n paard zou ik het graag willen horen! Lachen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 15:03

Hoeveel komt ze buiten, die van mij 24/7 buiten anders word hij helemaal knetter

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 15:18

Mijne ook 24/7 en anders rettekettet tegen de muren op.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 15:30

Ja precies, haha echt leuk hoe die van ons op elkaar lijken zegt echt neit normaal gewoon.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 16:23

Ligt aan de naam denk ik. Ik zou Jimmy en Jimmy wel eens willen laten meeten.
Linda Tellington geeft namelijk ook aan dat de naam invloed op het karakter kan hebben, doordat je een paard dan anders benaderd.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 16:27

Ja is wel jamemr dat we zo vreselijk ver uit elkaar wonen. Jimmy hebben we trouwens zelf bedacht hij heette officieel Lex, whahaha

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 16:36

wat grappig dat ze allebei jimmy heten Lachen naam heeft idd invloed, staat stukje over op mn site ook Ja

iris, heeft het die hoeveelheid kruinen ook echt op haar voorhoofd?
ben erg benieuwd naar haar!

ilonki, gecompliceerd dier dus, mijn ervaringen zijn ook dat wanneer ze hele dagen buiten staan ze toch 'evenwichtiger' worden..
tevens heb ik veel 'succesverhalen' gehoord van mensen die toch met een andere manier met hun dier om gingen, een vorm van grondwerk met lichaamstaal die bij baasje en paard paste en dat gewoon te combineren is met dressuur en wedstrijden wanneer mensen dit graag willen

il0nkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 20:10

Ze staat jammer genoeg niet de hele dag in de wei:(
Het is ook niet mijn paard dus ik denk dat ik er weinig aan kan veranderen, in de zomer moet het wel lukken ( ga metteen even met eigenaar over hebben ) Maar in de winter staat ze in de bak.
Maar goed als het mijn paard was had ik veel dingen anders gedaan! De eigenaar wil er liever ook geen ander paard bij omdat ze bang is dat ze trappen, nu heb ik haar gelukkig zo ver dat ze in de zomer met die bruine in de wei mag. Na veel zeuren en uitleggen dat het geen kwaad kan!
Maar het zou al een stuk schelen als ze een maatje in de bak heeft.
Ook staat ze vaak vast, zoals jullie al zeggen rennen jullie paarden alles aan gort als ze niet buiten staan.
Die schimmel is het gewent om af en toe vast te staan en zo kalmeert ze, maar ik vind dit persoonlijk geen goede manier.

Maargoed zoals ik aangeef is het niet mijn paard en ik probeer wel wat te veranderen. Maar het baasje is een al wat oudere boerin die als de dood is dat er iets met haar paarden gebeurt.
Ookal pakt ze dat in sommige gevallen een beetje appart aan. Maar ze bedoelt het allemaal goed Lachen

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 20:22

moeilijk idd, ik begrijp dat mensen zo handelen om ongelukken te voorkomen..
ik heb het ook tijden gedaan, heb toen de beslissing gemaakt van liever een paard dat gezond in zn hoofd is en gelukkig, met het risico op een ongeluk..
dan dat het paard ongeluk is en eigenlijk een paard 'onwaardig' bestaan heeft..

op mijn site staat een stuk over invloeden van buitenaf
onder invloed van gezondheid enzo staan stukjes over sociale contacten, bewegen etc..
misschien dat de eigenaar eens iets ervan zou kunnen lezen..
op zich swinters alleen in de bak is niet zo'n ramp, als ze maar een speelkameraadje heeft voor sociale contacten

heeft ze ook stalondeugden zoals weven of kribbebijten of dat niet?
zie je vaak ontstaan bij dit type paarden wat weinig sociale contacten en vrije beweging heeft..

il0nkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 21:11

Jaa vind het ook erg sneu voor het beestje.
Maar ik ga dat stuk wel even laten lezen! Knipoog
Ze is op stal erg druk, dus rondjes lopen en naar buiten kijken enz, ze is niet zo van het luchtzuigen en andere verveling dingen. Maargoed je merkt wel dat ze haar ei niet kwijt kan!
Erg jammer, ik zie haar ook lierver met dat bruintje in de bak staan.

