Paard schoppen als straf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:17

Nens77 schreef:
Karateschop ook ??!!
Jij hebt makkelijk praten als je een dier zijn hele leven al hebt, dan heb je namelijk op de juiste manier kunnen opvoeden vanaf het begin.
Heel anders wordt het als je andermans onopgevoede dier mag gaan corrigeren, andermans onkunde in handen krijgt zeg maar....
Geen frustratie of woede als ik een schop uitdeel, slechts het besef dat het paard levensgevaarlijk wordt als hij denkt de touwtjes in handen te hebben.
De baas over mij spelen wordt niet getolereerd, basta.

Als jij dat makkelijk praten vindt prima, ook een ander paard zou ik geen schop verkopen. :n Als je een 'onopgevoed' paard hebt bereik je mijns inziens weinig met schoppen etc, want geloof dat dat door menig een als opvoeding wordt gezien.

Tevens denk ik niet dat je een leiderrol inneemt door een schop uit te delen, om een leider te zijn voor je paard is wel meer nodig dan fysiek zijn. Fysiek in de breedste zin van het woord, maar er komt ook een psychologisch aspect bij kijken.

Wij als mensen kunnen op paarden nooit overkomen zoals paarden op paarden overkomen, probeer eens je oren in je nek te leggen, zo'n duidelijk signaal onderling. Als mijn merrie haar veulen even zat is en hem op afstand wil houden is een blik al genoeg, dit kunnen wij als mens niet.

sanne83 schreef:
Ik vind het altijd bijzonder om te lezen dat er zoveel paarden herhaaldelijk schoppen en bijten. Ik heb nooit bijtende of schoppende paarden.
Dat komt niet omdat ik zelf nooit schop :D , maar omdat ik niet hoef te schoppen. Niet hoeven schoppen bereik je door consequent zijn, niet bedreigend over komen en je inleven in je paard.

Mooi verwoord! Overigens moet ik heel eerlijk zijn dat ik niet weet wanneer ik voor de laatste keer door een paard geschopt (of bijna geschopt) zou zijn.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:22

Muzefee schreef:
Nens77 schreef:
Karateschop ook ??!!
Jij hebt makkelijk praten als je een dier zijn hele leven al hebt, dan heb je namelijk op de juiste manier kunnen opvoeden vanaf het begin.
Heel anders wordt het als je andermans onopgevoede dier mag gaan corrigeren, andermans onkunde in handen krijgt zeg maar....
Geen frustratie of woede als ik een schop uitdeel, slechts het besef dat het paard levensgevaarlijk wordt als hij denkt de touwtjes in handen te hebben.
De baas over mij spelen wordt niet getolereerd, basta.

Als jij dat makkelijk praten vindt prima, ook een ander paard zou ik geen schop verkopen. :n Als je een 'onopgevoed' paard hebt bereik je mijns inziens weinig met schoppen etc, want geloof dat dat door menig een als opvoeding wordt gezien.

Wat zou jij doen als je paard naast je steigert omdat je hem een pasje achteruit wilt zetten omdat hij je omver loopt en vervolgens nadat hij neergekomen is met zijn voorbeen naar je slaat ??

Tevens denk ik niet dat je een leiderrol inneemt door een schop uit te delen, om een leider te zijn voor je paard is wel meer nodig dan fysiek zijn. Fysiek in de breedste zin van het woord, maar er komt ook een psychologisch aspect bij kijken.

Wij als mensen kunnen op paarden nooit overkomen zoals paarden op paarden overkomen, probeer eens je oren in je nek te leggen, zo'n duidelijk signaal onderling. Als mijn merrie haar veulen even zat is en hem op afstand wil houden is een blik al genoeg, dit kunnen wij als mens niet.

sanne83 schreef:
Ik vind het altijd bijzonder om te lezen dat er zoveel paarden herhaaldelijk schoppen en bijten. Ik heb nooit bijtende of schoppende paarden.
Dat komt niet omdat ik zelf nooit schop :D , maar omdat ik niet hoef te schoppen. Niet hoeven schoppen bereik je door consequent zijn, niet bedreigend over komen en je inleven in je paard.

