Paardenliefde een natuurlijke liefde

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Loody

Re: Paardenliefde een natuurlijke liefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 12:35

Waar gaat Solo nu heen?? heb je al een koper???

Sas67

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 12:40

Ja inderdaad, het gaat toch om SOLO? Alle verhalen, beschuldigingen en verdedigingen ten spijt, de meeste lezers zullen, net als ik, meer geïnteresseerd zijn in het welzijn en de toekomst van Solo?
PT is het mogelijk om ons over de actuele feiten te informeren?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 13:31

Wat zou ik graag jullie willen informeren wat er nu gaat gebeuren, maar ik weet het niet.

We zijn zelf al 6 maanden bezig geweest met een oplossing zoeken, via mails, brieven, aangetekend en ga zo maar door, maar geen reacties. Helemaal niets. Daarom ligt de zaak nu in handen van de advocaat, alles verloopt via haar. Onze tijd van onderhandelen zit er op.

Ik heb zelf wel een idee over wat voor Solo een goede oplossing zou zijn, want hij gaat nu zo vooruit dat ik zelf ook bijna niet geloof dat hij zo kon veranderen. Maar hij kan dat, zie de laatste filmpjes maar het is echt ongelooflijk hoe hij veranderd is. Heel graag zou ij 'mijn werk', mijn belofte aan hem waarmaken. Of dat gaat lukken weet ik niet, want dat zou alleen kunnen als hij bij ons zou mogen horen. Dan hebben we duidelijkheid en is de onzekerheid ook voor ons weg. Dan hebben we rust, en krijgt hij wat mij betreft de tijd die nodig is voor hem en ik denk nu op dit moment nog een paar maanden hier en dan verder. Maar dan moet er wel duidelijkheid zijn en een doel, hij kan een geweldig leuk paard worden, daar ben ik van overtuigd!

Afgelopen week heeft de huidige eigenaar een brief ontvangen van de advocaat, en ik hoop zo dat er iets gaat gebeuren. Maar tot nu toe zijn afspraken niet gelukt, echt zodra ik iets weet laat ik het weten.

Ondertussen ga ik door op de bijna wonderlijke verandering in zijn gedrag, het gedrag van Solo. Ik wist het, tijd en verandering van weer dat zal hem helpen. Niet opgeven, nooit. Alles hebben we voorbereid en hij vertrouwt me. Een mooier geschenk kan je niet krijgen van dit geweldige paard.
Heel graag zou ik hem zelf overdragen aan een ander, dan zou het af zijn.

Hij kan hier nog best even blijven, maar dan moet er wel een einde komen aan die onzekerheid van nu. Nu kan er zich iemand melden die hem meeneemt, en dan ben je, denk ik, weer helemaal terug bij af. Helaas heb ik daar geen invloed op, ik ben slechts degene die zijn stal doet.

Op Facebook zie je een filmpje van eergisteren, en daar ben ik zo trots op. Zie je wel dat hij wilde!
Hij wist alleen (nog)niet hoe. Nu wel, we zijn er nog niet, maar vanaf nu gaat het heel snel.

Ga alsjeblieft ook geen inzamelingen of zoiets organiseren, want ik kan niet bemiddelen niets. Die fase is voorbij. Het enige wat ik kan en wat ik doe is zo goed mogelijk voor deze jongen zorgen, en hem proberen te helpen.
Denk dat we daar wel in geslaagd zijn. Het is nog niet klaar, maar we zijn er bijna.
Nu de eigenaar nog.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 13:32

castano schreef:
@nicass een beetje compassie zou hier op zn plek zijn en dan zeker naar PT
naief ben ik niet maar geloof in goede zielen heb ik zeker.

@ PT inderdaad ik zie hier iemand reageren, waarvan IK weet, zelf paarden naar de slager te brengen als ze er zelf niks mee kunnen of als ze zelf het paard kapot gereden hebben....en die durven hier commentaar te leveren.. schandalig !!!

