wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

hyppolyte

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 18:47

iedereen moet het natuurlijk gewoon voor zichzelf uitmaken, voor de een werkt het niet-slaan prima terwijl anderen zo nu en dan toch een flinke pets uitdelen. Zolang er een goede reden achter zit (dus ter voorkoming van gevaarlijke situaties bijvoorbeeld) dan kan het soms best zinvol zijn. Maar het slaan/schoppen en knijpen zonder duidelijke aanwijsbare reden, dat vind ik zeker niet kunnen.

weet daar nog wel een leuk voorbeeld van; paard had mok, moest spul op, zat in spuitbus, spuitbus is natuurlijk eng (was jong paard, had 'm er al langzaam aan laten wennen maar toch, ik blijf dan voorzichtig) het was er ook een die niet gewend was om vast te staan. Wat doet de eigenaresse? die hield 'm 'stevig aan z'n halster vast terwijl ze aan de andere kant van het hek stond (paard raakte al enigzins in paniek) terwijl ik dus vrolijk aan de achterkant dat spul moet gaan opspuiten (geloof me, dan sta je niet echt lekker ontspannen te wezen :S).
Hij trok zich op een gegeven moment los en vervolgens grijpt ze hem bij z'n neus, om die vervolgens ff flink dicht te knijpen (jahaa daar wordt ie vast rustig van zo'n gebrek aan lucht!).

Op die manier schiet zo'n beest alleen maar in de stress, waardoor je juist gevaarlijke situaties gaat creeën. Dat is dus gewoon stom, in mijn optiek. Heb d'r uiteindelijk gevraagd of ze 'm alsjeblieft los wilde laten en toen heb ik dat spul er alsnog zonder enige moeite op kunnen spuiten.

In zulke gevallen schiet je geen reet op met boos worden en erop los meppen, dan maak je het alleen maar erger. maar als zo'n paard ineens gaat lopen trappen o.i.d. dan moet ie gecorrigeerd worden.

Zoals iemand anders als zei, het zijn soms net kinderen en die hebben soms ook wel eens een correctieve (zoals ze dat zo mooi zeggen, bleegh) draai om hun oren nodig (ja jullie horen het goed ik ben er niet tegen om een kind een tik te geven, maar net zoals met paarden moet daar wel een goede reden achter zitten en moet het geen kwestie zijn van erop los meppen).

*Uch* ik heb gezegd Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 18:58

het ene kind wel het andere kind niet....... het ene paard wel, het andere paard niet.

blowdiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 20:39

ik ben het helemaal met hyppolyte eens... dat wat die vrouw deed vind ik zielig... maar ieder moet voor zichzelf weten of ie zijn paard zonder slaan opvoed of dat ie hem soms een rake klap geeft(als het nodig is) ikzelf doe het tot nu toe zonder een rake klap, maar ik heb al wel een paar keer een tik uitgedeeld...

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 20:45

@ Kiwiko; Juist, soms is het nodig maar vaak niet Haha!

ja dat was ook sneu, bij het minste of geringste greep ze maar naar die neus, daar heb ik dus echt de schurft aan. Ik heb ook wel eens een pets uitgedeeld, maar niet echt vaak.

Beau_Brummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 20:51

als mijn pony zou slaan zal ik echt wel een ram geven gelukkig doet mijn pony niet zo ze krijg van mij af en toe wel eens een klap maar dat is omdat ze naar me bijt.

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 20:58

het hangt er vanaf. Naar mijn idee wordt er wel tevaak onterecht of te snel klappen uit gedeeld.

Ik vind zoiezo dat je paard uiteindelijk moet kunnen luisteren naar je zonder klappen, anders is er iets mis met jullie communicatie/verhoudingen.

Mijn vzpaard probeert me trouwens wel eens te ''bijten''
Dan kijk ik van hem af, en tik met mijn arm emotieloos 3 keer richting zijn hoofd.
Als hij slim is dan draait hij zijn hoofd weg, zo niet (daar is hij dus zelf verantwoordelijk voor) krijgt ie een arm tegen zich aan

En als je het nou doet, doe het dan in fases.
dus eerst een zachte hulp, steeds harder en dan...
en dan de volgende keer weer in fases, aangezien jee paard dan op steeds zachtere fases zal reageren

en altijd eerst naar de reden kijken!
Laatst bijgewerkt door maaike93 op 23-09-06 21:06, in het totaal 2 keer bewerkt

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 21:02

Chocotof schreef:

Wanneer mijn paard de hele tijd omhoog komt, bijt, of trapt naar iemand dan word ik dus wél boos.

boos worden = onmacht.
Geduld, daar bereik je het mee

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 10:09

Ik deel weleens een klap uit ja, maar dat gebeurt echt zeer zelden. Ik probeer dat altijd zonder emotie te doen, gewoon bam, en m'n woede niet echt laten blijken.
Nu is meestal een stemklank al genoeg, blijft ie doordrammen krijgt ie een tik, en waagt ie het dan nog een klap.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 14:05

Paula schreef:
Nu is meestal een stemklank al genoeg, blijft ie doordrammen krijgt ie een tik, en waagt ie het dan nog een klap.

Dus dan is de eerste tik niet hard genoeg geweest....Haha!

Zo hard als het moet, zo zacht als het kan. Een correctie niet niet aankomt, had je net zo goed niet hoeven geven.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 18:15

ik doe liever maar een keer slaan Haha! Haha!

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 20:32

sorry hoor, maar deze kon ik even niet laten.........
slaan van kinderen gaat verboden worden door de wetgevers, ook de tik waarover jullie het hebben...noem ik niets pedagogisch aan hoor). Gelukkig maar, zie helaas dagelijks in mijn werk de resultaten van de gevolgen ervan....Plak ze zelf ook wel eens het liefst achter behang..........

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 20:33

Ik begrijp niet echt wat je nou wilt zeggen celticpony?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 20:35

ik ook niet helemaal Haha! Haha!

maargoed als we overgaan op het opvoeden van paarden naar het opvoeden van kinderen.......

ja ik voed mijn kind op dezelfde manier op als het paard.......

zo hard als het moet en zo zacht als het kan Haha!:D

en ik heb een fijn kind Haha!

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 21:48

Terug naar het opvoeden van paarden...

Er zijn paarden die zijn snel onder de indruk en er zijn paarden die maak je niet zo gauw iets duidelijk. Dit hoeft niet per se een mankement in de opvoeding te zijn, maar kan ook in het karakter liggen.

Slaan, liever niet, maar 600 kilo paard z'n gang laten gaan al helemaal niet.
Toch kan ik een heleboel situaties bedenken die heel erg gevaarlijk kunnen zijn of kunnen worden en die dus zo hard als nodig aangepakt moeten worden.
En hopelijk zo consequent mogelijk, want dan is het al heel snel niet meer nodig.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 21:53

celticpony schreef:
sorry hoor, maar deze kon ik even niet laten.........
slaan van kinderen gaat verboden worden door de wetgevers, ook de tik waarover jullie het hebben...noem ik niets pedagogisch aan hoor). Gelukkig maar, zie helaas dagelijks in mijn werk de resultaten van de gevolgen ervan....Plak ze zelf ook wel eens het liefst achter behang..........

Kom nou toch, je gaat paarden toch niet vergelijken met kinderen?
Maar zal ik je wat vertellen? Ik weet van een heleboel kinderen van zogenaamde pedagogen die de hut afbraken en over ieder klein wissewasje in discussie gingen, die niet accepteerden dan ja gewoon ja was en nee gewoon nee. Die geen duidelijke regels hadden en deze na verloop van tijd ook niet meer accepteerden omdat die tik die ze hadden behoren te krijgen, niet kregen omdat het pedagogisch niet verantwoord was. En ik ken kinderen van paardenmensen die dezelfde opvoeding hadden genoten als de paarden, en waar het een plezier was om mee om te gaan. Ja is ja, en nee is nee, duidelijke regels en verder geen gezeur. Kinderen die in alle rust en met konsekwente regels opgroeiden, en zich ontpopten tot vrolijke, blijde en vooral ongecompliceerde individuen....

Succes met je werk overigens. Vraag me af hoeveel ouders van die kinderen ook paarden hebben...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 22:01

en paarden zijn ook veel gevaarlijker dan kinderen, als een paard je een trap geeft, komt dat veel harder aan dan bij een kind, maar het mag niet en dat moeten ze leren, anders krijg je onhandelbare kinderen/ paarden, en natuurlijk is de tik bij een 2 jarig kind lang niet zo hard dan bij een paard, dat snappen wij ook heus wel, maar soms moet je even streng zijn anders hebben ze geen respect voor je, dat geld zowel voor kinderen als voor paarden

