wie heeft een hengst?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 18:32

het valt best mee imo met persoonlijke aanvallen.
zo moet je dat niet opvatten.

tenzij je je aangesproken voelt...

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 18:33

Nee in dit topic ook niet maar zoals ik al verklaard dat wel waarom ik soms zo fel uit de hoek komt. Wat ik net als voorbeeld noemde is natuurlijk persoonlijk als iemand dat tegen je zegt dat kan je neit op een andere manier opvatten dan persoonlijk.

daarom blijf ik me steeds mengen in zulke discussies terwijl dat dus helemaal geen zin heeft, hihi

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 19:30

karoliena schreef:
Haha, daarom ben ik denk ik ook zo fel geworden in zulke discussies, omdat er gewoon zo veel mensen zijn dei je voro van alles en nog wat uit maken of je gaan vertellen wat je meot doen zonder eerst te weten hoe of wat


vaak weten de eigenaren of verzorgers/bijrijders/etc ook niet van hoe of wat..

prompter

Berichten: 11498
Geregistreerd: 28-09-02

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 19:57

Wat anderen vinden dat ik moet doen, daar trek ik me niks van aan hoor. Mijn hengsten zijn hengst en blijven dat Vork. Ik ben ook geen Z-ruiter, dat is gelukkig ook niet nodig op de drafbaan Sigaar. En toch zou ik veel hengsten gecastreerd willen zien, gewoon omdat dat voor de meeste hengsteneigenaren veiliger is Knipoog.

x_liesje_x
Berichten: 540
Geregistreerd: 11-01-07
Woonplaats: Raalte

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 20:12

ik had een hengst, maar die is overleden. maar, hij was makkelijk in omgang, ook bij de merries! hij wouw wel dekken ofzo, en heeft ook wel goede veulens, maar mijn zusje had hem per ongeluk bij een merrie ingedaan en er was niks gebeurd!

ilonabax
Berichten: 167
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 22:36

Wat een hoop verschillende meningen zeg...

Wat in mij ogen heel belangrijk is is WAAROM je het paard hengst laat...
Veel mensen hebben namelijk een hengst om de verkeerde reden zoals bijv. die mooie nek, het staat zo stoer,vinden een merrie of ruin "niks aan" maar niet omdat hij dekt. Daar zakt mijn broek vanaf!!!

Wij hebben 7 mannen staan en dat gaat prima, je moet weten hoe je hiermee om moet gaan consequent handelen is hiervan de leidraad.Of je nu Z rijd of gereden hebt heeft hier niets maar dan ook niets mee te maken.
Wie zegt dat iemand die met 1 paard Z heeft gereden ook in staat is en de ervaring heeft om een hengst te rijden?

De arabische hengst die ik uitbreng (zie profiel) is prima te sturen op concour dus dat ze de basissport niet inkunnen is b*llshit, ken zo wel meer paarden die fatsoenlijk presteren en soms zelfs braver zijn dan de ruinen en merrie's om hun heen!

Een goede africhting daar begint het mee... voor ieder paard

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 00:12

inderdaad, de afgelopen tijd is er bij ons nog weleens wat gebeurd, een meisje gevallen door raar gedrag, een meisje meegesleurd, nog eentje tot twee keer toe meegesleurd, en nog eentje tot twee keer toe het paard losgebroken en naar huis gerend. gek genoeg zijn het allemaal merries waarmee dit gebeurt, en is het in alle gevallen een gebrek aan inzicht, ervaring, opvoedkunde en leiderschap van de eigenaren/ verzorgers die de paarden in kwestie hebben opgevoed/ opgeleerd. ik heb zelf een ruin, een merrie en een hengst, maar dergelijke problemen heb ik niet. imo ligt het dus ook eerder aan karakter en opvoeding, dan puur aan geslacht.

daphneM

Berichten: 3647
Geregistreerd: 17-02-06
Woonplaats: Ane

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 01:05

Loontje_84 schreef:
Wat een hoop verschillende meningen zeg...

Wat in mij ogen heel belangrijk is is WAAROM je het paard hengst laat...
Veel mensen hebben namelijk een hengst om de verkeerde reden zoals bijv. die mooie nek, het staat zo stoer,vinden een merrie of ruin "niks aan" maar niet omdat hij dekt. Daar zakt mijn broek vanaf!!!

Wij hebben 7 mannen staan en dat gaat prima, je moet weten hoe je hiermee om moet gaan consequent handelen is hiervan de leidraad.Of je nu Z rijd of gereden hebt heeft hier niets maar dan ook niets mee te maken.
Wie zegt dat iemand die met 1 paard Z heeft gereden ook in staat is en de ervaring heeft om een hengst te rijden?