Dat ben ik niet met je eens Castano. Geloof jij maar in haar, maar ik weet beter.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 15:27

Dit filmpje stuurde ik in november rond aan een aantal mensen die ook met paarden werken rond, het geeft een beetje een idee hoe Solo ervoor stond. In het eerste stukje zie je een stukje waar hij samen met zijn eigenaar is, dat was de tweede keer dat hij hier was en ik vroeg of hij me wilde laten zien wat hij zelf zoal deed.
Solo stond hier toen net een week.
http://www.youtube.com/watch?v=sN2gXAFiWpU

Een cowboy vriend uit de VS heeft gereageerd, de anderen wilden geld en anderen reageerden helemaal niet. O, ja een persoon zei dat in een middag op te kunnen lossen, ook daar ben ik niet op ingegaan. Solo gedroeg zich al vier jaar zo, en nog wel veel heftiger als ik de verhalen mag geloven.

Ik schrok er toen best wel van. Al twee jaar samen, poeh, dacht ik bij mezelf. Voelde ook medelijden met de eigenaar, want nee het is niet leuk als een paard alleen maar van je wegrent denk ik. Daarna is Solo ziek geworden (droes) is op mijn kosten behandeld omdat ik toen dacht dat hij hier besmet kon zijn en kreeg hij o.a. antibiotica. Dus stond het even allemaal stil, geen werk, alleen maar los in het zandbakje. Hij was snel weer beter, gezond paard. Maar ik moest de stal wel een paar weken dichthouden, want droes is erg besmettelijk.
In die tijd, zo half augustus zag ik ook dat zijn hoefwand aan de onderzijde los liet. Hoe dat kan is me nog steeds niet duidelijk, het kan van alles zijn. Verder heeft hij hele mooie voeten, maar vanwege de situatie toen wilde ik niet verder. De eigenaar was zacht uitgedrukt razend. Eind augustus kwam de eigenaar nog eens hier (2e en laatste keer) en toen liep Solo helemaal weg voor hem. Niet gefilmd, maar ver uit de buurt gebleven. De man was woest en wilde niets weten van mijn bevindingen of advies. Niets, hij lachte me uit. Dus ja, dan zwijg ik maar. Maar een los paard spreekt de waarheid, die zegt hoe iets zit. Ook al geloof je daar niet in, ik wel.
Nou kan ik wel wat, maar een paard opleiden om van zijn eigenaar weg te rennen, nee, dat kan ik niet.

Maar goed, mijn gevoel was dat we beter niet verder konden en toen heb ik hem gevraagd zijn paard weer op te halen en iemand anders te zoeken. Het kan dat je het niet met me eens bent, dat heb ik ook wel met trainingswijzen of mensen. Alleen jammer voor Solo, want iets in me zei dat hij wel wilde, maar niet wist hoe.

Vanaf daar niets meer gehoord, tot november hij liet weten dat hij afstand had genomen en Solo wilde verkopen, dan kon ik de stalling verrekenen met de prijs. Ik vond dat hij dat mag doen, bovendien wenste hij de benodigde papieren niet op te sturen en de 'dagwaarde' van Solo was en is rond de 300 euro. De stalling was iets opgelopen. Hem aangeboden Solo hier te laten omdat hij meer tijd nodig had, dan zou hij daarna niets meer verder hoeven te betalen.... maar we hoorden niets meer. Er werd niet gereageerd op brieven, telefoon op niets. Dus ja, dan lopen de kosten voor de EIGENAAR redelijk op.

De rest ken je.

Dit is Solo een paar dagen geleden. Ben erg trots op hem.
http://www.youtube.com/watch?v=xX6-yqqxx60

Ik hoop dat degene die hem meeneemt hetzelfde kan met hem en dat hij niet weer terugvalt in zijn oude gedrag. Wat ik weet is dat degene die hem wil meenemen wel geld heeft, maar ook veel uren werkt. Solo heeft niet veel aan geld en goed eten, denk ik, het is een PRE en die zijn sober dus goed eten lukt al snel. Hij heeft iemand nodig, die net als ik heel veel tijd in hem wil en kan stoppen. Die wel 30x per dag er even is, contact maakt en zo nu en dan iets onderneemt met hem. Een vast persoon, die hij kan leren vertrouwen.