Mooi verwoord! Overigens moet ik heel eerlijk zijn dat ik niet weet wanneer ik voor de laatste keer door een paard geschopt (of bijna geschopt) zou zijn.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:23

ik heb paarden gehad die bijten, stijgeren of schoppen. (of een poging daartoe)
het lag aan de situatie maar ze kregen inderdaad een flinke schop tegen de buik.
maar toen ze eenmaal op hun plek stonden had ik daar geen last meer van :D

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:24

EskeGirl schreef:
Ik heb 1x een paard een trap verkocht. En dat was met een dominante merrie, waarmee ik enorme dominantieproblemen had. En mevrouw trapt gericht (gelukkig niet raak), nou dan krijgt ze een trap onder haar hol terug (direct, niet na een minuut). Grenzen stellen heet dat. Nooit meer getrapt.
Aanvallen met longeren? Misschien heb ik wel een verkeerd signaal gegeven. Maar aanvallen wordt niet getolereerd en ze heeft een paar meppen met de zweep op haar kont gehad (op zo'n moment denk ik je niet: heb ik iets verkeerds gedaan? maar: hoe krijg ik dat paard bij me weg?).

Dominantieproblemen zijn hier deels door opgelost, door dat grenzen stellen, natuurlijk in combinatie met grondwerk.

Als je een paard een trap verkoopt, dan moet je dat direct doen, dat is geen mishandeling maar grenzen stellen. Ik doe het ook niet voor m'n lol. Het hoeft meestal ook maar 1 of 2 keer.
Trappen of aanvallen tolereer ik niet, levensgevaarlijk.

Klinkt als mijn merrie :') Gigantisch verwend, de baas mogen spelen en altijd jammeren om aandacht. Daardoor heeft ze bij mij dus wel een aantal flinke tikken/schoppen gehad. Mijn merrie vond die tikken op dr kont ook nog niet zo erg, dus dat werden tikken op dr kop, met de zweep. Vond het heel zielig, maar na 2x heeft ze het nooit meer gedaan.

Een paard meppen met zweep als je er naast staat vind ik wel echt not-done. Met uitzondering van de longeerzweep bij longeren natuurlijk.

Muzefee

Re: Paard schoppen als straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:35

Nens77, zolang ik geen klap incasseer is het denk ik belangrijk de rust te bewaren en zodra het paard op de grond staat verder te gaan waar we gebleven waren en niet te focussen op wat er verkeerd ging. Als jij een paard achteruit vraagt, vraag je het zijn hersenen te gebruiken, niet in zijn instinctgedrag te gaan en dus na te denken.

Maargoed, kennelijk zou ik dan een schop moeten geven, liefst onder de buik of een klap op het gevoeligste deel van de neus, want dit is het effectiefst.

Gelukkig doen we allemaal wat we zelf denken wat goed is, al vind ik het wel opvallend dat er een deel is wat het normaal vind om een trap of klap te geven omdat de paarden zo brutaal zijn. Dan moet je je afvragen of je effectief bezig bent.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:35

Ze stond ook niet naast me, was aan het longeren en ineens aanvallen, dat moet ze niet met mij doen :n

Verder met je eens :j

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:41

even een reactie op een hond schop je toch ook niet.Nee maar honden schoppen elkaar ook niet die grommen of bijten.en paarden delen onderling een trap uit .

sophianemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:43

xIirtJj schreef:
Mij hoeven ze niet te trappen of te bijten hoor. Dan krijgen ze inderdaad een schop. Je moet lekker een dier van 600 kilo over je heen laten lopen. Hebben ze heel snel door hoor.

Hier ben ik het mee eens!

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:56

Sanne83 ik lees eigenlijk nergens dat paarden herhaaldelijk schoppen of bijten?

Ook lees ik heel veel dat mensen enkel en alleen een schop verkopen uit zelfbehoud. En men er terughoudend in is. (de een wat meer dan de ander).

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:59

Ja die honden bijten en grommen maar ik ga niet naar mijn hond grommen of bijten als ik boos ben. En dan denken mensen misschien wel van wat is datz voor een rare redenatie maar je doet precies hetzelfde als je zegt paarden schoppen elkaar dus "mag" ik hem ook schoppen. Dat vindt ik dan een rare redenatie haha. En ik heb ook een verzorgpaard dat tijdens het longeren recht op me af kwam en ook dan wel eens dichtbij een bok gaf maar ik heb hem nooit geschopt/geslagen of wat dan ook en hij doet het nooit meer dat hij mij nu als leider/baas ziet.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:35

EskeGirl schreef:
Ze stond ook niet naast me, was aan het longeren en ineens aanvallen, dat moet ze niet met mij doen :n

Verder met je eens :j

Hij steigerde naast me, toen kreeg hij een tik met de zweep, waarna hij neerkwam, recht voor me ging staan en naar me sloeg met zijn voorbeen.... Tsja :Y)
Mijn voet schoot toen echt flink uit, tegen zijn gespierde Haflinger borst, hij heeft er vast de hele nacht wakker van gelegen.
Hij heeft het nooit meer gedaan overigens

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:39

Muzefee schreef:
Nens77, zolang ik geen klap incasseer is het denk ik belangrijk de rust te bewaren en zodra het paard op de grond staat verder te gaan waar we gebleven waren en niet te focussen op wat er verkeerd ging. Als jij een paard achteruit vraagt, vraag je het zijn hersenen te gebruiken, niet in zijn instinctgedrag te gaan en dus na te denken.