De arabische hengst die ik uitbreng (zie profiel) is prima te sturen op concour dus dat ze de basissport niet inkunnen is b*llshit, ken zo wel meer paarden die fatsoenlijk presteren en soms zelfs braver zijn dan de ruinen en merrie's om hun heen!

Een goede africhting daar begint het mee... voor ieder paard



helemaal mee eens!!

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 01:13

oh ja, overigens blijft de mijne hengst omdat ik ermee naar de HK wil. hij heeft al een 1B premie gehaald op de veulenkeuring, en een mooi papier. én zijn eerste klantje, haha! een buurman wilde zijn merries laten dekken door hem, maar dat is iets voor later...

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 07:54

merrieveulen schreef:
imo ligt het dus ook eerder aan karakter en opvoeding, dan puur aan geslacht.


ja voor een deel heb je gelijk,vind ik.
het ligt idd niet puur aan geslacht,dat is ook waar.
wel voor een heel belangrijk deel,en dat mag je niet vergeten als je met hengsten werkt.

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 14:04

Het ligt ook grotendeels aan de hengst.
De ene is braaf, en de andere die slaat je het ziekenhuis in.
De hengsten die ik nu rij zijn stuk voor stuk braaf, maar 9 van de 10 hebben nog niet gedekt, dat komt over 1 jaar.
Ook de dekhengst die ik nu rij is erg braaf! Moet alleen oppassen als die uitgeschacht is, want dan wil die nog wel een happen als die een ander ruikt aan je handen of wat dan ook.

mienetje

Berichten: 1108
Geregistreerd: 14-12-05
Woonplaats: Fryslân

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 14:11

Het hangt idd natuurlijk heel veel van het paard zelf af.. Wij hadden een jaarling appaloosa hengst, maar als je daar langs kwam, stond hij recht overeind.. Naja die is dus ook niet lang meer hengst gebleven!

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 14:20

mienetje schreef:
Het hangt idd natuurlijk heel veel van het paard zelf af.. Wij hadden een jaarling appaloosa hengst, maar als je daar langs kwam, stond hij recht overeind.. Naja die is dus ook niet lang meer hengst gebleven!


uiteraard speelt karakter een rol, maar ook een ruin kan een naar karakter hebben. echter, ik ben het met je eens dat het een stuk kan schelen als de hormonen niet in de weg zitten. bij twijfel, castreren die hap, zeker als hij geen toekomst als hengst heeft staan (oftewel: dekhengst wordt).

mienetje

Berichten: 1108
Geregistreerd: 14-12-05
Woonplaats: Fryslân

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 15:53

merrieveulen schreef:
mienetje schreef:
Het hangt idd natuurlijk heel veel van het paard zelf af.. Wij hadden een jaarling appaloosa hengst, maar als je daar langs kwam, stond hij recht overeind.. Naja die is dus ook niet lang meer hengst gebleven!


uiteraard speelt karakter een rol, maar ook een ruin kan een naar karakter hebben. echter, ik ben het met je eens dat het een stuk kan schelen als de hormonen niet in de weg zitten. bij twijfel, castreren die hap, zeker als hij geen toekomst als hengst heeft staan (oftewel: dekhengst wordt).


Het was bij hem gewoon niet vertrouwd, of je hem voor dekhengst wou houden of niet.. Nu hij gecastreerd is, is het echt een poepie van een beest.. En dat was nog maar een jaarling.. Nu hij veel rustiger is, ben ik ook van plan om hem zelf te beleren.. (Wanneer het mis gaat, brengen we hem wel meteen weg, een appaloosa (halve kwpn'er) is toch wat anders dan een D/E pony en een fries..)

veroontjuh
Berichten: 2
Geregistreerd: 16-01-07

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 19:23

ja dat weet ik zeker dat h ij dat volgend jaar ookn iet doet hijs taat al 5 jaar bij een merrie in het weiland en is al die 5 jaar geod gegaan hij geeft nix om merrie's

en nee hij dekt geen paarden..

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 19:24

dat kan je nooit zeker weten,ook als het een tijd goed is gegaan.

en werk eens aan je nederlands......

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 21:07

word er volgend jaar ineens een veulentjes geboren, hihi

mienetje

Berichten: 1108
Geregistreerd: 14-12-05
Woonplaats: Fryslân

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 21:27

karoliena schreef:
word er volgend jaar ineens een veulentjes geboren, hihi


Maar mijn hengst dekt toch niet.. Haha!
Maar dan sta je raar op te kijken Knipoog

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 21:29

Je kan mij niet wijsmaken dat een volwassen hengst met een merrie staat het hele jaar en niet dekt als de merrie hengstig is

mienetje

Berichten: 1108
Geregistreerd: 14-12-05
Woonplaats: Fryslân

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 21:49

karoliena schreef:
Je kan mij niet wijsmaken dat een volwassen hengst met een merrie staat het hele jaar en niet dekt als de merrie hengstig is


Mij eigenlijk ook niet.. Wij hebben wel eens een hengst gehad, die bij een merrie in stond toen hij 2 jaar was, maar op een gegeven moment begon hij te dekken, dus onmiddelijk bij elkaar weggehaald..

