Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
karoliena schreef:Haha, daarom ben ik denk ik ook zo fel geworden in zulke discussies, omdat er gewoon zo veel mensen zijn dei je voro van alles en nog wat uit maken of je gaan vertellen wat je meot doen zonder eerst te weten hoe of wat
Loontje_84 schreef:Wat een hoop verschillende meningen zeg...
Wat in mij ogen heel belangrijk is is WAAROM je het paard hengst laat...
Veel mensen hebben namelijk een hengst om de verkeerde reden zoals bijv. die mooie nek, het staat zo stoer,vinden een merrie of ruin "niks aan" maar niet omdat hij dekt. Daar zakt mijn broek vanaf!!!
Wij hebben 7 mannen staan en dat gaat prima, je moet weten hoe je hiermee om moet gaan consequent handelen is hiervan de leidraad.Of je nu Z rijd of gereden hebt heeft hier niets maar dan ook niets mee te maken.
Wie zegt dat iemand die met 1 paard Z heeft gereden ook in staat is en de ervaring heeft om een hengst te rijden?
De arabische hengst die ik uitbreng (zie profiel) is prima te sturen op concour dus dat ze de basissport niet inkunnen is b*llshit, ken zo wel meer paarden die fatsoenlijk presteren en soms zelfs braver zijn dan de ruinen en merrie's om hun heen!
Een goede africhting daar begint het mee... voor ieder paard
merrieveulen schreef:imo ligt het dus ook eerder aan karakter en opvoeding, dan puur aan geslacht.
mienetje schreef:Het hangt idd natuurlijk heel veel van het paard zelf af.. Wij hadden een jaarling appaloosa hengst, maar als je daar langs kwam, stond hij recht overeind.. Naja die is dus ook niet lang meer hengst gebleven!
merrieveulen schreef:mienetje schreef:Het hangt idd natuurlijk heel veel van het paard zelf af.. Wij hadden een jaarling appaloosa hengst, maar als je daar langs kwam, stond hij recht overeind.. Naja die is dus ook niet lang meer hengst gebleven!
uiteraard speelt karakter een rol, maar ook een ruin kan een naar karakter hebben. echter, ik ben het met je eens dat het een stuk kan schelen als de hormonen niet in de weg zitten. bij twijfel, castreren die hap, zeker als hij geen toekomst als hengst heeft staan (oftewel: dekhengst wordt).
karoliena schreef:word er volgend jaar ineens een veulentjes geboren, hihi
karoliena schreef:Je kan mij niet wijsmaken dat een volwassen hengst met een merrie staat het hele jaar en niet dekt als de merrie hengstig is
Thirza schreef:ik heb een 1,5 jarige hengst wat nu nog echt een watje is en heel erg braaf!
hij staat samen met een andere hengst en dat is ook een watje
ik hou hem hengst zolang het gaat maar iig gaan voor zijn 4e verjaardag z'n ballen eraf. Als hij daarvoor vervelend wordt dan is het ook einde verhaal voor Amadeus de hengst, dan wordt het Amadeus de ruin..