Stroomhalsband voor paard. Ervaringen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 16:30

jensvl schreef:
Dus vertaalt wordt hier gezegd dat natuurlijk gedrag van een dier wordt tegengehouden door middel van stroomstoten (pijn) terwijl het ook kan zonder pijn door middel van een halsband. Volgens mij toch een vorm van dierenmishandeling. Net als bij dit paard.

en dus je hond nooit kunnen laten loslopen, want die moet aan de halsband blijven zodat die zeker niet achter het wild aankan.
terwijl je met de stroom hem wél kan laten loslopen, en ALS die toch door je appél gaat en achter wild gaat, je hem kan corrigeren.

ik weet wel wat te kiezen hoor.
Daarnaast, een schokje is heus geen mishandeling.
er kan gedreven worden en er kan overdreven worden ...

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 16:30

jensvl schreef:
Dus vertaalt wordt hier gezegd dat natuurlijk gedrag van een dier wordt tegengehouden door middel van stroomstoten (pijn) terwijl het ook kan zonder pijn door middel van een halsband. Volgens mij toch een vorm van dierenmishandeling. Net als bij dit paard.

Dus dan moet ik altijd mijn hond aan de lijn houden?
Het is geen dierenmishandeling en wordt in de jacht volgens mij wel meer gebruikt.
Wij hoeven eigenlijk nooit in te grijpen ik denk zo'n 2x per half jaar.

blokje

Re: Stroomhalsband voor paard. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 16:31

mijn jankt of piept dan ook echt niet hoor. Je ziet alleen dat ze opeens uit der focus gaat. En als je dan roept dan komt ze vrolijk terug

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 16:48

Correctie. Als je zelf je dier niet op een vriendelijke manier kan trainen, stuur hem dan naar een trainer die het wel kan, of houdt hem idd aan de leiband.
Houdt ook even rekening met een verschil in gevoeligheid bij paarden en honden. Kijk maar eens naar een paard die per ongeluk een stroomdraad raakt. Dat raakt niet enkel uit focus, maar rent weg van het verschieten en een beetje pijn. Een hond zal even wat pijn hebben en uit focus geraken. Een paard denkt dat hij wordt aangevallen door een roofdier. Hij denkt dan enkel nog aan wegraken en gaat zelfs geen seconde denken aan het paard dat hij daarvoor aanviel. Hij gaat heel moeilijk of niet lukken om het paard de link te laten leggen. Denk er verder aan dat er veel vriendelijkere oplossingen zijn aangehaald die vele malen vriendelijker zijn dan in vergelijking een hond aan de leiband te houden. Het is dus niet kiezen tussen 2 kwaden zoals je schijnt te denken. Verder geef je zelf aan dat het ook bij honden blijkbaar niet zo goed werkt, want je zegt zelf dat je het nog 2 keer per half jaar moet doen. Als iets echt goed werkt moet je het nog maar eens om de paar jaar doen (bij paarden toch).

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 16:57

Duhelo schreef:
en dus je hond nooit kunnen laten loslopen, want die moet aan de halsband blijven zodat die zeker niet achter het wild aankan.
terwijl je met de stroom hem wél kan laten loslopen, en ALS die toch door je appél gaat en achter wild gaat, je hem kan corrigeren.

Honden mogen alleen maar los in losloopgebieden en die zijn omheind, dacht ik. Dus ik zie het probleem niet :?.

Tenzij het in jullie gemeente anders geregeld is. Oh wacht, je woont in België? Dan weet ik niet hoe het geregeld is, maar in Nederland mogen honden niet loslopen tenzij speciale losloopgebieden.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 16:59

In belgie net hetzelfde. Maar dat erbuiten gelaten vind ik het nog raar om het te doen.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 17:12

Als je honden niet los mag laten lopen, snap ik niet waarom een stroomband nodig is om ze in het gareel te houden? Of lees ik iets verkeerd :)?

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 18:16

Idd.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 18:22

Gini schreef:
yvonnedv schreef:

tja en dan krijg je weer gezeur van de dierenbescherming want een paard is een kuddedier en die mag niet alleen staan.

Idd, geen compromis, een paard moet je gewoon goed houden. Als dat niet kan moet je geen en/of minder paarden houden. Maar dat is misschien wel te radicaal gedacht van mij...stel je voor dat je meer paarden op je vork hebt genomen dan je aankan.