Ik moet altijd om die bruine op stal te zetten door de bak heen en meestal staat die schimmel dan buiten. Ik kan gerust met mijn bruine door de bak heen want de schimmel weet dat zei de baas is. Ze komt wel dichtbij maar past op.
Eigenlijk wou die eigenaresse ook niet dat ik door de bak heen ging maar heb het na een tijdje gewoon gedaan en dat gaat prima!
Ik ben er dus van overtuigd dat het helemaal goed komt, nu de eigenaar nog! Knipoog

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 21:12

als de paarden in de zomer veel buiten staan, en de overgangnaar meer op stal soepeler verloopt
dus echt een vast schema van samen tijd door brengen in de bak dan zie je vaak ook dat ze stabieler blijven, ze weten hoe het gaat en zijn niet door de dolle heen en gehaast omdat ze met 5 minuten bij wijze van spreken alweer naar binnen zouden moeten...

il0nkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 21:54

Ik snap wat je bedoelt.
Ik heb ook even wat van je site afgehaald en dat zal ik morgen aan de eigenaresse geven.
Ik heb dat stukje van lichaamsbeweging en vriendschap en het stukje over de 2 kruinen even uitgeprint.
Ik hoop dat ze het begrijpt. Lachen

Ps: Ik vind het geweldig om die foto's van jou te zien en hoe jij bezig bent op die manier. Ik ga me er ook eens wat meer in verdiepen het interreseert me wel maar ik ken niemand in de buurt die dat ook doet. Knipoog

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 22:00

hoop dat ze het begrijpt ilonki Lachen
dankjewel wat je zegt over mn foto's
misschien als je eens gaat kijken op het naturals stukje hier op bokt dat je mensen vind bij jou in de buurt die hier mee bezig zijn..

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 23:10

Hey Roos,
Ik ben op je site geweest & heb ook je profiel bekeken.
Ik had tranen in mijn ogen. Je foto's van hoe jij met je paarden omgaat & omgekeerd raakten me echt.
Ik ga me er ook verder in verdiepen.
En ik heb ook besloten je een mail te sturen over de karakteranalyse van mijn merrie.
Nu alleen nog de nodige foto's maken. Haha!
Ik kijk er naar uit ! Knipoog

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 09:46

niisj Bloos dankjewel...
leuk dat je een karakteranalyse gaat laten maken Lachen ben benieuwd naar de foto's!

il0nkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 10:22

Ik ha trouwens noch een vraagje Lachen
denken jullie dat het kan lukken om een paard van 12 jaar met 2 kruinen noch te beleren? Het is een duidelijk eigenzinnig paardje met de beschreven dingen in dit forum Knipoog

En ik had me gisteren noch een vraag bedacht maar kom er niet meer op Boos!
Die komt misschien binnekort wel.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 10:24

ja hoor, met de juiste training moet dat wel gewoon kunnen..
goede basis leggen van vertrouwen en respect, niks 'moeten'
gewoon rustig naartoe werken en veel grondwerk achtig iets met goed passend zadel er gewoon op etc..
langzaam naar toe werken..

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 10:28

Mijn paardje(sinds 2 weken)heeft ook meerdere kruinen op zijn voorhoofd(ook op zijn lichaam maar dat heeft er dan weer niks mee te maken?) ik ga er eens voor zitten en dit topic doorlezen.

il0nkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 10:42

Oké! Knipoog
Ik was erg benieuwt wat hier gezegt werd.
Er word me ook erg vaak af geraden om dit te doen als ik zeg dat ze al 12 is. Maar ik ben er zelf ook van overtuigd dat het toch op de een of andere manier moet kunnen!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 11:17

SusieQ87 schreef:
Mijn paardje(sinds 2 weken)heeft ook meerdere kruinen op zijn voorhoofd(ook op zijn lichaam maar dat heeft er dan weer niks mee te maken?) ik ga er eens voor zitten en dit topic doorlezen.

alleen de kruintjes die in het gebied tussen de ogen of iets er omheen liggen hebben invloed op de persoonlijkheid
de kruinen echt in de maantop of op de rest van het lichaam hebben dit niet
tel de kruintjes eerst goed op het hoofd, dan kan ik zeggen of dit topic idd ook over jouw paardje gaat of als hij er meer heeft dan kan ik de betekenis daarvan aan je vertellen Lachen
gefeliciteerd trouwens (als je hem pas sinds 2 weekjes hebt!)

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 11:17

il0nkii schreef:
Oké! Knipoog
Ik was erg benieuwt wat hier gezegt werd.
Er word me ook erg vaak af geraden om dit te doen als ik zeg dat ze al 12 is. Maar ik ben er zelf ook van overtuigd dat het toch op de een of andere manier moet kunnen!

sja, dat zal volgens meer 'traditionelere' principes zijn verteld misschien, die heb ik niet..
en je kan het altijd proberen, lukt het niet, of lijk het toch te gevaarlijk dan zijn er ook veel dingen naast rijden die je kan doen die ontzettend leuk zijn Lachen