Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 19:04

Dat zegt ook niemand Lachen

Maar als hij als veulen bij moeders geleerd heeft dat een mens wel leuk is, leert hij dat niet meer af
(Of hij moet nare dingen mee maken met mensen)

Mijn 2 jarige kwam na een half jaar land vorige week zaterdag op stal en het leek alsof hij er niet weg was geweest.
Net zo makkelijk weer een halster omdoen na een half jaar niets.
Gewoon weer voetjes optillen, gewoon weer een borsteltje er over te halen.

Als veulen van 6 maanden kwam die bij mij en kende die ook helemaal niks en was schuw.
Toen ff geoefend en toen hij het kon eigenlijk niets meer mee gedaan, als heel af en toe eens een aai over zijn hele lijf.
En braaf elke 8 weken naar de smid, leerde hij voetjes geven ook niet af Lachen

Anoniem

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 19:05

gewoon flink oefenen en voor de rest nog lekker lang op de wei laten staan met soortgenoten

PienZ

Berichten: 1545
Geregistreerd: 15-09-05
Woonplaats: Achter mn computer natuurlijk

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 19:23

waarom vind jij het meteen bewerken dat snap ik echt niet hoor. Dit beestje was zo vreselijk bang voor mensen dat het gewoon sneu was dan heb ik toch liever mijn volgens jou verwende jaarling. Ik vind dit een goede manier waarop ik het doe ik vraag niet teveel van hem maar leer hem wel de basisdingen die hij de komende 3 jaar nog fijn mee krijgt. Mijn vorige paardje heb ik het net zo bij gedaan en dat was een fijn paard wat nooit een verkeerde stap naar een mens gedaan heeft. Ik snap niet waarom jij als een jaarling i de hand is meteen vind dat hij of verpest of verwend word. De jaarling die ik gister moest vangen hebben we met ze 7en moeten vangen hij trapte ook nog is naar mensen toe nee dat is leuk voor zo een beestje om zo uit het land gehaald te moeten worden,

Anoniem

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 19:24

Tegen wie heb jij het?

PienZ

Berichten: 1545
Geregistreerd: 15-09-05
Woonplaats: Achter mn computer natuurlijk

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 19:27

Tegen kiwiko

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 19:29

bewerken doe je op de manier die het paard past

jij moet echter niet leren van je jaarling.......... jouw jaarling moet leren van jou

PienZ

Berichten: 1545
Geregistreerd: 15-09-05
Woonplaats: Achter mn computer natuurlijk

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 19:33

Dat ben ik niet met je eens je moet leren van elkaar. Ik heb respect voor hem maar hij moet wel naar mijn luisteren. En voor een hengst vind ik dat hij het niet slecht doet hij heeft 1 keer gebeten toen heb ik hem in zijn lip teruggebeten dit heeft hij daarna nooit meer gedaan. Ik Poets hem misschien 1 keer per week en dat is alleen om het ergste vuil eraf te halen en hem te laten wennen eraan en aangezien hij het heerlijk vind als het regent poets ik dus niet. Voetjes geven en hoefjes krabben doe ik ook 1 keer per week zodat hij niet een half jaar niks hoeft te doen en ineens weer wel ik herhaal gewoon de basisdingtjes met hem. Elke dag controleer ik hem op wondjes en plekjes en of hij niet raar loopt is niks mis aangezien hij al meerdere keren met een slokdarmverstopping heeft gestaan. Ook wandel ik een keer per maand met hem op straat ook niks mis mee want hij is wel verkeersmak. Verder heeft hij bij mij alle vrijheid hij mag lopen rennen en spelen met ze soortgenootjes waar hij mee staat en die voeden elkaar wel op maar ook ik voed hem op en daar vind ik niks mis mee. Wat ik beetje van jou begrijp is dat als je een paard in de hand hebt ze verwend worden ik vind er niks verwends aan ik vind het niet meer dan normaal.

