Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Gekke is dat hij helemaal niet zo rustig is, moest ik dat ding op straat tegengekomen zijn had ik waarschijnlijk problemen gehad ... hoewel dat op zich ook wel meevalt, zeker als we plaats hebben om even te staan wachten. Maar toch, heb al wel andere situaties meegemaakt zeg maar, wat voor mij zijn reactie nu heel gek maakt. Dus of hij zit echt in "zomermodus" of het ligt echt aan mij 
Blijkbaar zit hij echt in zomer-modus, hahaha. Had zelfs het idee dat hij een stuk minder opgeblazen ed was dan ervoor, hoewel er wel nog wat gas vrijkwam bij het rollen.

Hij wilde ook al in het heengaan, maar toen waren er mensen aan het rijden en de poort was dicht dus niet zo handig. Nu was de piste leeg en de poort open dus waarom niet. Hem beloond toen we binnen stonden en toen ging hij resoluut naar de hoek waar hij de vorige keren zich telkens rotschrok, alsof hij wilde zeggen "ik kan het wel hoor, ik kan mij beheersen". Uiteraard heeft hij daar een mega-beloning gehad en zijn we rustig terug gestapt naar buiten en naar de stal. Gek moment, maar wel weer zo lief. Hij probeert het wel, maar we begrijpen elkaar niet altijd even goed denk ik...

. Daarnaast werken nu aan het wijken van z'n kont/schouder naar me toe. Handig met inparkeren en bewust worden van z'n lichaam. Dat hij dus echt een pasje met z'n voorbenen naar me toedraait, ipv z'n hele lichaam naar me gooit. Leuk om hem zo te zien nadenken!
Maar klinkt wel goed allemaal!
Maar ik vind het prima als we op die manier lekker ontspannen naar buiten kunnen. Zowel gisteren als vandaag een rondje gedaan met de lange lijnen en er zijn diverse dingen gebeurd waarvan ik dacht 'nou..' (en zelfs eens een raar geluid waarvoor zelfs ik tijd nodig had om te beseffen wat het eigenlijk was..) en hij reageerde gewoon compleet nergens op, alsof hij iets had van 'jij regelt het daarachter wel hé, dan hou ik het hier voor in de gaten'. Is eigenlijk heerlijk wandelen zo!
Spijtig voor hem heb ik ook dat intussen door en stuur ik dus veel rustiger waarbij ik meteen links ook eraan hou (is ook makkelijker met de lange lijnen natuurlijk). Denk dat hij wel baalde dat het allemaal niet meer werkte, hahaha, maar had toch ook het idee dat hij wel blij was met een vrolijk baasje en veel snoep onderweg, hoop dat dat het toch een beetje goedmaakt...

Kan me voorstellen dat je dat af en toe niet meer ziet zitten. Een merrie was het toch? Zou het iets hormonaal kunnen zijn? Al eens bijgehouden wanneer ze hoe reageert?

