De hoefsmid verkoopt je paard een klap, zeg je er wat van?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: De hoefsmid verkoopt je paard een klap, zeg je er wat va

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 16:53

griebels schreef:
KiWiKo schreef:
ik ben het helemaal met RK eens, je hoeft je niet de vernieling in te laten slaan door een paard, en je hoeft ook je rug niet te verkl oooten door een paard die staat te trekken en hangen........

Smid is een zwaar beroep!

Dat zei ik dus ook Knipoog

EN Griebels Haha! Haha! Haha! daar ben ik het ook mee eens Haha!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 16:56

Tong uitsteken

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 17:29

Het ligt aan de situatie. Mijn vorige pony mankeerde wat en kon daarom niet goed zijn gewicht op drie benen dragen en ging daarom erg leunen en proberen los te komen enzo. Hij was voor de smid niet makkelijk, maar als de smid hem een klap had gegeven had ik hem zonder pardon weggestuurd.
Het paard dat ik nu heb is erg dominant, durft te happen en komt zo nu en dan zonder reden omhoog als hij gwoon vindt dat alles te lang duurt. De smid mag hem dan best een tik geven als hij probeert te happen of een klap op zn kont als hij hem weer eens plat probeert te duwen tussen de muur.

Ik vind het dus geheel aan de situatie liggen. Mijn hoefsmid mag mijn paard laten weten dat hij boven mijn paard staat, mits het wel eerlijk is.

Kelly0708

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 17:30

nou mijn paard is heel bang bij de smid.maar gaat gelukkig al veel beter.ze poept echt 10 keer als ze der hoeven gedaan krijgt.mijn vader is smid en heeft dus veel geduld met hem.en van hem weet ik ook zeker dat hij hem alleen een tik geeft als het echt nodig is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 17:30

en een beetje een smid, weet dat verschil heel, heel goed te onderschrijven

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 17:36

ik vind het absoluut niet kunnen. ik vind zoiezo slaan schreeuwen etc. uit frustratie niet kunnen.
en zoiezo niet, je hebt andere manieren om een paard in ''bedwang'' te houden.
maargoed zodat je het even weet, hier spreekt een nh-er Knipoog dus daar zal niet iedereen het mee eens zijn.
maar vind ik niet kunnen, als mijn hoefsmid dat zou doen, zou ie hier niet meer de wei in komen hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 17:49

runningkawa schreef:
Maar als het paard dan door ettert,omdat het baasje hem niet geleerd heeft, dat het bij Ho of nee ook nee betekend...
Moet de smid daarvoor maar boeten?
Dacht het niet.

Als ik bij zo'n miep zou moeten bekappen, stopte ik na 1 been en kwam ik wel terug als hij manieren had geleerd...
Smeden zijn imo te goed, ipv te grof

En wat dan als de pony bij het baasje wèl netjes zijn voetjes geeft maar dat bij een vreemde, de smid bijvoorbeeld, (nog) niet goed durft? Gewoon niets aan de hoeven doen?
Mijn pony was ongeveer 10 jaar toen hij voor het eerst met het fenomeen hoefsmid in aanraking kwam. Ik had hem nog niet zo heel lang maar hij gaf mij al redelijk braaf zijn voetjes en hij moest dringend bekapt worden. De smid had een hele uitleg gehad en ik ben niet echt een mieperig typje. Nee is nee, ho is ho zo simpel is het idd. Maar in bepaalde situaties hoort een smid ook rekening te houden met karakter en voorgeschiedenis van een paard. Zeker als dat uitgelegd is door de eigenaar.
Toch liep het 'even bekappen' behoorlijk uit de hand, inclusief slaan door de smid.

De smid die nu komt voor mijn pony nam de tijd, plande ons aan het eind van de dag in, wilde niets weten over praam of verdoven...
De eerste keer bij deze smid duurde het bekappen 1.5 uur maar dankzij veel geduld, vooral van de smid, kan het nu binnen 20 minuten.

Een jaarling of twenter in de opfok zal misschien òòk niet gewend zijn aan de smid. Moet die dan ook maar wachten tot hij het geleerd heeft?
Mijn pony heeft onnoemelijk veel geluk gehad met zijn, van nature, goede hoeven. De voorbeelden van 'afgeschreven' paarden door niet bekappen kent iedereen wel en als elk 'lastig' paard dan eerst maar moet leren fatsoenlijk voetjes te geven komen er nog een heleboel bij.

Elke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 17:58

Weet je wat m'n hoefsmid deed : "HIJ SLOEG MET DE HAMER TEGEN M'N PONY HAAR HOOFD Boos!:(:(

Ik ben gewoon nr binnen gehold en heb hem gezegt dat ie het niet mr moets doen anders zocht ik wel iemand anders Boos!

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 18:29

Elke_ schreef:
Weet je wat m'n hoefsmid deed : "HIJ SLOEG MET DE HAMER TEGEN M'N PONY HAAR HOOFD Boos!:(:(

Ik ben gewoon nr binnen gehold en heb hem gezegt dat ie het niet mr moets doen anders zocht ik wel iemand anders Boos!

ik had hem helemaal verrot gescholden! wat een bruut zeg Boos!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 18:30

ach ik heb ook wel eens gezien dat een van de paarden waar ik toen mee werkte een vijl in zn rib kreeg.......... en dat was ook weer niet onterecht