Sorry ik heb twee paarden en die kan ik absoluut niet bij elkaar zetten, als ik nu volgens de richtlijnen van de DB zou handelen zou ik er twee bij moeten nemen en dan maar hopen dat het wel klikt? Dan zou ik dus daadwerkelijk teveel paarden op mijn vork hebben.

Vertel jij dan maar hoe ik dit op zou moeten lossen.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 18:38

jensvl schreef:
Kijk maar eens naar een paard die per ongeluk een stroomdraad raakt. Dat raakt niet enkel uit focus, maar rent weg van het verschieten en een beetje pijn. Een hond zal even wat pijn hebben en uit focus geraken.

Nou mijn hond rent ook als een speer weg hoor en komt als het even kan de hele dag niet meer buiten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 19:51

yvonnedv schreef:
Sorry ik heb twee paarden en die kan ik absoluut niet bij elkaar zetten, als ik nu volgens de richtlijnen van de DB zou handelen zou ik er twee bij moeten nemen en dan maar hopen dat het wel klikt? Dan zou ik dus daadwerkelijk teveel paarden op mijn vork hebben.

Vertel jij dan maar hoe ik dit op zou moeten lossen.

Dat kan ik niet. Er bestaat geen kant-en-klare oplossing die voor iedere situatie van toepassing is. Dat zou nog al wat zijn. Jij vertelt met 1 zinnetje over twee paarden die niet met elkaar kunnen en huppakee, ik kom met een uitgebreide en perfecte oplossing. Zo werkt het niet.

Ik zou dus nu iets eruit kunnen flappen over wat ik denk, maar de kans is groot dat dit als een tang op een varken slaat en dat ik daarbovenop jou misschien nog kwets/beledig. Dus nee, daar heb ik geen zin in.

In situatie van TS weten we al iets meer en kan ik al een voorzichtige poging doen tot inschatting van de situatie en het aanreiken van andere oplossingen. Echter worden de al aangedragen oplossingen meteen van de baan geveegd en wordt er resoluut voor de schokken gegaan. Dat vind ik naar het paard toe niet eerlijk.
De shet wordt met een veel te grote groep paarden op een klein stukje grond geplaatst. Het kleine stukje grond is hier het hoofdprobleem, niet de shet, niet de jaarling, niet het voer, niet de TS. Echter is het wel de shet die stroomschokken krijgt. Ik hoop dat mijn redenering duidelijk is.

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 19:54

Hahahaha ik heb niks gelezen, maar die naam van die pony! _O-

Emz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 19:57

ik heb een dvd van ik geloof clinton anderson, en die raad deze aan voor luchtzuigers. en ook voor vechters. Je hebt speciale paardenbanden. zijn wel redelijk prijzig. Zorgt ervoor dat het paard het andere paard niet aanraakt omdat die 'prikt'.
Paard associeert de schok met het paard. niks onaardigs aan, maar natguurlijk nooit je eerste keuze. in de natuur trappen ze elkaar ook aan gort, en ze leren het af na een paar prikjes. http://www.gundogsupply.com/vicebreaker ... erson.html

Emz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 20:08

Setteli schreef:
Even reageren. Hij duikt heel snel door het stroomdraad heen, zodat ie het niet echt voelt. Ik ben er normaal gesproken ook voor om ze het zelf even uit te laten vechten, maar hij heeft haar al 2x door het draad gejaagd, met zelfs 1 afgebroken weidepaal tot gevolg. En hij gaat gewoon door. Ik heb geen zin om haar te laten verongelukken. Hij heeft 1 vriendin (de A pony), maar zij is heel beschermend naar hem toe. Hij mag van haar met niemand anders omgaan. Hij trekt zich daar niet veel van aan, dus zodra hij achter Phoebe aan gaat, zij mee rent en ze dus 2 pony's achter zich aan heeft. Deze 2 apart zetten heeft ook geen zin, want dan gaat ie nog door het draad heen om achter Phoebe aan te gaan.

Ik had inderdaad misschien een andere naam voor hem moeten verzinnen :+

heb het ook wel vaker over shets gehoord dat ze de manen af scheren zodat ze de stroom wel voelen.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 20:13

yvonnedv schreef:
jensvl schreef:
Kijk maar eens naar een paard die per ongeluk een stroomdraad raakt. Dat raakt niet enkel uit focus, maar rent weg van het verschieten en een beetje pijn. Een hond zal even wat pijn hebben en uit focus geraken.

Nou mijn hond rent ook als een speer weg hoor en komt als het even kan de hele dag niet meer buiten.

