Dilemma: Wel of geen halster om in de weide?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WonderWanita

Re: Dilemma: Wel of geen halster om in de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 08:34

Ik doe het ook nooit! Heb zat enge verhalen gehoord! En mijn verzorgshetlander van vroeger had altijd een halster om , toen ik 's ochtends een keer langskwam had hij een rij met paaltjes aan z'n hoofd hangen en trok ie het hele land kapot.
Bovendien is het hartstikke gevaarlijk. Jonge paarden kunnen vaak achter hun oren krabben met de hoeven en dan vast blijven zitten.

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 08:40

Ik heb bij mijn paarden nooit een halster om in het land. Een uitzondering als ze voor het eerst weer het land op gaan en de groep zich nog moet vormen zeg maar. Alleen maar dat als het echt knokken word ik ze makkelijker weg kan krijgen. Maar de eerste 2dagen zit ik er dan wel altijd bij.
Verder laat ik ze nooit om. Met wat geduld krijg ik ze echt wel weer te pakken, en zo niet dan niet. Negeren en bij een ander paard knuffelen helpt altijd zo goed.
Ik heb een keer meegemaakt dat dus een paard met zn achterbeen zn oor ging krabben en die zat dus vast. Hij viel zo om!

ALB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 10:58

de fjord die ik verzorg heeft altijd en overal een halster om... er is nooit iets gebeurd... maar ja, het hangt misschien van het paard af!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 11:15

ALB schreef:
de fjord die ik verzorg heeft altijd en overal een halster om... er is nooit iets gebeurd... maar ja, het hangt misschien van het paard af!

nee, het hangt van verschillende factoren af, en de kans dat er iets mee gebeurt is heel erg klein. toch is het een onnodig risico wat je neemt. net als het vastzetten aan de teugels als je bijv. nog even wat op moet halen ofzo. kleine kans dat het misgaat, maar wie doet dat nou?

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 23:04

Ene kant kan je hem beter wel omdoen aangezien je niet weet hoe hij/zij is in de wei.
De andere kant niet, aangezien de paarden dan bij elkaar komen en gaan spelen. Dan kan er dus een paard vast komen aan de halster, of het paard komt zelf vast met het halster aan iets.

Als je er wel bij bent, zou ik de halster wel omlaten voor het geval dat.

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 16:36

Mijn shet heeft eigenlijk alleen halster om als die mee moet lopen Tong uitsteken Of als ik hem aan het afspuiten ben Knipoog Met poetsen staat die los en in de wei ook gewoon Lachen

Lab_iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 19:15

bij ons staan alle kleuters peuters veulens ens met halster.. want die zijn allemaal niet te vangen.. en op die stal word dat al voor je gedaan door 2 mensen.. als die dan ff 40 paarden moeten achterna rennen zonder dat ze halster om hebben gaat dat moeilijk worden Knipoog

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 19:17

bij ons hebben ze altijd een halster om in de wei. nooit geen problemen me gehad

Alfa_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 19:45

Ik zou het niet doen. Gewoon lekker zonder. Geen last van ergens blijven hangen. En anders gewoon lekker paardje achterna zitten als je der niet te pakken krijgt.. Haha!

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 19:49

mijn paard had ook altijd een halster om maar steeds als ik hem ging halen had hij geen halster meer om ik maar denken hoe kan dat ...bleek later dat ze maatje hem er gewoon afhaalde met ze tanden over de sluiting stinkers dus nu geen halster meer Clown

prebalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 19:58

Die van mij lopen ook zonder halster. Heb enge verhalen gehoord over het blijven vastzitten van een achterbeen in t halster na het krabben aan hun hoofd......
Ze lopen met meerdere in de wei in plukken ook vaak elkaars halster af. Daarbij krijgen ze ook kale plekken van het halster als ze m dag en nacht om hebben en dat vind ik zonde.