Maar dus dat soort dingen kunnen ook ... Azmay schreef:Hou het positieve vol [***]! Vind hij afwisseling leuk of is het er juist eentje die lekker eindeloos doet wat "goed" is?
Maar lijkt erop dat het meer het type is "doe maar gewoon, dat is al gek genoeg" en hoe meer spel en show je ervan maakt hoe minder hij mee is. Zoals ik al eerder eens aangehaald heb: als je een heel agility-parcours opzet met het idee van 'fijn spelen' dan kan hij echt de piste inkomen en dan zie je gewoon aan hem dat hij geen idee heeft wat hij ermee moet. Terwijl als we gewoon gaan wandelen zonder teveel gedoe dat altijd wel prima gaat (buiten het trigger stacking/schrikken dan, maar dat is weer iets anders en dat lijkt geen probleem meer te zijn als ik achter hem loop dus wie zal het zeggen) en hij juist graag random door het bos/de struiken gaat om de weg te zoeken.
[***] schreef:Dat klinkt als een moeilijke puzzel inderdaad. Als er geen duidelijke cyclus in te zien is, of iets als het weer ofzo inderdaad, dan wordt het moeilijk. Maakt het nog verschil of je meer of juist minder met haar doet? Hier bv. soms het idee als hij wat minder doet dat hij wat last krijgt van zijn darmen en daar dan 'vervelend' door wordt. Hoewel dat de laatste keren dan weer totaal niet was dus uiteindelijk weet ik het nog altijd nietMaar dus dat soort dingen kunnen ook ...
Azmay schreef:Hou het positieve vol [***]! Vind hij afwisseling leuk of is het er juist eentje die lekker eindeloos doet wat "goed" is?
Dat weet ik ook nog altijd nietMaar lijkt erop dat het meer het type is "doe maar gewoon, dat is al gek genoeg" en hoe meer spel en show je ervan maakt hoe minder hij mee is. Zoals ik al eerder eens aangehaald heb: als je een heel agility-parcours opzet met het idee van 'fijn spelen' dan kan hij echt de piste inkomen en dan zie je gewoon aan hem dat hij geen idee heeft wat hij ermee moet. Terwijl als we gewoon gaan wandelen zonder teveel gedoe dat altijd wel prima gaat (buiten het trigger stacking/schrikken dan, maar dat is weer iets anders en dat lijkt geen probleem meer te zijn als ik achter hem loop dus wie zal het zeggen) en hij juist graag random door het bos/de struiken gaat om de weg te zoeken.
Tegelijk loop ik er dan regelmatig tegenaan dat als ik veel hetzelfde doe en denk van 'vandaag even dit want dat ging gisteren ook zo fijn' dat het dan juist totaal niet gaat. Wat dan weer niet logisch is als je de eerdere bedenkingen ziet. Dus ik heb geen idee wat mijn pony leuk vindt, hahaha. Denk dat het van de mindset afhangt .. als ik er onbezonnen in ga en bedenk wat we gaan doen (bv. lange lijnen en dan al of niet naar buiten) en we zien onderweg wel voor de details dan is het doorgaans een prima sessie met regelmatig verrassingen. Maar ga ik erin met het idee van dit of dat te gaan oefenen want dat ging goed dus dat wil ik nu ook dan klapt hij dicht. Ofzo ... Daar zit ik momenteel op, maar het kan zo maar weer veranderen
Gisteren was ik hem éénmaal zelfs bijna kwijt (al dan niet met mezelf languit op straat), was wel even spannend maar gelukkig goed afgelopen. Benieuwd hoelang het duurt voordat hij niet meer leuk vindt
omploegde omdat diezelfde bal per ongeluk bak in rolde
...
) en herhalen. 

Maar dit was even spannend (wel gek als je een paard letterlijk onder je voelt trillen!) maar daarna was het ook weer voorbij en voelde het alsof er nooit wat gebeurd was. Geen spanning die bleef hangen of dergelijke. Ook nog in een groep wandelaars terechtgekomen, dus mensen voor, naast & achter ons, inclusief kinderen & kinderwagens. En het maakte hem allemaal niks. Terwijl ik dat soort situaties toch al anders heb ervaren en er nog steeds niet happig op ben.
Wil een tijdje stapritten op deze manier doen van zo'n 5 - 8 km en als dat goed en vlot gaat misschien eens wat proberen te draven. Moet me wel inhouden want als hij zo goed stapt heb je al snel de neiging om meteen te willen gaan draven, maar denk dat het dan weer wat meer kapot maakt, denk dat ik even wat rustiger moet opbouwen (denkend aan wat xyzutu2 eens in een topic heeft gezegd, dat het ook kan dat de onregelmatigheid ervoor zorgt dat er niks opgebouwd kan worden). Even het bij dit houden tot dit verder opgebouwd is en ik hopelijk eens meer tijd heb om een vast x aantal keer per week iets te doen, en dan weer verder zien.
) worden stiekem heel gelukkig van het hebben van een beetje sturing en begeleiding.
)

Hij was wel echt braaf .. blijft me toch altijd verbazen dat als het echt belangrijk is dat je eigenlijk alles van hem kan vragen.
Braaf wachten toen ik de stang er achter uit haalde, rustig aan de kant kunnen zetten en toen op commando braaf en rustig naar achter. Het is toch ook zo'n held
Vloog er ook weer eens zo snel vanaf maar dat maakte niet uit, als het mogelijk is krijg je het moment ook weer opnieuw. Dus niet veel later stond paard op de trailer, waren de mensen mij enorm dankbaar en voelde ik mij alleen maar slecht. Het is toch echt niks voor mij, zo'n situaties die moeten en dan met een paard die het echt niet ziet zitten.... Ik ben te zacht voor de paardenwereld