Je Paard Schoppen!???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Je Paard Schoppen!???

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:10

El_vis schreef:
schoppen? nee, slaan? nee
maarja goed, ik doe natural horsemanship, dus mijn mening zal wel niet helemaal meetellen Haha!
straffen doe ik niet aan, alleen consequenties waar lichte fases aan vooraf gaan

Dat is prima, deze aanpak werkt voor jou en jij bent de leider Lachen Ondanks ons verschil in aanpak, is het resultaat hetzelfde: een paard dat niet angstig is voor jou, maar jou wel ziet als leider (en daardoor niet dominant is, waardoor het een stuk veiliger is). Daar gaat het toch uiteindelijk om? Lachen
Het doel van discipline is een situatie creeeren waarin jij de leider bent, en het paard dus onderdanig is aan jou. Gebeurt het op een goede manier, dan heb je een leuke band met je paard waarin het paard naar je luistert en blij is met jou als baas.
Je moet nooit handelen uit emotie,want dan gaat het fout. De keren dat ik mijn paard een schop heb gegeven, zijn bewuste, rationele handelingen geweest. Ik schop/bijt/sla nooit uit onmacht of emotie.

Mleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:12

Nadya schreef:
Ligt het aan mij of hebben jullie allemaal zulke vervelende paarden? Knipoog

In het begin had ik zeker een vervelende vzpony, er was niet veel met haar gedaan dus eerst vond ze het allemaal vreemd. Toen mevrouw een tijd normaal deed begon ze zich ineens weer aan te stellen, en met hoefjes krabben naar mij te slaan... En de eerste paar keer even roepen van ophouden nu.. Maar als dat na drie keer niet ophouden is krijgt ze een tik totdat ze laatst een keer echt flink uithield, toen kreeg ze dus een schop... Maar ik beperk het echt tot in het minimale... Vind schoppen niet leuk om te doen en doe het dus als echt niks anders meer helpt...

anneM_Ajax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:13

Nadya schreef:

hehehe nee hoor
maar af en toe, heel af en toe doet hij een gooi naar het leiderschap en dan moet ik hem zn plaats even wijzen. Maar dat komt gelukkig bijna nooit voor. Hijs heel braaf en doet alles voor je, zolang je maar de baas bent en dat wil ik graag blijven Knipoog

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:16

hmm ik heb nog nooit een paard geschopt, als een paard vervelend doet...dan verhef ik meestal eerst mn stem, mocht het dier na een paar keer nog doorgaan dan kan hij een tik verwachten op zn schouder, nou ga ik alleen met manege paarden om. dus schoppen zal bij meeste waarschijnlijk ook niet eens nodig zijn.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:19

JB55 schreef:
Een foei, een tik, een schop, een dreun, een baksteen, een stok.....
Leg ergens een grens alsjeblieft!
Corrigeren is noodzaak. Wanneer het steeds weer noodzaak blijkt te zijn is er geen sprake van opvoeding en dat is de enige rechtvaardiging voor lijfelijk geweld. Als het niet leidt tot gedragsverbetering leidt het dus tot niets! Hooguit een manier om je op je paard ( of staldeur of emmer of buurman of iets anders ) af te reageren. Kan niet goed zijn! Hamer

Het paard bepaalt waar die grens ligt: correcties geef je zo zacht als mogelijk en zo hard als nodig! En soms is het heel erg nodig om heel hard te zijn, zodat je daarna weer subtiel met elkaar kunt omgaan.
Een paard wordt niet zomaar kopschuw van een terechte correctie, maar wel van elke keer een te onduidelijke correctie. Geef het paard duidelijkheid over waar de grenzen zijn.

oensan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:23

Dat is prima, deze aanpak werkt voor jou en jij bent de leider Lachen Ondanks ons verschil in aanpak, is het resultaat hetzelfde: een paard dat niet angstig is voor jou, maar jou wel ziet als leider (en daardoor niet dominant is, waardoor het een stuk veiliger is). Daar gaat het toch uiteindelijk om? Lachen
Het doel van discipline is een situatie creeeren waarin jij de leider bent, en het paard dus onderdanig is aan jou. Gebeurt het op een goede manier, dan heb je een leuke band met je paard waarin het paard naar je luistert en blij is met jou als baas.
Je moet nooit handelen uit emotie,want dan gaat het fout. De keren dat ik mijn paard een schop heb gegeven, zijn bewuste, rationele handelingen geweest. Ik schop/bijt/sla nooit uit onmacht of emotie.[/quote]