Maargoed, kennelijk zou ik dan een schop moeten geven, liefst onder de buik of een klap op het gevoeligste deel van de neus, want dit is het effectiefst.

Gelukkig doen we allemaal wat we zelf denken wat goed is, al vind ik het wel opvallend dat er een deel is wat het normaal vind om een trap of klap te geven omdat de paarden zo brutaal zijn. Dan moet je je afvragen of je effectief bezig bent.

Dat was dus mij verder sleuren over het terrein omdat hij zijn macho gedrag aan een ander paard wat in de bak los stond wilde vertonen, waarbij hij zijn voorbenen veel meer kon beschadigen tegen de balken van de buitenbak dan die ene gerichte schop op zijn borst van mij....

Nee dank je, en er is me uit jouw reactie nog steeds niet duidelijk hoe JIJ een dergelijk dominant paard met hengstengedrag aan zou pakken om te voorkomen dat er ongelukken gebeuren.
Ik liep overigens niet voor niets al met een zweepje, meneer had nogal een reputatie :o

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:41

Balou_k schreef:
sannedeedee1 schreef:
Mijn paarden krijgen geregeld een schop of een tik, ze gaan echt niet over me heen denderen!
Ze hoefen het niet te proberen om mij te trappen, of omver te lopen, te pletten etc.
Kijk ik schop niet met de punt van mijn schoen, of in de buik, maar wel tegen de kont aan, en met een platte voet.
Bijten? Krijgt ie gewoon een tik op ze neus hoor.
Bijten/trappen straf ik flink af, bij anderen dingen is vaak een simpele "EY!!" Al genoeg :j

Als dit regelmatig gebeurt gaat er toch wel wat fout, ik heb mijn pony in anderhalf jaar twee keer een schop verkocht, beide keren bij het eten (voer nijd) dit is nu zo goed als over, enkel schrapen is er nog niet uit.

Maar over mij heen lopen, zich los trekken of andere gekke capriolen haalt hij niet in zijn hoofd, scheelt wellicht dat ik grondwerk doe via de Parelli methode. Hierbij werk ik met constante en ritmische druk, constante druk gebruik ik eigenlijk zeer weinig, en paard regaeert zeer licht. Dat zal wellicht schelen.. Ik zou er in ieder geval aan werken, regelmatig door je heen lopen is toch geen goed teken.

Nee ik zei het een beetje verkeerd.
Maar bijv. De 5 jarige die hapt nog wel eens, en de krijgt dan een tikje.
En omdat hij enorm sterk/pittig is, wil hij soms nog wel eens door je heen lopen.
Trappen en bijten gebeurd absoluut niet vaak! Dat weten ze ook dat ze dat niet moeten doen!
Mijn merrie daar rijd een klein meisje op, en daar denderd ze vaak doorheen omdat ze weet dat het daarbij kan. Dan krijgt ze van mij wel een tik!
En als ze haar dag niet heeft keert ze nog wel eens haar kont naar je toe om te gaan trappen, nou dan krijgt ze van mij een schop terug.

Het is niet dat het een gewoonte is, om me paarden te schoppen of te slaan, absoluut niet ! :=

Blijgeestig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:49

dieren zijn dieren! je hoort ze met respect te behandelen.
schoppen nee dat doe je niet.

LoveAmadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:50

Nounou, schoppen daar hou ik zowieso niet van. Maar iemand die je dochters pony schopt. Daar zou ik niet van gedient zijn. Als je paard nou echt het bedoelt om jou pijn te doen, dan kan een schop terug. Maar een lel, als hij bijt of dergelijk vind ik dat niks geks. Maar schoppen komt toch nog harder aan. Een stapje opzij ofzoiets, daar maak ik niet eens een probleem van. Schrapen daar word ik wel een beetje boos om. Gewoon, niet slaan schoppen, ofzo.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:51

In de 10 jaar dat ik men verzorgpony heb heb ik hem 1 keer een schop verkocht. Hij sloeg gericht naar de eigenaar die bezig was aan het optuigen omdat het meneer niet snel genoeg ging. Ik heb hem een schop gegeven en hij heeft het nooit meer geslagen.

