Luchtzuiger: luchtzuigband is mishandeling?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

melaniepk

Re: Luchtzuiger: luchtzuigband is mishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 18:16

Zo even heel dit topic doorgeworsteld Lachen
Ik heb een haflingermerrie die ook zuigt, met maagcomp van groene oss is dit al stukken minder,
helaas moet ze van de staleigenaar haar band om op stal, omdat er mensen zijn die er van overtuigd zijn dat het "besmettelijk" is, ik heb al geprobeerd uit te leggen dat dit niet het geval is, maar ze blijven bij hun standpunt...
Gelukkig gaan ze straks weer de wei op en loopt ze nu veel in de paddock en daar staat ze uiteraard zonder band,

Hoe zit dat met anderen ? lopen die ook tegen onwetendheid over luchtzuigen aan ?

En heeft iemand toevallig het onderzoek van utrecht ? daar ben ik namelijk wel benieuwd naar Ja

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 18:19

Ik be geweigert op een stal omdat mijn paard luchtzuigt. Waar ik nu sta waren ze in eerste instantie wel bezorgd, maar ik heb ze goed ingelicht over wat het precies is, hoe het komt en wat je eraan kunt doen en nu vinden ze het helemaal prima. Ze zijn ook supertrots dat hij het nu vrijwel niet meer doet.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 18:20

Skippy is een enorme bron van onderzoeken.
Ik heb hier wel een onderzoek van utrecht weet niet of het HET onderzoek is.

Maar ja.. ik liep ook tegen onwetendheid aan. Ik heb net zolang gezocht tot ik een stal vond met een pensionhouder die hard moet lachen als mensen zeggen dat ze het overnemen. Bij ons hoeven paarden géén band om.

Ik kom wel mensen tegen die roepen dat ze er zo mager van worden. En dan breng ik ze naar mij eerder te dikke en zeer glimmende Lan Haha!

Dan zijn er mensen die zeggen dat ze het overnemen. Die breng ik naar de pony die er al 9 jaar naast staat en naar haar veulen van inmiddels vijf (die er ook naast staat)... Tja.. En dat helpt vaak wel.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 18:24

Arabesk schreef:
elke keer als ik zo'n ding in de winkel zie liggen heb ik zin om ze weg te gooien ofzo Boos!

Als je hem eerst betaald mag dat vast wel Tong uitsteken

Gelukkig heb ik er zelf geen één nodig bij mijn pony.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 18:26

Ik heb i.i.g. de dure luchtzuigband die ik had gewoon weggegooid. Nadat ik de wonden van Lan had gezien (met een camera naar binnen), wilde ik dat een ander paard niet bewust aandoen.

ColdstarZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 15:04

Mijn oude paardje was een luchtzuiger...
Heeft verschillende keren koliek gehad, soms zelfs meerdere keren per week, dit was telkens als de stal eigenaar 's avonds vergat zijn band om te doen op stal (hij had hem alleen maar op stal om buiten nooit).. smerige troep smeren op voerbak en der gelijke had geen zin, want hij likte er alles weer vanaf, om vervolgens verder te gaan met luchtzuigen...
De band heeft trouwens nooit strak gezeten, maar net goed genoeg dat hij niet kon zuigen...
Uit eindelijk is me paardje overleden aan koliek... k weet bijna voor 100 % zeker dat t wel door het luchtzuigen is gekomen.. me paardje had wel een speelbal, voetbal en liksteen in zn stal, ruwvoer kreeg hij altijd al in kleine porties over de hele dag.. dus daar heeft het ook nooit aan kunnen liggen...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 18:24

Tja, ik denk eerder dat je de koliek bij andere oorzaken moet zoeken. Kwaliteit van het voer, niet vaak genoeg voeren op één dag. Of gewoon een slecht maag/darmstelsel. Dat ze koliek zou krijgen zonder band.. ja als het dier eindelijk redelijk normaal eten kan zonder dat ding, kan ik me voorstellen dat ze schrokt. Niet goed voor de werverking van voedsel. De darmen zelf maken vele malen meer gas aan dan een paar ZOU kunnen luchtzuigen, zelfs al zou al die lucht de maag en de darmen bereiken. Maar die lucht komt daar niet terecht, dat is onderzocht door een toch behoorlijk beroemde universiteit (Bristol). Het is dus echt absolute flauwekul dat paarden koliek krijgen van luchtzuigen. Wel is het zo dat ze gaan luchtzuigen omdat ze last van hun maag hebben. En een maag met maagzweren verteert voedsel minder goed, waardoor meer gas ontstaat. Dus doe wat aan de maag, doe wat aan de darmen, maar doe die band af. Het luchtzuigen veroorzaakt de koliek niet. Dat heeft andere oorzaken.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 18:29

ColdstarZ schreef:
Mijn oude paardje was een luchtzuiger...
Heeft verschillende keren koliek gehad, soms zelfs meerdere keren per week, dit was telkens als de stal eigenaar 's avonds vergat zijn band om te doen op stal (hij had hem alleen maar op stal om buiten nooit).. smerige troep smeren op voerbak en der gelijke had geen zin, want hij likte er alles weer vanaf, om vervolgens verder te gaan met luchtzuigen...
De band heeft trouwens nooit strak gezeten, maar net goed genoeg dat hij niet kon zuigen...
Uit eindelijk is me paardje overleden aan koliek... k weet bijna voor 100 % zeker dat t wel door het luchtzuigen is gekomen.. me paardje had wel een speelbal, voetbal en liksteen in zn stal, ruwvoer kreeg hij altijd al in kleine porties over de hele dag.. dus daar heeft het ook nooit aan kunnen liggen...