Precies!!!!!!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 16:24

Dus jullie zijn allemaal paarden schoppers Tong uitsteken

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:24

Schoppen vind ik idd wel ver gaan. Een tik op de neus doe ik dus wel als he tnodig is.

sheddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:28

Ik heb nog nooit een paard ge schopt.
Dat vind ik een beetje hard.
Ik geef ze wel eens een tikje op de neus maar verder niet.

groetjes

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:29

Tik op de neus is ook niet echt diervriendelijker dan een schop geven Clown

oensan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:33

Welshcobfan schreef:
Tik op de neus is ook niet echt diervriendelijker dan een schop geven Clown

Daar ben ik het idd ook mee eens!

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:54

Mijn paarden hoef ik niet te schoppen, zulke lieve beestjes heb ik Vork Nee, meestal vind ik een klein tikje genoeg (omdat ze dan geen enorme schop verdienen..). Maar sóms, als een paard naar me schopt, om geen reden? Of iets anders flikt wat niet door de beugel kan? Ja sorry, maar dan krijgt hij van mij wel een schop. Zie er niks verkeerds aan.. Zo gaat dat ook in de kudde (en dat gaat nog véél harder!!). Ik weet heus wel waar mijn grens ligt en zal mijn pony dan echt niet verrot schoppen!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 17:55

Nadya schreef:

Ik heb een paard met een geweldig sterk karakter. Dat uit zich door verschikkelijk lief te zijn, constant bij je te willen staan, maar ook door druk gedrag, steeds aandacht te willen, en te kijken of ze boven je in de rangorde kan komen. Ze staat in het land onderaan de rangorde, en ze probeerd dus bij mij om boven me te komen... Tong uitsteken

Maar ze is wel lief. Ze komt nogsteeds vrolijk op me af gedraafd als ik aan kom, als ze de auto hoort staat ze al bij t hek. Ze loopt mee aan een touwtje om haar nek... Schoppen is dus echt zo goed als nooit nodig...

Ik denk dat ieder paard het af te toe nodig heeft om op z'n plek gezet te worden. Bij de een is een klein tikje voldoende, bij de ander een rotschop. Het is afhankelijk van het paard, en van degene die ernaast staat...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 17:57

anneM_Ajax schreef:
Als je een corrigerende trap geeft moet je natuurlijk ook wel uitkijken waar je die trap geef, het heeft niet zo veel nut om een trap tegen zn borst te geven als je paard iets met zn achterbenen doet. Dan snapt hij niet waarom, dat schiet niet echt op Knipoog
Ajax kan af en toe ook een trap verwachten hoor, maar niet voordat hij die trap heeft verdient. Maja nu is hij nog een 2 jarige smal hengstje van 400 kg, over 2 jaar is hij 1,75-1,80m rond de 800kg en heeeeeel erg hengst, dan heb ik liever nu al onze rangorde bepaald Clown

Vvincent ik vind jou opmerking tegenover Vjestagirl een beetje dom.
Je kan toch zelf ook wel verzinnen waarom een paard nou jou zou moeten luisteren. 800 Kg dat over je heen loopt en niks van je aantrekt lijk mij nou niet echt fijn
!

Blijkbaar word hij graag gebeten, geslagen en geschopt door 500 kilo eigenwijze fjord...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 17:58

als ze mij schoppen , schop ik terug.
Slaan, alleen bij de oksel of hals.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 18:02

Welshcobfan schreef:
Ik heb mijn paard het trappen en bijten juist afgeleerd door structureel als hij dat deed: nee en een schop (of kneep) terug te geven. Heeft perfect geholpen. Nu is alleen: 'nee' zeggen voldoende.

maar hij blijft het dus proberen om te bijten en te trappen Clown

INGEMUIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 19:18

Ik sla mijn paard op de kont en zeg: 'Hey!' , nu is 'Hey!' al genoeg. Maar schoppen vind ik beetje té ik denk dat de benen van een paard gevoeliger zijn dan de kont of nek etc. Ik zie sowiezo steeds vaker dat mensen echt overdreven streng zijn voor paarden en keihard door de manege gillen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 19:21

als ik schop , schop ik tegen z'n kont (zijkant) of buik.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 19:21

Ik heb het nog niet gedaan. Knipoog

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 19:23

ik 1x nu, toen ik zelf zowat een trap kreeg, die echt gemeent was omdat ik rustig aan deed met hooi geven.