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 22:13

jammer, word soms een beetje moe als er niet goed gelezen word(kan ook aan tijdstip liggen in dit geval Knipoog ).....nee ik maak hier de vergelijking niet hoor.....bedoel er niets mee, het stoort me gewoon dat er met regelmaat te pas en te onpas wordt geroepen dat je je kinderen ook een pedagogische tik kan uitdelen, of dat nou op een feestje is, of hier op bokt. Enne duidelijke en consequent zijn lijkt me vanzelfsprekend voor zowel ouders en/of paardenbezitters, een tik geven ligt voor mij niet in diezelfde lijn. Hoeveel ouders paardeneigenaar zijn???.Hoeveel kinderen wonen er in jouw buurt.. Weet jij het weet ik het??? Heb alweer spijt van mijn off-topic reactie..........genoeg mijnerzijds hierover.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 08:26

En ik word er moe van als iemand wel een reactie wilt geven, maar niet de moeite neemt om het enigszins makkelijk leesbaar te maken.

xIngex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 14:17

Een paard is geen kind. Dus maak van je paard geen kind. Maar om nou je paard een schop te geven. Met geweld los je niks op. Nou ja als hij jou trapt of gewoon echt fals is, is het misschien anders. Maar zoals eerder is gemeld ga eerst te rade bij jezelf. Misschien is hij wel bang van je/iets of begrijpt hij je niet. Ik ben van mening dat een paard altijd wat doet met een rede. Of dat een knuffel is of een schop. Paarden zijn eerlijke beesten. als er wat is laten ze dat meeteen merken, okey uitzonderingen niet meegerekend. K denk trouwens net als een heleboel andere mensen hier dat het ook aan de situatie ligt.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 16:13

sronnie schreef:
En ik word er moe van als iemand wel een reactie wilt geven, maar niet de moeite neemt om het enigszins makkelijk leesbaar te maken.

spel het de volgende keer wel Knipoog
nee hoor, snap de verwarring ook wel, zal mijn gedachten volgende keer duidelijker uiteenzetten!
Kunnen we nu weer verder over het onderwerp. Vind het wel verbazingwekkend dat er zoveel mensen toch het paard fysiek aanpakt( dan heb ik het niet over de uitzonderingen en noodsituaties). Het is jammer te zien dat dit soort gedrag vaak ook op manege's wordt getolereerd en het toch wel voor "normaal"wordt aangenomen. Ik denk namenlijk persoonlijk dat je basis daar namelijk van uitgesloten moet zijn. Hoe zouden bijv. Parelli, Roberts etc het werk toch moeten doen met dit soort gedrag??? Mijn grote vraag blijft hoe je een vluchtdier voor je kan laten werken op het moment dat hij redenen heeft om te vluchten? Wie ideeen hierover.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 16:16

Die doen zo een join up...... psychisch veel zwaarder voor een paard.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 17:14

Parelli zal een paard aanpakken als het nodig is, en zo hard als het nodig is. " Zo hard als het moet, zo zacht als het kan", die opmerking komt van hem. En ja, hij raakt ze daarbij ook weleens met de stick aan.
Roberts lost het liever op met paardenpsychologie. Kan ook gerust stressvol zijn voor een paard, maar oogt wat aangenamer.

Overigens zie je het een beetje verkeerd. De mensen in dit topic die toch fysiek ingrijpt (in wat voor gradatie ook) pakken het paard aan op het moment dat hij aanvalt en/of ongewenst gedrag vertoond dat anders is dan vluchtgedrag, en niet als hij op het punt staat om de benen te nemen. Makes all the difference.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 17:26

Nou, nog een moment dat ik hem fysiek hardhandig heb aangepakt, en inderdaad wel terwijl hij vluchtgedrag vertoonde.. ..... Het paard durfde langs niet langs een weiland te lopen (omdat er daar een fikkie werd gestookt) Ik ben afgestapt en heb zijn neus zodanig dichtgeknepen dat hij helemaal niets meer kon en niet meer fatsoenlijk kon ademen, maar hij liep er wel langs! Zielig? Mwah, het zal hem flink pijn hebben gedaan, maar liever dat dan dat hij op zijn achterbenen op een drukke weg gaat staan met alle risico's van dien.

blowdiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 17:39

ik vind dat wel zielig...!! dat vind ik te ver gaan.. een neus van een paard dichtknijpen omdat hij iets niet durft Gaaaap

maar dat is mijn mening..

blowdiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 17:40

verkeerde smilie Tong uitsteken
moet een smilie met open mond zijn... Lachen