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 22:10

vermeerkaren schreef:
dieren zijn dieren! je hoort ze met respect te behandelen.
schoppen nee dat doe je niet.

Nee dat vind ik niet, eigen veiligheid gaat voor.
Je hebt hier wel te maken met een beest van +- 500 kg, en een paard vergelijken met een hond/kat is appels met peren vergelijken.
Tuurlijk, je schopt of slaat niet zomaar een paard (of ander dier) maar als een beest van 500 kg op je af komt rennen, je plet, je trapt, of bijt vind ik best dat je mag laten merken dat je dat niet tolereert. En aangezien je niet kan praten met je paard, kan je best laten merken, dat het niet fijn is om een trap etc te krijgen :j

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 22:15

Een paard zal nooit (/ bijna nooit) gewoon jou schoppen of slaan. Er is altijd een reden voor. Of hij kan niet met je op schieten dus zul je er zelf wat aan moeten doen of hij wil je laten merken dat er iets niet goed gaat. Zo heb ik een verzorgpaars (arabier) die naar mij gericht heeft geschopt maar ik ging kijken waarom en dacht niet hij schopt laat ik terug schoppen. Toen bleek dat hij een hele zere buik heeft door het luchtzuigen (vroeger mishandelt nu nog steeds veel stress). Hij schopt dus gericht maar alleen om te laten weten dat er iets niet helemaal goed is of dat hij pijn heeft. Hij kan het je niet vertellen en als je daar dan aanraakt ja dan kun je dat verwachten. Daar is niets raars aan vind ik maar dan ga ik hem niet terug schoppen.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 22:22

noaenkelly schreef:
Een paard zal nooit (/ bijna nooit) gewoon jou schoppen of slaan. Er is altijd een reden voor. Of hij kan niet met je op schieten dus zul je er zelf wat aan moeten doen of hij wil je laten merken dat er iets niet goed gaat. Zo heb ik een verzorgpaars (arabier) die naar mij gericht heeft geschopt maar ik ging kijken waarom en dacht niet hij schopt laat ik terug schoppen. Toen bleek dat hij een hele zere buik heeft door het luchtzuigen (vroeger mishandelt nu nog steeds veel stress). Hij schopt dus gericht maar alleen om te laten weten dat er iets niet helemaal goed is of dat hij pijn heeft. Hij kan het je niet vertellen en als je daar dan aanraakt ja dan kun je dat verwachten. Daar is niets raars aan vind ik maar dan ga ik hem niet terug schoppen.

Dus als je paard ergens pijn heeft en je moet eraan zitten om hem te kunnen helpen mag hij het licht uit je ogen slaan #) of dan help je hem maar gewoon niet ?

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 22:23

Mijn eigen paarden schoppen en bijten ook niet, en die heb ik nog nooit een klap hoeven geven omdat ik ze iedere dag in handen heb en ze weten waar ze aan toe zijn. Onderling delen ze nog wel eens een rake klap of beet uit trouwens!
En wat betreft een zweep en scherpe sporen, die heb ik niet eens op stal, al in geen jaren meer in mijn handen gehad terwijl ik meerdere paarden naar het Z en hoger heb gereden.
Maar waar ik vaak problemen mee heb in mijn werk, zijn de onopgevoede paarden van klanten. Die zonder te waarschuwen ineens bijten of schoppen. En ja, dan wil ik ook wel eens impulsief reageren en het paard een schop of klap terug verkopen, daar denk ik dan echt niet over na! Levensgevaarlijk!
Dan probeer ik vervolgens de eigenaar wel wat tips over opvoeding en rangorde mee te geven.

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 22:30

Nens77 schreef:
noaenkelly schreef:
Een paard zal nooit (/ bijna nooit) gewoon jou schoppen of slaan. Er is altijd een reden voor. Of hij kan niet met je op schieten dus zul je er zelf wat aan moeten doen of hij wil je laten merken dat er iets niet goed gaat. Zo heb ik een verzorgpaars (arabier) die naar mij gericht heeft geschopt maar ik ging kijken waarom en dacht niet hij schopt laat ik terug schoppen. Toen bleek dat hij een hele zere buik heeft door het luchtzuigen (vroeger mishandelt nu nog steeds vkeel stress). Hij schopt dus gericht maar alleen om te laten weten dat er iets niet helemaal goed is of dat hij pijn heeft. Hij kan het je niet vertellen en als je daar dan aanraakt ja dan kun je dat verwachten. Daar is niets raars aan vind ik maar dan ga ik hem niet terug schoppen.