Tijd, contact (veel contact) en vooral zelfbeheersing. Diegene die hem gezien hebben weten dat hij alles oppakt, woede, medelijden, verdriet, plezier als je dat voelt is hij radeloos. Dat vertrouwt hij niet. Ik snap wel hoe dat komt, en dat kan ik wel uitleggen.

Ooit...

Ik ben overigens op mijn vingers getikt door een moderator dat ik niks onaardigs mag zeggen over anderen, terecht ook, het zou niet fatsoenlijk zijn om dat te doen.

@Broadway waarom kom je niet een keer langs, wie weet kun je met al jouw kennis wel iets nuttigs voor Solo doen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 19:37

ik snap helemaal niets van dit topic...ik geloof dat ik deel 1 gemist heb?

cyrus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 20:29

Citaat:
ik snap helemaal niets van dit topic...ik geloof dat ik deel 1 gemist heb?
Ook ik snap er niks van. Blijf het beste hopen voor Solo.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 10:49

Haha Geerke zo kun je het ook op een nette manier zeggen...Solo kan het helaas niet in woorden zeggen maar wel in daden !
Ik zie niet een bang paard...wel een paard die teveel druk heeft ervaren vanuit werken en hangebruik/zweepgebruik...een gevoelige, alerte ,eerlijke jongen...
Op eerste filmpje goede ogend maar scheef als een hoepel en vandaaruit onzeker/bang...geeft in de stal en op een volte de nodige problemen !
Het laatste filmpje is er meer rust maar ook een lichamelijke afzwakking ...minder tegendraads in het lichaam maar nu duidelijk momenten van een bepaalde kreupelhed !
Hij zwalkt ook als hij begint...
Een tekort in voer of verkeerd voer ? Verzwakking vanuit het nietsdoen...
Duidelijk overkruist probleem ! Attactisch ? Hoefdrukprobleem ?
De ts heeft het constant over de psychische problemen maar ziet de lichamelijke problemen niet...Solo wordt even kwaad naar de ts ,geeft dat stampend aan en vlucht dan zodra hij kan !
Maar komt toch weer terug naar haar....dus hij wil wel maar weet zijn eigen grens te bepalen !

Ja Solo is een eerlijk paard maar werd/wordt niet begrepen door te weinig kennis van motoriek en gestel bij de mensen die wat van hem vragen !
Hij werd gereden, was vrij normaal maar heeft nu wel degelijk "iets" waardoor hij wel zelf zijn grenzen MOET !!! BEPALEN UIT ZELFBESCHERMING !
Nog steeds de vraag...Solo,waar en waardoor begon jouw probleem...wat werd er aan gedaan...kom je niet uit de achterdeur van de slager ?
Is er een eind-oordeel geweest ten aanzien van jouw probleem ?
Het moet toch te achterhalen zijn ???
JUIST GOED EN MOOI OGENDE PAARDEN WORDEN WEGGESLUISD VOOR VERKOOP,ONGEACHT HUN PROBLEEM....HET DRAAIT ALLEMAAL OM GELD,GELD,GELD !!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 11:55

ik zie ook geen bang paard ...ik zie ook niets traumatisch in zijn gedrag.
Een bang paard wat zich losrukt en er vandoor gaat met de longeerlijn achter zijn kont aan,die stopt niet zomaar hoor.
Maar waarom is dat filmpje in het engels?
Leuk paard trouwens!

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 12:08

Op dat filmpje staat geen bang paard.
Het paard slaat met zijn staart omdat er vliegen zitten, je ziet ook dat hij ze met zijn hoofd weg jaagt.
Zijn bruine maatje doet dat ook, is die ook bang?

