Jong, onhandelbaar paard. Hulp gevraagd!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:36

Heleennn schreef:
Als alles altijd goed gaat met je paardjes zeg je zoiets niet nee, maar heb al zoveel tijd en geld in dit paard gestoken dat MIJN klomp breekt over hoe ze het in haar kop haalt om zich zo te gedragen. Ga prima met haar om, komt dagelijks op de wei, ik ben vriendelijk tegen haar, heb geduld met haar en toch moet zij mij zo treiteren.

Ze treitert je niet Heleen, ze is je gewoon de baas. Dit soort paarden zijn geen knuffelpaarden. Zulke paarden moet je altijd een stap voor zijn, consequent en met strenge hand regeren.
Denk dat je niet genoeg ervaring hebt met paarden, om deze merrie te leiden.
Maar je kan dat leren, als je dat zou willen. Met veel discipline naar jezelf en je paard toe. Er zijn mensen die je daarbij willen en kunnen helpen.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Jong, onhandelbaar paard. Hulp gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:46

Zo'n paard moet je ook maar wíllen hebben. Ik heb ook zo'n pony gehad en was heel blij dat ik haar kon uitzwaaien na bijna 2 jaar. Het is een hobby die me veel tijd en geld kost en dan wil ik er graag lol in hebben en dat had ik niet met haar, hoewel ze vreselijk kon sjouwen en ik daar wel enorm van genoot wogen die momenten niet op tegen elke keer weer de frustratie. Dan is het eerlijker om zo'n dier te verkopen.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:59

Polly schreef:
Zo'n paard moet je ook maar wíllen hebben. Ik heb ook zo'n pony gehad en was heel blij dat ik haar kon uitzwaaien na bijna 2 jaar. Het is een hobby die me veel tijd en geld kost en dan wil ik er graag lol in hebben en dat had ik niet met haar, hoewel ze vreselijk kon sjouwen en ik daar wel enorm van genoot wogen die momenten niet op tegen elke keer weer de frustratie. Dan is het eerlijker om zo'n dier te verkopen.

Dat was bij de mijne ook zo Polly. Reed met dit paard in de hoogste klasse. En beauty om te zien, ster, keur, sport, elite. Superscore op de keuring. Veulen met eerste premie. Maar een ruk karakter.
Had er ook niet echt lol in, maar je leert er mee leven en werken. En ik had een doel, en daar heb ik me enorm voor ingespannen om dat te bereiken. Met veel hulp, dat wel. Je kan het niet alleen, nooit.
Heb er wel verdriet van gehad dat ik haar als 12 jarige naar de slager moest brengen, maar het gaf me wel ongelooflijk veel rust. Want dat paard beheerste een groot stuk van mijn leven.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 14:33

Waarom moest je haar naar de slager doen? Omdat ze zich zo misdroeg?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:34

Wat jou misschien zou helpen is met te beginnen beseffen dat een paard niet denkt als ons. Ze treitert je niet, ze neemt de leiding gezien jij dat niet doet. Een heel verstandig mens dat hier helaas niet meer mag komen zei altijd "een paard maakt gebruik van de mogelijkheden die jij hem geeft" en god wat heb ik haar daar vaak om vervloekt. Maar hoe langer ik met paarden bezig ben hoe meer ik besef hoeveel waarheid er in die uitspraak zit. :)

ruby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:49

Let eens op de lichaamstaal, doet zij het om je uit te proberen of heeft zij een slechte ervaring gehad eerder met de zweep, mijn paard die ook nog jong is kan onmogelijk gelongeerd worden, door slechte ervaringen tijdens het beleren. Nooit opgeven of laten zien dat je bang bent, ook niet hard gaan slaan met de zweep. als het een merrie is al helemaal niet laten merken datr je boos of bang bent want dan gaan ze expres tegen je wil in werken. met 5 jaar komen paarden in de puberteit en merken zij waar ze mee bezig zijn en wat voor krachten zij hebben, ze gaan je daardoor dus uitproberen en geven het na een tijdje weer op, zoiets kan een paar maanden duren maar ook een jaar of 2! mijn paard was verkeerd beleerd en nu rijd ik haar door, zij hebben er 2 jaar over gedeaan de stap er weer rustig in te krijgen. Zij is mij nu ook aan het uitproberen maar je moet je gevoel gewoon uitzetten op dat moment. Als je echt bang voor haar word is het beter het door een profesioneel iemand te laten doen anders kan je haar vorgoed verpesten.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:16

Heleennn schreef:
Waarom moest je haar naar de slager doen? Omdat ze zich zo misdroeg?