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 18:47

Wat ik niet snap is dat er zoveel mensen zijn die hebben meegemaakt dat hun smid iets (in hun ogen) verschrikkelijks heeft gedaan tegen hun paard maar dat ze dan wel bij die smid blijven.
Ik heb 1x gehad dat ik bij de dierenarts stond met een paard die echt geen klappen kon hebben en dat heb ik ook vooraf duidelijk gezegd. Toen 1 van de assistenten toch uit zijn slof schoot heb ik gelijk mijn spullen gepakt en het paard weer op de vrachtwagen gezet en niet meer naar die kliniek gegaan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 18:49

dat snap ik dus ook niet.......... de keren dat ik heb meegemaakt dat een smid een behoorlijke reprimande gaf....... waren ze in mijn ogen altijd terecht....

zou een smid of va of wie dan ook anders dit doen als het in mijn ogen onterecht is........... dan wordt ik heel, heel lastig

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 18:52

@kiwiko hoe terrecht ook n vijltussen n paard zn ribben vindt ik echt te ver gaan hoop dus ook niet dat dat hard was ..maar dat vindt ik persooonlijk te hard dat kan imo niet
wat vindt jij trouwens van de smid groenenwegen (cees en cees) denk dat je ze wel kent..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 18:54

ik vind ouwe cees beter dan jonge cees Haha! Haha!

ouwe cees is veel meer paardenman.

die vijl ach.......... ging in mijn ogen niet hard genoeg. brutale aap was het. Als het paard zich had gedragen, had de smid het paard zo mogen laten staan, had ik het zelf wel afgemaakt........

maar dit was zo terecht

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 18:56

ik vindt ze wel grappig humor hebben ze ..

njah ik blijf zeggen met vijl vindt ik te bot!!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 18:58

ligt eraan, als het dier al 3 keer verbaal tot de orde geroepen is, dan ben je het wel ergens een keer zat dat het beest je tegen de muur probeert te pletten

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 19:08

Als mijn paard irritant is en er is 2 keer iets van gezegd dan slaat ie maar hoor! Mijn paard weet verdomdes goed dat hij 2 keer op gedrag aangesproken wordt... vind hij het niet nodig om daar op te reageren dan krijgt ie een knal... en houdt ie vanzelf wel op met debiel doen...

Als de hoefsmid meteen een knal geeft zonder eerst te waarschuwen zeg ik er wel wat van! Maar niet als het zou gaan om een paard dat gericht vals doet (trappen of weet ik wat) dan mag hij mijn paard een paar flinke trappen terug geven hoor... trappen heeft ieder paard te laten! En ik vind het grote onzin dat mensen zeggen dat alleen zij hun paard mogen straffen... lekker concequent mensen... dus als er iemand langs je paard loopt en die heeft te kennen gegeven dat hij langs loopt. En ziet alsnog een hoef langsvliegen mag hij dan geen mep/trap terug krijgen? OF moet die betreffende persoon maar even wachten totdat jij eindelijk eens aangelopen komt en dat het paard dan eindelijk eens een trap van jou onder zijn hol krijgt... Tong uitsteken ja dan zal die snappen waar het voor is Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 19:09

Kiwiko, als het paard al drie keer uit pure angst omhoog gekomen is ben je paard èn smid zat. Maar tòch moet dat beestje bekapt worden en mag hij eigenlijk, ondanks zijn angst, geen winnaar zijn. En dan sta je als eigenaar in een paar te nauwe schoenen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 19:11

de smeden waar ik mee werk weten waneer het angst of onwil is...... netzoals ik dat weet.

en die zullen er net zoals ik adequaat op reageren........ bij de ene zus en bij de andere zo

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 19:11

Urielle schreef:
Bella schreef:
of vraag op zn minst de eigenaar om het dier op zn kop te geven of hoe je m op zn kop moet geven........... Streng zijn mag van mij dus best, maar slaan (goed met de hand mag nog, maar met een voorwerp? nee) schoppen of wat dan ook? Nee, tenzij ik er goedkeuring voor geef.

En dan ben je te laat en snapt je paard het helemaal niet meer.

Dit soort dingen kun je ook vantevoren afspreken. Ik zie zelf ook echt wel wanneer mijn paard de smid aan het klieren is. Zie het zelfs als ze het aan het bedenken is. Goed het is ook per persoon verschillend, maar geef hier 'mijn' mening over 'mijn' situatie...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 19:13

Volgens mij geeft iedereen een mening vanuit de eigen situatie.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 19:16

dat is........... nou is mijn situatie zo dat ik gemiddeld met 20 paarden per week werk........ een jaar doorgenomen heb ik zo met een gemiddeld 120 paarden gewerkt.......

mijn referentie kader ligt iets anders Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 19:26

Je referentiekader is anders maar je 'blik' zou hetzelfde kunnen zijn?

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 19:27

ok tussen n muur pletten is niet fijn verre van dat, maar had dat echt niet met n por met zn hand gekund??
ach wie ben ik haha we kunnen nog 6 pagina's over een vijl praten ik vindt dat nu te ver gaan..maar ik ken de situatie ook niet letterlijk dus oordelen gaat dan niet ik weet niet hoe 'gevaarlijk dan wel dominant' dat paard was maar van de paarden die ik nu ken en er zou n smid zijn die een vijl prikt nee sorry die hoeft never terug te komen...

ik meen mij trouwens te herrineren dat cees ook iets dergelijks had gedaan bij n paard van n stalgenoot en die nam n andere smid maar cees is voor mijn paard weer gewoon super!!! nou staat mijn paard ook gewoon stil en cees ziet m.i. ook wel t verschil tussen angst en dominantie

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 19:31

Dat bedoel ik............. Cees is een paardenman....... en die weet echt het verschil wel........ en die reageert daarop zoals een paardenman reageert..... de ene fluistert hij lieve woordjes in het oor en de andere geeft ie een skup onder de kont voor het zelfde vergrijp

@ Marreke........... blik, wensen en ideeen zijn hetzelfde........ alleen zijn de wegen heel anders soms