Fake

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 20:00

Mijne heeft bijna altijd een halster om, nog nooit problemen mee gehad.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 09:17

Fake schreef:

nee dat was bij die ene bokker ook niet het geval... tot het wel misging, en het paard zich ophing met dodelijke gevolgen.

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 10:32

je moet alles op en rijtje zetten, niet aleen de nadelen. Ik zou het eerst zonder proberen, en als ze zich dan niet laat vangen doe je hem daarna om. Ik deed ook altijd met, en alle andere 40-50 paarden (pensionstal) ook en ik heb nog geen problemen meegemaakt. Ik doe hem nu (tijdelijk) af, want hij krijgt schuurplekken. Succes ermee!

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 12:23

Bij ons hebben ze nooit een halster om. De kans is klein dat er iets gebeurt, maar er ìs een kans, en een ongeluk zit in een klein hoekje.

cornenothome

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:54

Je geeft het zelf al aan en de kans dat hij wellicht met zijn benen in z'n komt te liggen is wellicht klein maar wat heb je liever?
Dat je paard niet naar je toe komt is een probleem wat je kan verhelpen, daar zijn trainingsmethoden voor, maar simpelweg een wortel of iets anders te eten brengt 'm echt wel op andere gedachten. Wat het trainen aangaat, dat is wellicht een lastige tenzij je niet hoort tot de groep mensen die alleen de zaken traint die belangrijk voor hem of haar zijn en dan weer snel naar de volgende afspraak moeten..

Charr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 15:04

Mijn verzorgpaard heeft geen halster om in de wei,hij laat zich goed vangen,dus geen reden voor Knipoog

Annefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 10:40

Ik laat nooit een halster aan om de simpele reden dat Nyouth eenders welke halster uitkrijgt.

Bovendien kan hij dan ook nergens blijven hangen en hij laat zich goed vangen dus hoeft hij er geen vind ik Lachen

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 15:17

merrieveulen schreef:
Fake schreef:

nee dat was bij die ene bokker ook niet het geval... tot het wel misging, en het paard zich ophing met dodelijke gevolgen.

idd, al jaaaaaren niks gebeurd, en toen ineens wel
dan schrik je je dood, en ergste is om de eigenaar te vertellen wat gebeurd is en dat dr paard dood si

Rhythem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 15:23

Mijn paarden staan altijd zonder halster buiten.Nou heb ik wel 2 ontzettend lieve paardjes die gelijk naar je toekomen als je ze wil paken dus dat scheelt ook natuurlijk.Mijn vorige merrie had altijd een halster om , maar die kreeg je anders echt niet te pakken.Bij haar moest je echt gelijk het touw aan kunnen klikken want ze gaf je geen tijd om het halster aan te doen.Het wil nu natuurlijk niet zeggen dat er zonder halster niks kan gebeuren in de wei , maar dat ze hun eigen ophangen kan je er in ieder geval mee voorkomen.

__Anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 12:41

ik zou het niet doen, sommige paarden kunnen zo raar doen

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 15:45

ik zou het ook niet doen.

tirza_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 20:06

ik zou het wel doen. dan weet je igg zeker dat je der te pakken krijgt !

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 20:08

tirza_ schreef:
ik zou het wel doen. dan weet je igg zeker dat je der te pakken krijgt !

dan weet je zeker dat je ze pakt, maar dan kan er iets gebeuren.
Liever er een beetje tijd in steekt zodat je paard zick laat vangen in dewei, dan een paard die zichzelf verongelukt door een halster op de wei. Nagelbijten / Gniffelen

Spetter007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 20:11

Die van mij gaat als ik hem er zelf inzet zonder halster in, want ik kan hem zo weer pakken:) Maar als vreemden hem erin zetten moet ie hem wel omhouden Lachen Die van mij doet ook geen rare dingen, dus als ik jou was zou ik hem niet omdoen..omdat je aangeeft dat ie nogal lekker blond kan doen Haha!