Nee hier is geen kundig persoon met het paard bezig, maar iemand die heel veel worden gebruikt om zichzelf op te hemelen, tegen mensen die niets van paarden weten zo onder de tafel te praten.
Maar het paard heeft hier niets aan, in tegendeel zelfs.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 14:10

Vraag me af of de mensen die geïnteresseerd zijn in solo om hem een goed tehuis te geven. Een berichtje hebben gehad.
Vind het jammer dat ik niets hoor ondanks de mail die ik verstuurd heb...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 18:11

Op beide filmpjes is idd niets bijzonders te zien wat Solo betreft, afgezien van de fysieke situatie die Broadway beschrijft. Wel is iemand te zien die wat met het paard loopt te teuten zonder ergens serieus mee bezig te zijn. Dat je jezelf nog serieus kan nemen PT, ongelooflijk 8)7

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-13 10:09

Loody ik heb niets ontvangen hoor anders had ik het mogelijk wel kunnen doorsturen naar de vriendin van de eigenaar. Verder ook niets gehoord, eigenlijk van niemand die zich op heeft geworpen als Solo zijn redder, maar daar kijk ik niet zo van op. Het gaat om wat je doet, niet om wat je zegt.
Dus ondertussen gaan we hier gewoon door.

Omdat het de laatste tijd met Solo best goed gaat, zie eerdere filmpjes, was gisteren Lisa hier. Een meisje van 14 die hem al een aantal keer heeft ontmoet. In het kleine zandbakje gaat dat best redelijk tot zelfs erg goed, ze kan naar hem toe, zijn hoefjes krabben als hij los staat (alle 4) en hem borstelen en aanraken. Dat gaat allemaal erg ontspannen en hij heeft wel iets met haar. Dat maakt mij blij, want hij moet met meer mensen om kunnen gaan dan alleen met mij. Ik en zij ook, hadden gehoopt dat ze hetzelfde zou kunnen doen als wat op de laatste filmpjes te zien is. Ze was vooraf overtuigd dat ze dat ook kon.
Als iemand die gekeken heeft zie je een weliswaar wat gespannen paard, maar je ziet ook dat hij vertrouwen heeft in me.
Maar helaas, het ging niet zoals we gehoopt hadden.

Zelf zie ik hem niet als een getraumatiseerd paard, wel een beetje nerveus en iets te snel in een soort van paniek. Beetje stevig reagerend op aanraking en wat te snel 'in de war' maar verder een fijn paard. Maar ik geef toe dat ik misschien toch iets niet zie wat er wel zit. Het is frustrerend om te weten dat het kan, dat het mogelijk is om met hem om te gaan, maar dat hij dat niet zomaar kan met anderen.
Misschien zien de deskundigen hier op bokt iets wat ik over het hoofd zie.
Het zou hem kunnen helpen, ook ik kan een blinde vlek hebben.

Volgens mij doet Lisa het geweldig, heel kalm ontspannen en vanuit veel liefde. Maar helaas reageert Solo toch weer een beetje nerveus.

Laten we maar zeggen dat hij niet bang is, want hij stapt heel kalm op haar af, wat gebeurt er dan in zijn hoofd, of wat doet Lisa dan wat hem zo ver brengt dat hij 'een beetje opzij' loopt?
Ik heb de stukjes expres in slow motion herhaald, om goed te kunnen kijken, maar wat mis ik...
Laatst bijgewerkt door Revanches op 02-05-13 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: video verwijderd

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 12:11

Beetje onopgevoed gedrag?
En een beetje te fris en lekker aan de run willen?
Goh TS, nu is het opeens geen getraumatiseerd paard meer? En nu is er volgens jou zelfs geen sprake meer van angst?
Je wordt steeds ongeloofwaardiger.

Maak toch niet zo'n drama van dit gewone paard met normaal paardengedrag.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 12:39

beste TS , ik heb volgens mij tot nog toe niet gereageerd, ik volg je op fb en hier op bokt met solo, waarom? omdat ik het intressant vind hoe anderen met een paard omgaan.

het laatste filmpje wat ik zie, jij zegt je ziet geen veranderingen. ik wel.
ik zie Lisa haar lichaamstaal veranderen, bij het eerste aanraken, en het over willen gaan naar de andere kant, zie je haar linkerhand uit de mouw komen, vingers gespreid en de hand/arm optillen. voor een paard wat hard en correct op lichaamstaal is beleerd is dat een teken om opzij te gaan, voor een paard wat geleerd heeft als hij dit niet snel genoeg doet, maken dat ik weg kom of ik krijg eenklap,...
het tweede stukje waar Lisa in het midden staat en Solo naar zich toe vraagt, lokt, de eerste 2 stappen staat ze recht op, dan komt Solo, ze wilt nog een stap zetten gaat door de knieén en wederom haar arm gaat mee omhoog, Solo gaat er weer vandoor.