Nikita15
Berichten: 4
Geregistreerd: 14-10-06

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 19:38

Ik weet niet of dit helpt.
Maar ik werk op een paardenfokkerij,
En als de veulens daar geboren worden, dan word er gewoon aan ze gezeten (meestal 2 dagen daarna). En na minimaal een week proberen we dan een halstertje om te doen.
En na 3 weken brengen wij het veulen en de moeder met halster en halstertouw naar de wei. En halen we ze weer op en dat doen we een maand lang. En dan word de moeder en het veulen dag en nacht in de wei gelaten. (we hebben nog een veulen maar die is iets ouder) En die staat nu bij ze in de wei zonder moeder omdat die al 6 maand is. En als dat jongere veulen eenmaal van de moeder af is. Gaan ze op het land totdat ze 2.5 a 3 jaar zijn. En dan kennen ze wel de basis dingen. Ook wassen (want als de moeder voor een keuring gewassen moest worden ging het veulen gewoon mee de wasplaats op). En daar dan begin je met longeren en die dingen ook stil staan en leren gehoorzamen. En als je geen soortgenootjes hebt. Dan zou ik zorgen dat jij dat soortgenootje bent en dat je hem ook opvoed zoals een leeftijds genootje dat zou doen. En om dat te weten moet je eigenlijk eens zo'n kudde observeren.

ik hoop dat je er wat mee hebt.
en veel succes

PienZ

Berichten: 1545
Geregistreerd: 15-09-05
Woonplaats: Achter mn computer natuurlijk

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 19:41

Die van mij staat verder ook gewoon dag en nacht op het land hoor ik sluit hem niet op in een stalletje en laat hem er niet meer uit ofzo alleen om te knuffelen en te kroelen nee helemaal niet hij staat op het land en af en toe haal ik er is borstel over heen en knuffel ff wat met hem omdat hij dat ook gewoon fijn vind.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 19:41

bulpoeop chip2

PERENBOOMPIE
Berichten: 1212
Geregistreerd: 20-09-06

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 19:44

Risje80 schreef:
Ik heb sinds 2 weken een jaarling. Ze loopt netjes met me mee aan een halster in en uit de weide. Alleen als ik haar vast zet om te poetsen blijft ze heen en weer draaien. Heel irritant. Ze blijft gewoon niet netjes stil staan. Ze heeft me zelfs al een paar keer plat gedrukt tegen de muur aan en heeft mn dochterje al omver geduwd. Ik heb het heel rustig geprobeerd om telkens "sta stil" te zeggen en mn hand rustig tegen haar kont aan de duwen. Ze trekt zich er niks van aan. Ook heb ik het al op een harde toon geprobeerd en met een zachte tik. Ik druf haar eigenlijk geen harde tik te geven omdat ik bang ben dat ik haar daarmee verpest omdat ze nog zo jong is.
Heeft er iemand ervaring met een jaarling, zo ja, hoe gaan jullie daarmee om? Mag ik ook hard zijn tegen haar of juist niet?

Groetjes, Charissa


Sorry hoor maar wat doe je uberhaupt met een jaarling als je hier al niet mee weet om te gaan,dan vraag je om problemen??!!

Milly_

Berichten: 3946
Geregistreerd: 05-05-06
Woonplaats: O.V.Belgie

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 19:46

Mijn 4-jaars blijft nog altijd niet stil staan Clown
Ik zou trouwens je jaarling niet langer vastzetten dan 5min..
Een kleuter kan toch ook niet zolang stilzitten?

PienZ

Berichten: 1545
Geregistreerd: 15-09-05
Woonplaats: Achter mn computer natuurlijk

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 19:46

En waarom is dat volgens jou bulpoep of hoe je t ook noemt? Mijn jaarling komt niets te kort zelfs de veearts zegt dat hij er goed en gelukkig uit ziet dat zal hij zomaar zeggen

PERENBOOMPIE
Berichten: 1212
Geregistreerd: 20-09-06

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 19:49

Risje80 schreef:
Ik laat haar zeker niet alleen in de wei staan en laten grazen.
Ik ga lekker wat ontspannende dingetjes doen, even lekker een stukje wandelen ofzo. Al is het maar 1 x in de week.
Ik vraag me af, voor diegene die hun jaarlingen alleen maar in de wei laten staan, hoe doen jullie dat met de hoeven eigenlijk??? No hoof no horse. Je zult toch regelmatig de hoefjes moeten controleren en uitkrabben. Hoe doen jullie dat als jullie jaarling nog helemaal niks gewend is??


