Hoefsmit trapt paard, zeg je er wat van?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kelpla

Re: Hoefsmit trapt paard, zeg je er wat van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 14:27

Mijne vorige paard was als de dood voor de hoefsmid.
Na veel geduld en tijd was het eindelijk zover dat ik zn hoeven kon uitkrabben.
Ik de hoefsmid na een tijdje laten komen, uitgelegd wat er aan de hand was met hem.
Paard begint op een gegeven moment te draaien en zenuwachtig te worden en echt uit het niks geeft de hoefsmid Hem een trap onder zn buik.
Heb hem gelijk verzocht om onmiddelijk weg te gaan.

Kijk als een paard gewoon dwars is vind ik best dat er wel is een tik of iets uitgedeelld mag worden, maar niet bij een angstig paard.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 14:31

Ik vind het opzich wel kunnen dat hij zonder te vragen een trap verkoopt. Je gaat toch niet even vragen :''mag ik hem een trap verkopen?'' want tegen die tijd ben je al te laat als je echt even duidelijk moet zijn. Nee ik vind het wel kunnen, en omg ''misschien heeft mijn pony wel letsel op gelopen'' Huilen van het lachen jeetje mina ja die vent trapt waarscheinlijk echt 2 x zo hard als dat de pony's elkaar in de wei trappen, misschien gaat ie er wel dood aan Huilen van het lachen hoezo overdreven Nagelbijten / Gniffelen

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 14:45

Het licht eraan, als mijn paard hem helemaal kaduuk trapt, logisch, dan zou ik ook een trap terug geven. Maar zonder reden, dan zou ik hem er zó eruit schoppen Clown

Hanne001

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 15:10

nee! absoluut niet. Je moet op een behoorlijke en vriendelijke manier 'straffen'

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 17:16

Hanne001 schreef:
nee! absoluut niet. Je moet op een behoorlijke en vriendelijke manier 'straffen'

Als een paard de smid trapt vind ik dat hij best een trap(je) terug mag verkopen. Hoe wou jij het anders doen? Okee, als het paard gewoon een beetje dwars is is een trap een beetje overdreven, een stemverheffing oid is dan meestal al genoeg.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 17:17

Hij mag dan de hoeven afmaken en onmiddelijk het erf verlaten, gadverdamme zulke mensen wil ik niet in de buurt van mijn paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 17:19

Loopt dit topic nu nog steeds? *LOL*

Zelf je paard opvoeden en je hebt geen problemen met een smid die hardhandig is Haha!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 17:21

een smid.. kan je je voorstellen : 10 paarden op een dag, waarvan er 6 irritant doen, jou paard is de 10e, en de 7e irritante
ik zou dan ook gewoon boos worden, smid doet z'n werk.
en JIJ hoort je paard opgevoed te hebben dat hij normaal is bij de smid.

Zo denk ik erover.
tevens hoeft de smid bij ons alleen al rechtop te gaan staan en ze doen normaal áls ze irritant deden.
Ben tevreden met de smid hierzo, nette handeling, en tsja nog nooit geschopt want dat is niet nodig, deel van opvoeding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 17:23

ik zou bij de eerste al pissig worden, je wilt er nog meer doen die dag
en de dag erop en de dag daarop ook Lachen

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 17:23

runningkawa schreef:
ik zou bij de eerste al pissig worden, je wilt er nog meer doen die dag
en de dag erop en de dag daarop ook Lachen

Dat bedoel ik Ja
en dan heb je nog hoefsmeden die geduld hebben en pas na het 6e paard pissig worden Knipoog

micas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 22:25

Als de hoefsmid onredelijk is kan hij direct weg gaan, mijn ervaring is dat de meeste hoefsmeden er goed mee bezig zijn.. Tja en er zijn wel draken van dieren bij (ook mensen)

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 20:15

Jolliegirl schreef:
een smid.. kan je je voorstellen : 10 paarden op een dag, waarvan er 6 irritant doen, jou paard is de 10e, en de 7e irritante
ik zou dan ook gewoon boos worden, smid doet z'n werk.
en JIJ hoort je paard opgevoed te hebben dat hij normaal is bij de smid.