wat betrefd het loslaten helemaal in het begin ( ik vind het trouwens jammer dat er niet op staat dat Solo de stal in rent en hoe Lisa hem daar weer opneemt) zie ik een paard wat van het begin terug gezet dient te worden. de oren staan erop, de ogen zijn normaal, paard wilt alleen maar los, en gaan. spelen rennen bokken paard zijn en zijn energie kwijt rennen. tweede keer idem, paard komt bij het hek en wilt weer gaan.

ook al denk/weet je dat dit paard iets psygisch heeft opgelopen, men dient wel de veiligheid in acht te nemen. als je het paard aan een touw meeneemt moet het veilig zijn voor beide partijen. anders moet je paard los vanuit stal dirigeren naar de zandbak.

edit: nu heel het filmpje uit gekeken, Lisa geeft voor Solo gemengde signalen, ze loopt achteruit, na enkele passen stopt/ aarzerld, gaat of zijwaarts of weer voorwaarts, MET 1 of 2 armen hoger. dit is voor een dier wat gevoelig is en dingen geleerd heeft het teken om te maken dat ie weg komt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 13:02

Mijn zeer gevoelige (wel eerlijke arabier) deed ook altijd zo.
Was nieuwsgierig, heel speels en rennerig.
Vooral als mensen anders deden dan wat hij verwachtte.
Ik zie (op dit laatste filmpje) absoluut geen raar paard.
Wel sensibeler dan de ''standaard'' paarden, maar dat is mijn huidige merrie ook.
Dit zijn gewoon geen allemans paarden, dit zijn paarden die het bij 1 stabiele, ervaren, rustige eigenaar, die ''gewoon'' doet, het beste af.

KellyenXena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 13:04

Paardentango schreef:
Loody ik heb niets ontvangen hoor anders had ik het mogelijk wel kunnen doorsturen naar de vriendin van de eigenaar. Verder ook niets gehoord, eigenlijk van niemand die zich op heeft geworpen als Solo zijn redder, maar daar kijk ik niet zo van op. Het gaat om wat je doet, niet om wat je zegt.
Dus ondertussen gaan we hier gewoon door.

Pt, tot op heden heb ik me op de achtergrond gehouden in dit topic, maar wel alles gevolgd.
Maar met deze opmerking van je kan ik me niet meer inhouden, want hij is zo zwaar onterecht en het bewijs dat je werkelijk zo maar wat uit je nek kletst.

Mist heeft je meerdere keren hulp aangeboden, waar je in eerste instantie niet op in bent gegaan. Mist is iemand met een ontzettend groot hart voor dieren, ze kon het niet over haar kant laten gaan dat jij een kerngezond, leuk dier wilde laten inslapen en heeft je op dat moment zelfs geld geboden om Solo over te nemen.
Achteraf blijkt dat het een verzinsel was van je om hem uberhaupt te laten inslapen en was je uiteindelijk wel bereid om haar aanbod aan te nemen, maar dan wel voor een prijskaart die alle perken te buiten gaat.

Dat jij nu zo een sneer laat, dus ook richting mist, haalt het bloed onder mijn nagels vandaan. Zeker omdat Ik weet wat zij over heeft voor (haar) dieren. IK weet zeker dat er maanden bij zijn dat de meeste van ons nog niet eens verdienen wat mist aan dierenartskosten kwijt is aan bijvoorbeeld haar opvangkatten. Compleet belangeloos en uit eigen zak. Hier zal ze nooit over praten, omdat ze niet wacht op schouderklopjes, maar het mag weleens gezegd worden, zeker na wat jij hierboven beweert.
Ook voor haar paarden bespaart ze kosten nog moeite en hoewel ze echt niet zit e wachten op nog een paard, is er altijd ruimte voor een dier in nood. Jammer alleen dat dit hele gebeuren alleen maar over jou gaat.
En dat dat je heel welgemeende aangeboden hulp nu zo te kijk zet. Omdat de hulp puur voor Solo is, niet voor jou(w). (kas)

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-13 13:14

Kijk, dat was (ergens hiervoor) van carzyshar nou een reactie waar je wat aan hebt. :)
Solo is ook een interessant paard, hij zet je aan het nadenken en heeft ook mijn van een aantal principes afgeholpen.
Ik vind het ook altijd leuk om anderen te zien of te horen, soms zeggen mensen hele zinnige dingen. Maar helaas zijn er ook mensen die op de een of andere manier graag naar willen doen.