Nee, ze had een ongeluk gehad in het land, waarbij de gewrichtsbanden van een voorbeen waren gescheurd.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:51

Moderatoropmerking:
Ik lees hier meerdere reacties van bokkers, met een ondertoon dat de TS geen hart voor het dier heeft. Ze heeft al meerdere keren aangegeven dit duidelijk wel te hebben, maar even door de bomen het bos niet meer ziet wat de juiste aanpak is. Het is erg jammer dat sommigen zolang blijven doorhameren op de TS. Geef haar enkel wat bruikbare tips, en deel eventueel je mening zodra die nuttig genoeg is waar de TS ook daadwerkelijk iets aan heeft. Voor de rest offliners en oneliners graag achterwege laten. Een slotje op het topic is wat voorbarig, maar dan zouden wij wel graag enig verandering willen zien in het postgedrag. Iedereen maakt wel eens een foutje of komt ergens niet uit. Dan is het fijn dat er een forum bestaat waarin je dan tips kunt krijgen en ervaringen kunt delen. Behandel de TS en andere bokkers zoals je zelf ook behandelt wilt worden bij eventuele problemen of vragen!!

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 23:28

Ik krijg nu les in longeren, rijden en omgang. Komt goed.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 23:31

Goed zo meid.
Ik lees al even mee, blij om dit te horen. Heel veel succes, ik hoop voor je dat het gaat lukken en je kunt gaan genieten van je paardje.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 23:50

Ik heb al even meegelezen, maar wat je vooral moet onthouden is dat ook al wil jij je 100% of meer inzetten voor je dier, heb je van alles gedaan om het beste voor te hebben met je gezondheid van je dier. Er is geen paardenlogica waarbij een paard daarbij uit dankbaarheid extra zijn best doet voor je terug. Helaas..

Ik heb die van mij ook wel eens vervloekt namelijk en ook wel eens in de mond genomen dat hij me inmiddels wel wat verschuldigd is, maar zo werkt het nog steeds niet ;)

Neem het zoals het is, doe wat goed voelt en trek daaruit je conclusie. Linksom of rechtsom, het paard is je niks verschuldigd. Probeer voor jezelf af te wegen wat de plussen en minnen zijn en wat het je brengt. Als je er goed en kritisch over nadenkt voor je besluit wat je doet is er geen foute keus.

Succes in ieder geval.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 06:39

Ik ben blij dat je je achter een beslissing hebt kunnen zetten. Ga er nu ook volledig voor. Het komt idd wel goed met deze begeleiding.

succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 16:45

Aangezien ik nogal veel commentaar krijg, en ik anders overkom dan ik bedoel, bij deze, post weg.
Bedankt voor het warme welkom, fantastisch.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-01-13 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 16:56

Deetjeeuh schreef:
Goed dat je les hebt genomen!

Toch wil ik het er toch nog even bij vermelden. Jonge paarden willen je áltijd uittesten.
Woensdag ook op een ruintje (als het goed is) gereden, ik wist van te voren al wanneer hij vervelend
zou worden ect. Bij het aangaloperen. Eerste keer dat ie het deed meteen een keer flink boos geworden
en hij deed het de héle les goed. Was niets meer aan de hand.

Dus wat ik ermee wil zeggen, jonge paarden meteen hard aanpakken als ze iets verkeerd doen.
Beter een keer echt boos worden en zorgen dat ie doet wat jij wilt. (Als ie gericht trapt gewoon een keer flink hard
met de zweep meppen een een boze schreeuw geven, net zolang totdat het stopt. Niet opgeven!) Dan voorkom
je latere problemen waardoor je het alleen maar vaker moet doen.

Toch erg goed besluit om les te nemen, super! Succes nog eh!

dan zou ik mijn jong paard toch niet naar jou doen. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 17:02

Ayasha schreef:
Deetjeeuh schreef:

Toch wil ik het er toch nog even bij vermelden. Jonge paarden willen je áltijd uittesten.
Woensdag ook op een ruintje (als het goed is) gereden, ik wist van te voren al wanneer hij vervelend
zou worden ect. Bij het aangaloperen. Eerste keer dat ie het deed meteen een keer flink boos geworden

Dus wat ik ermee wil zeggen, jonge paarden meteen hard aanpakken als ze iets verkeerd doen.
Beter een keer echt boos worden en zorgen dat ie doet wat jij wilt. (Als ie gericht trapt gewoon een keer flink hard
met de zweep meppen een een boze schreeuw geven, net zolang totdat het stopt. Niet opgeven!) Dan voorkom

dan zou ik mijn jong paard toch niet naar jou doen. :=

Ik snap dat het een beetje hard overkomt. En ik bedoel het ook niet zo.
Maar ik bedoel ermee. Dat je een paard best een keer een mep mag geven. Kijk, het hoeft niet super hard. Maar wel duidelijk genoeg.
Natuurlijk moet je paard er geen hele trauma's aan overhouden. Ik wil ook niet verkeerd overkomen ofzo :Q
Via de PC is het lastig uit te leggen, want ik weet niet hoe ik moet verwoorden wat ik duidelijk vind, en wat ook zegmaar de 'max' is kwa duidelijkheid.
Ik vind alleen dat je meteen in het begin duidelijk moet zijn, of daar nou een mep bij komt kijken of niet.
Dát was eigenlijk mijn standpunt. En je moet niet denken wat wel/niet hard is want paarden onder elkaar slaan nog veel harder.
Wat ik zeg maar 'hard' noem, noemen andere mensen vaak niet écht hard. Maar aangezien je dat moeilijk kan laten zien/verwoorden (ik dan) via het internet of PC klinkt het natuurlijk heel anders. Ik wil niet harteloos/slecht voor het paard overkomen. Want zo ben ik echt niet :+