Gewoon halstertje om,uit de wei halen,bak veulenbrok voor dr neus zetten en ondertussen een borstel erover en hoefjes uitkrabben daarna weer terug de wei in,klaar!! Bloos

PienZ

Berichten: 1545
Geregistreerd: 15-09-05
Woonplaats: Achter mn computer natuurlijk

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 19:51

ja die van mij ook borsteltje erover 1 keer per week hoefjes doen en daarna mag ie weer lekker lopen halster hoef ik niet eens om te doen want hij blijft zelf al staan

Twiggy2008
Berichten: 21244
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 19:54

Chip2 schreef:
En waarom is dat volgens jou bulpoep of hoe je t ook noemt? Mijn jaarling komt niets te kort zelfs de veearts zegt dat hij er goed en gelukkig uit ziet dat zal hij zomaar zeggen


Joh, laat die types hier toch lekker kletsen. Als jouw paardje lekker in het land bij soortgenoten staat en er wordt af en toe (wel kort) iets met hem gedaan is dat echt geen ramp, hoor. Maar je moet natuurlijk wel iets van jonge paarden weten, het kunnen nog echt pubers worden Haha! .

Die van mij staat ook voornamelijk in de kudde op het land, maar is ook al vroeg gewend geraakt aan wandelen, borstelen, hoefjes optillen, tractoren (die staan hier op het erf en rijden ook regelmatig) e.d.
Heeft hem alleen maar goed gedaan, want hij was een angsthaas, toen 'ie 1 jaar was. Je zou het verschil eens moeten zien (hij is nu ruim 2 1/2). Nu doe ik regelmatig grondwerk/freestyle met hem (2x per week) en dat gaat prima. En verder staat hij lekker in het land in de kudde. Ik zie er naar uit om hem in te rijden, maar dat doe ik pas als hij er echt klaar voor is, dus misschien wel later dat de geijkte 3 jaar. Van de week heb ik nog een artikel in Amazone gelezen over het bomproof maken van je paard, dat je dat je daar het beste voor zijn derde jaar al aan moet beginnen.

PERENBOOMPIE
Berichten: 1212
Geregistreerd: 20-09-06

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 19:58

Chip2 schreef:
ja die van mij ook borsteltje erover 1 keer per week hoefjes doen en daarna mag ie weer lekker lopen halster hoef ik niet eens om te doen want hij blijft zelf al staan
Ko

Aangezien ik mijn veulen(6mnd) iedere dag even uit de kudde haal om kilo veulenbrok te geven is een halster omdoen wel handiger met lintje open en dicht doen want anders loopt de rest erook uit!!En daar zijn we niet blij mee.Komt ze spelenderwijs ook even iedere dag in de hand en leert ze dat halster aan en uit doen de gewoonste zaak van de wereld is. Pling

kjoetie

Berichten: 7110
Geregistreerd: 12-12-04

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 20:02

dat artikel voor Amazone heb ik geschreven, en het is een Kunnen, geen Moeten Lachen Bovendien heeft Balinge hof (want daar is die tip van) het over desensibiliseren, dat is iets heel anders dan iedere week met je babypaard gaan wandelen en tutten Lachen zoals eerder gezegd, er is geen harde JA of NEE te zeggen, maar ik ben er van overtuigd dat je beter te weinig dan te veel met een jonkie bezig kan zijn, om de redenen die al veelvuldig aan bod zijn gekomen in dit topic. Als het GOED gebeurt, is het niet erg als je op jongere leeftijd al met je paard bezig bent, maar zoals je ook in het stuk kunt lezen, overschatten heel veel mensen hun eigen kunnen, met alle nare gevolgen van dien Knipoog

