@Marieke1495; Hahaha dat is grappig zeg

Gisteren kreeg ik helaas een onaangename verassing van Ebabelou.. Het was een regelrechte ramp onder het zadel, ik ben me echt rot geschrokken.. Dinsdag en woensdag had ik haar vrij gegeven vanwege de hitte (ze heeft daar altijd best veel moeite mee), ik dacht dat moet kunnen.. Gisteren heeft ze eerst nog even 2 uur in de wei gestaan voordat ik ging zadelen (normaal rij ik eerst en daarna nog even extra op de wei).
Ik stap de buitenbaan in, van B naar E en ga verder op de rechterhand, bij C stond ze al op twee benen en wou niet vooruit, na een flinke discussie vooruit gekregen, maar binnen een paar stappen weigerde ze weer. Een stalgenootje stond te kijken dus ik vroeg haar of ze een zweepje aan wou geven. Ik stap rustig verder richting de A en voor de hoek weer op twee benen en weer kreeg ik haar niet vooruit. Normaal is ze mega gevoelig voor de zweep, nu deed het haar helemaal niks. Ze gaat dan staan hupsen op de plek, geen pas vooruit en ineens ontploft ze (omhoog ipv vooruit) en is ze weg. Om een lang verhaal kort te maken; 45 min lang ben ik bezig geweest met de rem en het gas 'herbevestigen'. Eerst stap - halt - stap - halt - e.d tot ze dit deed zoals ik het wou, toen hetzelfde in draf - stap - draf - stap - e.d. uiteindelijk werkte de rem in stap en draf wel, maar vooruit op mijn beenhulp (altijd klein beginnen) was meteen een brok spanning dat omhoog schoot. Toen ik dat na ongeveer een half uur ook redelijk onder controle had, dacht ik; ik neem nog een paar stukjes galop mee en dan zijn we klaar. Toen begon de ellende weer overnieuw, rem was volledig verdwenen en als ik haar gecontroleerd onder me had galopperen, stoof ze er zonder aanleiding steeds als een gek vandoor. Ik word echt niet snel boos op haar, maar ik was deze keer toch echt wel heel boos, ze deed namelijk letterlijk poging tot poging om mij eraf te gooien en luisterde helemaal nergens naar. Uiteindelijk een paar keer aangesprongen in galop, 4/5 passen en terug naar draf - stap - halt en dat een keer of 5. Toen ze dat 'netjes' deed was ik er klaar mee, allebei zeiknat van het zweet, lange(re) teugel en uitstappen. Maar daar dacht zij anders over, na een paar passen lange teugel, stoof ze er weer als een gek vandoor. Toen was ik er echt klaar mee, heb haar afgezadeld en in de molen gezet.
Ik heb er echt ontzettend de balen van, sinds ik haar zelf weer rijd hebben we echt nog genoeg momenten gehad dat ze weigerde, een keer op twee benen stond, weg stoof e.d. maar altijd was het daarna meteen afgelopen en liep ze netjes verder. Dat ze die momenten kan hebben, daar heb ik me bij neergelegd. Maar het was gisteren alsof ik op het paard stapte waardoor ik mijn knie brak, ze luisterde helemaal nergens naar en hield gewoon niet op met etteren. Ik moest eerlijk gezegd tegen mijn tranen vechten toen ik na 45 minuten afstapte omdat ze weer wegstoof. Ik weet ook wel dat het met pieken en dalen gaat, maar het voelde gisteren alsof we terug het ravijn ingestort zijn en ik begrijp niet waar het ineens vandaan komt. Letterlijk het enige wat ik anders heb gedaan in al deze tijd, is twee rustdagen geven in plaats van één, is dat effect dan zo groot? Dat kan ik me haast niet voorstellen eigenlijk.. Maargoed ik heb wel meteen mijn instructeur geappt, hij komt me vandaag helpen (niet ideaal met zadelmaker), maar ik heb het gevoel dat zij gisteren gewonnen heeft en dat kan ik me echt geen twee keer laten gebeuren. Ze mag echt niet denken dat ze zich zo kan gedragen als ze haar kop verkeerd heeft staan. Maar waarschijnlijk is ze vandaag mega braaf