Vanaf dag 1 heb ik me voorgenomen om alles te doen om hem te helpen, en wat ik jammer is hoe het gegaan is en hoe onzeker de situatie nu is.
Ik snap dat je let ip gespreide vingers, een knippering etc. maar een paard van deze leeftijd behoort dit gedrag niet te laten zien.
Het paardje heeft de Monty Roberts technieken ondergaan en is met Parelli-achtige (interpretatie van degen die het toepaste) kennis gemaakt. Helaas heeft dat denk ik niet het gewenste effect gehad. Het heeft er voor gezorgd dat hij niet veel begrijpt van al die technieken maar nog veel minder van mensen. Hij vertrouwt mensen maar moeizaam tot niet.
Bij een gevoelig paard als deze is leiderschap totaal niet van belang, paard is allang overtuigd van de 'sterke mens'. Hij is in het verleden al zo vaak opgejaagd, en ook dat is littekengedrag wat hij vaak laat zien.

Het complete filmpje staat later ook op you tube.

Alleen... hoe kan ik dit overdragen, want het is dus wel degelijk mogelijk om met hem om te gaan. Als dit vaker en langer zou kunnen dan ben ik, eigenwijs als ik ben, er van overtuigd dat hij een geweldig leuk (rij)paard kan worden. Wat ik met hem bereikt heb is leuk, maar hoe draag ik dat over?
Zoals je ziet doe ik gewoon, en ook alle bewegingen die een mens kan maken. Hij kan het !
Op een ander filmpje heb ik hem aan het halster en beweeg expres met de zweep en meer, weer dus... Hij kan het !

De onzekerheid van nu draagt niet echt bij aan een plan, ik twijfel ook om er helemaal mee op te houden en hem alleen maar binnen en buiten te laten, net zo lang tot er duidelijkheid komt.
Wat ik al eerder zei, het voelt alsof ik hem valse hoop geef. Ik weet dat hij het kan en WAT er mogelijk is. Maar ik denk dat we de wet maar beter kan gaan volgen.

Ik ben maar een mens, maar deze onzekerheid is slopend. Afgezien van die rare vijandige reacties, en dat gezeur over of ik hem wil laten inslapen en zelfs opeten...

Sneren doe ik naar niemand jongens, en dat kan ik andersom niet zeggen.
Wij betalen alleen eten uit eigen zak, dierenarts en smid, uit eigen zak, besteed rond de 60 uur p/week aan dit paard, verzorg hem zo goed als ik kan en allemaal omdat ik dat zo leuk vind om een paard te helpen. Dus beetje toontje lager aub. Paard is NIET van mij, staat hier achtergelaten en alleen....en dat is allemaal heel normaal.... :+
Wat dat betreft twijfel ik wel zeer aan die 'paardenliefde' van een aantal mensen.

Maar inderdaad, succes 'redder van Solo' ik wens je veel plezier in de toekomst.

Het lot van Solo ligt NIET in mijn handen.

Vrolijk Pasen allemaal trouwens, wie had dat gedacht, Sinterklaas, Kerst en Pasen hier.
Laatst bijgewerkt door Revanches op 02-05-13 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: video verwiderd

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 13:36

PT, jij hebt dus geen aanbod van Mist ontvangen om Solo te kopen/over te nemen????