Nou ja, ik hoop dat je snapt wat ik bedoel, want ik weet niet goed hoe ik het moet verwoorden haha.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 17:05

Deetjeeuh schreef:

Oef... dan leg je geen al te beste basis ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 17:05

Ninx schreef:
Deetjeeuh schreef:

Oef... dan leg je geen al te beste basis ;-)

Misschien even mijn post erboven lezen? :)

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 17:22

Als een paard trapt of bijt vind ik dat ik best een tik (je) terug mag geven, maar doe dit niet met een zweep. Een zweep is m.i. te pijnlijk voor het paard vanwege het materiaal wat zwiept en dat is helemaal nergens voor nodig. En het is ook heel belangrijk diréct te reageren en niet later het paard een tik te gaan geven oid. Daar snappen ze helemaal niks van.
Maar met bijvoorbeeld de achterkant van mijn leadrope of met de carrotstick laat ik mijn paard best regelmatig weten dat ze teveel in mijn ruimte stapt. Paarden in de kudde voeden elkaar ook op deze manier op, ik communiceer dan naar mijn paard ; ik wil niet dat je in mijn persoonlijke ruimte komt want dat doet ze door te slaan of bijten.

Een paard straffen heeft m.i. nooit zin, een paard doet niet bewust iets verkeerds, het is puur kudde gedrag.
En een jong paard wat weinig opvoeding vanuit de kudde heeft meegekregen zal tijd en moeite kosten voor de mens.
Daarbij geldt altijd; veiligheid voorop en zo zacht als mogelijk zo hard als nodig.

Weten waar je mee bezig bent door kennis en intructie.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 17:23

Freya6 schreef:
Een zweep is m.i. te pijnlijk voor het paard vanwege het materiaal wat zwiept en dat is helemaal nergens voor nodig.

Wat denk je van een trap van een paard? Dat is niet pijnlijk?

Nee hoor niet te flauw met die paarden, het zijn verdorie geen babykonijntjes. Beter een flinke knal terug dan dat ie je volgende keer verlamd of dood schopt.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 17:27

Ik vind persoonlijk een zweep te snel te pijnlijk. Met een touw of stick kun je een paard ook echt wel pijn doen als dat nodig is maar zijn er veel meer nuances.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 17:28

Als mijn paard me zou schoppen mag ze best even pijn hebben, dan had ze even 3 keer moeten nadenken voor ze me een trap gaf.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 17:34

Ik zal er nog eens over nadenken, heb van de zomer zelf een flinke klap te pakken gehad waarvoor ik me kon laten hechten.
Paard reageert vanuit angst (de vraag om duidelijk leiderschap, anders wordt ie opgegeten in de natuur) dus een klap geven omdat ze bang is is niet de manier om haar minder bang te laten worden, maar als ze in jouw ruimte komen dan mag je ze daar zeker met alle duidelijkheid die op dat moment gewenst is uit je ruimte wegsturen. Maar eigenlijk zou het mooiste zijn om dat moment al te voor te zijn. En dan hoef je minder geweld te gebruiken.
Laatst bijgewerkt door Freya6 op 05-01-13 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 17:35

Als een paard trapt dan raak je gewoon terug met hetgeen je dat moment vast hebt. Pijnlijk of niet, moeten ze maar niet doen. Of dat nou je voet of de poetskoffer is, zolang je maar snel bent.
Iedereen doet hier of paard van TS een karakterpaard is. Ik vind dat een beetje oneerlijk naar het paard toe, een karakterpaard heb je pas als je met een goede opvoeding nog eentje hebt die continu de grenzen opzoekt. Fijn dat je goede begeleiding hebt TS :)

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 17:41

Mee eens Dorien, misschien enkel (wat) tekort aan ervaring met jonge paarden/ kuddegedrag, opvoeding.
Niks mis mee overigens, maar paardje heeft nu misschien iets anders nodig.
En ja, het is in de theorie mooi bedacht maar in praktijk sla je een paard dat jouw slaat toch met alle macht uit je buurt. Deed ik ook met een emmer maar had toen nog een klap te pakken.

Maar in principe blijf ik erbij dat je een paard niet te snel moet slaan, maar dat er ook opbouw in fases zit. Mits de situatie dit toelaat uiteraard.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 17:55

mee eens hoor, vaak heb je al wat signalen gemist eer je paard gericht trapt. Maar dat sluit niet uit dat je wel moet straffen als het toch gebeurt. En daarna kan je eens bedenken wat je fout deed en begin je weer opnieuw.