weet daar nog wel een leuk voorbeeld van; paard had mok, moest spul op, zat in spuitbus, spuitbus is natuurlijk eng (was jong paard, had 'm er al langzaam aan laten wennen maar toch, ik blijf dan voorzichtig) het was er ook een die niet gewend was om vast te staan. Wat doet de eigenaresse? die hield 'm 'stevig aan z'n halster vast terwijl ze aan de andere kant van het hek stond (paard raakte al enigzins in paniek) terwijl ik dus vrolijk aan de achterkant dat spul moet gaan opspuiten (geloof me, dan sta je niet echt lekker ontspannen te wezen :S).
Hij trok zich op een gegeven moment los en vervolgens grijpt ze hem bij z'n neus, om die vervolgens ff flink dicht te knijpen (jahaa daar wordt ie vast rustig van zo'n gebrek aan lucht!).
Op die manier schiet zo'n beest alleen maar in de stress, waardoor je juist gevaarlijke situaties gaat creeën. Dat is dus gewoon stom, in mijn optiek. Heb d'r uiteindelijk gevraagd of ze 'm alsjeblieft los wilde laten en toen heb ik dat spul er alsnog zonder enige moeite op kunnen spuiten.
In zulke gevallen schiet je geen reet op met boos worden en erop los meppen, dan maak je het alleen maar erger. maar als zo'n paard ineens gaat lopen trappen o.i.d. dan moet ie gecorrigeerd worden.
Zoals iemand anders als zei, het zijn soms net kinderen en die hebben soms ook wel eens een correctieve (zoals ze dat zo mooi zeggen, bleegh) draai om hun oren nodig (ja jullie horen het goed ik ben er niet tegen om een kind een tik te geven, maar net zoals met paarden moet daar wel een goede reden achter zitten en moet het geen kwestie zijn van erop los meppen).
*Uch* ik heb gezegd

).....nee ik maak hier de vergelijking niet hoor.....bedoel er niets mee, het stoort me gewoon dat er met regelmaat te pas en te onpas wordt geroepen dat je je kinderen ook een pedagogische tik kan uitdelen, of dat nou op een feestje is, of hier op bokt. Enne duidelijke en consequent zijn lijkt me vanzelfsprekend voor zowel ouders en/of paardenbezitters, een tik geven ligt voor mij niet in diezelfde lijn. Hoeveel ouders paardeneigenaar zijn???.Hoeveel kinderen wonen er in jouw buurt.. Weet jij het weet ik het??? Heb alweer spijt van mijn off-topic reactie..........genoeg mijnerzijds hierover.