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 22:59

het kan wel degelijk, ik ken een hengst die nu 9 jaar zal zijn, die staat ook altijd bij de merries op het land, maar weet gewoon niet wat dekken is ofzo. gewoon het hele jaar door tussen de merries, en dekken ho maar. hij is overigens wel GGK volgens mij, maar dat weet ik niet zeker. een andalusiër is het, maar die staan er ook om bekend makkelijk met hun hormoontjes om te kunnen gaan. bovendien heeft dit paard zijn opvoeding gehad in Spanje, en daar zijn ze niet mals!

ankie1

Berichten: 1067
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Geboren in naarden en aktief in Gooi en omstreken

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 23:09

heb niet het hele topic doorgelezen,beetje veel...
maar goed ik heb ook een av hengst,een schat van een dier ook in de omgang en op wedstrijden nog wel braver als de gemidelde ruin/merrie.
helaas zijn er genoeg debielen die hengsten houden en er niet mee om kunnen gaan,en dat heeft weinig met niveau van rijden te maken,zo ken ik bijv een jurylid die met een hengst ook in de Z dressuur rijdt en dan vervolgens met een hengst aan een TOUWTJE...... Hamer de losrijbak inkomt om even te wandelen.....Lees stuiteren.... Rolleyes daar komen nu ongelukken van.... zijn dus meer de mensen zonder hersens met hengsten die gevaarlijk zijn....

FrankavdT
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-01-06

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 23:15

Ik heb inmiddels meerdere (dek) hengsten gereden. Als je gewoon duidelijk bent in wat je wilt en wat ze mogen, dan kom je al een heel eind. Natuurlijk, het karakter van de hengst zelf speelt ook mee. Het is altijd opletten, zowel thuis als op wedstrijd.

Degene die ik nu rij gaat al jaren mee op wedstrijd. Als ik op wedstrijd ga, let ik zelf altijd 100% op andere ruiters, zodat er zeker geen "ongelukken" kunnen gebeuren. Hij laat graag van zich horen, maar als er gereden moet worden en in de ring is ie er. Mijn pa hoeft maar met de "hengstenketting" te komen en hij weet al wat zijn taak is! Maar hij is dan ook netjes opgevoed.

Als je zelf denkt dat je het niet aankunt, moet je er ook zeker niet aan beginnen.

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 16:34

Tja ik ben van mening, dat als een paard geen potentie als dekhengst heeft of krijgt gaan hier de ballen er af. Dat scheelt hem ook heel wat beperking in zijn manier van leven (en kan hij dus zonder dekpraktijken bij andere paarden het land op).

Ga momenteel om met 5 hengsten, waarvan 4 dekhengsten. En daarnaast nog een kudde vol jong grut, waar 1 van mezelf bij loopt. Maar voor deze ook. Hoop dat ik m hengst kan houden tot zn 2e/3e. Potentieel dekhengst zie ik er momenteel nog niet in, maar dat krijgt ie net een beetje die uitstraling mee. Maar daarna gaat meneer ook gewoon onder het mes.

Maargoed, ook die hengsten hier, die weten precies de hoe en wat. (en anders krijgen ze dat snel genoeg van mij te horen)
Bij mij moeten ze gewoon braaf zijn, geen gekkigheid uithalen etc...terwijl bij de eigenaar ze dus weten wanneer ze mogen dekken en dan zijn ze meteen een heel stuk manser, dat hebben ze bij mij niet en dat scheelt wel enorm.

Maar hier hebben ook wel eens mensen gelopen die iets te nonchalant met de hengsten om gingen. Dat ging dan allemaal goed, maar het kan ook anders. Heb zelf ook wel eens een moment gehad dat ik dacht: Hooo iets teveel vertrouwen, maar gelukkig heb ik altijd mijn wapen: Mn stem! Hoef vaak maar een keer zelf flink te brullen, of meneer verzet zijn gedachten. Dát is gewoon het fijne er aan! Het respect..

DonnaKanta

Berichten: 135
Geregistreerd: 28-04-05
Woonplaats: lexmond

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 16:56

Thirza schreef:
ik heb een 1,5 jarige hengst wat nu nog echt een watje is en heel erg braaf!
hij staat samen met een andere hengst en dat is ook een watje Haha!
ik hou hem hengst zolang het gaat maar iig gaan voor zijn 4e verjaardag z'n ballen eraf. Als hij daarvoor vervelend wordt dan is het ook einde verhaal voor Amadeus de hengst, dan wordt het Amadeus de ruin..


ook een watje?!!! Tong uitsteken ze zijn gewoon goed opgevoed!!
Haha!