Ik hoopte eigenlijk al dit te horen. Ik weet zelf niet zo heel veel van honden. En er waren een paar die hier beweerden dat hun hond er bijna geen last van heeft. Ik kon het moeilijk geloven, maar wie ben ik om te zeggen dat dat niet het geval is. Toch blij dat mijn vermoeden bevestigd is, dat honden er wel degelijk pijn van hebben. Bedankt voor de reactie.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 20:26

jensvl schreef:
yvonnedv schreef:

Ik hoopte eigenlijk al dit te horen. Ik weet zelf niet zo heel veel van honden. En er waren een paar die hier beweerden dat hun hond er bijna geen last van heeft. Ik kon het moeilijk geloven, maar wie ben ik om te zeggen dat dat niet het geval is. Toch blij dat mijn vermoeden bevestigd is, dat honden er wel degelijk pijn van hebben. Bedankt voor de reactie.

Ik heb het wel over het schrikdraad he, de blafband geeft een veel mindere klap als schrikdraad en daar heeft ze niet veel last van maar het doorbreekt wel haar gedrag. Ik heb van beide de werking ervaren. Van schrikdraad krijg je echt een doodklap en van de band wat prikkelingen. De werking is ook heel anders schrikdraad is plus en de grond is min dus de stroom gaat door het hele lijf heen. Op de blaf en of correctieband zit een plus en een min, de stroom gaat dus van pool tot pool en bestrijkt maar een klein gebied.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 20:44

_San87_ schreef:
Duhelo schreef:

Honden mogen alleen maar los in losloopgebieden en die zijn omheind, dacht ik. Dus ik zie het probleem niet :?.

Tenzij het in jullie gemeente anders geregeld is. Oh wacht, je woont in België? Dan weet ik niet hoe het geregeld is, maar in Nederland mogen honden niet loslopen tenzij speciale losloopgebieden.

losloopgebieden kunnen wél groot zijn, én daar zit vaak wél wild.
ik zou niet uren achter mijn hond willen lopen zoeken (die dan mss al een konijn gedood heeft oid, of mensen schrik aangejaagd heeft) omdat die achter een konijn zit, en niet meer reageerde op mijn geroep, terwijl het patroon wel kon doorbroken worden door een prikkeling van de teletac.

diegene die beweerd dat de teletac niet werkt omdat die nog twee maal per jaar gebruikt moet worden, wil jij dan beweren dat je je paard NOOIT meer een tikje met de zweep moet geven ?
Want al je vorige tikken hebben dan in dat geval niet gewerkt, want je moet het wel eens herhalen ...

Er wordt hier met zever gegooid, een teletac is géén mishandeling, het geeft een lichte schok die bedoeld is om het dier out of his agressive state of mind te halen, zoals cesar zou zeggen :D
het is niet bedoeld om een dier mee te pijnigen of te mishandelen.
als mens heb je nog altijd het bakje zelf vast ...

en diegene die zegt dat als je een hond niet op een vriendelijke manier kan trainen, die zou eens een goede jachthond in handen moeten krijgen.soms heb je dergelijke hulpmiddelen nodig, simpelweg om de klik te maken ...
als je geen dergelijke hond gehad hebt, als je geen ervaring hebt met een teletac, als je geen ervaring hebt met een teletac die gebruikt wordt bij een paard, blijf dan gewoon weg uit dit topic. Dan heb je nl niks zinnigs toe te voegen.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 21:09

Raar mss voor jou maar ik beweer idd dat ik een paard nooit een tik of mot of whatever geef zolang hij niet aanvalt of iets doet dat mij en omstaanders in gevaar kan brengen, en dan enkel als niets anders nog lukt. Zo moet ik maar eens om de 3 of 4 jaar mijn paard een tik geven. En ik heb geen uitzonderlijke paarden. Ook paarden die ik hertrain omdat ze zogezegd grote problemen hebben, hebben hooguit de eerste keren (2 of 3 keer) een tik nodig, omdat de eigenaar ze dat heeft gewoon gemaakt (de hardere vorm van communicatie bedoel ik dan). Eens ze merken dat ze terug subtiel kunnen communiceren, reageren ze op kleine signalen. En als ik dat kan, kan iedereen het. De enige beperking op dat vlak is je eigen ik.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 21:26

jensvl schreef:
Raar mss voor jou maar ik beweer idd dat ik een paard nooit een tik of mot of whatever geef zolang hij niet aanvalt of iets doet dat mij en omstaanders in gevaar kan brengen, en dan enkel als niets anders nog lukt. Zo moet ik maar eens om de 3 of 4 jaar mijn paard een tik geven. En ik heb geen uitzonderlijke paarden. Ook paarden die ik hertrain omdat ze zogezegd grote problemen hebben, hebben hooguit de eerste keren (2 of 3 keer) een tik nodig, omdat de eigenaar ze dat heeft gewoon gemaakt (de hardere vorm van communicatie bedoel ik dan). Eens ze merken dat ze terug subtiel kunnen communiceren, reageren ze op kleine signalen. En als ik dat kan, kan iedereen het. De enige beperking op dat vlak is je eigen ik.