Veel paarden zuigen omdat ze last van hun maag hebben of darmen.
Heb je ooit een scopie uit laten voeren?
Vaak blijkt daarbij de ze zweren hebben of andere ontstekingen in de maag of darmen.
Daardoor kunnen ook kolieken ontstaan, of kan de darmwerking achteruit gaan.
Het luchtzuigen is gewoon een extra symptoom.
Het is klinisch bewezen dat het luchtzuigen zelf geen koliek kan veroorzaken ;)

ColdstarZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 18:58

in de 2 jaar en 2 maandjes dat ik hem gehad hebt is hij van onder tot boven onderzocht.. meteen al na zijn eerste aanval toen ik hem net een paar dagen had.. en een week later weer tijdens een megazware koliek aanval...
vorig jaar van de zomer 2008 heeft hij nog zo'n aanval gehad, en is mij toen gevraagd een keus te maken voor hem, daar is hij boven op gekomen, maar 14 dec 2008 heeft hij het toch met de dood moeten bekopen!! en dat omdat hij deed luchtzuigen.. nee ik ben geen penny meisje, ik ben ook niet dom en snap best dat het klinisch bewezen is, maar gelukkig is ieder paard anders en kwam de koliek bij mijn paard dus daadwerkelijk van het luchtzuigen!!
Ook aan voer kon het niet liggen.. hij had al een heel voerschema met over de hele dag kleine beetjes.. dat is altijd goed geweest...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 19:07

Maar hebben ze met de scopie dan ook niets gezien?

ColdstarZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:11

nee, anders had ik dat wel gezegt...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 00:02

Dan heb jij het enige paard waarbij de lucht wel in de maag/darmen komt en het enige paard dat per dag liters lucht zuigt. Eerlijk gezegd denk ik dat ze op die kliniek ook een reden zochten. En dan is luchtzuigen een oh zo makkelijke. Zeker als het wat oudere artsen zijn. Want die hebben het nog zo geleerd.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 00:11

Ik heb ook een luchtzuiger en hij doet t al lang , heel lang.
Hij heeft geen band om en heeft nooit koliek[ff afkloppen] hij staat aan huis en mijn andere paarden nemen het niet over.
hij heeft een hartog grasbox en krijgt zijn hooi in een net met kleine mazen hij zuigt amper nog. Ik vind het onvoorstelbaar hoeveel fabeltjes er nog zijn en hoeveel mensen onwetend hierover zijn!
Ook mijn veearts zegt dat ze het niet overnemen en dat er maar zo weinig lucht echt tot in de maag zou kunnen komen dat t problemen opleverd.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 00:25

Klopt. Mijn paard is inmiddels 15. Nog nooit koliek gehad (behalve veulenkoliek toen het veulen draaide in de buik). Ze luchtzuigt blij altijd rond etenstijd, is eerder te dik dan te mager en is alles bij elkaar een happy en gezond paard.

Overigens heeft de universiteit van Utrecht op meerdere koliekpaarden autopsie gedaan. En wat bleek... negen van de tien keer was een worminfectie (bloedworm) de oorzaak. Die tasten de darmwand zo ontzettend aan dat ze er geregeld koliek van krijgen. Ook andere wormen zijn oorzaak. Want mensen ontwormen wel. Maar of niet vaak genoeg, of ze houden geen rekening met de levenscyclus van verschillende wormen, of me de resistentie van wormen tegen bepaalde middelen. Een prachtige tweede vormt het voedsel: slecht hooi, schimmel in het hooi, te oude brokjes en niet zichtbare maar wel aanwezige schimmel. En dan zijn er nog de 'darm op het bandje' kolieken. De darmen schuiven naar een plek waar ze niet horen, of ze schuiven in elkaar. Luchtzuigen als oorzaak stond niet in de toptien van dat onderzoek ;)

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 00:54

Vandaag staat mijn paard precies 1 jaar zonder luchtzuigband *\o/* *\o/* *\o/* Hele jaar niet het minste beetje last gehad van koliek, gewichtsverlies of whatever :D:D:D

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 16:48

ColdstarZ schreef:
nee, anders had ik dat wel gezegt...

Dat is bij deze problematiek toch het belangrijkste onderzoek? :D
Hoe hebben ze dan vast kunnen stellen dat hij niets aan zijn maag en of darmen had?
Wie weet zat er wel een flinke tumor of ontsteking die de problemen en het zuigen veroorzaakte? ;)

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:49

Dit is een topic uit 2008, gisteren zijn er al reacties verwijderd ivm het omhoog halen van een 2 jaar oud topic, vandaag is het topic weer opgezocht in de kelders van Bokt en omhoog gehaald, daarom nu dan toch maar een slotje.