X__Hardc0re_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 19:43

Ligt aan de situatie en aan het paard ik heb wel eens paarden verzorgt die ik ook als eigenpaard zag betaalde helft mee maar die af en toe echt niet te hand haven waren en ja daar sta je dan met je gewicht van 50 kilo tegen een beest wat wel een paar honderd kilo weegt en ik geef ze altijd wel eerst een tik waar maakt me niks uit behalve op het hooft maar klaar is klaar bij mij en als ze niet luistere terwijl ik meerdere malen heb gezegt niet doen ja krijgen ze een schop dan hebben ze het der zelf naar gemaakt maar het is niet dat ik ze helemaal de golera in schop ofzo.
Voor de rest een paard is niet van porselijn als hij wil slaat hij je zo het leven uit.

Maar het paard wat ik nu verzorg bij rij vind het heel vervelend als ik der deken op en af doe en loopt ze om zich heen te happen en soms wel raak maar ze schrikt der zelf van ik hoef bij haar alleen me stem te verheffen dan schrikt ze al en staat ze in het hoekje van der stal terwijl ze nooit word geslagen of iets wel beetje raar maar goed miss dat ze vroeger wel meppen heeft gehad dat weet ik niet maar het is een heel gevoelig paardje.

Daarom zeg ik het verschilt echt bij paard de ene is heel gevoelig en de ander geeft der geen moer om of hij je om ver loopt en ja ze kunnen te ver gaan natuurlijk.

Maar ik zeg der wel even bij het is niet dat ik ze meteen helemaal in elkaar schop ofzo Haha!

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 19:45

Mijn huur-pony zet gewoon nooit een stap verkeerd.
Loopt niet door me heen, bijt niet, loopt niet weg bij opstappen oid.
Nergens problemen mee, luisterd netjes naar me en is verder lekker zich zelf en doet alles relaxt Lachen
Heb hem eigenlijk nog nooit hoeven straffen om gedrag oid.. Lachen

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 19:48

dan ben jij ook duidelijk en een goede leider!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 19:51

bij deze roep ik mezelf alvast uit tot dierenbeul. ik heb mijn paard toen ik haar redelijk net had ook een keer een trap verkocht. ze trapte steeds weer naar me. echt gericht. en naar iedereen die bij haar in de buurt kwam overigens ook. in een kudde trappen paarden elkaar ook. rangorde bepalen. zolang zij mij trapte en ik bang was voor haar was zij de baas. dus ik heb haar een keer teruggetrapt toen ze gericht mij aan het aanvallen was weer met een trapparade. sindsdien heeft ze nooit meer getrapt. we hebben een superband nu, en tis t liefste paard dat ik ooit heb gezien. en dat hoor ik ook van andere mensen... t heeft echt geholpen. ik vind alleen wel dat je na moet denken voor je je paard trapt. doe je zelf niet iets verkeerd? heeft het dier geen pijn waardoor het trapt? en het ergste vind ik als je je eigen rothumeur op je paard afreageerd door hem te trappen. slaan vind iuk overigens precies hetzelfde verhaal. jullie mogen mij een dierenbeul vinden, ik vind zelf van niet;)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 19:52

Cassidy schreef:
Mijn paarden krijgen een correctie in de intensiteit die op dat moment nodig is, en als dat een schop is dan krijgen ze die.
Hoeft gelukkig haast nooit, en het is alleen als ze zich zwaar hebben misdragen.
Als de enige vorm van corrigeren die je in petto hebt die schop is, is het wel zielig met je gesteld.

Idd, zo deed ik dat ook altijd