Zo denk ik erover.
tevens hoeft de smid bij ons alleen al rechtop te gaan staan en ze doen normaal áls ze irritant deden.
Ben tevreden met de smid hierzo, nette handeling, en tsja nog nooit geschopt want dat is niet nodig, deel van opvoeding.

Hier ben ik het niet mee eens, ik heb mijn pony nu 4,5 jaar, bij mij geen problemen met de hoeven doen, maar komt de smid dan fokt ze zich zo op dat er geen beginnen meer aan is.
Dit heeft niks met opvoeden te maken, maar ze heeft tevaak smeden gehad die trappen uitdeelden en dit is dus gewoon angst.

Verder hebben wij een fijne smid, die ook weet dat als hij dit doet hij kan vertrekken.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 16:09

Sonja schreef:
Als mijn paard zich bewust misdraagt, dan mag mijn smid hem een enorme rotschop voor z'n kont verkopen. Geen probleem. Het is ZIJN veiligheid, dat moeten we niet vergeten.

Onterecht straffen is altijd onacceptabel, wie het ook doet. Dan grijp ik overigens ook meteen in.

Dat zouden ook mijn woorden kunnen zijn..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 16:30

Tja, ik heb dus zo'n hoefsmid gehad, die mijn paard onterecht ook wilde rammen. Helaas voor hem had ik van tevoren al gezegd dat ik dat niet wilde hebben en aangezien ik er zelf altijd bij ben. Sam was toen amper 2 jaar en kon zijn evenwicht niet altijd houden. Vervelend voor die man, maar geen reden om te slaan. Heb maar geduld, hij had te maken met een jong dier. Aangezien die kerel zelf altijd onrustig en gehaast was en mijn paard nogal gevoelig voor is voor sfeertjes, sloeg die stemming ook altijd over naar mijn paard. Dan vind ik het niet terecht dat je het paard de schuld geeft. Na de 3de keer dat 'ie geweest was, begon 'ie hardop te zeuren tegen mij en toen was ik er helemaal klaar mee. Doei! meneer de hoefsmid. Als je het geduld niet kan opbrengen voor een jong paard en je altijd maar gehaast bent, dan heb je de verkeerde job gekozen. Daarvoor had ik trouwens ook al een nare ervaring met een hoefsmid, bij mijn eerste pony. Die hoefde echt nooit meer. Wat een boeren, zeg, dat gescheld en ongeduldige gedoe.

Inmiddels heb ik een fijne NBer gevonden, die mijn paardje prima kon bekappen, de tijd voor hem nam, dus ja, aan wie lag het dan, he? Haha!
Ben ik even blij dat ik vast heb gehouden aan mijn principes. De eerste de beste die mijn schat slaat, kan meteen gaan of sla ik terug. Vork

Kreef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 22:46

Mijn jaarling Hengst kreeg 2 schoppen van de hoefsmid, en ik was totaal overdonderd om wat te zeggen, het was voor mij envoor het paard de eerste keer bij de hoefsmid, wist ik veel. Door te lezen op dit forum en door eens rond te vragen bij andere mensen, ben ik er nu wel achter dat dit niet normaal is geweest. De manegehouder zei; Je moet het paard de volgende keer verdoven drie kwartier voor de tijd, en je moet eerst de hoefsmid bellen , en overleggen dat hij het of rustiger kan doen, of helemaal niet.

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 22:58

Wow ik lees hier allemaal wel vervelende verhalen zeg! Ben ik even blij dat ik zoiets nog nooit heb meegemaakt Haha!

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 08:49

Een tip dan misschien voor nieuwe paardeigenaars of eigenaars van een jong paard...zie dat je er in t begin altijd bij zijt als de hoeven worden gedaan...
Dan kan je er voor zorgen dat je paardje niet direct verkeerd behandeld wordt of beter gezegd...zorg ervoor dat je paardje direct goede indrukken opdoet van de smid...en voor jullie zorg ervoor dat je een goeie smid neemt waarvan de goede reputatie gekend is...

Ik heb ook geen genoegen genoemen met de eerste de beste en ik ben er altijd bij als mijn paard beslagen wordt !