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 13:39

tja wat ik zie is dat jij qua lichaamshouding duidelijker en sneller bent dan Lisa. zij is aarzelend afwachtend, kan dit, lukt dat, wat als,... jij doet wat je doet, afhankelijk zijn reactie. je zag bij Lisa ook als Solo wegrende ging er achteraan, blokkeren, jij stopt je handen in je zakken en loopt opt gemak erachteraan.
het moment dat je zijn hoofd streelt en hij daarna wegrent, is mi ook aan jezelf, op het moment ervoor ben je nl niet met Solo bezig maar met de recorder die er staat, je kijkt naar de camera, past je houding aan en wilt dan verder gaan. Helaas Solo pikt dit feiloos op en zegt nee dank je.

ik zie een paard wat heel erg gevoelig is, wat qua leeftijd niet uitmaakt, ene paard van 3 kan een stuk meer hebben als een paard van 15 juist door het leven wat ze geleid hebben.
het maakt niet uit dat Solo al 7 of 8 is, als een paard wat van nature zo gevoelig is, nog gevoeliger gemaakt is, dan is het juist LOGISCH dat hij nu zo gevoelig reageert op onduidelijke signalen.

een paard kan tenslotte van nature alleen maar paarden taal begrijpen, een paard heeft moeten leren om mensen taal te begrijpen, maar als de mens al niet weet wat hij verteld met zijn lichaam hoe moet een paard dat weten wat je als mens dan van hem verwacht?

edit: op je vraag hoe kun je dit overdragen? eerlijk geen idee, alleen zou ik kunnen aanraden om eerlijke mensen die weten wie ze zijn maar een klein ego hebben bij dit paard te laten. Lisa kan mss puur zijn maar is onervaren en onzeker waardoor ze dingen wilt die ze niet kan waarmaken.
het lastige aan mensen is dat ze jou alles kunnen vertellen maar je kan er niet in kijken. een dier daarentegen is open en eerlijk en zal zeggen of laten zien wat ie van je vind. positief of negatief.
sommige dingen duren ook een tijd, vertrouwen moet groeien en gunsten ( als in de kleinste dingen) moeten verdient worden als mens zijnde wil je ze van een paard krijgen, zeker zo een zo gevoelig als Solo.

cyrus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 13:55

Had ik het maar niet gelezen en de foto's en filmpjes van Solo gezien.
Het is hartbrekend. Ik zou graag zien dat alle dieren een fijn leven hebben.
Op Facebook is Solo al op 24 december weg ??
Daarna begint dit verhaal op Bokt.
TS is niet de eigenaar en het paard kan nergens anders heen, naar een liefdevol mens.
Dan is er zelfs al sprake van om hem in te laten slapen, omdat de papieren er niet zijn en hij daarom niet vervoerd mag worden.
Mijn pony's zijn voor oud vuil achtergelaten op de paardenmarkt. De dierenbescherming heeft zich erover ontfermd en ze zijn bij mij gekomen zonder paspoort. Ik weet het, dit mag niet. De paspoorten heb ik alsnog aangevraagd.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-13 14:01

Nee ik hoor van NIEMAND wat, lees alleen (zo nu en dan venijnige) berichten, zo nu en dan iemand die meedenkt en doe gewoon mijn ding. Met Mist heb ik even contact gehad, maar daarna niets meer. Bovendien ben ik op dit moment niets meer dan de stalbezem met zorgplicht en heb GEEN MOER te vertellen over dit paard of het lot.

Of je het er mee eens bent of niet, zo werk ik, zo doe ik het en zo laat ik hier op bokt.nl zien waar we zo nu en dan zijn.
Dat doe ik omdat ik in december het niet meer zag zitten, en toen een topic opende. Had niet verwacht dat het zo ver zou komen.

Vind je het leuk, mooi houden zo, vind je het niet leuk, jammer. Dan ga je ergens anders kijken, prima toch.
Alles wat ik doe heb ik geleerd van de paarden en we doen het hier allemaal samen. Dus als ik wel eens richting camera kijk dan kan het best zijn dat er een hond, kippen of een ander paard iets doet.
Ik film, voor mezelf en wie weet vinden anderen het ook leuk om mee te kijken.

