El_vis schreef:schoppen? nee, slaan? nee
maarja goed, ik doe natural horsemanship, dus mijn mening zal wel niet helemaal meetellen![]()
straffen doe ik niet aan, alleen consequenties waar lichte fases aan vooraf gaan
Dat is prima, deze aanpak werkt voor jou en jij bent de leider
Ondanks ons verschil in aanpak, is het resultaat hetzelfde: een paard dat niet angstig is voor jou, maar jou wel ziet als leider (en daardoor niet dominant is, waardoor het een stuk veiliger is). Daar gaat het toch uiteindelijk om? 
Het doel van discipline is een situatie creeeren waarin jij de leider bent, en het paard dus onderdanig is aan jou. Gebeurt het op een goede manier, dan heb je een leuke band met je paard waarin het paard naar je luistert en blij is met jou als baas.
Je moet nooit handelen uit emotie,want dan gaat het fout. De keren dat ik mijn paard een schop heb gegeven, zijn bewuste, rationele handelingen geweest. Ik schop/bijt/sla nooit uit onmacht of emotie.

Nee, meestal vind ik een klein tikje genoeg (omdat ze dan geen enorme schop verdienen..). Maar sóms, als een paard naar me schopt, om geen reden? Of iets anders flikt wat niet door de beugel kan? Ja sorry, maar dan krijgt hij van mij wel een schop. Zie er niks verkeerds aan.. Zo gaat dat ook in de kudde (en dat gaat nog véél harder!!). Ik weet heus wel waar mijn grens ligt en zal mijn pony dan echt niet verrot schoppen!