Twiggy2008
Berichten: 21244
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 20:15

kjoetie schreef:
dat artikel voor Amazone heb ik geschreven, en het is een Kunnen, geen Moeten Lachen Bovendien heeft Balinge hof (want daar is die tip van) het over desensibiliseren, dat is iets heel anders dan iedere week met je babypaard gaan wandelen en tutten Lachen zoals eerder gezegd, er is geen harde JA of NEE te zeggen, maar ik ben er van overtuigd dat je beter te weinig dan te veel met een jonkie bezig kan zijn, om de redenen die al veelvuldig aan bod zijn gekomen in dit topic. Als het GOED gebeurt, is het niet erg als je op jongere leeftijd al met je paard bezig bent, maar zoals je ook in het stuk kunt lezen, overschatten heel veel mensen hun eigen kunnen, met alle nare gevolgen van dien Knipoog


Ok, kunnen dus Haha! Haha!
Ik zei dus ook al dat je wel iets over jonge paarden moet weten, dus daarin zijn we het met elkaar eens.
Bij mijn paard werkt het prima, het 'desensibiliseren'. Vanaf anderhalf jaar al mee begonnen, omdat ik straks over een hele drukke weg naar het bos/hei toe wil en geen ongelukken wil maken natuurlijk.

Ik vind sowieso dat je niet aan een jong paard moet beginnen, als je er geen verstand van hebt. Laat dat duidelijk zijn......

kjoetie

Berichten: 7110
Geregistreerd: 12-12-04

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 20:20

ja maar Nadya, het grote probleem is dat mensen van zichzelf nogal snel vinden dat ze er wel verstand van hebben Haha! En om het zekere voor het onzekere te nemen kun je beter te weinig dan te veel doen. Persoonlijk vind ik dat een jong paardje netjes aan een halstertje/touwtje moet kunnen lopen, voetjes moet kunnen geven, over zijn hele lichaam aangeraakt kunnen worden en kunnen wijken voor druk. That's it, de rest komt wel alsie wat ouder is. Net wat Kiwiko zegt, liever dat ze wat verlegen zijn, dan zo zelfzeker dat ze hun eigen krachten kennen. Maar ik denk niet dat het één veel slechter is dan het ander, alleen het "verstand van hebben" blijkt in de praktijk voor veel mensen nogal anders te zijn dan zij zelf denken Knipoog
Laatst bijgewerkt door kjoetie op 15-10-06 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 20:25

Citaat:
ja maar Nadya, het grote probleem is dat mensen van zichzelf nogal snel vinden dat ze er wel verstand van hebben Haha!

Juist dat is het punt.

Er zijn mensen die het echt wel goed kunnen.
Maar teveel denken dat ze het wel kunnen.

Milly_

Berichten: 3946
Geregistreerd: 05-05-06
Woonplaats: O.V.Belgie

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 20:30

ja, daar ga ik ook mee eens! Ik snap echt nie hoe mensen zichzelf zo goed kunnen vinden. Ik ga mezelf eerder onderschatten( wat ook niet fantastisch is natuurlijk Lachen )

sorry off topic Haha!

Anoniem

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 20:31

Dat heb ik dus ook
Jaren mee gedraait op handelstalletjes.
Daar ook de paarden gevoerd en de hele rambam en dan vervolgens onzeker zijn als je een veulen koopt Haha!

kjoetie

Berichten: 7110
Geregistreerd: 12-12-04

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 20:34

same here... jaren verzorgpaarden gehad, op stallen meegewerkt, en niet alleen rijkunstig zwaar onzeker (want dat is een gebied waar ik wel nog heul veel te leren heb hoor Nagelbijten / Gniffelen als ik bij Kimmie261 ben en ik zie haar rijden denk ik vaak, ik ga maar dammen ofzo Clown ) maar ook qua omgang, terwijl ik toch echt wel met wat rotzakken gewerkt heb. Maar toch is het anders als het je eigen paard is, ik ben iig heul blij dat mijn veulentje bij Kimmie261 mag opgroeien, iemand met heel erg veel verstand van zaken, anders had ik het ook echt niet aangedurfd, een veulen Haha!

PERENBOOMPIE
Berichten: 1212
Geregistreerd: 20-09-06

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 20:37

uhm volgens mij is TS "Gone!" zoals ze al schreef op de vorige pagiina:?