Eva

vOssieJj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 08:53

Zeker weten dat ik daar wel wat van zeg, als mijn paard iets verkeerd zou doen bij de hoefsmid en hij zou mijn paard een trap geven,, hoeft hij niet weer te komen.
Je kan het ook anders oplossen, en het is niet eens zijn verantwoordelijkheid.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 08:59

Een goeie hoefsmid weet z'n grenzen liggen. En daarbij komt, dat je met geduld en rust veel meer bereikt dan met geweld en ongeduld. (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.)

Hoh, wat ben ik blij met mijn hoefsmid. Hij neemt z'n tijd, als het nu 1 uur, of 1 uur een een kwartier duurd, voor hem maakt het niet uit. Zolang alles netjes gebeurt. Hij doet alles rustig aan, en als ze even wat lastig zijn, dan is praten zijn eerste optie.

Tja.... zo hoord een hoefsmid (imo) te zijn. Ja

Siimoneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 15:24

Heb ik even geluk dat mijn paardjes zo rusitg bij de hoefsmid zijn Haha!
Bij de veearts een ander verhaal mjh Tong uitsteken

Ik vind eigenlijk dat een hoefsmid het paard wel mag straffen als ie vervelend ofso is..
maar een trap in zijn maag Scheve mond no way !!

fooks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 19:05

Het is natuurlijk niet het eerste hulpmiddel waar je naar grijpt. Maar het paard moet wel weten wie de baas is. Hij zal namelijk in de toekomst nog vaker met een hoefsmit te maken krijgen. En er bestaat natuurlijk een verschil tussen schoppen en schoppen. En het kan nooit maar dan ook nooit de bedoeling zijn dat je een dier beschadigd.

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 21:34

Als paarden expres vervelend zijn en niet uit angst mag van mij een corrigerende tik best wel maar meteen een trap in de ribben is verkeerd. In de kudde krijgen ze ook eerst een waarschuwing en dat moet genoeg zijn.

Lauren_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 07:00

Ik vind het echt niet kunnen !

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 07:15

Crazy_Angel schreef:
Mijn pony werd vanmiddag bekapt en omdat hij nogal onrustig aan het doen was,
en niet luisterde, trapte de hoefsmit hem flink in zijn buik!

Ik was er heel erg van geschrokken, en mijn pony ook!
Hierna was hij al helemaal niet handelbaar meer. En ik had er ook genoeg van.

Is een paard schoppen voor de hoefsmit normaal?!

Je geeft zelf al aan dat je pony vervelend aan het doen was, je hebt zelf niet bij je pony ingegrepen op dat moment en de hoefsmid wel........
Nu is de hoefsmid de pineut...... Probeer het zelf maar eens, en krom staan, en een groot deel van een zwaar gewicht op je been te dragen en dan ook nog eens werkzaamheden uit moeten voeren als een pony niet mee wil werken.
Als ze met het hoofd al lopen kijken, als is het maar iets, zwaait het achterbeen nog veel meer uit dan dat het hoofd heeft gekeken. En dat is erg lastig hoor!
Probeer er voor te zorgen dat je pony goed ingespoten is voor de vliegen/dazen, zorg voor zo min mogelijk storende elementen dan kan je al veel dingen voorkomen.
Als je zo met elke hoefsmid omgaat hou je er niet veel over, elke hoefsmid zal op een gegeven moment een waarschuwing uit gaan delen. Praat er met hem over en wie weet kom je er uit............

DeniiSee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 17:21

Als ik een eigen paard zou hebben, zou ik als de hoefsmid er zou zijn m'n paard zelf straffen als het wat verkeerd doet, Hij komt daar om z'n werk te doen en niet paarden te heropvoeden. Als jij erbij staat en het paard loopt te irriteren en jij doet er niets aan, en de hoefsmid geeft dan een schop/klap, vind ik dat JIJ je zou moeten schamen omdat jij niet oplet wat je paard allemaal aan het doen is/was.
Natuurlijk is het een rot gezicht om te zien, maar als de hoefsmid straks nog een hoef tegen z'n hoofd krijgt, is het nog veel erger, paarden kunnen echt wel tegen een stootje, in de wei worden ze waarschijnlijk echt wel veel harder geklapt en geschopt door andere paarden.

De hoefsmid had wel al een waarschuwing naar het paard kunnen geven, een schop gelijk is niet terecht, maar jij moet er ook gewoon opletten dat het paard zich gedraagt. Knipoog