runningkawa schreef:Maar als het paard dan door ettert,omdat het baasje hem niet geleerd heeft, dat het bij Ho of nee ook nee betekend...
Moet de smid daarvoor maar boeten?
Dacht het niet.
Als ik bij zo'n miep zou moeten bekappen, stopte ik na 1 been en kwam ik wel terug als hij manieren had geleerd...
Smeden zijn imo te goed, ipv te grof
En wat dan als de pony bij het baasje wèl netjes zijn voetjes geeft maar dat bij een vreemde, de smid bijvoorbeeld, (nog) niet goed durft? Gewoon niets aan de hoeven doen?
Mijn pony was ongeveer 10 jaar toen hij voor het eerst met het fenomeen hoefsmid in aanraking kwam. Ik had hem nog niet zo heel lang maar hij gaf mij al redelijk braaf zijn voetjes en hij moest dringend bekapt worden. De smid had een hele uitleg gehad en ik ben niet echt een mieperig typje. Nee is nee, ho is ho zo simpel is het idd. Maar in bepaalde situaties hoort een smid ook rekening te houden met karakter en voorgeschiedenis van een paard. Zeker als dat uitgelegd is door de eigenaar.
Toch liep het 'even bekappen' behoorlijk uit de hand, inclusief slaan door de smid.
De smid die nu komt voor mijn pony nam de tijd, plande ons aan het eind van de dag in, wilde niets weten over praam of verdoven...
De eerste keer bij deze smid duurde het bekappen 1.5 uur maar dankzij veel geduld, vooral van de smid, kan het nu binnen 20 minuten.
Een jaarling of twenter in de opfok zal misschien òòk niet gewend zijn aan de smid. Moet die dan ook maar wachten tot hij het geleerd heeft?
Mijn pony heeft onnoemelijk veel geluk gehad met zijn, van nature, goede hoeven. De voorbeelden van 'afgeschreven' paarden door niet bekappen kent iedereen wel en als elk 'lastig' paard dan eerst maar moet leren fatsoenlijk voetjes te geven komen er nog een heleboel bij.