dus als je paard niet reageert op het been geef je nooit een tik of een hardere hulp met je been?
als je paard iets te hardhandig komt knuffelen hoef je hem nooit te corrigeren, want eenmaal gecorrigeerd doet die het nooit opnieuw?
lijkt me sterk ...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 21:35

Maar als het nu is voor hun eigen veiligheid. Ik ben ook niet voor het gebruik van een stroomband. Maar ik heb een jachthond en ook al heb je ogen in je achterhoofd, de focus ben je niet altijd voor. Mijn hond vindt het dus "leuk" om achter auto's aan te jagen. Voor de rest luistert ze eigenlijk best goed. En dat wordt zowiezo met de tijd eigenlijk steeds beter. Maar voor haar eigen veiligheid wil ik het achter auto's aanjagen voor eens en altijd afleren. En idd als je ze uit de "focus" hebt luistert ze dus goed. Dus op afstand is denk ik een stroomband de manier om haar dit af te leren.

Bij paarden zou ik ook niet zeker weten wat het effect is. Observeren dus, en als het geen zin heeft niet doen natuurlijk. Maar ik denk dat paarden zeker ook wat kunnen leren.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 05:04

Duhelo schreef:
jensvl schreef:

dus als je paard niet reageert op het been geef je nooit een tik of een hardere hulp met je been?
als je paard iets te hardhandig komt knuffelen hoef je hem nooit te corrigeren, want eenmaal gecorrigeerd doet die het nooit opnieuw?
lijkt me sterk ...

Neen, idd. Ik leg de schuld bij mezelf. Ik zorg ervoor dat ze terug lichter worden aan het been. Dat doe je niet door een stamp of tik te geven, want dat werkt idd bijna niet. Verder erkennen paarden waarmee ik werk mijn persoonlijke ruimte, en als ze toestemming vragen, mogen ze erin. Maar te hardhandig = terug uit mijn ruimte. Als je echt moeite doet krijg je een heel goede band met je paard.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 08:41

jensvl schreef:
Duhelo schreef:

lijkt me sterk ...

Neen, idd. Ik leg de schuld bij mezelf. Ik zorg ervoor dat ze terug lichter worden aan het been. Dat doe je niet door een stamp of tik te geven, want dat werkt idd bijna niet. Verder erkennen paarden waarmee ik werk mijn persoonlijke ruimte, en als ze toestemming vragen, mogen ze erin. Maar te hardhandig = terug uit mijn ruimte. Als je echt moeite doet krijg je een heel goede band met je paard.

Maar dan corrigeer je toch? ongeacht of het door middel van een tik, een duw, of ze in achteruit te zetten, je corrigeert het paard.
Dus wil dat zeggen dat je vorige "correcties" niet geholpen hebben, want je moet het soms opnieuw doen.
Dus heb je een "slechte" trainingsmethode ... (want de teletac is volgens jouw ook slecht, want de gegeven correctie moet soms eens herhaald worden, toch?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:17

Van stroomband naar beenhulp....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:23

Duhelo schreef:
als je geen ervaring hebt met een teletac die gebruikt wordt bij een paard, blijf dan gewoon weg uit dit topic. Dan heb je nl niks zinnigs toe te voegen.

Heb gezocht naar jouw ervaring met de stroomband en paarden, heb er vast over heen gelezen, kan je die nog een keer quoten?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:28

Wat een overdreven reacties hier weer zeg, sjongejonge

Ik heb zelf ook weleens het stroomdraad vast gepakt maar ik leef nog hoor! Ik heb het zelfs doorgegeven aan mijn paard (want die had ik vast) En nee hij nam het me niet in dank af maar van slag was ie niet bepaald :+

Ook mijn hond heeft weleens aan een stroomdraad gesnuffeld en die heeft er misschien een week respect voor gehad. Ik geloof niet dat ze er nu nog nachtmerries van heeft :(:)

Ieder zijn ding. Ik had ze definitief uit elkaar gehaald en pas terug gezet als de jaarling ouder is.