Dus als je paard ergens pijn heeft en je moet eraan zitten om hem te kunnen helpen mag hij het licht uit je ogen slaan #) of dan help je hem maar gewoon niet ?

Dat bedoel ik niet. Ik bedoel dat een paard niet schopt omdat hij je pijn wil doen of wat. Meestal is er wat aan de hand en als je dat negeerd of gewoon makkelijke weg kiest en zegt dat het de schuldt is van je paard want hij schopt zo veel vind ik raar. Het kan heel goed zijn dat hij pijn heeft en dat jij hem daar aanraakte zonder dat je wist dat dat pijn deed. Zo wil hij dat laten merken want hij kan het je niet vertellen. Dus als een paard schopt betekent dat niet meteen dat hij dat deed omdat hij boos of weet ik veel op jou is. Misschien heeft het wel een hele andere reden. Zo bedoelde ik het zegmaar haha

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 22:31

Nens77 schreef:
Dat was dus mij verder sleuren over het terrein omdat hij zijn macho gedrag aan een ander paard wat in de bak los stond wilde vertonen, waarbij hij zijn voorbenen veel meer kon beschadigen tegen de balken van de buitenbak dan die ene gerichte schop op zijn borst van mij....

Nee dank je, en er is me uit jouw reactie nog steeds niet duidelijk hoe JIJ een dergelijk dominant paard met hengstengedrag aan zou pakken om te voorkomen dat er ongelukken gebeuren.
Ik liep overigens niet voor niets al met een zweepje, meneer had nogal een reputatie :o

Als het paard andere dingen interessanter vind dan jou heeft hij dus geen aandacht voor jou, wat ga jij daar aan doen?

De verdere situatie kan ik verder niks over zeggen en dus ook niet exact bepalen wat ik zou doen. Ik ben er niet bij, ik zie het paard en zijn omgeving niet, ik kan helaas niet vanachter een computer zeggen wat ik precies zou doen. Als ik vooraf weet dat het dier 'een reputatie' heeft ga ik nog even nadenken of ik met hem aan de wandel ga, als ik bij het lopen alleen al een zweep nodig ben in dit geval laat ik het wel aan een ander over. ;)

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 22:35

Hoe is het met het meisje afgelopen dat die trap heeft gekregen?
Hier de brave paarden :)) Kan gelukkig met de stem af als nodig is. Ben zeer zeker niet tegen slaan en schoppen. Indien nodig. De schade die zulke dieren aan mens (kinder) kan toebrengen is dusdanig groot dat ze hun plek moeten weten!

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 22:46

noaenkelly schreef:

Dat bedoel ik niet. Ik bedoel dat een paard niet schopt omdat hij je pijn wil doen of wat. Meestal is er wat aan de hand en als je dat negeerd of gewoon makkelijke weg kiest en zegt dat het de schuldt is van je paard want hij schopt zo veel vind ik raar. Het kan heel goed zijn dat hij pijn heeft en dat jij hem daar aanraakte zonder dat je wist dat dat pijn deed. Zo wil hij dat laten merken want hij kan het je niet vertellen. Dus als een paard schopt betekent dat niet meteen dat hij dat deed omdat hij boos of weet ik veel op jou is. Misschien heeft het wel een hele andere reden. Zo bedoelde ik het zegmaar haha[/quote]

Hmmm ok, maar mijn paard sloeg met zijn voorbeen naar me omdat hij van mij achteruit moest omdat hij me meesleurde. Hij werd boos omdat hij al die tijd van de manegekinderen had mogen doen wat hij zelf wilde en van mij mocht dat niet.
Hij wilde mij duidelijk de baas spelen en als jij je paard laat denken dat hij mag doen wat hij wil dan wordt het een potentieel moordwapen van 500 kilo.
Daarom kreeg hij een goed getimede schop en omdat de boodschap blijkbaar aankwam heeft hij het daarna niet nog een keer gedaan :D

Exponent

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 22:51

Denk persoonlijk dat als je iets of wat ervaring in de paarden hebt dat je maar al te goed het verschil kan zien of je paard slaat uit agressie/dominantie of uit pijn/angst.. Of althans, dat hoop ik toch.