Het stelt me wel diep teleur dat er zo weinig echte hulp is, maar heel veel woorden, ik hoop dat anderen ook hun ding filmen, want ik ben dol op filmpjes van anderen vooral als het mensen zijn met de beste bedoelingen. Paarden spreken de waarheid, altijd.
Waarom ik doe wat ik doe? Omdat ik zo van paarden hou, en ik niks beters te doen heb dan me zo rond de 75 uur per week bezig houden met paarden.
Ze hebben me nog nooit in de steek gelaten, en ik ben blij en trots op wat ik doe en dat ik eindelijk kan doen wat ik altijd al zo graag wilde. Een handje helpen, paarden helpen.

Ooit hoop ik het allemaal uit te kunnen leggen, nu niet, nu staat er een paard met een stempel op zijn hoofd en een machtige eigenaar die niet voor- of achteruit wil. Dat is iets op trots op te zijn, een menselijk ego wat niet wenst op te lossen maar mij en zijn paard uitlacht.

Fijne dag verder, ik ga wat doen met de paarden.

(Let op dat je eigen fantasie niet met je op de loop gaat, paarden leven in het hier en nu, en ik ook, jij ook?)

PS Je kan niet zomaar een paspoort aanvragen voor een paard waar al ooit een paspoort van is afgegeven, dat zou ook lekker worden, dan kan iedereen die een leuk paard ziet dat paard kunnen opeisen. Binnen de PRE is er nog een document wat van belang is, een carta de titularidad. Zoek zelf maar even wat dat allemaal inhoudt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 14:15

En waaruit zou die 'echte hulp' dan moeten bestaan PT?

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 14:53

Ik weet niet of ik me hier wel wil in moeien, en of ik er niet beter gewoon buiten blijf. Ik kom niet graag tussen mensen en hun manier van aanpak. Los van het feit of ik vind dat ze juist bezig zijn of niet. Dus ik ga in deze ook geen kritiek geven. Ieder zijn manier van werken.

Wat ik me afvraag, en wat me ook triggerd om nu te reageren. Net zeg je zelf "paarden leven in het hier en nu". Bij Solo blijf je vasthouden aan het verleden. Je past er het werk en de training op aan. Het meisje dat er mee bezig is ook. Je ziet haar twijfelen, want ze "weet" dat dit paard angstig/vluchtig/anders/vreemd is.
Wat als je iemand met dit paard laat werken die niets kent van de voorgeschiedenis?
Iemand die bijvoorbeeld niet toelaat dat een paard zich los trekt zodra hij de poort uit is? En hem met een flinke brul weer in deze wereld helpt? Iemand die er tegenover staat met een mening: "doe maar lekker normaal, doe ik toch ook?"
Ik denk dat een dier heel goed weet welke mens hem pijn en ongemak heeft bezorgd en daarom niet meteen denkt dat alle mensen slecht zijn. Er zijn honden die kompleet over hun toeren raken als ze de dierenarts zien. Want ja, dierenarts doet pijn, geeft prikje, doet vreemde dingen. Daarom is die hond nog niet angstig bij andere mensen.
Solo was bang van zijn eigenaar, liep er van weg. Hij loopt niet weg van jou. Niet alle mensen zijn eng. Paard is slim. Hij weet wie goed doet, wie slecht doet en over welke mensen hij heen kan lopen.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 16:55

Ik heb het filmpje ook gekeken,maar weet niet of er echt iets mis is in zijn hoofd..Wat ik wel zie is onzekerheid zowel bij hem als bij Lisa en ook wel eenkennigheid,verder zie ik als hij wegrent ook net als crazyshar een verandering in lichaamstaal/energie..Ik heb arabieren en een 2 hier zijn ook super gevoelig en reageren dan ook heel gevoelig op de minste verandering in energie of houding..Wat je ook hebt met arabieren is dat ze eerst de kat uit de boom moeten kijken als ze iemand niet kennen en niet zo iemand vertrouwen..Dat herken ik bij solo ook een beetje wel nieuwsgierig maar toch zeer op zijn hoede,wat ook bij hem helemaal logisch is na wat hij heeft meegemaakt..

Er waren toch meerdere mensen die contact met jou opgenomen hadden om solo evt te kopen??Nu snap ik het niet helemaal meer..